Gå til innhold

Er lapskaus sunt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er jo masse grønnsaker i lapskaus, og alle vitaminene blir værende i retten, i motsetning til om man koker grønnsaker og heller av vannet.

Jeg synes også det er veldig god mat på kalde høstdager

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri laget det selv. Nå fikk jeg lyst til å prøve. Er det noen som har en god oppskrift kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt på smak, men tungt å fordøye, pga. masse poteter. Sunnhet kommer vel an på hvor fett kjøttet er, og hvor stor andel poteter man har oppi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Snart medlem*

Lapskaus kan nok lages både sunt og mindre sunt, avhengig av forholdsmengdene mellom de forskjellige ingrediensene.

Man kan jo droppe kjøtt, og man kan ta mindre poteter i forhold til andre grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo droppe kjøtt, og man kan ta mindre poteter i forhold til andre grønnsaker.

Eh, heter det lapskaus da? Blir ikke det bare en grønnsaksgryte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*
Eh, heter det lapskaus da? Blir ikke det bare en grønnsaksgryte?

Tja, det kommer vel an på den som ser. Jeg mener det heter lapskaus hvis det er most sammen - grønnsaksgryte kan være så mangt, men i min verden er det i alle fall ikke blitt laget en mos av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt på smak, men tungt å fordøye, pga. masse poteter. Sunnhet kommer vel an på hvor fett kjøttet er, og hvor stor andel poteter man har oppi...

Enig med deg i det.

Jeg lager min med mer av andre grønnsaker enn poteter, siden jeg ikke har så dårlig råd at jeg må drøye maten med poteter... :)

Jeg lager stort sett lapskaus på røkeknoke, men annet grytekjøtt er også veldig godt.

PS. loffen har lagd en egen oppskrifts tråd til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
:Nikke:

Det beste jeg vet!!

enig!

så veldig usunt kan det ikke være; jeg bruker 4dl vann, litt buljong, kalkunpølsebiter og en pose lapskausgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig!

så veldig usunt kan det ikke være; jeg bruker 4dl vann, litt buljong, kalkunpølsebiter og en pose lapskausgrønnsaker.

Er ikke veldig mye vitaminer igjen i de frosne grønsakene i den posen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fruktfat
Er ikke veldig mye vitaminer igjen i de frosne grønsakene i den posen...

var det ikke akkurat en artikkel om frosne grønnsaker at det var å foretrekke? dessuten trodde jeg mest gjaldt om en heller ut kokevannet?

USUNT er det uannsett ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg være enig med deg i (at det ikke er usunt) men at frosne grønsaker er å foretrekker høres merkelig ut :klø: men forundrer meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler: tror du misforstod meg, skjønner helt klart hvorfor noen velger å kjøpe frosne.

Tenkte mer på at det har stått skrevet at det var å foretrekke å bruke frosne grønnsaker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Grunnen til at frosne grønnsaker kan være bedre enn de man får friske i butikken er at de som er i butikken er lagret en stund, fraktet langt, og ofte oppbevart feil i butikken, og da blir vitaminer borte underveis. Frosne grønnsaker er tilberedt ferskere, nærere ved der de vokser, derfor blir mere av godsakene bevart. Visstnok.

Jeg syns ferske grønnsaker er overlegne på smak, farge og konsistens, og jeg gleder meg heller med ferske grønnsaker enn å tvinge i meg kjipe frossengrønnsaker for helsas skyld.

Lapskausblanding har noe for seg syns jeg, det blir utrolig mye kjappere og enklere å lage en hverdagslapskaus med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...