Gå til innhold

Smågutter i damegrderoben.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det morsomme her er at det hele bunner ut i voksne kvinners "frykt" av å ha små gutter i garderoben sin.

Nå spør jeg for alle menn i hele verden, hva er det dere er så redde for?

Waco

At småguttene skal bli så traumatisert av det de ser at de utvikler en aversjon mot å ta på kvinner, og velger heller samliv med menn eller sølibat når de blir eldre. Da får ikke døtrene våre noen å gifte seg med, og den ettertraktede bestemorstatusen går rett i dass. Da har vi jo lært oss å strikke til ingen nytte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja Starya du er inne på noe der. Men hvordan kan vi få mennesker mer bevisste istedet for å skape et irrasjonellt frykt?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at man blir litt hysterisk av å se hva barn kan bli utsatt for etter å ha opplevd mye av det værst tenkelige der.

Mine erfaringer tilsier allikevel at jeg slipper IKKE min 8-åring inn alene i garderoben til svømmehallen.  

Betyr det automatisk at han skal være med i damegarderoben? Dersom man synes det er uholdbart å sende en åtteåring alene i en herregarderobe, så får man heller finne en annen løsning enn å dra han med i damegarderoben!

Forøvrig er det en kjennsgjerning at de fleste overgrep blir gjort av en person som kjenner offeret. Altså har dere større grunn til å være overbeskyttende og hysteriske dersom åtteåringen er alene sammen med sin far, onkel, bestefar eller lærer.

Man skal selvfølgelig beskytte sitt barn mot reelle farer. Det er når man begynner å beskytte dem mot farer som er lite sansynlig at skal intreffe at man blir overbeskyttende. Det har skjedd at pedofile har overgrepet seg på et barn i en garderobe. Det har også skjedd at barn har blitt drept av å kjøre på akebrett. Men likheten mellom disse hendelsene er at de intreffer svært sjelden, og vi kan rett og slett ikke beskytte barna mot alle mulige farer som det er en promille sjanse for at skal intreffe. Da kan vi like godt låse dem inn i et rom med puter på alle veggene... Men selv det er jo farlig, fordi lufta kan være forurensa og maten sikkert er livsfarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp Ragnild!

Har man rett til å ta med seg gutten inn i damegarderoben, dersom det er andre der; andre som har sin egen intimitetsgrense....? Har man rett til å trø på andres behov og grenser, fordi man har sine egne behov? Burde man ikek ta hensyn til andre, og ikke la sine egne ting gå ut over andre?

Resultatet kan være at en da ikke får barna med i svømmehallen, det er jo ikke ønskelig, men kan en prøve å få til en løsning før en bare tramper inn og sier at "dersom dere er så fordomsfulle at dere synes det er vanskelig at en guttunge glor på dere er det deres problem"?

Ikke mennigen å sette andre her i dårlig lys, men det er vel et betimelig spørsmål en burde overveie i det minste?

Barn helt opp i tennårene blir jo utsatt for overgrep, hvor lenge skal de få være med i garderoben? Hva er da poenget med adskilte garderober? Vi har da alle sett nakne menensker før... !?

Ambulansepersonell etc ser trafikofre hver dag, men de slutter ikke å kjøre bil Lisa-Beth? Forstår at arbeidet setter spor, men om en nesten ikke stoler på noen andre enn de en jobber med gåt det vel litt langt i å misstro folk rundt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med noen her om at dette begynner å bli ganske hysterisk. Og jeg spør også hvor lenge skal guttene da få bli med inn i damegarderoben??? Helt til de får hår på tissen og kommer i puberteten???

Ja, det finnes pedofile, og jeg kan jo forstå at man vil beskytte barna sine.....men hva med å snakke med de som jobber i svømmehallen.....de må jo kunne ha noen andre alternativer om dere ikke vil la guttene gå i guttegarderoben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn jeg, men vil gjerne komme med noen synspunkter likevel..

Er enig med de som mener at mødre og fedre kan bli litt for hysteriske. Jeg forstår at dere er redde for barna deres, ikke noen tvil om det. Men hvis vi skal skåne barna fra alt mulig blir det uholdbart.

Hva når barna er på utflukter sammen med skolen? Hva når barna går fra A-Å alene? Hva når barna går på offentlige toaletter? Hva når barna går hjem fra skolen?

Jeg har blitt informert av politiet i forbindelse med en ekstrajobb jeg har. I det aktuelle området holder polititet utkikk hele døgnet fordi det er oppdaget mange pedofile der. Og dette er ikke en svømmehall. Vi fikk generell info om disse sakene og de ramset opp en del steder som de fulgte med på (det var en mamma som ba om dette). Blant annet var det "knutepunkt" som buss-stasjoner, togstasjoner, kjøpesentre osv.

Klart det kan komme en pedofil inn i en svømmehall.

Noe kan skje.. men det samme kan skje mens ungen er på vei hjem fra naboen eller skolen.

Gi barna opplysninger. Fortell dem at de ikke skal snakke med eller bi med ukjente mennesker. Det er da mulig å fortelle en 8-åring at det finnes mennesker som ikke er bare snille. Det er kanskje ikke nødvendig å gå inn på dette med pedofili, men ta en kidnappingsak.

Da jeg var i den alderen var det en ung jente som forsvant. Jeg ble fortalt om denne saken og de sa at hun hadde blitt med en mann hun ikke kjente i bilen hans. Jeg husker dette den dag i dag. Hver gang en bil stoppet like ved meg tenkte jeg på det. Hvis jeg følte meg utrygg gikk jeg en annen vei.

Følg ungen til garderobedøra og vær rask selv, slik at dere kan vente på ham når han kommer ut. Dersom det er mange i svømmehallen er sjansen minimal for at noe skal skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg har lest alle innleggene og er dels enig i at mye kan virke litt vel hysterisk. Det jeg nevnte om at vi passet hverandres barn, vel, det var en periode, gjelder ikke lenger...

:-?

Det er allikevel en kjensgjerning at pedofile tiltrekkes av steder hvor barn ferdes alene, selvfølgelig gjelder dette også lekeplasser, men jeg VET at svømmehaller etc. er et yndet sted. Skjønner ikke at det er så vanskelig å se logikken i det??

Selvfølgelig er det forskjell på modenhet hos barn, noen klarer bedre enn andre å sette egne grenser og grenser for hva man tillater andre å gjøre for en.

Synes det er vel arrogant av meg å si at jeg har rett og alle andre har feil i denne saken,

:sjarmor:

men jeg har dekning for en del av det jeg hevder, bl.a fra min tidligere jobb i BUP, hvor jeg også satt på en del førstehåndsinformasjon. Det skjer overgrep og en del nesten-overgrep i offentlige garderober til svømmehaller ikke så rent sjelden.

Jeg følger ikke mine barn til lekeplassen, de går som regel alene til skolen, men jeg tar de med meg i garderoben til svømmehallen hvis ikke faren kan være med.

Til deg som nevnte at det skjer overgrep utført av behandlere i psykiatrien og; Selvfølgelig skjer det!

Er da ikke så naiv at jeg ikke tror at det skjer i alle miljøer!

Lisa-Beth

:hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vel arrogant av meg å si at jeg har rett og alle andre har feil i denne saken,

:sjarmor:

men jeg har dekning for en del av det jeg hevder, bl.a fra min tidligere jobb i BUP, hvor jeg også satt på en del førstehåndsinformasjon. Det skjer overgrep og en del nesten-overgrep i offentlige garderober til svømmehaller ikke så rent sjelden.

Da har du kanskje noen tall å komme med også, siden du har så god dekning for det du sier at du koster på deg å være arogant? Hvor stor prosentandel av de barn som opplever overgrep opplever dette i en garderobe?

Tør du forresten sende barna dine alene med far i svømmehallen? Hva om han er pedofil? Dette er satt på spissen altså, men sjansen er faktisk mye større for at dine barn skal oppleve overgrep fra sin far enn fra en fremmed mann i en garderobe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et koselig innlegg Lisa_beth! Mye bedre å diskutere uten horn i panna :wink: :D

Forstår deg jeg, men det er kanskjemulig å få hjelp av badevakt, elelr få med en gutt til en kompis av din sønn eller lign?

Vi er jo i bunnen ganske enige alle sammen her ser det ut til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Enig i det, Lasse!

:lol:

Som regel er jeg ikke alene med barna i svømmehallen, så det er ingen daglig problemstilling for meg, men hypotetisk ville jeg ikke sendt mine barn alene i garderoben alene.

Som jeg nevnte, har jeg erfaring fra overgrepsproblematikk, og som forebyggende tiltak, anbefalte vi ikke å sende barna alene i garderoben på offentlige steder. Jeg har også hatt samtaler med overgripere, så det er ikke for å virke påståelig at jeg hevder så sterkt det jeg gjør. Noen statistikk kan jeg dessverre ikke legge fram, har ikke vært borti den type registrering.

Det viktigste man kan gjøre, er selvfølgelig å snakke med barna om dette med grenser og bevissthet rundt dette.

Ragnhild, jeg gidder ikke engang kommentere utsagnene dine, til det er de etter min mening, preget av lite innsikt og desperate skyts i blinde.

Lisa-Beth

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild, jeg gidder ikke engang kommentere utsagnene dine, til det er de etter min mening, preget av lite innsikt og desperate skyts i blinde.

Du om det... Det er gang etter gang gjort undersøkelser som viser at de fleste overgrep både mot barn og voksne (eller..kvinner da...vi har veldig lite tall om overgrep mot menn) gjøres av en overgriper som kjenner offeret. Det er derfor større grunn til å beskytte et barn mot sin egen far enn å være redd for å sende ungen inn i en offentlig garderobe. Dette er velkjente fakta, og jeg håper virkelig du kan være enig med meg i at dette faktisk er tilfelle.

Vi kan ikke være med barna over alt, og beskytte dem mot alt som er farlig her i verden. Vi bør ikke gjøre det, og vi klarer det ikke selv om vi prøver. Den viktigeste beskyttelsen vi kan gi våre barn er å lære dem å ta vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Nå skal jeg belære deg litt, Ragnhild.

:sjarmor:

Det stemmer at de fleste overgrep skjer av en som kjenner offeret, dette ER velkjente fakta. MEN det er også velkjente fakta innen fagmiljø at en far som begår overgrep mot sine barn, ikke nødvendigvis er pedofil, på samme måte som at en voldtekt som regel ikke handler om sex. Svært mange fedre som forgriper seg på barna sine, ville ALDRI gjort det mot andre barn og ville heller aldri karakterisert seg som pedofil.

Pedofile, som har trått over grensen, VET at de er pedofile og oppsøker steder der barn ferdes og er mest sårbare. Så du skjønner, når du snakker om fedre som forgriper seg og evt. pedofile i svømmehaller, snakker du om to forskjellige ting og i høyeste grad to forskjellige problemstillinger, som må angripes på ulike måter.

Du må stole på meg i dette, Ragnhild, det stemmer.

Jeg har faktisk utdanningen og erfaringen til å skulle være den som skulle vært veiledende og gitt informasjon i slike saker hvis noen hadde kommet med en henvendelse til den type institusjon som jeg har jobbet i i en årrekke.

Lisa-Beth

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild. Du skjønner vel at det ikke nytter?

Noen har nemlig hauset opp en stemning som tilser at det er en middels risiko å bli utsatt for et overgrep på en offentlig garderobe.

Noe av det tryggeste området for et barn vil jeg tro.

Disse menneskene lever og studerer av at man har et frykt som gjør arbeidet deres verdifult. I stedet for å arbeide for at mennesker skal få mindre angst, legger dem heller til viktigheten av deres tilstedetværelse.

1. Først overdramatiserer dem hendelesen. Bjugnsaken er et tilfelle av en slik massesuggesjon.

2. Mennesker innenfor barnevern og barnepsykiatrien er livredd to ting, pedofile menn og narkotika.

3. De ser potensielleovergripere overalt.

4. Det er mennesker som ikke forstår hvor sinnsvakt det å ikke la fremmede passe ungen dems.

5. Jeg tror ikke mange av dere ville latt meg sitte barnevakt for ungen deres, selv om de fleste av dere helt sikkert mener at dere selv ville kunne passet ungen min.

6. Slik er nemlig de fleste mennesker, de er som dere selv.

7. Men mennesker innenfor barnevern og barnepsykiatrien ser ikke slikt på det, de forstår ikke at hovedelementet med å være en god oppdragsgiver er å gi en trygg oppvekst, ikke mane til redsel.

8. Selv er de svært skeptiske til andre mennesker og deres hensikter.

9. Slike mennesker sitter i barnevernet og andre formynderstillinger.

10. Ingen gjør Waco så vettskremt som formyndermennesker.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan være enige om at pedofile oppsøker steder hvor barn er.

Spesielt steder hvor barna er alene og hvor de kan komme i kontakt med dem.

Man kan selvsagt diskutere i det vide og det brede om svømmehaller er et slikt sted og statistikk for overgrep i garderobe. Personlig synes jeg det er litt uinteressant.

Poenget er at det KAN være en pedofil der. Akkurat som det KAN være en pedofil i eller rundt barnehagen, skolen, på skolebussen osv.

Foreldres redsel har ikke alltid sammenheng med statistikk og sannsynlighetsberegning....

Hvis foreldre er så redde for pedofile at de ikke kan oppsøke svømmehaller uten å ta med åtte-åringer inn i dame-garderroben, så synes jeg de skal ta dette opp med svømmehallen slik at det blir satt en vakt der. Og så får vi håpe at vakten ikke er pedofil. Eller de får slutte å gå til svømmehallen.

Kort sagt:

Vi må lære oss å leve med den redselen vi har for at barnet skal bli utsatt for overgrep og finne løsninger på problemene uten selv å være sammen med barnet hele tiden. Det er ingen god løsning på lang sikt.

Og det aller viktigste: Vi må lære barna å sette egne grenser og å sette seg til motverge eller rope hvis noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skal jeg belære deg litt, Ragnhild.

Jøss...er den arogante holdningen som som følger utdannelsen? :wink: Siden du ikke kjenner meg, og heller ikke vet hvilken utdannelse og hvilke erfaringer jeg har, så hadde det vært kledeligere om du jekka deg ned et par hakk. En bra start ville være å slutte med å ramse opp selvfølgelighter...

Forøvrig skriver Litago et godt innlegg som oppsummerer mye av det jeg ville ha sagt her. Vi kan ikke overbeskytte barna våre, vi må lære dem å passe på seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild, hvis du istedetfor å egge opp til krangel med lisa-beth, så kunne du heller lest at jeg forsvarte deg?

W

Det er vel sånn damer er, vil heller se på fornærmelsene istedetfor komplimentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild, hvis du istedetfor å egge opp til krangel med lisa-beth, så kunne du heller lest at jeg forsvarte deg?

Som du sikkert ser klarer jeg fint å svare for meg selv. Søtt av deg, men altså helt unødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Synes innlegget ditt passer under "generalisering" jeg, Waco.

Du vet ingenting om mitt arbeidssted eller hvilken type utdanning jeg har, men du generaliserer alle yrker hvor man hjelper folk i krise.

Forøvrig, tror jeg du hadde passet ypperlig som barnevakt eller i en barnevernsinstitusjon, Waco, og da mener jeg det ærlig!

Formyndermennesker og formyndermennesker.... har ikke hatt så mye makt å skryte av, jeg har ikke jobbet i barnevernet, kommer aldri til å gjøre det, er verken sosionom eller barnevernspedagog, regner med at det er det du sikter til når du snakker om maktmennesker.

Du skal vite at den type jobb jeg har hatt eller min profesjon, ikke gir mye profitt, ihvertfall ikke hvis man velger å jobbe i det offentlige.

Det å hjelpe folk med angst, var faktisk noe av det viktigste vi gjorde. Ikke var vi så glade i piller heller.

Tror det er viktig at man lytter til fagmiljøene jeg, synsing er farlige ting.

den type holding du har til miljøet er trist da. Har du personlige erfaringer eller lar du deg oppsluke av det som står i media?

Når man leser skrekkhistorier fra barnevern etc. i avisene, er det alltid bare den ene siden som kommer fram, fagmiljøet har taushetsplikt.

Trodde du var studentselv jeg, Waco. Trodde du så viktigheten av

opplyste, studerende mennesker. Med mennesker i krise, hjelper det ikke BARE med medfølenhet og sympati, selv om det er viktig og, man bør ha en faglig forståelse for hva som faktisk skjer.

Har også erfaring med torturofre, holder ikke bare å holde i hånda, man må ha psykologisk innsikt i hvilke mekanismer som skjer i ettertid.

Til opplysning, jeg har ikke hevdet det jeg har gjort i denne tråden for å være jævlig, men syntes det var grunn til å reagere når noen kom med påstander som rett og slett bare var bløff!

Og Waco, jeg har sluttet å kose meg over andres elendighet nå, jeg er IT-student.

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...