mee mee Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 jeg er veldig glad i havregrød, men hvor sunt er det egentlig?
Spirito Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 Det kommer an på om du bruker posegrøt eller koker gryn selv, om du koker den med melk eller vann og hva du har på toppen. En ferdiggrøt laget med melk med sukker på toppen er ikke så veldig sunt, mens en hjemmelaget grøt laget med vann med sukkerfritt syltetøy eller kanel på toppen er veldig sunt.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 Jeg pleier å lage av vann, havregryn og kruskakli. Sunt og vveldig bra for magen!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #4 Skrevet 23. august 2006 Lag havregrøten med vann (smaker jo det samme nesten), da er det veldig sunt:D For havre er sunt, og vann er jo sunt. Kanel er og sunt på en måte så det går bra. Litt sukker skader jo ikke heller Smør burde man avholdes fra, men en liten dæsj er vel ikke så skadelig (unntatt hvis du spiser hver dag)
Gjest Elfrida Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 Kanel er og sunt på en måte så det går bra. ←Kanel er knallsunt, og hjelper til med å holde blosukkeret nede. http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1069764299.75
Gjest gjesta Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Jeg lager havregrøt på store havregryn og vann. Så tilsetter jeg 2 "scoops" med proteinpulver med vanilla icecream-smak blandet med litt melk Da slipper jeg sukker på grøten. Sunt og godt
mee mee Skrevet 23. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2006 jeg har brukt melk, men skal prøve med vann.. men det var jo veldig mange karbohydrater i havregrøt, er det da sunne karbohydrater?
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2006 #8 Skrevet 25. august 2006 Det er bra karbohydrater i hjemmelaget havregrøt. De posene man kjøper inneholder masse sukker f.eks.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #9 Skrevet 25. august 2006 Hva mener dere med hjemmelaget havregrøt ?
Beam Skrevet 25. august 2006 #10 Skrevet 25. august 2006 Hjemmelaget er grøt du lager hjemme fra begynnelsen av. Havregryn og vann/melk. Ferdig er de typene du får kjøpti pakker i butikken som kun skal tilsettes varmt vann. I de ferdige er det ofte masse sukker som ikke er så sunt.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #11 Skrevet 25. august 2006 Hva med de gul/oransje "Bjørns havregryn" posene? Er det ferdig eller "hjemmelaget"?
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #12 Skrevet 25. august 2006 Hva med de gul/oransje "Bjørns havregryn" posene? Er det ferdig eller "hjemmelaget"? ← De er hjemmelaget `De m man koke selv. De som ikke er sunne, er de som kommer i porsjonposer, temmelig like rett i koppen-produkter.
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2006 #13 Skrevet 25. august 2006 Burde jo selvfølgelig ha sagt hva som er hjemmelaget eller ikke. Også den blå posen som heter Havregrøt med kruskakli kan også regnes som hjemmelaget da, selv om man bare tilsetter vann Det jeg ikke anser som hjemmelaget er de fra Quaker, med eple og frukt og såkalt "frokostgrøt" i porsjonpakninger.. Spesielt Quaker inneholder store mengder sukker, det kan man se hvis man tømmer ut inneholdet i posen. Havregrøt lages jo hovedsaklig av havregryn og melk/vann, så det er jo utrolig lettvindt å bare lage selv, så jeg skjønner ikke de som kjøper de porsjonspakningene..
mee mee Skrevet 25. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 25. august 2006 (endret) hva med toro sin? noen som vet noe om den? den inneholdt havregryn, solsikkekjerner, linfrø og kruskali.. stod ikke noe sukker, men det var noe vegetablisk fett og salt (hvis jeg ikke tok helt feil) Endret 25. august 2006 av mee mee
Gjest gjesta Skrevet 25. august 2006 #15 Skrevet 25. august 2006 Kan jo hende at den ikke er så ille, men jeg ser fortsatt ikke vitsen med å kjøpe porsjonsposer til 10 kr stykket når man får en diger pose til samme prisen.. Man kan også lage havregrøt i mikroen med havregryn også, hvis det var et moment for å velge "ferdiggrøt" Har sett på Toro sin nå, og den er ikke så ille da, men ser ikke vitsen når det er like lettvindt å lage sin egen.
mee mee Skrevet 25. august 2006 Forfatter #16 Skrevet 25. august 2006 samme tenkte jeg.. har laget selv de siste dagene
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #17 Skrevet 27. august 2006 Det jeg ikke anser som hjemmelaget er de fra Quaker, med eple og frukt og såkalt "frokostgrøt" i porsjonpakninger.. Spesielt Quaker inneholder store mengder sukker, det kan man se hvis man tømmer ut inneholdet i posen. ← Quakers havregrøt blir rost opp i skyene av Grete Roede. Inneholder ikke mye sukker, og kan absolutt anbefales.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #18 Skrevet 27. august 2006 Åssen lager man havregrøt? Er det noen som kan legge ut oppskrift (for en person) og forklare hvordan?
Beam Skrevet 27. august 2006 #19 Skrevet 27. august 2006 Jeg bare tar vann og havregryn i en kjele, måler ikke hvor mye jeg har i men sånn at den er litt tynn. Så koker jeg det opp under omrøring, og lar det koke 1-3 min. Til slutt tilsetter jeg litt salt. Oppskrift står på havregrunpakken, eller du kan jo google det....
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2006 #20 Skrevet 27. august 2006 Jeg er helt amatør.... trenger å få det inn med teskje, f.eks. mengde og tid. Hvilken havregryn anbefaler dere?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå