Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #21 Skrevet 2. september 2006 Skal dere til Krakow? Der var vi. Nydelig by, og folk var så elegant kledde og gikk i høyhelte sko så vi følte oss som de sluskene der vi kom i jeans og joggesko. Hygienen i Polen var derimot så som så. Vi delte bad med 50 polske studenter i 11 dager, (meningen var at vi skulle bo som "innfødte polakker" på vår alder) og ting som såpe og dopapir var det utrolig nok mange av dem som aldri brukte.... Vi ble rimelig sjokka først, spesielt over at mange ikke brukte dopapir!! Interessant og tankevekkende å se hvor forskjellig vi europeere lever. Severdigheter: innsiden av Mariakirken var fantastisk, har aldri sett en så fin kirke! Og torghallen var full av boder med masse fine souvenirer. Kjøp krystall, det er kjempebillig i forhold til i Norge! God tur! ← At man ikke bruker dopapir etter at man har vært på do (og gjort både det ene og det andre!) opplevde jeg flere ganger da vi var i endel østeuropeiske land på interrail for noen år siden. Håper for guds skyld at de skifter undertøy daglig!! Håndhygiene på offentlige toaletter var også øh...rimelig dårlig. Tror nok vi i Norge har ganske høye standarder for renslighet.
Tante T Skrevet 3. september 2006 Forfatter #22 Skrevet 3. september 2006 Jge var på denne turen for ti år siden, og den er blitt et sterkt minne for livet! Anbefaler virkelig alle ungdommer å reise på turer som dette. ← Ja, jeg syns det var veldig spennende! Kommer til å skrive om det i dagboka mi snart! Jeg var på tur med de hvite bussene i 3 klasse på videregående. Det var utrolig sterke inntrykk, så min mening er at man bør gå på videregående. Da tror jeg man får bedre utbytte av turen. Var også i saltgruvene og på checkpoint charlie. Hadde en dag med shopping i Berlin også. Veldig viktig at man gjør noe sosialt og hyggelig sammen! ← Jeg tror nok kanskje det jeg også.. Ikke fordi man er for "liten" på u.skolen, men fordi man sansynligvis får et annet forhold til det når man blir eldre. Vi var i saltgruvene og var på shopping i Berlin en halv dag og Krakow en halv dag. Vi var der for 12 år siden, det sterkeste jeg husker er glassmontrene med barnesko/menneskehår fra Auscwitz og svart/hvitt bilder av folk som ble hengt i Sachsenhausen. Ellers var det sommer og sol og litt for pent ute i Auscwitz etter vår mening, nå kommer dere kanskje til en mer "rett" stemning. Nå har jeg litt dårlige minner fra Krakow, da vi var så smarte å gå i miniskjørt og ble "forfulgt" av noen guttunger på sykkel, de tafset på oss og fulgte etter helt inn i hotellresepsjonen - på sykkel! Men ellers er Krakow en nydelig by, selv fikk vi ikke så god tid, men jeg antar det er fint bare å tusle rundt der. Disco fikk vi også gått på husker jeg! Bussturen var bare morsom! ← Ja, det var vel egentlig det jeg syns var værst også! Og det med miniskjørt var det et par jenter i min klasse som fikk erfare også Bussturen var helt ok syns jeg også, snakka og så på ting ute og film hele tiden så det ble aldri kjedelig Faren min er tidsvitne på turer med Aktive Fredsreiser, men han drar først på tur 17/9 så jeg tror ikke det er han dere skal ha.Jeg var med han for ti år siden. Det er ganske gøy å gå i markedshallene i Krakow. Masse rart der. Hvis du liker ravsmykker, så er det masse fine i Polen. Krystallglass er billig og fint som gaver hvis du skal gi bort det. Skal dere overnatte i Tropical Island? Far har fortalt at det er veldig fint der. Tror dere sover i en form for telt. Saltgruvene er flotte. Det er jo bare enormt stort der nede!! Du må ha en flott tur. Det er en tur du aldri kommer til å glemme. ← Var nok ikke det nei.. Markedshallene var artig ja, mye billig og spennende å se på. Krystallboller ble det noe av ja. Vi sov ikke på Tropical Island, kun på hoteller. Har hørt at noen som overnatta der syns det var fint, men veldig ubehagelig å ligge der. Ja, Saltgruvene var mange ganger større enn jeg hadde forestilt meg! Tante T er på tur nå, kommer hjem på søndag. Virker som om de har det veldig bra! Tipper hun skriver en del i dagboka si når hun er tilbake ← Det tror jeg nok ja Jeg var på turen på vgs, og husker jeg veldig gjerne skulle hatt med pute og teppe på bussen, jogge bukse og litt sånt. Det er mye bussing. For vår del ble det også litt vel sene og alkoholiserte kvelder, så det kan være greit å være obs på at konsentrasjonsleirene er sterke opplevelser (enig med den før her som nevnte kvinneleiren som verst) som krever at du er litt våken. Ellers: Dra innom torturmuseet i Krakow hvis du ikke har fått nok faenskap, og hvis du skal shoppe der anbefaler jeg de mindre markedene (overalt hvis du vandrer litt unna hovedgatene) fremfor de store turistgreiene. Selv om rav og krystall er obligatorisk og fåes best der. Ønsker deg en god tur - det er et minne for livet! ← Joggebukse, pute og teppe var med og kom godt til nytte! Dette torturmuseet var vi ikke innom. Jeg tror nok det var like greit for de fleste folka som var med! Skal dere til Krakow? Der var vi. Nydelig by, og folk var så elegant kledde og gikk i høyhelte sko så vi følte oss som de sluskene der vi kom i jeans og joggesko. Hygienen i Polen var derimot så som så. Vi delte bad med 50 polske studenter i 11 dager, (meningen var at vi skulle bo som "innfødte polakker" på vår alder) og ting som såpe og dopapir var det utrolig nok mange av dem som aldri brukte.... Vi ble rimelig sjokka først, spesielt over at mange ikke brukte dopapir!! Interessant og tankevekkende å se hvor forskjellig vi europeere lever. Severdigheter: innsiden av Mariakirken var fantastisk, har aldri sett en så fin kirke! Og torghallen var full av boder med masse fine souvenirer. Kjøp krystall, det er kjempebillig i forhold til i Norge! God tur! ← Ja, Krakow var kjempeflott! Følte meg litt sluskete jeg også, i jeans og joggesko.. Det eneste vi merka med hygienen var at det var en god del steder de ikke hadde toalettpapir ja. Snodig! Jeg fikk ikke gått i Mariakirken Det var kjempeteit, for vi måtte gå sammen MINST to og to, og ingen av de jeg gikk sammen med hadde lyst til å gå dit Men uansett hadde jeg en super tur!!
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #23 Skrevet 5. september 2006 Alle som har vært der, kan dere fortelle maaaaaaaaaaaaaasse om turen? :D
Flarn Skrevet 6. september 2006 #24 Skrevet 6. september 2006 (endret) Jeg var på 10dagerstur i 3.klasse på videregående. Hadde en ganske sur og gretten guide, men ellers var det en knallbra tur. Vi var innom veldig mange konsentrasjonsleire, og det var selvfølgelig sterkt. Best husker jeg en landsby som ble jevnet med jorden, der alle barna og mennene ble drept. Der hadde de laget en statue med naturtro kopier av alle barna etter informasjon som bilder og legesjekker osv. Der stod de og skuet ut over gressletta der det engang var en landsby. Etterhvert ble det litt vell mye konsentrasjonsleire, og de siste stedene vi var inne klarte vi ikke å ta inn over oss elendigheten i samme grad. Vi ble rett og slett mettet av sterke inntrykk. Vi var i Krakow, det er virkelig en fantastisk by. Mye fint å se, hyggelige mennesker og veldig bra utvalg i butikker. Vi var også i Praha, der syntes jeg ikke det var like fint, men absolut verdt et besøk. Det klokketårnet som skal være en turistattraksjon der er bare tøys å bruke tid på. En svipptur i Berlin fikk vi også, men det var bare et par timer. Noe av det mest spennende var egentlig å oppleve landsbyga. Byene er jo stort sett like som våre egne byer. På landsbygda er det du ser de store forskjellene. Spennende å se ut ruta når vi kjørte buss, kjørte blant annet forbi et jorde der det stod en diger gammel rakett. Jeg tok turen på videregående, og guiden var urimelig streng med oss som faktisk var 18 år. Videoene vi fikk lov å vise i bussen var bare tegnefilmer, og det måtte ikke være vold av noe slag. Videre ble hun forbannet om vi var ute sent, og hun insisterte på å vise timelange videoer av dårlig kvalitet om krigens elendighet når de fleste ville sove. Det virket rett og slett som om hun mente vi ikke skulle kose oss, bare være triste og tenke på krigen hele tiden. Men hun ble jo et yndet samtaleobjekt, og man kunne stort sett vende det døve øret til henne. Alt i alt var det en supertur, mange gode og festlige minner sammen med en god historisk forståelse av krigen. Anbefales. Glemte å si at i Sachsenhausen fikk vi et foredrag av en nordmann som hadde vært der under krigen. Det var utrolig sterkt. Endret 6. september 2006 av Flarn
Rosenrød Skrevet 6. september 2006 #25 Skrevet 6. september 2006 Da jeg reiste hadde vi med oss to skjønne eldre mann som tidsvitner. De hadde sittet i Sachsenhausen, og fortalte selvsagt mye om denne opplevelsen. Kan jo se for meg at det ikke blir helt det samme med en sur guide i stedet...
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #26 Skrevet 10. september 2006 Har vært i Polen to ganger som forelder med egne barn, og det er en flott og sammensveisende tur, perfekt blanding av trist og gøy. Konsentrasjonsleire både på Polsk og Tysk side, Stasifengsel. Men også handledag i Krakow med den vakre Mariakirken, markedshallen og uterestaurantene. Saltgruvene er fantastiske. Forstår ikke at Hard Rock Caffe er noe usmaklig - var det ikke det en eller annen skrev?- i så måte. Vi koste oss der begge gangene. Vi så og Brandenburger Tor, Checkpoint Charlie, rester av muren, Riksdagsbygningen, TV tårnet på Alexanderplatz. Ja, det er mye bussing, men dere blir godt kjent i bussen, og det går an å sove litt. God tur til alle ungdommer og voksne som skal avgårde. Det er en tur dere aldri glemmer
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2006 #27 Skrevet 21. september 2006 Vi var nettopp i polen på klassetur. Jeg går i 10 klasse og kom akuratt hjem. Under et lite opphold i berlin var vi ved stasifengselet. der møtte vi en tysk guide som snakket dansk. lett og forstå. Han var fange ved stasifengselet på sin tid og ble plassert der på sin 17 års dag. han satt inne i 6 og et halvt år og han ble beskyldt for blant annet å ha sjelt 17 piggtrådruller alene. UMULIG. Absolutt et sted å dra!
Gjest Gitte Skrevet 21. september 2006 #28 Skrevet 21. september 2006 Jeg var i Krakow nå i sommer. Bodde på et hotell like ved den store markedsplassen der. Utrolig flott by.. Og det positive var at bykjernen er så liten. Vi var både i jødekvarteret, slottet, markedshallen, konsentrasjonsleirene og saltgruvene på fire dager.. Ved bymuren er det flotte utstillinger av kunstere å få kjøpt, og alle kirkene er fantastisk utsmykket inni. Mariakirken er kjempeflott, og det er spesielt med den trompetspilleren som spiller hver time.. Det spesielle der er at han stopper midt i melodien, da han ble skutt.. kan ikke hele historien, men vet at det var det som skjedde.. I parken som går rundt i hele byen er det fint å sette seg ned å glane på menneskelivet, samt de herlige (og BILLIGE) restaurantene på markedsplassen.. Det er alltid morsom underholdning der, så vi storkoste oss med god mat og drikke, og folk som opptrådte på plassen der hver kveld.. Jeg har vært i polen et par ganger nå, og folk er så trivelige og servicen har alltid vært på topp. Har blitt helt forelsket i østblokklandene, og vi prøver oss på Riga i februar Og til sommern skal vi tilbake til polen =)
*Butterfly* Skrevet 22. september 2006 #29 Skrevet 22. september 2006 (endret) Jeg var der med klassen da jeg gikk i tiende. Var en opplevelsesrik tur og anbefales på det sterkeste. Alt var ikke så "nytt" for meg da, siden jeg er halvt polsk og er i Polen hvert år Endret 22. september 2006 av *Butterfly*
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #30 Skrevet 24. september 2006 Jeg tok turen på videregående, og guiden var urimelig streng med oss som faktisk var 18 år. Videoene vi fikk lov å vise i bussen var bare tegnefilmer, og det måtte ikke være vold av noe slag. Videre ble hun forbannet om vi var ute sent, og hun insisterte på å vise timelange videoer av dårlig kvalitet om krigens elendighet når de fleste ville sove. Det virket rett og slett som om hun mente vi ikke skulle kose oss, bare være triste og tenke på krigen hele tiden. Men hun ble jo et yndet samtaleobjekt, og man kunne stort sett vende det døve øret til henne. ← Høres nesten ut som hun som var guide da jeg var der i 1994. Helga Arntzen?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå