Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og klassen min skal til Polen sammen med 3 andre klasser neste uke :):) Og da lurte jeg på om noen vet om noen ord som er smart å kunne da..? Eller smarte steder å besøke..? Vi skal dit og se på konsentrasjonsleirene og sånne ting, men får jo noe fritid til å gå rundt i byene også.. ;) Er det forresten mange som har vært på skoletur til Polen? Hvordan er det egentlig? Jeg tror det kommer til å bli sterkt.. Vi har sett på to filmer og skal se en til før vi drar + at vi har vært på et foredrag, så vi vet forsåvidt hva vi går til, men jeg vil gjerne vite mer hvis noen har lyst til å fortelle :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dit skal vi faktisk :) Glemte å skrive det..

Skrevet

Jeg ble med på skoletur som "forelder". Jeg synes det var en spesiell opplevelse å se ting på nært hold. Mange sa at det var mye busskjøring, men jeg synes det gikk greit. Det skjedde jo noe hele tiden likevel, vi så på filmer og så hadde vi en dyktig guide. Vi kjørte med Hvite busser.

God tur!

Turen til saltgruvene var flott! Godt å oppleve noe godt og ikke bare triste saker som de leirene.

Skrevet
Skal dere innom Berlin - Hard Rock Café

Er det liksom Berlins største og eneste severdighet...? :ler:

Skrevet
Er det liksom Berlins største og eneste severdighet...?

ha ha

ungdom er ungdom og de blir vel litt lei slike steder som muren.

Et godt avbrekk er å ta turen innom H R C

:ironi:

Skrevet (endret)

Hard Rock Café høres smart ut ;) Mulig det blir en tur dit!

Vi kjører forresten med Aktive Fredsreiser..

Endret av Tante T
Skrevet

Jeg hadde også tenkt å være med som "forelder" sammen med klassen til Tante T, men så dukket lille M opp i livet vårt så da ble det ikke noe av.. Er veldig spent på å høre rapport underveis og etter turen, håper og tror det blir en bra opplevelse for alle!

Skrevet

Vi var på skoletur der i tiende klasse.

Det var ganske sterkt, men ikke så ille som jeg trodde. Det gikk vel ikke opp for alle at noen virkelig kunne gjøre sånne ting mot andre mennesker.

De sterkeste opplevelsene var:

å stå ved skytemuren

å holde en minnestund (der det ble spilt trist bakgrunnsmusikk)

selvfølgelig det å se haugene med menneskehår, briller, små barneklær, proteser, bilder av fanger og diverse ting :(

Vi var i mange forskjellige konsentrasjonsleirer og den jeg husker best er kvinneleiren, for der, fikk vi høre, foregikk det også ekstrem psykisk mishandling fra sjefene (som ofte var kvinner).

Hard Rock Kafè var et høydepunkt og jeg anbefaler en tur dit som et avbrekk fra alt det triste. Saltgruvene var vi også i, og der var det mye spennende å se.

Uansett, ønsker dere en god tur.

Det er en tur man husker :)

Skrevet

Å skrive ting som "hard rock cafe" i reisetips er bare useriøst!

"ungdom vil ha sånt" er også fornærmede pisspreik.

Jeg var på min første utenlandstur med språkreiser og på stoppet i Paris måtte jeg spise middag på hard rock cafe.. Noe såå meningsløst.. Alle de andre jeg snakket med av de som var med ville mye heller reist på en fransk restaurant.

Husk at man trenger ikke være kultur-amøbe bare fordi man er ung.

Jeg har aldri mer senere satt mine bein på en planet hollywood, card rock cafe eller lignende.. Det er omtrent like logisk som å gå på ikea i de ulike byene man er i på ferie.. Eneste forskjell er at man i det minste får kjøpe noe interessant på ikea.. ;)

Nå som jeg ferier med egne barn passer jeg på å ha "barnevennlig opplegg", men klarer samtidig å skille barnevennlig fra "søppel". Mye av det som lages for barn er plastic-fantastic tull. Barn har også sansen for kvalitet og kultur.. Når de bare får det presentert på riktig vis og i passe doser.

Gjest Blære ikke reg
Skrevet

Ting som bør oppleves i Berlin:

1: Brandenburger Tor

2: Checkpoint Charlie

3: Det som er igjen av muren

4: Riksdagsbygningen

5: Førerbunkeren hvis den er åpnet.

6: TV tårnet på Alexanderplatz. Det med kuppel nesten i toppen

7: Den spesiellle kirka på Kurfyrstendam

Skrevet

Jge var på denne turen for ti år siden, og den er blitt et sterkt minne for livet! Anbefaler virkelig alle ungdommer å reise på turer som dette.

Skrevet

Jeg var på tur med de hvite bussene i 3 klasse på videregående. Det var utrolig sterke inntrykk, så min mening er at man bør gå på videregående. Da tror jeg man får bedre utbytte av turen. Var også i saltgruvene og på checkpoint charlie. Hadde en dag med shopping i Berlin også. Veldig viktig at man gjør noe sosialt og hyggelig sammen!

Skrevet

Vi var der for 12 år siden, det sterkeste jeg husker er glassmontrene med barnesko/menneskehår fra Auscwitz og svart/hvitt bilder av folk som ble hengt i Sachsenhausen. Ellers var det sommer og sol og litt for pent ute i Auscwitz etter vår mening, nå kommer dere kanskje til en mer "rett" stemning.

Nå har jeg litt dårlige minner fra Krakow, da vi var så smarte å gå i miniskjørt og ble "forfulgt" av noen guttunger på sykkel, de tafset på oss og fulgte etter helt inn i hotellresepsjonen - på sykkel! Men ellers er Krakow en nydelig by, selv fikk vi ikke så god tid, men jeg antar det er fint bare å tusle rundt der. Disco fikk vi også gått på husker jeg!

Bussturen var bare morsom!

Skrevet

Faren min er tidsvitne på turer med Aktive Fredsreiser, men han drar først på tur 17/9 så jeg tror ikke det er han dere skal ha.Jeg var med han for ti år siden.

Det er ganske gøy å gå i markedshallene i Krakow. Masse rart der. Hvis du liker ravsmykker, så er det masse fine i Polen. Krystallglass er billig og fint som gaver hvis du skal gi bort det. Skal dere overnatte i Tropical Island? Far har fortalt at det er veldig fint der. Tror dere sover i en form for telt. Saltgruvene er flotte. Det er jo bare enormt stort der nede!!

Du må ha en flott tur. Det er en tur du aldri kommer til å glemme. :)

Skrevet

Datteren min skal på 10-dagers tur med hvite busser, er det noen som har vært på den?

Skrevet

Tante T er på tur nå, kommer hjem på søndag. Virker som om de har det veldig bra! Tipper hun skriver en del i dagboka si når hun er tilbake

Skrevet

Jeg var på turen på vgs, og husker jeg veldig gjerne skulle hatt med pute og teppe på bussen, jogge bukse og litt sånt. Det er mye bussing. For vår del ble det også litt vel sene og alkoholiserte kvelder, så det kan være greit å være obs på at konsentrasjonsleirene er sterke opplevelser (enig med den før her som nevnte kvinneleiren som verst) som krever at du er litt våken.

Ellers: Dra innom torturmuseet i Krakow hvis du ikke har fått nok faenskap, og hvis du skal shoppe der anbefaler jeg de mindre markedene (overalt hvis du vandrer litt unna hovedgatene) fremfor de store turistgreiene. Selv om rav og krystall er obligatorisk og fåes best der.

Ønsker deg en god tur - det er et minne for livet!

Skrevet

Skal dere til Krakow? Der var vi. Nydelig by, og folk var så elegant kledde og gikk i høyhelte sko så vi følte oss som de sluskene der vi kom i jeans og joggesko. Hygienen i Polen var derimot så som så. Vi delte bad med 50 polske studenter i 11 dager, (meningen var at vi skulle bo som "innfødte polakker" på vår alder) og ting som såpe og dopapir var det utrolig nok mange av dem som aldri brukte.... :hakeslepp: Vi ble rimelig sjokka først, spesielt over at mange ikke brukte dopapir!! Interessant og tankevekkende å se hvor forskjellig vi europeere lever.

Severdigheter: innsiden av Mariakirken var fantastisk, har aldri sett en så fin kirke! Og torghallen var full av boder med masse fine souvenirer. Kjøp krystall, det er kjempebillig i forhold til i Norge! :) God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...