Gjest Gamle Alex Skrevet 23. august 2006 #21 Skrevet 23. august 2006 Jeg har jobbet på SFO på en skole med stort uteareal. Barn "forsvinner" rett som det er - dog sjelden så lenge som 25 minutter, men sånn helt i begynnelsen av skoleåret med mange nye ansikter er det ikke alltid like enkelt å ha full oversikt. Og tro det eller ei, men barn hører ikke alltid etter... De vet godt hvor de har lov til å gå og hvor de ikke har lov til å gå, men gjett hvor vi finner de bortkomne likevel. Det er skikkelig ekkelt når det er en som mangler, så jeg forstår godt at det må være uendelig mye verre for foreldrene, men dere er veldig raske til å hakke på SFO-personalet her synes jeg. Som flere av dere selv sier, det er ikke barnehagen lenger, barna har større frihet og ofte er det ikke gjerde rundt hele området. Det er umulig å være alle steder på en gang. ← Det er vel ingen unnskyldning for at de sier at barn har blitt hentet, men faktisk er låst inne på do , eller at de går hjem og det ikke blir oppdaget. At barna har et større ansvar selv er forsåvidt greit men 1 klassinger er kun 6 år. Hos oss har 1 klassingene et mindre område de kan være på både i skoletiden og SFO tiden
Trampe Skrevet 23. august 2006 #22 Skrevet 23. august 2006 (endret) Det at barna ikke blir passet på, at personalet går ut og røyker i stedet for å se etter barna og at de blir gjenglemt på do er totalt uakseptabelt. Hadde det vært mine barn hadde det nok blitt månelyst der ja. Men som Virvel sier, dere er kjappe til å hakke på SFOansatte. Det er slettes ikke alle barna som hører etter, plutselig er lille Ole gått et sted han vet han ikke får lov til å gå, og det er ikke bare bare å forlate alle de andre for å løpe og lete med en gang det er en man ikke ser. Kanskje han er gått inn på do? Kanskje han er bak noe og leker? Når man er ute sammen med barn ser man ikke alle til enhver tid, og det er urimelig å be ansatte om å løpe rundt og lete med en gang noen har kommet ut av synsvinkelen. Såklart man skal lete etter et barn som er borte i mer enn noen minutter, men det kan jo hende at foreldrene kommer for å hente akkurat når den lille har stukket seg vekk et sted. Jeg forsvarer ikke de som ikke gjør jobben sin, men det er umulig å ha ett øye på hvert eneste barn til enhver tid. Mange SFO'er har for mange barn på hver ansatt - på grunn av dårlig økonomi - og da er det ikke lett å holde 100 % oversikt hele tida... Endret 23. august 2006 av Ithaca
Azi Skrevet 23. august 2006 #23 Skrevet 23. august 2006 Nå har dem jo gått der i snart 1 mnd da. Så det burde ikke vært vanskelig å kjenne igjen ansikter etter så lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #24 Skrevet 23. august 2006 Nå har det gått tre dager siden skolestart. Jeg vet ikke om sønnen din var på sfo før skolen begynte, men... La oss si at han ikke var det. Man kan ikke forvente at personalet kjenner alle på tre dager. Det er ikke mulig det. Når det er sagt, skal de kunne finne barna raskt. Hos oss har de tavle der barna flytter brikken sin: Inne, Ute, Hjem. Et raskt blikk på tavla forteller hvor de skal begynne å lete.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #25 Skrevet 23. august 2006 Meg over... Beklager, leste ikke alle innleggene. Ser nå at han har gått der en mnd...! Da er jo saken en ganske annen.
Lykkelig eks-frue Skrevet 24. august 2006 #26 Skrevet 24. august 2006 Denne tråden er skremmende lesing, og gjør at jeg setter enda mer pris på både barnehagen og sfoen jeg har barn ved. Greit at en ikke har barna under konstant oppsyn, det er vanskelig både på skolen, sfo, barnehage og hjemme. Men en viss anelse har man jo. Hos oss skal alle barn krysses ut både fra sfo og barnehage, og om det ikke skjer så ringer de faktisk. De har nok opptelling relativt ofte. Fikk telefon en gang, da hadde jeg hentet men glemt selv å gi beskjed om at vi gikk. Da ringte de etter 10 minutter, jeg som fikk kjeft den gang ja
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #27 Skrevet 24. august 2006 Jeg opplevde at min førsteklassing (i fjor) gikk hjem fra SFO kl. 14 (han skulle gå selv kl 16). Heldigvis var jeg syk den dagen, så jeg hadde akkurat kommet hjem for å legge meg på sofaen en time før han kom hjem (vanligvis er jeg på jobb på den tiden). Da jeg ringte SFO for å si at han var hjemme, da var det gått minst 20 min siden han gikk derfra (det er den raskeste tiden han bruker på å gå hjem), så hadde de ikke engang merket at han var borte. I tillegg så tok de ikke kritikken i det hele tatt - det var hans egen feil - ikke SFO's (han var da 5 1/2 år). I tillegg har jeg opplevd at de har sendt han hjem på høsten i øs pøsende regnvær i sandaler og uten jakke/regnjakke på. Ungen ble selvsagt forkjølet og fikk feber. Flere andre episoder også. Men det værste synes jeg er at de ikke tar imot kritikk i det hele tatt, ingen ting er deres feil - alt er ungens egen feil. Skjønner jo at vi å forklare ungene hvordan ting skal være (og repitere mange ganger). Det har vi også gjort, men synes det er en selvfølge at de følger litt ekstra med 1. klassingene. Nå er han heldigvis 2. klassegutt og har fått inn rutinene. Han kan fortsatt komme hjem i sandaler i regnvær, men ellers har han kontroll på de andre tingene.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2006 #28 Skrevet 25. august 2006 Dette her er ikke akseptabelt i det hele tatt. Har ikke lest alle svarene du har fått, men la merke til at det var en som skrev at det kunne skje.. Vel, det skal IKKE skje. Man skal kunne være sikkre på at barna har det trygt på Sfo, og så lenge de som jobber der ikke vet hvor han er, ikke finner han eller vet hvem han er så er det ikke godt nok.. Jeg anbefaler deg til å ta dette opp med Sfo lederen omgående. Vedk. må ta tak i dette. Hadde en lignende episode da eldste min gikk på Sfo. Farens daværende samboer kom for å hente sønnen vår. Etter å ha lett en stund fikk hun beskjed fra de voksne om at dem ikke fant han, hun fikk da beskjed om å gå hjem. Hun ble jo helt paff og satt ut så hun tuslet hjem til faren til sønnen min og fortalte dette. Han ble jo selvsagt en smule forbannet og trampa opp til Sfo og ba dem pr. omgående finne gutten. Etter en stund fant dem han og da unnskyldte dem seg med at sønnen vår og et par andre gutter hadde gått utenfor området.. Vel, de var to m. fra stien i en busk viste det seg. Xn min hadde fortalt personalet akkurat hva han mente. Det endte med at vi begge ble kaldt inn til Sfolederen i møte. Lederen beklaget og beklaget og beklaget. En annen gang hadde farfaren til gutten kjøpt ny sykkel til han. Og i sin barnslige iver hadde han hentet gutten på Sfo etter skoletid. MEN, ingen av personalet der hadde spurt hvem han var, ikke sto det heller på noen lister at han hadde lov til å hente gutten. Farfar ringte meg selv samme kveld og spurte om dem ikke burde gjort det. I reglementet står det jo at dersom noen andre skal hente barna, så skal Sfo ha beskjed. Jeg kontaktet lederen for avd. sønnen min var på og sa i fra. For som jeg også sa så er farfar alkoholiker og han skal IKKE kunne hente barnebarnet uten at vi som er foreldre har gitt beskjed om det. Og det er nettopp derfor han ikke står på noen lister. Gjett om dem måtte beklage en gang til...
Gjest Yzma Skrevet 25. august 2006 #29 Skrevet 25. august 2006 Da jeg gikk på SFO var det sånn at man måtte krysse seg ut og inn på en liste, som lå på informasjons-benken og der kan jeg huske at det alltid satt noen. Også var det en gul og rosa tusj for om man skulle bli henta eller gå hjem selv, også måtte vi selv påføre klokkeslettet dersom vi skulle gå hjem selv. Vet ikke om det er sånn på andre skoler men syns ihverfall at det var en ganske god løsning for å ha oversikt over når barna går eller hentes.
Netten Skrevet 26. august 2006 #30 Skrevet 26. august 2006 På skolen der jeg jobber har vi en veldig grei liste. Når elevene er ferdig på skolen setter de et halvt kryss på en liste før de går på SFO ( / ). Når de er ferdige på SFO setter de en ny strek, slik at det blir et kryss ( X ). Hvis noen andre skal hente, SKAL SFO ha beskjed i meldeboken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå