Gjest Trine-Mari Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Heisann! Jeg har en sønn som akkurat har begynt i 1.klasse, og da også på SFO. Han har gått der siden 1.august. I dag, da jeg skulle hente han på SFO, fant jeg han ikke noen steder inne eller ute, og spurte personalet om hvor han var. Den første jeg spurte visste det ikke. Han spurte en annen, men hun visste heller ikke. Hun gikk for å finne damen som tydligvis hadde ansvaret for den gruppen sønnen min er på; denne damen var litt utenfor området for å røyke. Hun visste heller ikke, og de startet med å lete, tilsammen 6 voksne, ingen av de hadde en anelse hvor han kunne være, og kun en av dem visste hvem de egentlig lette etter, da de andre ikke husket hvem sønnen min er. De gikk mange runder og lette, og jeg så jo på dem at de begynte å bli litt stresset, det gikk 25 minutter før en av dem tilfeldig spurte sønnen min om han var "Ole i 1a", og fant han. Dette er en skole med stort uteareal, og barna har selvfølgelig lov til å bevege seg rundt på området. Men jeg ble likevel veldig skremt og redd, det ble 25 lange minutter, og jeg rakk å tenke mye på den tiden. Ble også skremt av at av de 6 voksne som jeg pratet med, var det bare en som visste hvem sønnen min var, og ingen hadde noe oversikt over hvor de hadde sett han sist eller hvor på området han kunne være. Er jo vant med barnehagen jeg, så overgangen blir jo stor, men skal det være slik at de ikke har noen oversikt i det hele tatt? Tenker jo at om han hadde blitt borte fra området, hadde de ikke merket dette før de skulle hjem og så at ikke alle var blitt utkrysset.....Skjønner jo at barn beveger seg fort, og at de er "overalt", men likevel... Fikk skikkelig hjertet i halsen i dag.... Hva synns dere andre om det her, er det vanlig på SFO? Hilsen mamma med gutt i 1.klasse.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Uff, det hørtes ekkelt ut! Jeg synes det var altfor lenge å bruke 25 minutter på å finne ham! Jeg har også litt forståelse for at det kan være vanskelig å vite hvem barna er i starten, men spørs om jeg hadde hatt det om det var min egen, ja... Tror kanskje jeg hadde tatt det opp med SFO-leder, høres ut som dårlige rutiner.
Twigi Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 Ille. Særlig at de ikke vet hvem han er. Og hvis 6 voksne brukte 25 minutter av ettermiddagen til å lete - hvor mange voksne var det igjen til å passe på de andre barna da? Helt enig i at dette høres ut som veldig dårlige rutiner.
L@dy Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Oh! Dette hørtes ikke helt bra ut nei. Synest det virker merkelig at de ikke er noe kontroll på små barn. Dette ville jeg ha tatt videre ja!
Tiit Skrevet 22. august 2006 #5 Skrevet 22. august 2006 HELT uakseptablelt. Skriv en redegjørelse om hendelsen til leder av SFO, og krev at de gjør endringer i driften slik at risikoen for slike hendelser blir minimert.
ceca Skrevet 22. august 2006 #6 Skrevet 22. august 2006 Jeg hadde samme opplevelse - men da i barnehagen. Der brukte personalet en halv time på å finne jenta vår. Samt at mange av barna lette også !! Det er ikke morsomt. En annen gang fikk vi vite at hun var hente, men da viste det seg at hun satt gjenglemt på do... Du kan ta opp med ledelsen hvordan rutinene er på sfo. En viss oversikt bør de ha, og 25 minutter er alt for lenge å bruke på å finne et barn. Ceca
Flowery Skrevet 22. august 2006 #7 Skrevet 22. august 2006 Det skjedde med min gutt også da han begynte på SFO. En gang hadde han til og med gått hjem, men fant ikke meg hjemme (jeg skulle jo hente ham) så han hadde gått hjem til noen andre. Da jeg kom på SFO fant de ham ikke. Jeg gikk hjem for å se om han var der, men han var jo gått til noen andre. To timer etterpå kom han hjem. Jeg var Ikke på ham, men på SFO. Så viste det seg senere at dette hadde skjedd før. Han hadde gått hjem. De på SFO hadde letet og funnet ham lenge etterpå i gangen hjemme hvor han satt og ventet på meg.
loffen Skrevet 22. august 2006 #8 Skrevet 22. august 2006 (endret) HELT uakseptablelt. Skriv en redegjørelse om hendelsen til leder av SFO, og krev at de gjør endringer i driften slik at risikoen for slike hendelser blir minimert. ← Enig. Dette er for dårlig! Stakkas deg TS, for en opplevelse. Endret 22. august 2006 av loffen
loffen Skrevet 22. august 2006 #9 Skrevet 22. august 2006 Jeg hadde samme opplevelse - men da i barnehagen. Der brukte personalet en halv time på å finne jenta vår. Samt at mange av barna lette også !! Det er ikke morsomt. En annen gang fikk vi vite at hun var hente, men da viste det seg at hun satt gjenglemt på do... ← Hjelp..
*Emma* Skrevet 22. august 2006 #10 Skrevet 22. august 2006 Jeg har også opplevd dette i både barnehage og på SFO. Riktignok fant vi ham etter rundt 15 min i barnehagen ( han hadde sovnet på gulvet i en krok inne ) og på SFO etter 10 min. Syns det var kjempe ekkelt. Men jeg syns det var verst den gangen i barnehagen fordi da var han mye mindre......
Annie Skrevet 22. august 2006 #11 Skrevet 22. august 2006 Hvorfor har ikke SFO enten et digitalkamera sånn at de kan ta et portrett av barna med navn under? På den måten er det lettere å huske hvilke barn som er hvem. Kan skjønne at det var en skremmende opplevelse.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #12 Skrevet 23. august 2006 Har sammer erfaring med SFO...desverre. Kom for å hente 1. klassingen min og lurte på hvor han var: - Aner ikke, var det jeg fikk til svar. Tok gutten ut av Sfo jeg. De hadde stort uteareal og over 70!!! barn å holde orden på, ikke fikk de flere stillinger til oppgaven av kommunen. skremmende! Dette orket jeg ikke, klarte aldri å slå meg til ro, hverken på jobb eller hjemme da sønnen min var der. Mor
Spoven Skrevet 23. august 2006 #13 Skrevet 23. august 2006 HELT uakseptablelt. Skriv en redegjørelse om hendelsen til leder av SFO, og krev at de gjør endringer i driften slik at risikoen for slike hendelser blir minimert. ← Det ville jeg også gjort. Greit nok at de ikke kjenner alle barna på utseende sånn helt i begynnelsen, men de bør vitterlig ha oversikt over hvor barna oppholder seg til enhver tid likevel! Jeg har vikariert i SFO tidligere, og kjente ikke alle barna, men vi hadde opptellinger ofte for å holde rede på at alle ungene var der de skulle være. Slikt skal ikke forekomme, det er dårlige rutiner og/eller sløvt personale!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #14 Skrevet 23. august 2006 På vår SFO måtte vi til slutt kreve at det ble innkalt til et krisemøte, ingen visste hvor ungene var og det var vi foreldre som måtte krysse ut ungen når vi gikk, ingen fulgte med på om vi tok med flere barn. Pluss mye annet tull som vi foreldrene reagerte på. Etter mye om og men ble det da endringer i hvordan de ansatte forholdt seg til foreldre og unger, men alt er ikke helt bra ennå. Min datter sluttet på SFO etter 2. klasse. Det er stor forskjell på SFO fra skole til skole innen kommunen. Dere bør snakke med lederen og hvis det ikke hjelper kreve et krisemøte.
Karamba Skrevet 23. august 2006 #15 Skrevet 23. august 2006 Er helt enig i det som Tiit skriver, at du Trine Mari bør skrive en redegjørelse om hendelsen til SFO. Det skjedde med min gutt også da han begynte på SFO. En gang hadde han til og med gått hjem, men fant ikke meg hjemme (jeg skulle jo hente ham) så han hadde gått hjem til noen andre. Da jeg kom på SFO fant de ham ikke. Jeg gikk hjem for å se om han var der, men han var jo gått til noen andre. To timer etterpå kom han hjem. Jeg var Ikke på ham, men på SFO. Så viste det seg senere at dette hadde skjedd før. Han hadde gått hjem. De på SFO hadde letet og funnet ham lenge etterpå i gangen hjemme hvor han satt og ventet på meg. ← Jeg har selv en datter som har gått på SFO. De måtte ha skriftlig tillatelse med seg dersom de skulle gå hjem alene dersom de vanligvis ikke gjør det. Trodde dette var vanlig praksis...
Flowery Skrevet 23. august 2006 #16 Skrevet 23. august 2006 Ja, selvfølgelig skal de det, men han hadde bare gått hjem. De på SFO visste jo ikke at han var gått. Han hadde vært borte i evigheter før jeg spurte etter ham da jeg kom for å hente ham.
Carrot Skrevet 23. august 2006 #17 Skrevet 23. august 2006 jeg er jauggu meg glad det er få barn på sfo her i hundremeterskogen, dette høres fryktelig ut spør du meg.. Jeg ville "tiltet ut av vater" og forlangt flere "hoder rullende" hadde dette vært meg , maken til slendrian..
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2006 #18 Skrevet 23. august 2006 Har opplevd det samme i vår SFO - flere ganger. Synes det nesten er bedre at barna kommer hjem til tomt hus enn at de går for lt og kaldt vann på SFO
Jens Skrevet 23. august 2006 #19 Skrevet 23. august 2006 Er det virkelig mulig att dette skjer så ofte som jeg leser her??? Kan ikke alle foreldrene på tur være på SFO? Noe MÅ jo gjøres hvis dette skjer så ofte. Glad gutten min foreløpig kun er 16 måneder....
Gjest Virvel Skrevet 23. august 2006 #20 Skrevet 23. august 2006 Jeg har jobbet på SFO på en skole med stort uteareal. Barn "forsvinner" rett som det er - dog sjelden så lenge som 25 minutter, men sånn helt i begynnelsen av skoleåret med mange nye ansikter er det ikke alltid like enkelt å ha full oversikt. Og tro det eller ei, men barn hører ikke alltid etter... De vet godt hvor de har lov til å gå og hvor de ikke har lov til å gå, men gjett hvor vi finner de bortkomne likevel. Det er skikkelig ekkelt når det er en som mangler, så jeg forstår godt at det må være uendelig mye verre for foreldrene, men dere er veldig raske til å hakke på SFO-personalet her synes jeg. Som flere av dere selv sier, det er ikke barnehagen lenger, barna har større frihet og ofte er det ikke gjerde rundt hele området. Det er umulig å være alle steder på en gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå