Gå til innhold

hva er rett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en datter på 6 år som jeg og moren deler 50-50. Dette har vi gjort i 3 år siden det var over mellom oss. Og dette fungerer fint. Vi deler på alle utgifter på hun 50-50. Men nå mener moren at jeg bør bidra mer enn hun pga at jeg tjener mer. Hun tjener ca 300000 og jeg tjener ca 550000. Men det er vel egentli ikke mitt problem at hun tjener mindre. Eller hva mener dere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere skal vel betale ettersom hvor mye dere tjener.

I mitt tilfelle bateler jeg 4-6 og barnefar betaler de resterende 2/6.

Dette fordi jeg tjener endel mer en han i året.

Skrevet

ikje betal hu en dritt. dere deler henne 50-50, så då deler dere utgiftene og. ikje din feil at hu har en drittjobb..

Skrevet

Reglene er vel slik at dere deler utgiftene 50-50, men dere skal også betale bidrag til hverandre. I praksis blir hennes bidrag da lavere enn ditt, siden hun tjener mindre, og det enkleste vil være at du bare betaler nettoen til henne.

Min erfaring er at blir det konflikt, er det alltid enklest å holde seg til reglene, uten å vurdere hva som er rimelig eller rettferdig. Det blir dere aldri enige om likevel, og når man da følger reglene, sparer man seg for masse krangling.

Skrevet

Ihht lovverket skal dere betale bidrag til hverandre slik at barnet kan opprettholde tilnærmet samme levestandard (innenfor "normale" rammer). Dette tilsier at den som tjener mest betaler en liten slump til den som tjener minst. Dere kan gå inn på bidragskalkulatoren og gjøre beregningen av bifdraget ved å gjøre testen 2 gangerm den ene gangen med barnet boende hos mor og den andre gangen med barnet boende hos far. 1/2 parten av differansen skal betales av den som tjener mest til den som tjener minst.

Alternativt kan dere kontakte trygdekontoret, men det gir et ekstra engangsbeløp på 750,- ??? hver for at trygdekontoret skal gjøre beregningen.

Økonomi pleier ikke være noen årsak til konflikt der foreldrene praktiserer felles omsorg, og jeg vil på det sterkeste anbefalle at disse hundrelappene ikke blir årsak til uvennskap.

Skrevet
Har en datter på 6 år som jeg og moren deler 50-50.

Si meg... bruker dere sag eller øks? :forvirret:

Jada, jeg er flåsete nå, men du fokuserer jo bare på at du og mora "deler ungen".

Bryr du deg om ungen yter du etter evne til jenta, og bidrar til at ho har det ho trenger, og kasnkje litt til. Slik du framstiller det ser jeg ingen far, bare en smålig mann som ikke vil dele pengene sine med kvinnen han en gang lagde barn med.

Gjest StoreSky
Skrevet

Vi har også vår datter 50/50. Og deler så godt som mulig også alle utgifter 50/50. Selv om han tjener myyyye mer enn jeg! Synes det er helt naturlig.

Hadde han tjent en mill. eller mer, så hadde det vært noe annet! Men vi er innen for normalen for norsk inntekt. Han typisk mann, jeg typisk kvinne, haha!

Skrevet

En inntektsforskjell på ca 200 000 i året er en lav års inntekt. Og da kan jeg faktisk godt forstå at den som har høyest inntekt skal betale bidrag til den andre. Dette handler nemlig om BARNET og dets levestandard.

Jeg ser faktisk ikke det rettferdige i at utgifter skal deles 50/50 under slike forhold. Det er kun rettferdig for den som tjener mest og iallfall ikke for barnet.

Skrevet
ikje betal hu en dritt. dere deler henne 50-50, så då deler dere utgiftene og. ikje din feil at hu har en drittjobb..

300.000,- er nok ingen drittjobb. Det er faktisk ei alminnelig god lønning i Norge.

Skrevet

:forvirret: Hvis en dame tjener over 300 000 kr så kan ikke hun ha noe dritt jobb. hadde jeg tjent så mye hadde jeg faltisk vært fornøyd jeg!! Så jeg skjønner at hun ønsker at far bidrar mere i og med at han tjener såpass mye mere enn henne. Men kanskje det hadde latt seg ordne på annet vis og. Kanskje ved at far bidro til å kjøpe saker som koster litt mere....?? Dere deler jo 50-50 så jeg er enig på den biten... :)

Gjest Gjest_gJEST_*
Skrevet

Antar da at far betaler mer i skatt, og har høyere kostnader også?

Det blir vel ofte slik at mer inntekt fører til høyere kostnader også.

Jeg synes ikke at du skal betale mer enn mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...