Gjest Gjest_Sus_* Skrevet 17. november 2007 #41 Del Skrevet 17. november 2007 Forskjellene på en fysio og en kiropraktor er flere: Kiropraktorer driver stortsett kun med benkbehandling, dvs. mye hands on. Kiropraktorene behandler hovedsakelig ledd, som regel ved manipulasjon ("knekk"). Kiropraktorene har rett til å henvise og å sykemelde. En vanlig fysioterapeut kan ikke sykemelde, da skal man være videreutdannet til manuellterapeut. Da kan man både sykemelde og henvise. En vanlig fysioterapeut har ikke lov til å manipulere, men kun mobilisere, med mindre h*n har tatt videreutdannelse/kurs i dette. Å mobilisere vil enkelt si å strekke leddet til ytterstilling. En fysioterapeut har som regel mange flere muligheter enn en kiropraktor, og kan "litt om alt". Det er svært vanlig for fysioterapeuter å fordype seg og utdanne seg videre innenfor et fagfelt. Jeg jobber f.eks. kun med rygg. Men tenker du økonomi, vil det i de fleste tilfellene lønne seg å bli kiropraktor! Kiropraktorutdannelsen må du ta i utlandet, vet de har den i Odense i Danmark. En fysioterapeut kan jobbe like mye med ledd som en kiropraktor, men må da ta videreutdanning innenfor det feltet. En fysioterapeut kan jobbe i f.eks. treningsbransjen, innen idrettsmedisin, med barn og unge, i bedrifter, forebyggende i kommuner, som HMS-rådgivere, i prosjekter, på sykehus, rehabiliteringssentre, eldresenter, Arbeidstilsynet, institutter, hjelpemiddelsentral, klubber, foreninger osv., og med forskjellige "spesialfelt" under dette igjen, f.eks. med kne, skulder og hoftelidelser osv. Ergo: grovt sagt vil jeg si at du kan velge mellom å få en utdannelse med et bredt fagfelt med uttømmelige muligheter (fysioterapeut), eller du kan velge en utdannelse hvor du "kun" skal drive med benkbehandlinger på institutt (kiropraktor), men med den tanken i bakhodet (kanskje) at du tjener ganske mye bedre som kiropraktor enn som fysioterapeut. Lykke til med valget! Uddannelsen til kiropraktor varer i 5 år, bla. en 3 årig bachelor i medicin. Ergo kan de diagnosticere(finde ud af hvad patienten fejler), og så skal jeg lige hilse at sige at kiropraktorerne i Danmark, foruden manipulationsbehandlinger, bruger lige så meget tid på at lære bløddelsteknikker(Mckenzie, Triggerpunktsbehandling og MET udspænding) Så alt i alt kan de det samme som en fysioterapet og lidt mere, så vælg selv:o) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2007 #42 Del Skrevet 18. november 2007 Uddannelsen til kiropraktor varer i 5 år, bla. en 3 årig bachelor i medicin. Ergo kan de diagnosticere(finde ud af hvad patienten fejler), og så skal jeg lige hilse at sige at kiropraktorerne i Danmark, foruden manipulationsbehandlinger, bruger lige så meget tid på at lære bløddelsteknikker(Mckenzie, Triggerpunktsbehandling og MET udspænding) Så alt i alt kan de det samme som en fysioterapet og lidt mere, så vælg selv:o) Hvem som kan mest av fysioterapeuter og kiropraktorer kan diskuteres. Hva kan en kiropraktor om rehabilitering i form av trening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #43 Del Skrevet 18. desember 2007 Kiropraktorutdannelsen har et semester som går på trening og rehabilitering. Det sier seg vel at et lengre studie, 3 år vs 5 år, gir større kompetanse. Dessuten har kiropraktorer diagnoserett, som en av 4 helseprofesjoner i Norge. En fysioterapeut er per definisjon en assistent, som skal utføre en behandling som er i samsvar med den diagnose den henvisende lege/kiropraktor har stillt. Både kiropraktor og fysioterapeuter er offentlig godkjente, i motsetning til naprapater og osteopater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 19. desember 2007 #44 Del Skrevet 19. desember 2007 Vi kan diskutere herfra og til evigheten hvilken utdannelse som er "best", og vi blir vel neppe enige. Faktum er vel at det er fryktelig lite som er ordentlig dokumentert, i begge leire. Hvor dyktig man er, enten man er kiropraktor eller fysioterapeut, tror jeg har en større sammenheng med personlige egenskaper enn hvilken utdannelse man har tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurela Skrevet 20. desember 2007 #45 Del Skrevet 20. desember 2007 Hei og hopp!! Jeg vurdere å gå fysioterapi (faktisk er det det eneste jeg kunne tenke meg nå) til neste år/når jeg kommer inn fortrinnsvis i Norge Men, lurer litt på hvordan lønnen er.. Har jo fått med meg at det er mange fysioterapeuter i forhold til jobber (?), så hvordan er da lønnen? Helt ok, lav, høy? Tenker i offentlig sektor.. Jeg vet ikke hva som er høy/lav lønn, så å komme med tall er ganske unødvendig, men er det noen som har noen formening om dette..? Er bare nysgjerrig, lønnen blir ikke avgjørende for meg (heller karakterene, men, pytt pytt, jeg får det til etter hvert ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #46 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg har hatt ryggplager i flere år nå, og har gått til både fysioterapeut, kiropraktor og naprapat. For min del hjalp egentlig ikke fysiterapi noe særlig. Han løste opp litt spenninger i ryggen, men jeg ble aldri bedre. Faktisk forverret ryugproblemene mine seg mens jeg gikk til fysioterapeut. Jeg mener ikke at fysioterapeuten hadde skyld i det, men at behandlingen rett og slett ikke hjalp meg noe særlig. Etter dette prøvde jeg kiropraktikk som hjalp endel mer, men samtidig så vendte ryggproblemene imne stadig tilbake. Det holdt seg bra noen uker og så måtte jeg på nytt ringe kiropraktoren igjen. Slik gikk det i flere måneder, og da bestemte jeg meg for å prøve naprapati. Det er det som desidert har funket best hos meg. Han både masserte og løste opp spenninger i tillegg til å knekke opp låsninger. Etter å ha gått til naprapat var ryggen min helt fin i et helt år, noe som er et under for meg. Har jo slitt med disse plagene så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 21. desember 2007 #47 Del Skrevet 21. desember 2007 Jeg har hatt ryggplager i flere år nå, og har gått til både fysioterapeut, kiropraktor og naprapat. For min del hjalp egentlig ikke fysiterapi noe særlig. Han løste opp litt spenninger i ryggen, men jeg ble aldri bedre. Faktisk forverret ryugproblemene mine seg mens jeg gikk til fysioterapeut. Jeg mener ikke at fysioterapeuten hadde skyld i det, men at behandlingen rett og slett ikke hjalp meg noe særlig. Etter dette prøvde jeg kiropraktikk som hjalp endel mer, men samtidig så vendte ryggproblemene imne stadig tilbake. Det holdt seg bra noen uker og så måtte jeg på nytt ringe kiropraktoren igjen. Slik gikk det i flere måneder, og da bestemte jeg meg for å prøve naprapati. Det er det som desidert har funket best hos meg. Han både masserte og løste opp spenninger i tillegg til å knekke opp låsninger. Etter å ha gått til naprapat var ryggen min helt fin i et helt år, noe som er et under for meg. Har jo slitt med disse plagene så lenge. Gratulerer med en bedre rygg! Jeg studerer til naprapat og er virkelig fornöyd med studiene. Det er riktig nok et dyrt studium, men det er også svärt höye krav til både forelesere og studenter. Her kan man bare glemme skippertak metoden. Vi har tentamner hver 2./3. uke som må bestås for å kunne gå videre. Skolen VIL at de som eksamineres er dyktige og ikke middelmådige. (Vil bare legge til at hvordan myndighetene stiller seg til en behandligsform har ikke noe med kvaliteten å gjöre. Det blir bare litt billigere å gå til de som får stötte. Håper likevell naprapater snart kan bli legitimert i Norge også). Det finnes gode og dårlige terapauter av alle slag, det som funker, funker. Er en del myter og rykter ute å går så man må nesten bare pröve litt ut om man vil finne ut om det er en behanligsform man kan tenke seg å utöve. Lykke til med det du velger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2008 #48 Del Skrevet 28. februar 2008 Hei Så det var en del som gikk på fysioterapi her, og jeg har begynt å vurdere det litt selv. Egentlig hadde jeg mest lyst til å blir ernæringsfysiolog, men det er så utrolig høyt snitt! Det jeg lurer på er: hvordan foregår undervisningen? Er det teori, eller en del praksis også? Lurer på forskjellen mellom offentlig høyskole og privat.. Om det er noen forskjell i undervisningen.. Har nemlig ei venninne som går på bjørknes, og der virker det som om de har mye praksis. Første dagen fikk jentene beskjed om å begynne å gå med boxer og sånn, fordi de skulle gå mye i undertøy! Undersøke hverandre, lære seg ting om kroppen etc.. Det hørtes ganske gøy ut! Bare lurer på om det er slik på offentlige skoler og?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2008 #49 Del Skrevet 4. april 2008 Hei! Studerer siste året fysioterapi, og kan bekrefte at undervisningen er mye praktisk rettet. For å lære om kroppen, og ikke minst undersøkelse og behandling, jobber vi med hverandre. Vi jobber som om vi er hos en vanlig fysioterapeut, og må selvsagt også være "pasient" i shorts/boxer og BH. Litt rart til å begynne med, men det går veldig bra ganske fort. Rent faglig (er ikke det det viktigste?) er det utrolig gøy. Lærer masse om hvordan kroppen fungerer, og hvordan man kan hjelpe pasienter som har nedsatt funksjonsevne av ulike årsaker (feks slag, MS, barn med forskjellige motoriske problemer osv.) Anbefales!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2009 #50 Del Skrevet 19. juni 2009 Er det lettere for kiropraktorer å få jobb? For øyeblikket er det ingen arbeidsledighet blant kiropraktorer i norge. Og det er også en stigende etterspørsel etter flere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lasken Skrevet 20. juli 2009 #51 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg ser det er en til som leser denne tråden nettopp nå. Har du også kommet inn på fysioterapi og lurer på om du skal takke ja eller ikke? Jeg har nemlig kommet inn på studiet i Oslo. Men har i den siste tiden spurt meg selv litt inngående. Er det ikke alarmerende at det er kun 1 ledig fysioterapi stillinger i Oslo per dags dato? Mens det utdannes kanskje 200 fysioterapeuter i året, hvert år. Ikke medregnet de som tar fysiostudiet i utlandet.. Jeg har gått til fysioterapeuter i flere perioder, med lettere og større smerter. Aldri blitt bedre av å bli behandlet der. Men manuellterapeut og naprapat har hjulpet noe bedre.. Vil jeg bli noe som er engasjerende å studere, men som jeg ikke har tro på hverken jobbmessig eller behandlingsmessig? Og lønnen er lavere enn sykepleier, allmennlærer, butikkekspeditør(!) og flere andre yrker jeg random har sjekket på jobbfeber.no. Er det da verdt 3 års skolegang/studielån? Jeg har lyst til å både studere og jobbe med faget, for fagets del. Men er dette hensiktsmessig? Jeg tviler veldig på om jeg skal takke ja til plassen altså.. Noen andre som har tanker om dette også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2009 #52 Del Skrevet 20. juli 2009 Du kan jo videreutdanne deg til manuellterapeut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest-fysio Skrevet 21. juli 2009 #53 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg ser det er en til som leser denne tråden nettopp nå. Har du også kommet inn på fysioterapi og lurer på om du skal takke ja eller ikke? Jeg har nemlig kommet inn på studiet i Oslo. Men har i den siste tiden spurt meg selv litt inngående. Er det ikke alarmerende at det er kun 1 ledig fysioterapi stillinger i Oslo per dags dato? Mens det utdannes kanskje 200 fysioterapeuter i året, hvert år. Ikke medregnet de som tar fysiostudiet i utlandet.. Jeg har gått til fysioterapeuter i flere perioder, med lettere og større smerter. Aldri blitt bedre av å bli behandlet der. Men manuellterapeut og naprapat har hjulpet noe bedre.. Vil jeg bli noe som er engasjerende å studere, men som jeg ikke har tro på hverken jobbmessig eller behandlingsmessig? Og lønnen er lavere enn sykepleier, allmennlærer, butikkekspeditør(!) og flere andre yrker jeg random har sjekket på jobbfeber.no. Er det da verdt 3 års skolegang/studielån? Jeg har lyst til å både studere og jobbe med faget, for fagets del. Men er dette hensiktsmessig? Jeg tviler veldig på om jeg skal takke ja til plassen altså.. Noen andre som har tanker om dette også? Jeg er ferdig i turnustjenesten nå om noen uker. For de aller aller fleste av dem jeg har studert sammen med har det ikke vært noe problem å få jobber fra høsten av. Noen har fått kortere eller lengre vikariater, andre har fått faste stillinger. Selv har jeg fått jobb innen privat praksis med en lønn på 500 000 kroner til å begynne med. En fysioterapeut ansatt i Oslo kommune tjener rett i underkant av 400 000, det må da være mer enn en butikkekspeditør? Tariffen for andre kommuner og stat ligger på rett over 300 000 for en nyutdannet fysioterapeut. Jeg er helt enig i at det ikke er nok, men man har masse muligheter til å tjene godt i privat praksis dersom man ønsker det. Det gjelder bare å ha litt stå-på vilje og å vise de private instituttene at DU har noe de trenger. Jeg elsker yrket mitt og kunne ikke tenke meg å jobbe som noe annet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lexis Skrevet 21. juli 2009 #54 Del Skrevet 21. juli 2009 (endret) Her er litt om manuellterapi: http://www.fysio.no/ORGANISASJON/Faggrupper/Manuellterapi www.manuellterapigruppen.no Endret 21. juli 2009 av lexis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørknes-boy Skrevet 22. september 2009 #55 Del Skrevet 22. september 2009 Takk for alle svar/spørsmål. fulgt hele tråden på sidelinjen.. Har bestemt meg for å starte studiet til våren. =D ..et uviktig spm. Hvordan er samholdet/studentlivet/fritidssyssler for studenter som studerer Fysioterapi. heh. Takk for all hjelp!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2012 #56 Del Skrevet 7. mars 2012 Hei! Jeg gikk 1 året på fysioterapi ifjor og synes ikke det var så godt som jeg håpet. Jeg synes faktisk det til tider kunne være rett overfladisk (det må jo kanskje bli sånn, da fysioterapauter utdannes til å ha en fot innen mange felt). Da jeg fikk vite sist juni at jeg hadde kommet inn på kiropraktorstudiet jobbet jeg rent lite mot eksamen før sommerferien og endte allikevel opp med nest beste karakter.. Fysioterapi er jo en spennende utdannelse og det finnes flinke fysioterapauter der ute, men det er jo som nevnt over risky business å utdanne seg til dette pr dags dato. Jeg var selv i klinikk sist sommer og fikk høre fra samtlige av de unge ansatte der at de kun jobbet i en vikariatstilling, selv flere år etter endt bachelorutdannelse! Nå er det jo slik at det kun er en håndfull fysioterapauter som har fått trygderefusjon til å få dekket deler av behandlinger de gir av staten i Norge. Dette gir behandlinger et preg av å være kollektivt - større grupper av pasienter får behandling samtidig av en enkelt fysioterapaut og hver enkelt får mindre oppmerksomhet samt at andre fysioterapauter uten denne fordelen taper potensielle pasienter. Dumt. Kiropraktor/klinisk biomekanik på sin side er et studie av tyngre kaliber føler jeg. Vi leser medisin sammen med medisinstuderende samtidig som vi har egne eksamener (både kliniske og teoretiske)som kun er for oss kiropraktorer. Nå kan jeg ikke snakke på vegne av bournemouth men på syddansk univsersitet i Danmark har vi delt opp undervisningen i et professjonsspor hvor vi lærer rene kiropraktikkfag som teoretisk biomekanikk, palpasjon, manipulasjon, massage, ultralydscanning etc, et biomedicinspor hvor vi lærer anatomi, fysiologi, embryologi, histologi, biokjemi, farmakologi og et akademikerspor hvor vi lærer statistikk, hvordan vi skriver phd oppgaver, epidemiologi etc - hvilket er unikt for oss på en måte som gir oss grunnlag til videre forskning. En kiropraktor med utdannelse herifra kan dermed feks starte med forskning innenfor cellebiologi fordi vi har et halvannet semester med kun dette å gå utifra samt akademikerdelen. Dette har IKKE en fysioterapaut grunnlag for å gjøre. Videre lærer man også å kunne tolke MR bilder, CT bilder og røngtenbilder når man kommer på kandidaten og har en masse case-øvelser rundt dette (verdt å nevne at en kiropraktor kan ta og tolke et røngten bilde av bevegelsesapparatet. Dette kan ikke en lege som er nylig utdannet med sin grunnutdannelse på 6 år). Hva gjelder den uvitende komentaren ovenfor om at kiropaktikk er et ensformig, benkpreget arbeide behøver ikke være sant. Det lanseres også for tiden en videreutdannelse for kiropraktorer i Vejle som skal gi kiropraktorer muligheten for å utvide fagfeltet sitt til å sette nerveblokkader, vurdere om pasienter skal opereres, skrive ut giktmedisin, etc - dvs mange av feltene leger normalt utgjør ved behandling av pasienter med smerter og funksjonshemninger i bevegelsesapparatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå