Gå til innhold

Kiropraktor vs. fysioterapeut


Gjest Gjest_Tone_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tone_*

Hva er forskjellen på alle disse terapeutene? Fysioterapeut, kiropraktor, naprapat, osteopat osv. Hva gjør de forskjellige? Det er vel bare fysioterapeut man kan utdanne seg til ved høgskole, men hva med de andre? Har noen av dem rett til å henvise, sykemelde, refusjon osv?

Noen som har litt innsikt i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må iallefall ut av landet for å utdanne deg til kiropraktor. En kiropraktor kan sykemelde, henvise til sykehus, røntgen(enkelte tar det selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hva gjør kiropraktoren i forhold til fysioterapeuten? Og de andre terapeutene? Jeg har lett på nett men finner ingen sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, spesielt til Glow som skrev litt utfyllende.

Jeg ser fremdeles ikke den store forskjellen. "Kiropraktorer tar hovedsaklig i mot pasienter med smerter i muskel-skjelettsystemet," står det på http://www.kiropraktikk.no/modules/module_...sp?iEntityId=61. Og om fysioterapeut står det: "Fysioterapeuter behandler muskel og skjelettlidelser og psykososialt relaterte problemer gjennom veiledet fysisk trening og spesifikke øvelser, individuelt eller i grupper, gjennom massasje eller ulike former for elektroterapi." (http://no.wikipedia.org/wiki/Fysioterapeut)

Er fysioterapi et bredere fagfelt enn kiropraktikk? Jeg lurer også på hvorfor det tar 5,5 år å bli kiropraktor men bare 3 år å bli fysioterapeut?

Er kiropraktikk mer "hands-on" og krever mer styrke enn fysioterapi?

Er i tvil om hvilken utdanning som vil passe for meg. Yrkene virker så like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellene på en fysio og en kiropraktor er flere: Kiropraktorer driver stortsett kun med benkbehandling, dvs. mye hands on. Kiropraktorene behandler hovedsakelig ledd, som regel ved manipulasjon ("knekk"). Kiropraktorene har rett til å henvise og å sykemelde.

En vanlig fysioterapeut kan ikke sykemelde, da skal man være videreutdannet til manuellterapeut. Da kan man både sykemelde og henvise. En vanlig fysioterapeut har ikke lov til å manipulere, men kun mobilisere, med mindre h*n har tatt videreutdannelse/kurs i dette. Å mobilisere vil enkelt si å strekke leddet til ytterstilling. En fysioterapeut har som regel mange flere muligheter enn en kiropraktor, og kan "litt om alt". Det er svært vanlig for fysioterapeuter å fordype seg og utdanne seg videre innenfor et fagfelt. Jeg jobber f.eks. kun med rygg. Men tenker du økonomi, vil det i de fleste tilfellene lønne seg å bli kiropraktor!

Kiropraktorutdannelsen må du ta i utlandet, vet de har den i Odense i Danmark. En fysioterapeut kan jobbe like mye med ledd som en kiropraktor, men må da ta videreutdanning innenfor det feltet. En fysioterapeut kan jobbe i f.eks. treningsbransjen, innen idrettsmedisin, med barn og unge, i bedrifter, forebyggende i kommuner, som HMS-rådgivere, i prosjekter, på sykehus, rehabiliteringssentre, eldresenter, Arbeidstilsynet, institutter, hjelpemiddelsentral, klubber, foreninger osv., og med forskjellige "spesialfelt" under dette igjen, f.eks. med kne, skulder og hoftelidelser osv.

Ergo: grovt sagt vil jeg si at du kan velge mellom å få en utdannelse med et bredt fagfelt med uttømmelige muligheter (fysioterapeut), eller du kan velge en utdannelse hvor du "kun" skal drive med benkbehandlinger på institutt (kiropraktor), men med den tanken i bakhodet (kanskje) at du tjener ganske mye bedre som kiropraktor enn som fysioterapeut. Lykke til med valget!

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra egen erfaring, så manipulerer kiropraktoren leddene. De kan også kjenne om muskulaturen er stram/stiv og komme med enkelte tips på hva en bør trene for å unngå de plagene en har. Ofte er det pasienter som har akutt lumbago som oppsøker en kiropraktor, dvs. de med akutte/plutselige ryggsmerter.

Men kiropraktorer kan også behandle plager som følge av databruk, bekkenplager og andre vondter i skjelettet.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville egentlig bare ønske deg lykke til med valget ditt! Sille har jo egentlig forklart yrkesforskjellene godt allerede, så det er vel strengt tatt ikke noe vits i at jeg gjentar det hun har sagt :)

Jeg er med andre ord meget meget enig med Sille (nå studerer jeg fysioterapi selv, så jeg er nok noget partisk). Du har nok flere muligheter til variasjon med en fysioterapeutisk utdannelse. Og skulle du ønske det kan du jo alltids videreutdanne deg innen manuell terapi (en retning som innehar noen av de samme prinsippene som kiropraktikk, og som også kan sykemelde og henvise slik som Sille sier).

Igjen, lykke til med valget ditt! Håper du finner frem til det som passer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Glemte forresten en kjipt ting; det er ganske høy ledighet for fysioterapeuter, og vanskelig å få seg jobb. Vet ikke hvordan markedet er for kiropraktorer, kan jo være greit å undersøke før du bestemmer deg.

(Men tidene kan jo heldigvis forandre seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er vanskelig å finne seg jobb som fysioterapeut, men det kan være aktuelt å flytte til utlandet etter hvert og etter det jeg har skjønt så er det større etterspørsel i mange andre land enn det er i Norge.

Det blir fysioterapeut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der rakk du visst å bestemme deg før jeg fikk svart :)

Velkommen som med-fysioterapistudent snart! (Hvor skal du studere?)

Bare en liten ting, det tar 4 år før man blir autorisert fysioterapeut, selv om det bare er 3 år på skole. Etter skoleårene har vi et års turnustjeneste før vi kan jobbe selvstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tone_*

Så spennende at det er flere fysioterapeuter her på Kvinneguiden. :)

Det beste hadde vært å studere her i Oslo, men kommer jeg ikke inn blir det vel i utlandet.

Jeg kjenner til turnusåret, må man ha turnusår selv etter å ha studert i land der selve utdanningen tar 4 år (Nederland, Australia, flere?)?

Jeg synes det er litt merkelig at det tar 5 1/2 år å bli kiropraktor men "bare" 3 (4) å bli fysioterapeut. Hva er forskjellen i undervisningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, velkommen som snart med-fysioterapistudent! Om du ikke kommer inn i Norge så vet jeg at Bjørknes har et program der man går 1. året i Norge og de siste 2 i Nederland, turnusen kan man ta hvor man vil tror jeg. Ellers har jeg hørt utrolig mye bra om utdannelsen i både Nederland, Belgia, Danmark og Autralia :-)

Selv går jeg i Oslo, og trives kjempegodt der. Kunne godt tenke meg å ta et semester i utlandet da, det hadde vært kjempemoro.

Jeg krysser fingrene og håper at ledigheten blant fysioterapeuter blir lavere med tiden :sur:

Hvordan har det vært for deg å få seg jobb Sille? Det hadde vært moro å høre fra noen som er ferdig utdannet :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, velkommen som snart med-fysioterapistudent! Om du ikke kommer inn i Norge så vet jeg at Bjørknes har et program der man går 1. året i Norge og de siste 2 i Nederland, turnusen kan man ta hvor man vil tror jeg. Ellers har jeg hørt utrolig mye bra om utdannelsen i både Nederland, Belgia, Danmark og Autralia :-)

Selv går jeg i Oslo, og trives kjempegodt der. Kunne godt tenke meg å ta et semester i utlandet da, det hadde vært kjempemoro.

Jeg krysser fingrene og håper at ledigheten blant fysioterapeuter blir lavere med tiden  :sur:

Hvordan har det vært for deg å få seg jobb Sille? Det hadde vært moro å høre fra noen som er ferdig utdannet  :Nikke:

PM er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke svar på PM da, jeg skulle gjerne også hørt litt om dette :)

Amygdala: hvor studerer du? kommet langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke svar på PM da, jeg skulle gjerne også hørt litt om dette  :)

Amygdala: hvor studerer du? kommet langt?

Jeg går i Oslo, ikke kommet så lang nei, begynte akkurat på 2. året :)

Hva med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...