Gå til innhold

Kiropraktor vs. fysioterapeut


Gjest Gjest_Tone_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Går det greit å få turnusplass i Oslo-området, eller må man belage seg flytte?

Det kommer vel ann på hvilken av skolene du går på. Så vidt jeg vet er turnusplassene delt inn i regioner. Også kommer det jo selvsagt ann på hvor i køen du havner. I Oslo trekker vi iallefall en lapp der det står et nummer fra 1-140 ca, trekker du nummer 5 er du den femte som får velge, trekker du 139 er du den hundredeogtrettiniende som får velge.

Plassene i Oslo går stort sett ganske raskt....

Endret av Amygdala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tone_*
Det kommer vel ann på hvilken av skolene du går på. Så vidt jeg vet er turnusplassene delt inn i regioner. Også kommer det jo selvsagt ann på hvor i køen du havner. I Oslo trekker vi iallefall en lapp der det står et nummer fra 1-140 ca, trekker du nummer 5 er du den femte som får velge, trekker du 139 er du den hundredeogtrettiniende som får velge.

Plassene i Oslo går stort sett ganske raskt....

Gjelder dette også for de som har tatt utdanningen i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder dette også for de som har tatt utdanningen i utlandet?

Hmmm, det er jeg faktisk ikke sikkert på :icon_neutral:

Kanskje det er noen andre her som vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ingenting om regelverket for utenlandsstudenter.

I trondheim fordeler vi på samme måte som Amygdala forklarte at de gjør i Oslo, men vi deler turnusregion med Bergen. Plassene er riktignok fordelt mellom skolene før trekninga, men det er lettere å bytte liste (altså at tr.heimsstudenter kan få trekke på bergenslista).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av NFF, og ser for min del to fordeler med det:

- veldig kjekt å få Fysioterapeuten

- jeg har billige forsikringer gjennom dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner bare til fysioterapi personlig og de kjenner fort at her er det noe, eller der sitter det noe. Men de kan liksom ikke gjøre det samme "stuntet" som en kiropraktor som tar tak og knekker på virvler og andre bein-konstruksjoner.

Noen av de jeg kjenner so går til kiropraktor får liksom retta opp plagen etter 1besøk, fordi det "bare" var noe som hadde låst seg.

Det stemmer det som glow sier. Jeg har hatt ryggplager i mange år. Jeg gikk først til fysioterapaut, men det hjalp ikke noe særlig. Jeg hadde smerter nederst i korsryggen og derfra så spredde smertene seg ned i bekkenet og låret på høyre siden og ryggmusklene kunne og kjennes stive ut iblant.

Det eneste fysioterapauten gjorde, var å massere og det hjalp som sagt ikke. Da hadde jeg gått til henne i ca 3 mnd tror jeg.

Så fikk jeg tips om å gå til kiropraktor og jeg ble mye bedre etter første besøk. Han knakk opp nakken min ( jeg hadde en klump i nakken som ble mye mindre etter et par besøk, og han knakk opp ryggsøylen min på flere steder.

Og han var også den som til slutt sendte meg til MR skanning etter at jeg hadde gått til han i ca 10 mnd pga smertene i korsryggen. Smertene og plagene kom hele tiden tilbake regelmessig, så derfor bestilte han MR skanning til meg. Det viste seg at jeg har prolaps i nederste virvel og har mest sannsynlig hatt det i flere år.

Fysioterapauten kunne ikke gjort noe med det. Hennes behandling fungerte ikke i det hele tatt.

Mye av mine smerter og plager kunne vært unngått hvis legene og fysioterapauten bare hadde hørt litt mer på meg og tatt meg litt mer alvorlig. Jeg fikk Somadril mot smertene for det var det eneste som hjalp, men så viser det seg at jeg kunne unngått bruk av medisin hele tiden....

Så forskjellen er, etter min erfaring, er at en fysioterapaut masserer, løser opp muskelknuter og spenninger i ryggen. De gir også råd til hvordan du kan trene opp musklene i ryggen.

En kiropraktor låser opp knokler og bein som lager smerte, som

f eks bekkenet. De knekker dem opp og smerten forsvinner som dugg for solen så og si med en gang. De gir også råd, f eks gå mye, ikke sitt så mye i ro, bruk kroppen, ganske enkelt. Og ut av de to, så var det altså kiropraktor som gjorde at mine ryggplager ble betydlig redusert.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags behandling som fungerer for den enkelte tror jeg er meget meget individuelt. Selv har jeg hatt dårlige erfaringer med både kiropraktikk og naprapati, men gode erfaringer med fysioterapi, det var også kanskje derfor valget mitt endte på fysioterapi da jeg skulle velge studieretning.

Når det er sagt er vel fysioterapi den eneste av disse retningene man kan utdanne seg innen i Norge, jeg vet ikke hvordan kiropraktor-studiene er lagt opp, men jeg har hørt mye om at det faglige nivået på naprapatistudiene er for dårlig. Kiropraktikk er nok litt mer "ansett", men jeg vet om mange nevrologer som er skeptiske til kriopraktikk, i den forstand at det er så lett å foreta feilbehandlinger (da særlig i nakke). Senest på forelesning (med nevrolog som gjesteforeleser) i forrige uke fikk vi høre dette.

Hmm, ja vi burde nesten hatt et eget fysio-forum, hihi! :)

Jeg er forresten også medlem av NFF, av samme grunner som Miesol ;)

Endret av Amygdala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjelder dette også for de som har tatt utdanningen i utlandet?

Det er ikke krav om turnus i Norge etter studier i utlandet. Du følger det enkelte lands regelverk, forutsatt at utdannelsen er godkjent i Norge.

I Danmark varer f.eks. utdannelsen 3,5 år, uten krav til påfølgende turnus i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapi-studiet er på 4 år, fordi man blir ikke godkjent før man har hatt turnusåret.

Det er et utrolig labert arbeidsmarked for fysioterapeuter i Norge nå (og de siste årene). Det blir utdannet alt for mange i forhold til behovet, og alt for få får driftstilskudd til egne klinikker/praksiser.

Det er derfor ikke å enbefale at du leter etter jobb i Norge, men kanskje enkelte land utenfor Norge har mangel på fysioterapeuter? I såfall må man ta ekstrakurs/videreutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere medlem av NFF? Lønner det seg?

Jeg vil påstå at det ikke lønner seg. Man kan lese fagbladet på biblioteket. Forsikringene kan fås like "billig" gjennom å ta en ringerunde til alle selskap og slå til på beste kombitilbud (ingen selger enkeltforsikringer lengre, slik de gjorde for noen år siden).

Medlemskapsprisen er urimelig høy i forhold til inntekten en gjennomsnittelig fysioterapeut har, og "hjelpen" man får er lite kundevennlig og med dårlig service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fysioterapi-studiet er på 4 år, fordi man blir ikke godkjent før man har hatt turnusåret. I Norge ja, men dette gjelder nødvendigvis ikke i utlandet.

Det er et utrolig labert arbeidsmarked for fysioterapeuter i Norge nå (og de siste årene). Det blir utdannet alt for mange i forhold til behovet, og alt for få får driftstilskudd til egne klinikker/praksiser.

Det er derfor ikke å enbefale at du leter etter jobb i Norge, men kanskje enkelte land utenfor Norge har mangel på fysioterapeuter? I såfall må man ta ekstrakurs/videreutdanning. Hvis du søker jobb i Norden behøver du ikke ekstrakurs eller videreutdanning. Jeg vet ikke hvordan det er i land utenfor Norden.

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tone_*
Jeg vil påstå at det ikke lønner seg. Man kan lese fagbladet på biblioteket. Forsikringene kan fås like "billig" gjennom å ta en ringerunde til alle selskap og slå til på beste kombitilbud (ingen selger enkeltforsikringer lengre, slik de gjorde for noen år siden).

Medlemskapsprisen er urimelig høy i forhold til inntekten en gjennomsnittelig fysioterapeut har, og "hjelpen" man får er lite kundevennlig og med dårlig service.

Vanlig medlemskap er ufattelig dyrt, ja. Dårlig service? Har du opplevd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentmedlemsskap i NFF er jo veldig billig! Om man melder seg inn i løpet av første semester betaler man 450 kr for tre år, eller koster det 200 kr per år (dette gjelder også når man er i turnus).

Jeg synes faktisk det er en bra pris for å kunne lese Fysioterapeuten på sofaen/senga/bussen i stedet for på et bibliotek!

Og om man skulle ønske å delta på kurs er disse billigere for medlemmer, evt er det adgang kun for medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...