Siam Skrevet 20. august 2006 #1 Skrevet 20. august 2006 Hvilken kjekstype bør jeg velge til 1-åringen min? Det er så greit å ha en pakke kjeks i stellebagen til de gangene han absolutt ikke vil sitte vogna og det er langt hjem, eller han trenger et lite mellommåltid og vi ikke er hjemme. Men det er så mange kjeks det er så mye sukker i, for ikke å snakke om usunt kunstig fremstilt fett. Er det noen som kan anbefale en kjeks som ikke er altfor usunn som kan falle i smak hos han. Han har hittil fått Kornmo, Digestives og havrekjeks og de går ned på høykant.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2006 #2 Skrevet 20. august 2006 Hvorfor ikke ha en pakke knekkebrød/et rundstykke og smøreost i veska. Ville ikke gitt kjeks med sukker til en så ung krabat. De får nok av sukker seinere i livet.
April Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 Kornmo kom hvertfall best ut i test når Foreldre og Barn hadde test av kjeks. Victoria får også den innimellom.
Holly Hobbie Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Disse synes jeg er veldig gode. De skal vaere veldig sunne ogsaa.
Gjest gjesten Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Hei Jeg pleier å styre unna alle former for søte kjeks, ikke bare pga sukker med også pga at de inneholder delvis herded vegetabilsk fett!!! Men bruker mye annet som små bestikkelser når det trengs. Knekkis fra Wasa, hos oss er sesam varianten veldig poppis Riskaker Startkjeks Druer Rosiner (søtt er det, men også sunt)
Holly Hobbie Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Den kjeksen fra Kavli som jeg linket til inneholder ikke herdet fett og ikke saa mye sukker. Og den smaker godt ogsaa.
melina Skrevet 21. august 2006 #7 Skrevet 21. august 2006 Helsekosten har også noen som i hvert fall er uten sukker, men vet ikke så mye annet om dem egentlig..
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #8 Skrevet 21. august 2006 Sætre bruker ihvertfall store mengder herdet fett i kjeksene sine - det vet jeg fra en som jobbet der for en tid tilbake.
Siam Skrevet 21. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2006 Disse synes jeg er veldig gode. De skal vaere veldig sunne ogsaa. ← De så fine ut, tror jammen jeg skal lete etter dem ved neste anledning. Takk for tilbakemeldinger.
Cr@sh Skrevet 21. august 2006 #10 Skrevet 21. august 2006 Disse synes jeg er veldig gode. De skal vaere veldig sunne ogsaa. ← Disse er veeeeldig gode! De er vår nye favoritt!
Kykkelikokos Skrevet 21. august 2006 #11 Skrevet 21. august 2006 Kornmo kom hvertfall best ut i test når Foreldre og Barn hadde test av kjeks. Victoria får også den innimellom. ← Kornmo er vel en av de kjeksene som inneholder masse vegetabilsk fett?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. august 2006 #12 Skrevet 21. august 2006 Hva med å prøve kavring uten sukker. De har gått ned på høykant hos mine barn, det er litt mat i de da.
Kykkelikokos Skrevet 21. august 2006 #13 Skrevet 21. august 2006 Joda, men mange lever i en illusjon om at Kornmo er så sunt, noe det ikke nødvendigvis er. Nå har jeg faktisk aldri sett innholdet i kjeksen, men jeg har hørt at den faktisk er ganske usunn på en annen måte enn andre kjeks.
Gjest Elfrida Skrevet 21. august 2006 #14 Skrevet 21. august 2006 Hvis det er herdet fett i kjeksene så betyr det at de inneholder transfettsyrer som helt klart og uten tvil er meget usunt. Jeg har konsekvent sluttet å kjøpe kjeks og matvarer som inneholder herdet fett, og det er faktisk ganske mye. Ofte kan det stå delvis herdet eller delvis hydrogenert fett/olje på innholdfortegnelsen. Her er en artikkel fra KK som ramser opp en del matvarer som inneholder denne guffa: http://www.kk.no/php/art.php?id=306861 I tillegg er det lurt å være obs på sukkerinnholdet. I innholdsdeklarasjonen står ingrediensene etter mengde, slik at det det er mest av står først osv. Det kan være greit å ta en titt på den for å få en viss ide om hva kjeksen inneholder. Jeg har ikke noe konkret tips om kjeks, for jeg har ikke unger og har nesten sluttet å kjøpe det uansett.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2006 #15 Skrevet 21. august 2006 Man gir vel ikke druer til ettåringer?
Kykkelikokos Skrevet 22. august 2006 #16 Skrevet 22. august 2006 (endret) Hvis det er herdet fett i kjeksene så betyr det at de inneholder transfettsyrer som helt klart og uten tvil er meget usunt. Jeg har konsekvent sluttet å kjøpe kjeks og matvarer som inneholder herdet fett, og det er faktisk ganske mye. Ofte kan det stå delvis herdet eller delvis hydrogenert fett/olje på innholdfortegnelsen. Her er en artikkel fra KK som ramser opp en del matvarer som inneholder denne guffa: http://www.kk.no/php/art.php?id=306861 ← Det var dette jeg siktet til! Jeg som roter med navnene Endret 22. august 2006 av darkness|
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2006 #17 Skrevet 22. august 2006 Man gir vel ikke druer til ettåringer? ← Hvorfor ikke det ?
Gjest BagLady Skrevet 22. august 2006 #18 Skrevet 22. august 2006 Ingen av Sætre sine kjeks inneholder transfett
Holly Hobbie Skrevet 22. august 2006 #19 Skrevet 22. august 2006 Man kan lage sine egne kjeks ogsaa, f.eks. havrekjeks. Det er ikke vanskelig og er utrolig godt! Da kan man jo velge hva slags fett man vil bruke ogsaa. Ellers er kanskje riskaker et alternativ? Holder ogsaa en knapp paa Kavlis rugkjeks, som sagt!
Kykkelikokos Skrevet 22. august 2006 #20 Skrevet 22. august 2006 Hvorfor ikke det ? ← Muligens fordi de kan sette den i halsen og kveles.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå