Gå til innhold

Hundehold og angrep!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå er saken med Johannes utsatt p.g.a at hundeeieren er innlagt på psykiatrisk sykehus.

Synd for familien og jeg føler virkelig med dem!

Jeg har forstått det slik at hundene var løs og angrep Johannes på vei hjem fra skolen.

Ved dette tilfellet bør hundeeier stå for det hun har gjort og ta ansvar for de handlinger.

:roll::roll:

Men, så begynner jeg å tenke. Jeg hadde for en tid siden en rottweiler som for meg var verdens snilleste hund.

Men selvfølgelig skal man ikke stole 100% på en hund.

Min hund var på dagene inne i et hundegård ca 3x4 meter med hundehus inni.

På utsiden av døren var det hengsel slik at hunden ikke skulle komme seg ut.

Når vi f.eks er inne kan hvem som helst klare å komme seg inn i dette buret. Og hvis den evt. personen blir anngrepet og drept, er det da min feil?

Også hvis en hund står forsvarlig i bånd og et evt. person kommer bort og blir anngrepet, er jeg skyldig da også?

Hunden er jo forsvarlig bundet slik at den ikke kan angripe noen som bare går forbi. Den står inne i gården!

Hvis tilfellet var at min hun hadde angrepet en person om hadde kommet bort til den, og så drept personen, ville jeg ha avlivet hunden.

Jeg har også følt veldig sorg og medfølelse ovenfor personens familie.

Jeg ville vel også følt skyld, men har jeg skyld?

Er det min skyld at et mennesket gikk bort til en bundet hund?

Jeg har ved et par annledninger sett barn som stikker pinner, bjeffer og prøver å leke med hunder som står i bånd.

Har ikke disse barna lært å ikke stole på andre hunder?

Er det foreldrene som svikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, så begynner jeg å tenke. Jeg hadde for en tid siden en rottweiler som for meg var verdens snilleste hund.

Men selvfølgelig skal man ikke stole 100% på en hund.

Min hund var på dagene inne i et hundegård ca 3x4 meter med hundehus inni.På utsiden av døren var det hengsel slik at hunden ikke skulle komme seg ut.Når vi f.eks er inne kan hvem som helst klare å komme seg inn i dette buret. Og hvis den evt. personen blir anngrepet og drept, er det da min feil? Også hvis en hund står forsvarlig i bånd og et evt. person kommer bort og blir anngrepet, er jeg skyldig da også?

Hunden er jo forsvarlig bundet slik at den ikke kan angripe noen som bare går forbi. Den står inne i gården!

Hvis tilfellet var at min hun hadde angrepet en person om hadde kommet bort til den, og så drept personen, ville jeg ha avlivet hunden.

Jeg har også følt veldig sorg og medfølelse ovenfor personens familie.

Jeg ville vel også følt skyld, men har jeg skyld?

Er det min skyld at et mennesket gikk bort til en bundet hund?

Jeg har ved et par annledninger sett barn som stikker pinner, bjeffer og prøver å leke med hunder som står i bånd.

Har ikke disse barna lært å ikke stole på andre hunder?

Er det foreldrene som svikter?

Hvis det er så du beskriver - at noen kommer bort til hunden din, den angriper noen og de dør- ja da er du ANSVARLIG for det, etter min mening. Hvem skal ellers stå ansvarlig for dette. ???

Hvem ser på en hund som en drapsmaskin??? Er det slik at vi skal ha holdninger som tilsier at noen hunder KAN drepe - så bør man kvitte seg med dyret. En eventuelt drapsmaskin i hagen er det vel ingen som vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at hunder som står i hundgård eller bånd ute, helt uten tilsyn, er en uting!

Skaffer man seg hund, så får man følge med også.

Mange hunder får ikke nok omsorg og kjærlighet. Særlig disse "utehundene". De har ofte lite kontakt med eiere og andre mennesker og kan derfor lett bli agressive.

Ja, jeg synes at eieren er ansvarlig hvis hunden angriper. Selv om den står i hundegård eller andre steder på eierens eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er så du beskriver - at noen kommer bort til hunden din, den angriper noen og de dør- ja da er du ANSVARLIG for det, etter min mening. Hvem skal ellers stå ansvarlig for dette. ???

Hvem ser på en hund som en drapsmaskin??? Er det slik at vi skal ha holdninger som tilsier at noen hunder KAN drepe - så bør man kvitte seg med dyret. En eventuelt drapsmaskin i hagen er det vel ingen som vil ha.

Som sakt skal man ikke stole 100% på en hund. Og det skal kanskje ikke store leken til før det skjer et uhell.

Store hunder bør man ha respekt for.

En hund i seg selv er ikke en drapsmaskin, men ved terging og tirring kan den bli sint.

En lek kan fort utvikle seg til noe farlig.

Man bør heller ikke stole på at alle hundeeiere har trent hunden til å ikke gjøre noe heller.

Det er alt for mange bevis på det motsatte.

Må med dagens samfunn Care, synes jeg du bør tenke gjennom hva du lærer dine barn og deres holdninger til fremmede hunder.

Min rottweiler var som sakt ingen drapsmaskin men kjempesnill, og den var bundet, de gangene den var ute.

Jeg synes at hunder som står i hundgård eller bånd ute, helt uten tilsyn, er en uting!

Skaffer man seg hund, så får man følge med også.

Mange hunder får ikke nok omsorg og kjærlighet. Særlig disse "utehundene". De har ofte lite kontakt med eiere og andre mennesker og kan derfor lett bli agressive.

Fordi om den står i hundegård eller i bånd er den under tilsyn Lea.

Men man kan heller ikke alltid klare å holde tilsyn 24 timer, men mesteparten.

Min hund var inne på natten og mye på dagtid.

Jeg ga den også mye omsorg og kjærlighet. Vi var på masse turer med den og for oss var den et familiemedlem.

Men den likte å stå ute og fikk derfor gjøre det endel.

De hundene som står ute hele døgnet og ikke får menneskelig kontakt synes jeg synd på, og eierne fortjener ikke å ha denne hunden. Akkurat der er jeg enig med deg Lea.

Men slik var det ikke med min hund, bare for å få avklart noen misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Rottweiler.

Snill og kosete sådan :D .

Men jeg vet også hvilken kraft hun har og at hun KAN bli tirret.

Vi har et langt bånd som hun slippes ut i, men jeg følger alltid med. Det er umulig å ha oversikt hele tiden, men jeg ser om noen kommer inn på tomta (bråkete port).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men jeg vet også hvilken kraft hun har og at hun KAN bli tirret.

Jeg har et eksempel: Jeg og min mann var på tur med hunden og bestemte oss for å ake ned en bakke. Jeg satte meg på akebrettet og raste nedover med hunden etter. Den trodde jeg ville leke og den begynte å hoppe på meg å bite i full gledesrus.

Som hundeeier fikk jeg hunden til å slutte selvfølgelig.

Men en vilt fremmed person som ikke kjenner hunden behøver ikke å klare å stoppe hunden i en slik lek.

Så det er ikke alltid ondskap fra en hunds side!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sakt skal man ikke stole 100% på en hund. Og det skal kanskje ikke store leken til før det skjer et uhell.

Store hunder bør man ha respekt for.

En hund i seg selv er ikke en drapsmaskin, men ved terging og tirring kan den bli sint.

En lek kan fort utvikle seg til noe farlig.

Man bør heller ikke stole på at alle hundeeiere har trent hunden til å ikke gjøre noe heller.

Det er alt for mange bevis på det motsatte.

Må med dagens samfunn Care, synes jeg du bør tenke gjennom hva du lærer dine barn og deres holdninger til fremmede hunder.

Jeg har selv vokst opp med hund og eid hund, så jeg regner med at jeg har god kunnskap om hundehold. Mine holdninger i forhold til hund og barn er også adekvate. Jeg ville aldri latt mitt barn gå bort til en fremmed hund. Hvorfor?? Jo fordi det er som med hundeeiere som med mange

foreldre - det er ikke alle som er skikket til rollen, desverre. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det ikke er ondskap fra hundens side.

En hund er et dyr med drifter og instinkter.. et rovdyr.

Man kan ikke fortelle en hund at "Du må ikke bite mennesker, for da kan de få vondt og dø..".

Derfor er det helt nødvendig at folk holder hunden sin under kontroll, sosialiserer den og lærer den forskjell på rett og galt.. så langt det er mulig.

Jeg har sosialisert hunden min ved hjelp av naboungene. DE herjer, skriker og vifter. Synes at det er vitig å vende hunden til dette. I tillegg provoserer jeg hunden med vilje. Smådytter på henne til hun blir lei og åpner munnen for å bite e.l. Samtidig skal man jo ikke erte en hund slik at den blir hissig.

Men hunder som lever i en hundegård (dag og natt hele året) og ikke har kontakt med eierene mer enn en gang i blant.. det er jeg helt imot.

Særlig raser som Rottweiler. De er avhengig av en bestemt og kjærlig eier, samt mennesklig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan jeg spørre dere hundeiere om noe som egentlig ikke har noe med dette å gjøre, men jeg har så lyst på hund, også lurer jeg på hvor lenge den kan være alene på dagtid. Både jeg om mannen min har fulltidsjobber, men jeg jobber sjelden mer enn 8 timer (bruker jo også litt tid på reise frem og tilbake).

Er vi da i den situasjonen at vi er uegnet som hundeeiere? Vi har begge vokst opp med hund og er klar over at vi må tilpasse livene våre til hunden, men akkurat arbeidstider er det vanskelig å gjøre noe med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest!

Hunder har i utgangspunktet ikke peiling på tid.

Det forklarer gleden man møter etter et do-besøk eller en tur ut med søpla. Men det finnes jo grenser da...

Mens hunden er valp bør den ikke være for lenge alene pga liten blære og sånt. DEn trenger også tilvenning for å være alene hjemme. Jeg anbefaler å ta tilvenningen i bur. En liten valp førler seg utrygg i et stort hus eller en stooor leilighet (og 50 m2 er stort).

Vi jobber begge fulltid, men likevel ikke samtidig. Så hunden vår er alene mellom 6 og 9 timer daglig. Det går helt fint, bare hunden får nok oppmerksomhet, turer og omsorg resten av døgnet. En hund kan sove opptil 90% av tiden.

Det du bør tenke over er om dere har tid og lyst til å drive med hund de timene dere er hjemme. Det er ikke bare kos og moro heller. Hunden skal oppdras (kurs anbefales), den skal mosjoneres og sosialiseres.

Men hund er mest glede for meg da. Ville ikke vært for uten.

Mens hunden er valp bør dere være hjemme nesten hele tiden. Vi løste dette ved at den ene av oss begynte sent på jobb og den andre kom hjem tidlig den første tiden. Hvor lenge dere trenger å drive på sånn er avhengig av rasen og hvordan hunden er (nervøs eller trygg).

Ta gjerne 2-4 ukers ferie i det hunden komme i hus og gå fra den bare i korte perioder etter en liten stund.

Hvis du lurer på noe mer konkret, så er det bare å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok. Takk for informasjon!! Har så lyst på hund, men alle sier liksom at det blir for lenge å være borte fra den hele dagen.... For det kommer til å bli sånn.

Tror ikke jeg kan regne med mannen min noe særlig, da han har en type jobb der han må jobbe veldig mye. Minst 10 timer om dagen, og ofte mye mer. Men jeg har forholdsvis stabile arbeidstider, og kan også ha en del hjemmekontor.

Det er nok sant det at de ikke har så mye begrep om tid, men det føles litt ego å få en hund hvis den blir så mye alene...Kommer til å gi den masse oppmerksomhet når jeg er hjemme, og vi er veldig glad i å gå turer begge to.

Vi får nok diskutere det litt mer. Det skal ihvertfall ikke være noe impulskjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk nøye gjennom ting før dere kjøper hund.

Og sjekk mulighetene dine mht. jobb. Om du f.eks kan jobbe halve dager hjemme og halve dager på jobben en periode.

Mange synes at det er lenge med 9 timer alene. Og det ER jo lenge, men det betyr ikke at dere er uegnede hundeeiere. Det er bare den første tiden dere bør begrense det en del. Og jeg sier det igjen: Kjøp et bur som hunden kan være i. Det høres jo fælt ut, men jeg tror at hunden føler seg mye tryggere og har det bedre i et bur enn løs i huset/leiligheten.

En annan mulighet er jo å avtale lufting med venner, naboer eller familie da. Mange unge er glad i hunder, men får ikke ha sin egen. Og skoletiden er jo ikke sååå lang.

Vi har hadde en periode en ungdomskoleelev som stakk innom oss etter skolen og luftet hunden, lekte med den osv. Fungerte helt fint.

Men det bør være en person du stoler 100% på.

Enda en ting: Har dere mulighet til å få plassert hunden noe sted hvis dere skal på ferie e.l.? Mange vil nok si: JAAAA jeg kan passe hunden. Men du kan oppleve at de samme personene sier nei når det komemr til stykket. Man har jo kenneler o.l., men jeg ville ikke ha satt hunden min i kennel uten at det var helt nødvendig (Betyr ikke at jeg tviler på kenneler altså, bare at hunden ikke kjenner personalet og at hun ikke får så mye mennesklig kontakt som hun er vant med):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg begynte tidlig å innprente sønnen min at man ALDRI gikk bort til hunder som sto bundet utenfor butikker e.l. Jeg forklarte ham også at han aldri skulle gå rett bort til en hund selv om eieren gikk samen med den: Han måtte spørre eieren om lov først.

Når man lærer unger hva de skal og ikke skal gjøre, så er det også viktig å forklare hvorfor. Det er viktig å lære barna at hunder ikke alltid er så snille og rolige som de ser ut, samtidig som man jo ikke skal gi dem hundeskrekk heller. I tillegg kan det være vanskelig for en fem-åring å skjønne at den nydelige bissevoven faktisk kan være slem, og dermed glemmes nok slike formaninger fort.

Jeg forklarte min sønn at det faktisk fantes mange hunder som var redde for barn, kanskje fordi noen hadde vært slem med den tidligere. Dette kunne sønnen min forstå, og når vi traff hunder husket han at han ikke måtte skremme hunden... :wink:

Og, i denne perioden traff vi på en eldre dame med en søt liten hund. Sønnen min stoppet, og ba om lov til å klappe hunden. Damen sa da at det nok var best at han lot være -nettopp fordi den lille hunden var redd barn. Også roste hun ham for at han hadde spurt først. Jeg tror dette hjalp ham til å huske å spørre ved senere anledninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempeviktig og riktig Starya!

Mange glemmer å fortelle barna dette.

Mange barn har hund hjemme og tror at alle hunder er like rolige og snille som gamle "Fido".

Jeg sier ja til barn som spør om å få klappe eller hilse på. Hunden min trenger den treningen. Likevel holder jeg godt i halsbåndet og setter meg ned ved siden av hunden når barna skal klappe. Da føler hunden seg trygg og jeg har kontroll.

Egentlig er jeg ikke sååå bekymret over biting, men en stor og sterk hund som hopper opp på folk kan være ille det også. Jeg er selvfølgelig obs på at biting KAN forekomme også. Tar ingen sjanser.

Likevel synes jeg at hundeeieren har ansvaret. Det blir noe annet hvis barn mishandler hunden fysisk... men jeg er likvel i tvil. Kommer an på hvor ille det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer meg litt over de som kommer bortover gågata med et godt, stekt grep om selve halsbåndet til den store hunden.... Dersom den er så farlig, hvorfor har de den? Er det ikke lettere å ha en hund som en kan gå med i lenken? ... Dersom hunden er så aggressiv at en må holde den i nakken, hvor lang tid tar det før du ser en annen vei, og hunden biter?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert at hunden er agressiv, selv om den blir holdt stramt i båndet da.

Jeg holder hunden min tett inntil meg når vi går i byen. Ikke fordi den biter eller er farlig, men fordi den skal hilse på alle (og ikke alle liker å bli hilst på). Jeg vil heller ikke at hun skal løpe ut i veien fordi hun ser en morsom lekekamerat på andre siden av veien.

Dette hadde jeg gjort uansett om jeg hadde hatt en puddel-strudel eller en St. Bernard.

Men på vanlige turer langs veien (fortau eller gangsti) får hun løpe fritt i hele båndets lengde. Men møter vi noen må hun pent på plass, vil noen hilse på får de ta det første skrittet selv.

Tror du hadde reagert mer hvis det hadde vært en drøss med hunder i flexibånd ute og gikk i gågata jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lea: Det jeg mente var de som holder hunden i selve halsbåndet rundt nakken, og nærmest bærer hunden bortover... Ses særlig når noen kommer med Rottwailer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er saken med Johannes utsatt p.g.a at hundeeieren er innlagt på psykiatrisk sykehus.

Synd for familien og jeg føler virkelig med dem!

Jeg har forstått det slik at hundene var løs og angrep Johannes på vei hjem fra skolen.

Ved dette tilfellet bør hundeeier stå for det hun har gjort og ta ansvar for de handlinger.

:roll:  :roll:  

Men, så begynner jeg å tenke. Jeg hadde for en tid siden en rottweiler som for meg var verdens snilleste hund.

Men selvfølgelig skal man ikke stole 100% på en hund.

Min hund var på dagene inne i et hundegård ca 3x4 meter med hundehus inni.

På utsiden av døren var det hengsel slik at hunden ikke skulle komme seg ut.

Når vi f.eks er inne kan hvem som helst klare å komme seg inn i dette buret. Og hvis den evt. personen blir anngrepet og drept, er det da min feil?

Også hvis en hund står forsvarlig i bånd og et evt. person kommer bort og blir anngrepet, er jeg skyldig da også?

Hunden er jo forsvarlig bundet slik at den ikke kan angripe noen som bare går forbi. Den står inne i gården!

Hvis tilfellet var at min hun hadde angrepet en person om hadde kommet bort til den, og så drept personen, ville jeg ha avlivet hunden.

Jeg har også følt veldig sorg og medfølelse ovenfor personens familie.

Jeg ville vel også følt skyld, men har jeg skyld?

Er det min skyld at et mennesket gikk bort til en bundet hund?

Jeg har ved et par annledninger sett barn som stikker pinner, bjeffer og prøver å leke med hunder som står i bånd.

Har ikke disse barna lært å ikke stole på andre hunder?

Er det foreldrene som svikter?

Hadde selv en dobermann for en stund siden nå. Måtte avlive henne. (nei, hun hadde ikke angrepet noen). Hun var verdens snilleste hund! :)

Dobermannen regnes jo gjerne som en "farlig" rase som de "fleste" sier. Og jeg mener helt klart at hunden blir som eieren vil ha den. Samme som pitbullen,- den er nå ulovlig i Norge. Men det er "tøffe" utseende på den som gjør folk "redde". Hadde de bare droppet å bruke slike hunder i kamp, og mishandler dem. Er ikke sikkert det bare er disse rasene.

ALT som hunden har lært, har den lært av eieren sin. Være sint eller ikke. Hunden blir som eieren vil ha den.

Og som Starya sier, gå aldri bort til en fremmed hun som står bundet uten for butikken o.l. Selvom hunden ser snill ut, kan den være aggressiv. Nevøen min gjorde dette engang, hunden knurret mot ham. Eieren slo til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når vi f.eks er inne kan hvem som helst klare å komme seg inn i dette buret. Og hvis den evt. personen blir anngrepet og drept, er det da min feil?

Også hvis en hund står forsvarlig i bånd og et evt. person kommer bort og blir anngrepet, er jeg skyldig da også?

Er det min skyld at et mennesket gikk bort til en bundet hund?

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet...

Er det hundeeiers ansvar hvis de ovenstående sitat skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lea: Det jeg mente var de som holder hunden i selve halsbåndet rundt nakken, og nærmest bærer hunden bortover... Ses særlig når noen kommer med Rottwailer...

Likevel skjønner jeg at de gjør det.

Har selv sæle på min hund. Den har et sånt håndtak som er fint å holde i, men jeg bærer ikke hunden da.

Vel, jeg tror jeg skjønner hva du mener.

Bole-bukse, nesten hårløse mannfolk med brede skuldre og en pesende, underkuet Rottweiler...

Noen vil ha skumle hunder (kanskje for å se tøffere ut selv).

Denne rasen er litt utsatt og får dårlig rykte pga. slike eiere. De fleste tror at rasen er en drapsmaskin, hvis de ikke har kjennskap til dem da.

Disse bole-skalla-skulder-typene vil muligens gi dette inntrykket. "Jeg har en stor og farlig hund, så ikke kødd med meg!" De importer hunder fra bla. Tyskland, avler på sinnsyke eksemplarer.. ja, noen gir til og med hunden sin anabole steroider av en eller annen type. Så får de livsfarlige hunder og gir en flott rase et dårlig rykte.

Fortsatt litt utenfor tema her, men jeg synes faktisk at dette hører hjemme i diskusjonen jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...