Gå til innhold

Alternativ medisin og leddgikt

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring i bruk av alternativ medisin i forbindelse med leddgikt. Ganske hardt rammet.

I såfall hvilken behandlingsmåte?

Det er en venninne av meg som er rammet av sykdommen. Hun har nå vært gjennom sterke "hestekurer" på sykehuset og blir ikke særlig bedre.

Jeg har lyst til at hun både skal prøve akupunktur, homeopati, kinesiologi, men vet ikke hva som er best.

Noen med erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Estella

Kjære "Sannasol"!

Jeg forstår at du vil din venninne vel, men hva du har lyst til at hun skal prøve, er en sak for seg. Vil din venninne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel så langt fra svar på mitt spørsmål som mulig, og det er det vel heller ingen som har noe med.

Men jeg skal svare deg: Vel, hun er interessert, men er skeptisk til å prøve alternativt ettersom hun ikke kjenner til behandlingsmetoder eller kjenner noen med erfaring.

Derfor kom spørsmålet mitt. Er det noen som har ERFARING når det gjelder bruk av alternativ medisin på leddgikt.

Skjønner??? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe som KAN hjelpe, men det er viktig å huske at det som virker på en ikke nødvendigvis virker på en annen..Dette betyr bare at man må prøve seg med en annen blanding eller evnt metode hvis det skulle skje at det ikke hjelper.

Lag en massasjeblanding ut av følgende eteriske oljer; Lavendel, rosmarin og tetre.

Det er viktig å være kresen på hvor oljen kjøpes, så man vet man får god kvalitet. Fra nettet kan man kjøpe bl.a eteriske oljer herfra; http://www.mamut.com/telemark/subdet137.htm

Dette er fine oljer som trygt kan brukes.

En annbefalt blanding til hjemmebruk er til sammen 1 ml (20 dråper) eteriske oljer (1-3 typer, men her har jeg altså nevnt 3 stk som skal hjelpe for leddgikt) Dette blandes ut med 50 ml baseolje som kan være f.eks Oliven, sesam, søt mandel, solsikke, aprikoskjerne, ferskenkjerne, tistel, hasselnøtt, valnøtt eller linfrøolje...

Dette er bare et eksempel på en blanding, men nøyaktig hvor mange dråper av hver sort som skal brukes må man evnt prøve seg frem på. Men ikke overskrid 20 dråper på 50 ml baseolje, da oljene er veldig sterke og må doseres riktig!

Denne blandingen kan masseres inn på området som er angrepet.

Prøv også å legge varme omslag med de samme oljene. Dette øker blodomløpet, åpner porene og lindrer smerter som kommer av indre årsaker, som f.eks leddgikt.

Til omslag bruker du maks 6 dråper olje i 100ml vann. Dypp en klut i vannet, vri den opp og legg den på huden. For å beholde varmen i omslaget kan man legge en vameflaske på, eller dekke til med plast.

Eteriske oljer kan brukes til utrolig mye, så har man først kjøpt det så har man gjort en fin investering etter min mening :wink:

Håper dette kunne være noe for veninna di, ellers finnes det andre ting som også kan prøves :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

vis du har lest allers for noen uker siden og lest om jackeline bergill som er blitt bahendlet mot barneleddgikt jeg må da understreke at dette er barneleddgikt, foreldrene er blitt anbmeldt til barnevernet på grunn av at de har nektet de hestekurene som legene ville gi fordi det ikke var bra for henne hun har nå blitt mye friskere av en medisin som heter moducare dette er et imunnmodulerende medisin som virker motsatt av det legene driver med som er og bryte ned imunnforsvaret i sykdommen, de har fått støtte fra bruken av denne medisinen av legen roar strand og den skal vere bra du for kjøpt den på helsekost foretning :lol:

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Måtte bare svare på dette, selv om det kanskje ikke er helt det svaret du vil ha.........

Har selv vært sterkt angrepet av leddgikt - og prøvd alt mellom himmel og jord av alternative ting.

I ettertid kan jeg si at alt dette er et veldig bra TILLEGG til skolemedisinen. Jeg har nå fått sykdommen under kontroll takket være moderne medisiner, roligere livsstil med mye svømming i varmtvannsbasseng og trening.

Men er du sterkt angrepet, må man komme seg under behandling fortere enn svint og ikke eksperimentere selv........idag finnes det utrolig gode medisiner som har lite bivirkninger........få primærlegen til å søke pasienten inn på en revmatologisk avdeling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

reagerer litt på det du sier, mye av de medisinene som blir brukt i dag har bivirkninger jeg kjenner selv en som har leddgikt, mye av det man bruker er cellegift og det har mye bivirkninger de ahr også en ny medisin remicade det var den foreldrene til jenta nektet den ahr også bivikrninger og den må brukes med cellegift, det er selvfølgelig riktig og prøve men jeg tror at den personen som er nevnt har prøvd og vil pøve noe annet, man må huske på at det man brukte før og for mange år siden var smertestillende typer og kortison og fysisk behandling når man snakker om det nye så har det også bivirkniger

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme inn å si at min venninne selvfølgelig har vært inne og prøvd allskens medsiner. Remicade flere ganger, men dette tåler hun svært dårlig. Cellegift, ja. Altså Alt mulig. Bivirkningene ved medisinene er vel så som så. Litt forskjellig her.

Men det er jo ikke snakk om at hun skal kutte ut sine medisiner for å prøve noe annet, jeg bare lurte på erfaringer rundt bruk av alternative medisiner ved leddgikt. Hun hadde forresten barneleddgikt som barn, og det har nå utviklet seg til alvorlig voksenleddgikt.

Takk iallefall for svarene jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

vis hun hadde barneleddgikt som barn er det det hun har nå også det blir ikke voksenleddgikt ettervert, det angriper på en litt annen måte mer i leddhinnene og leddposene, moducare som er brukt mot barneleddgikt virker motsatt av skolemedisin og bør ikke brukes uten samråd, desverre er legene mange ganger opptatt av og kjøre sitt løp og ikke ville bruke alternativ medisin, det har også gitt familien til jakeline problemer, har du lest om henne, du kan gå på aftenposten og søke på bergill der vil du finne det meste

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...