Gå til innhold

OK å skade en voldtektsforbryter?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som nevnt er det et veldig vanskelig spørsmål.

Dersom en kvinne er blitt voldtatt, og politiet henlegger saken grunnet bevisets stilling, eller at voldtektsmannen slipper ut på gaten igjen efter et år eller to, så er det egentlig forståelig at kvinnen forsøker å myrde ham. På sett og vis er det også legitimt, siden staten da har feilet i sin oppgave.

Dog, dersom offeret ender med å drepe gjerningsmannen, så burde hun straffes på en eller annen måte.

I saken fra Sverige er det riktignok hendt noe jeg ser på som feil. Det later til at to venner av piken som ble voldtatt ble satt i fengsel, efter å ha mishandlet voldtektsmannen. Det er ganske urettferdig synes jeg. Voldtektsmannen hadde strengt tatt bare godt av det.

Jeg er selvsagt helt på det rene med at man har domstolene for å unngå slike ting som blodhevn og selvtekt, men i det øyeblikk en voldtektsmann (som kanskje har ødelagt en kvinnes liv) går fri efter et år eller to, så har de statlige myndighetene spilt falitt.

Endret av Christiane
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er omtrent alle i denne tråden ironiske? Er det ikke ille nok å bli misbrukt seksuelt, om en ikke også må betale bot/sitte i fengsel for å komme seg bort?

Ei venninne kom seg bort fra en forsøkt voldtekt ved å spraye parfyme i øynene hans. Skulle hun betalt regningen for øyelegen da, kanskje? :forvirret:

Skrevet
Er omtrent alle i denne tråden ironiske? Er det ikke ille nok å bli misbrukt seksuelt, om en ikke også må betale bot/sitte i fengsel for å komme seg bort?

Ei venninne kom seg bort fra en forsøkt voldtekt ved å spraye parfyme i øynene hans. Skulle hun betalt regningen for øyelegen da, kanskje? :forvirret:

situasjonen du beskriver her er en helt annen en det som diskuteres i tråden, da det du beskriver vil være om en kvinne som blir forsøkt voldtatt eller som blir voldtatt slår, skader eller dreper for å komme seg vekk fra situasjoen. dette er det samme som selvforsvar.

det det snakkes om i linken og i tråden, er dersom en kvinne blir voldtatt uten å komme seg vekk for så å ETTERPÅ, altså ikke i selvforsvar men etter at den kriminelle handlingen er gjennomført, tar igjen og forsøker å drepe eller skade i etterkant.

og her er det også to venner av den voldtatte som har kommet etterpå og misshandlet voldtektsmannen.

til min mening om saken:

jeg synes selvsagt at når det gjelder SELVFORSVAR, altså ikke det tråden dreier seg om, så bør det være formidlende, selv om drap alltid bør straffes ifølge mitt syn.

men iforhold til saken, så bør hun straffes ja, selv om jeg det virker som om hennes angrep på voldtektsmannen skjedde umiddelbart etterpå og dermed vel er en relativt naturlig reaksjon på handlingen han gjorde først, så hun kan nok godt få formildende omstendigheter pga situasjonen.

jeg synes derimot ikke at disse to mennene som har gått løs på gjerningsmannen ETTER at voldtekten er over, altså utført kun som hevn ikke som forsvar, bør straffes normalt.

hevn er ikke akseptabelt i mine øyne når det kommer til rettssystemet, selv om ejg forstår ønsket og kunne vært truende til å hevne meg selv dersom noe slikt skjedde. jeg ville ikke ønsket mildere straff likevel.

selvforsvar/forsvar bør selvsagt ses annerledes på, men det tror jeg vel de fleste er enige i.

jeg vil helst ikke tilbake til gamledager der tanken var øye for øye- tann for tann.

Skrevet

Åh nå så. Syns jeg så noen nevne at det skjedde under selve hendelsen. For da tror jeg ikke det hadde vært lett å ligge stille og tenkt "Etter dette skal jeg jaggu gå til politiet"

Gjest ikke bare gjest.
Skrevet

En fyr skrøyt om han hadde gjort det der.

Jeg kunne nesten klint han til asvalten!!

Skrevet

Ikke drepe, nei. Men uskadeliggjøre. D.v.s skjære bort hele utstyre hans.

Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde gjort noe slik dersom en mann hadde voldtatt mine døtre. Jeg tror jeg hadde blitt gal. (I gjerningsøyeblikket)

Men jeg synes ikke det er greit fornuftsmessig sett.

Følelsesmessig ville jeg reagert anderledes dersom det var mine barn.

Dersom det gjaldt meg selv kunne jeg muligens klart å bevare vettet etterpå.

Skrevet

Dersom noen hadde prøvd å voldta meg, ville jeg kjempet tilbake med nebb og klør, gjort alt for å få ham til å stoppe, selv om det innebar at han døde. I selvforsvar mener jeg man ikke kan straffes for drap. Det må være sjansen en voldtektsmann tar for egen regning når han hiver seg over et offer.

Det ville vært vanskelig å ikke ta loven i egne hender hvis jeg eller noen nær meg hadde blitt voldtatt, og gjerningsmannen gikk omkring som om ingenting hadde skjedd. Når bare noen få prosent av voldtektene faktisk blir straffet (pga at det er svært vanskelig å bevise), og voldtektsofre derfor ofte lar være å anmelde, er det svært forståelig at folk vil sørge for litt rettferdighet selv. Men nå har jeg aldri vært i den situasjonen, så jeg kan ikke si 100% sikkert hva jeg ville gjort, selvsagt.

En situasjon jeg opplevde (ikke sammenlignbar, men man kan kanskje trekke paralleller), var å bli frastjålet lommeboka. Gjerningsmannen anmeldte jeg, det var en gammel kjenning av politiet, så de gjorde ikke noe med det, bare lagret anmeldelsen i arkivet. Denne fyren så jeg igjen mange ganger i byen, og ergret meg utrolig over at han ikke ble straffet. Ett år senere fikk jeg brev fra politiet at fyren nå hadde 17 anmeldelser på småtyveri, og hadde fått en bot på 1 700 kroner. Han var asylsøker, så han slapp kanskje unna med en ekstra liten bot?

Men uansett, 1 700 kroner?!!! Rettssystemet er visst ikke der for å straffe, bare gi bot på en symbolsk sum så vi som anmelder skal si oss fornøyde??

Da skulle jeg ønske jeg var en sterk mann som kunne gått bort til ham og gitt ham en på trynet og sagt: DET var for lommeboka mi. Men i stedet er jeg svak jente som fremdeles tenker på opplevelsen, det er en påkjenning å bli ranet, og har blitt reddere for å gå ut på kvelden.

Skrevet

jeg har også full forståelse for ØNSKET om hevn, og jeg skal ikke si at jeg ikke vil komme i den situasjonen der jeg faktisk også utøver noen form for hevn.

men jeg ville ikke banket en voldtektsforbryter som hevn, snakker da altså IKKE om selvforsvar, og regnet med å slippe unna lettere fordi han var voldtektsforbryter forrige dagen.

hadde noen voldtatt noen som var ekstremt viktige for meg, personen gikk fri etterpå og jeg fikk sjansen til å grisebanke ham.... jeg skal på ingen måte si at jeg ikke hadde benyttet meg av sjansen når jeg også så at politiet ikke kom til å gjøre noe.

men at jeg ville gjort det selv, og har full forståelse for andre som gjør det, er ikke det samme som å si at jeg ønsker at rettsvesenet skal straffe hevn lavere en ikke hevn.

jeg synes ikke oppførsel som øye for øye - tann for tann er akseptabel, selv om jeg kunne levd etter det selv i ekstreme tilfeller.

Skrevet
Trådstarter skrev at om "en person blir seksuelt misbrukt og så dreper eller skader gjerningsmannen etterpå" Altså er det ikke snakk om selvforsvar og det er derfor jeg stilte saken på hodet for å vise hvor meningsløst og primitivt selvtekt er. Selvforsvar er noe annet.

Det går jo på psyken. Ikke alle tenker "normalt" etter å ha blitt brukt som hull.

Jeg forstår i grunn tankegangen. Men hos meg hadde det heller klikket om det hadde skjedd ungene mine. Her og nå så ser jeg for meg som sinnsyk, om barna hadde blitt utsatt for voldtekt.

Skrevet

At et offer kan reagere med vold om hun ser sin voldtektsforbryter en gang lenge etter overgrepet kan jeg forstå. Om det er riktig er et moralsk dilemma av solid størrelse.. Selvforsvar er jo selvsagt noe helt annet, og nærmest en selvfølgelighet.

Vold mot antatte voldtektsforbrytere av mobb synes jeg derimot ikke noe om, da faren er stor for å skade uskyldige mennesker. Kun et offer vet hva en overgriper har gjort, desverre.

Skrevet

Jeg tror at dersom du planlegger å ta hevn ved å drepe er du ille ute å kjøre og burde så absolutt få hjelp heller enn straff i en slik sak fordi det da er rimelig tydelig at du ikke lengre handler rasjonelt, tenker rasjonelt eller er tilregnelig fordi du har opplevd noe som har påvirket din evne til å oppfatte både deg selv og din overgriper - alikevel kan jeg godt se det skje meg selv hvis noen skulle klare gjennomføre en voldtekt uten å ta mitt liv - for jaggu svarten skulle jeg sloss! Så sant ikke mine barns liv sto på spill - da skulle jeg vært såååå snill så å latt meg voldta for så å drepe jevelen etterpå! Psykisk utilregnelig i gjerningsøyeblikket er en fin ting - men dersom du planlegger noe over tid er du ille ute å kjøre..

Vanskelig sak - glad jeg ikke er dommer eller jury i en slik sak..

Skrevet

Jeg har vært utsatt for voldtektsforsøk, og kjempet med nebb og klør! Jeg klarte å "skade" han som førsøkte seg, samtidig som jeg fikk sikkelig juling selv... Han klarte ikke å gjennomføre voldtekten. Det var faktisk vitner til dette som trodde det var et kjærestepar som sloss i fylla... (natt til søndag, jeg var på vei hjem etter å ha vært i bursdag) Himmel :frustrert:

Dessverre klarte han og komme seg unna, noe som gjorde meg så sint at jeg dro ut for å lete etter han, i den hensikt og uskadeliggjøre han!!!

Han ble tatt et år senere, etter å ha gjennomført en voldtekt. Og det viste seg da at han sto i soningskø, -skulle inn å sone for to voldtekter mot to jenter, ei av dem var bare 15-år gammel...:tristbla:

Han ble dømt for 5 voldtektsforsøk og 3 voldtekter!

Jeg hadde aldri trodd at jeg kunne bli så sint på en person! Hadde ikke vært meg i mot å skadet han nei!!! :evil:

Skrevet
Leste nettopp en artikkel i VG.no http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=125128 hvor det står om en svensk jente som ble voldtatt og som forsøkte å drepe gjerningsmannen etterpå. Hvis, i et tenkt tilfelle, en person blir seksuelt misbrukt og så dreper eller skader gjerningsmannen etterpå, hva mener DU burde være passende straff? Eller burde han/hun ikke bli straffet i det hele tatt?

Mitt dyriske innstinkt sier meg at det er riktig å skade gjerningsmannen, men ikke nødvendigvis drepe han.

Den sosialiserte delen av meg sier at han må straffes gjennom rettssystemet.

Men litt av det første og så det andre hadde vart passelig. Det Er altfor lav straff for voldtektsforbrytere i dag.

• 2 uker senere...
Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)
Synest det er helt i orden faktisk! Jeg mener, voldtektsmannen har jo ødelagt denne unge kvinnen sitt liv, så hvorfor skal ikke hun få ødelegge hans? Det mener jeg er den rettferdige og riktige straff.. Å putte en voldtektsmann i fengsel i 1-2 år, er mye mildere straff psykisk og fysisk, enn det er å bli voldtatt.

Jeg er for kastrering av voldtektsmenn!! voldtektsmannen ødelegger kvinnens sexliv, så da fortjener han å bli kastrert selv, slik at hans eget sexliv er ødelagt!

Jeg ønsker ikke å være human og etisk i slike tilfeller, jeg ønsker å være rettferdig og å faktisk gi mer straff til gjerningsmannen, for den voldtatte sin skyld.

Hjelpe meg. Det er flere årsaker til at man straffer forbrytere, men hevn er ikke en av dem. Som privatpersoner kan man selvfølgelig tenke at han fortjener det ene og det andre, men som rettsapparat må man faktisk klare å ha fere tanker i hodet på en gang.

Om noen skader/dreper mannen som har voldtatt dem, syns jeg man skal ta i betraktning hva hun har vært utsatt for. Men jeg syns faktisk at hun burde få en eller annen form for straff (om en mild), fordi man ikke bør sende ut signaler om at det er greit å skade/drepe andre som har skadet en selv. Forståelig at man kan ønske å skade ham, men moralsk greit? Nei. Da senker man seg ned på overgriperens nivå. Og ikke bare skal ha få voldta deg; han skal få gjøre deg til drapsmann også?

Endret av Frk Åberg
Skrevet
Om noen skader/dreper mannen som har voldtatt dem, syns jeg man skal ta i betraktning hva hun har vært utsatt for. Men jeg syns faktisk at hun burde få en eller annen form for straff (om en mild), fordi man ikke bør sende ut signaler om at det er greit å skade/drepe andre som har skadet en selv.

Skal en straff være mildere pga dette? Jeg snur igjen saken på hodet og tenker at voldtekten ble utført for privat å straffe en person for noe vedkommende hadde gjort mot overgriperen (eks mordforsøk). Skal da voldtekten dømmes mildere enn det den ellers ville ha blitt gjort?

Gjest sisterhood
Skrevet (endret)

Ingen tvil om hva jeg ville gjort. Jeg ville banket opp en mann til døde, hvis det var ca 50% sjanse og oppover for at det var en voldtektsmann. Rettssystemet, politiet og politikere er ikke villig til å gjøre noen ting.

Endret av sisterhood
Gjest Frk Åberg
Skrevet
Skal en straff være mildere pga dette? Jeg snur igjen saken på hodet og tenker at voldtekten ble utført for privat å straffe en person for noe vedkommende hadde gjort mot overgriperen (eks mordforsøk). Skal da voldtekten dømmes mildere enn det den ellers ville ha blitt gjort?

Jeg tror de pleier å ta formildende omstendigheter med i betraktningen, ja. Har hørt om saker hvor kona som har blitt mishandlet i mange år dreper mannen sin. Så vidt jeg har fått med meg vil det at hun har blitt psykisk nedbrutt over tid være formildende.

Dette er litt på siden, men jeg syns nå også at det er stor forskjell på å voldta noen som hevn framfor å slå dem ned eller knivstikke dem. Det sistnevnte kan riktignok gjøre mer fysisk skade (evt. være dødelig), men det å voldta noen krever noen helt spesielle egenskaper og tenkesett som normale mennesker har vanskelig for å forstå. Når jeg hører om bruk av voldtekt i krigssituasjoner, så syns jeg faktisk det er sykere enn å drepe hverandre. Voldtekt virker for meg ofte mer planlagt og "utspekulert" (spesielt i krig, hvor det gjøres systematisk) enn det å drepe, som ofte skjer i affekt. Jeg sier ikke at det er bedre å drepe noen enn å voldta, men at det nesten er litt lettere å forstå det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Ingen tvil om hva jeg ville gjort. Jeg ville banket opp en mann til døde, hvis det var ca 50% sjanse og oppover for at det var en voldtektsmann. Rettssystemet, politiet og politikere er ikke villig til å gjøre noen ting.

50 %? :overrasket: Tuller du?

Vet du hva som ligger i begrepet rettssikkerhet?

Skrevet

Tja...Jeg kan forstå hvorfor det rabler for enkelte etter slike opplevelser og at drapsforsøk kan bli en slags utvei for å få utløp for et mulig ødelagt liv.

Vanskelig å si noe om straff, å drepe noen er ikke lov uansett, men ja, jeg kan forstå at det kan skje i slike tilfeller.

Skrevet
Tja...Jeg kan forstå hvorfor det rabler for enkelte etter slike opplevelser og at drapsforsøk kan bli en slags utvei for å få utløp for et mulig ødelagt liv.

Vanskelig å si noe om straff, å drepe noen er ikke lov uansett, men ja, jeg kan forstå at det kan skje i slike tilfeller.

Problemet er at det ikke akkurat hjelper. Det du sitter igjen med etter å ha drept en person er ikke oppveiende for noen ting. Hvis det er en slags form for hevn og rettferiggjørelse man er ute etter, så er det en terapaut man trenger. Jeg gjentar meg selv, selvtekt fører ingenvei, det er tvert imot en enorm blindvei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...