Gå til innhold

Migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er mye plaget med migrene og kraftig spenningshodepine, er ganske stiv i nakke/skuldre.

Har konstant hodepinne, fra det jeg står opp til det jeg legger meg.

Har prøvd mye forskjellige medisiner for noen år tilbake, ble ikke noe særlig bedre av dem, men bare trøtt og slapp og ga opp alt som heter medisiner mot migrene.

Har hatt migrene siden barn, husker godt min første legetime som 9 åring p.g.a. hodepinnen. Er 28 nå.

Denne lidelsen har ødelagt mye av mitt liv, alt fra utdannelse, mye fravær på jobben og konstant dårlig humør som går utover de som står meg nærmest.

Forrige eksen sa til meg at han aldri ville bli sammen med en som lider av migrenen igjen, dette sier jo litt!!

Orker snart ikke mer, føler meg nesten alltid irritabel, sinna, har treg reaksjonsevne. Blir bare dummere og dummere.

Du som har migrene eller kjenner til noen har lider av migrene.

Hva anbefaler du? Hva hjelper deg?

Har hørt litt om atacand? Virker dette?

Jeg trener ca. 3 ganger i uken, spiser sunt, røyker ikke. Drikker i hvert fall 1,5 liter vann om dagen, og nei jeg bruker ikke p-piller. Hva mer kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du helt sikker på at det er migrene? Jeg bare spør siden du sier at du ikke opplever noen effekt av medisinene. Jeg synes du bør gå til legen din og be om en nærmere utredning. Sånn kan du ikke ha det!

Jeg har selv migrene. Jeg er også 28 og har hatt migrene i åtte år. Pga en annen sykdom tør jeg ikke prøve vanlige migrenemedisiner. Jeg har f.eks. en resept på Relpax som jeg fikk av legen i fjor, men den har jeg aldri hentet ut. Bivirkningene kan være svært farlige for meg, og jeg synes ikke "du får bare prøve og se" er et godt nok svar fra en lege som aldri har hatt en pasient med min sykdom før. Derfor ba jeg om noe annet, og paralgin forte har heldigvis vært min redning. I flere år ante jeg ikke at det var migrene jeg hadde. Tok 2-3 paracet, men de hadde jo ikke nevneverdig virkning og jeg hadde ukentlige anfall hvor hele kvelden ble tilbrakt i sengen i mørket bare avbrutt av turer på badet for å kaste opp. Nå tar jeg to tabletter når jeg kjenner hodepinen begynne og så tar det ikke mer enn ½-1 time og så er alt over. Det har vært et par tilfeller av svært sterk migrene hvor de ikke har hatt noen virkning, og noen ganger har jeg vært usikker på om det er migrene eller vanlig hodepine (som jeg vanligvis ikke tar smertestillende for), og når jeg så skjønner at det er migrene og tar paralgin forte har migrenen kommet så langt at de ikke har den ønskede virkningen.

Jeg opplever også at migrenestift (fås på apoteket, det er en mentolstift som du smører pannen med) og en kald klut i nakken virker lindrende. De fjerner ikke smertene, men gjør dem litt mer utholdelige. Jeg har dessverre ikke funnet ut hva som utløser migrene for meg, så jeg vet ikke hva jeg skal holde meg unna eller være forsiktig med. Kanskje det kan være noe for deg? Å holde en dagbok over hva du spiser og gjør i løpet av dagen og merk av når du får migrene, kanskje ser du et mønster etterhvert?

Som jeg skrev i begynnelsen, jeg synes du skal be om å bli undersøkt nærmere. Å ha hodepine/migrene fra morgen til kveld er ikke normalt, og det må da finnes noe som kan hjelpe deg. Håper du finner ut av dette, jeg har stor forståelse for at dette må være fryktelig slitsomt. :klem:

Gjest Kardemomme
Skrevet

Hei!

Jeg har vært plaget med migrene så lenge jeg kan huske. Hadde migrene anfall ca 1 gang i uka, kanskje mer. Da var jeg så dårlig at jeg lå hele dagen med KRAFTIGE smerter og oppkast. Fikk medisinen Imigran, den hjalp med litt, men ikke helt.

Men så slutta jeg med p-piller for 1 år siden og etter det, så har jeg kanskje hatt 1 anfall. Så ALDRI mer p-piller på meg altså... :forvirret:

Du sier at du er plaget med stiv nakke og skuldre. Akkurat det er jeg også. Har gått regelmessig til manuellterapi (og fysio/kiropraktor) Stiv nakke kan gi en "bad" hodepine. Trening og varme eller kulde-pute hjelper veldig. (særlig når man er student og sitter i samme stilling hele dagen)

Men det var altså kuttinga av p-pilla som var den største redninga for meg :):)

Skrevet

Jeg har også migrene, og har akkurat fått resept på en medisin, Mexalt. En smeltetablett. Håper det hjelper. Jeg sliter med nakke og skuldre, så har begynt hos fysioterapeut nå, håper det hjelper. I tillegg har jeg begynt å trene, går lang tur hver kveld hvor jeg bruker armene mye mens jeg går, og begynner på treningsstudio snart :)

Skrevet
Jeg har også migrene, og har akkurat fått resept på en medisin, Mexalt. En smeltetablett. Håper det hjelper. Jeg sliter med nakke og skuldre, så har begynt hos fysioterapeut nå, håper det hjelper. I tillegg har jeg begynt å trene, går lang tur hver kveld hvor jeg bruker armene mye mens jeg går, og begynner på treningsstudio snart :)

Håper ikke din migrene er ille... Maxalt har min migrene-lege (på Migrene-klinikkene i Oslo) sagt at er den svakeste migrene medisinen på resept. På meg virket den overhodet ikke.

Skrevet
Håper ikke din migrene er ille... Maxalt har min migrene-lege (på Migrene-klinikkene i Oslo) sagt at er den svakeste migrene medisinen på resept. På meg virket den overhodet ikke.

Jeg kaster opp hvis jeg prøver å ta piller oralt, tror det var derfor jeg fikk de. Aner ikke om det finnes flere smeltetablett-typer jeg? Uansett kanskje greit å begynne mildt, funker de ikke må vi jo bare finne noe som river litt mer ;)

Skrevet

Det finnes da både sprøyter en setter i låret og nesespray, så selv om du ikke klarer ta tabletter, må du da kunne prøve noe av dette.

Jeg har ikke migrene selv, men min mann har. Han har funnet ut at det er enkelte matvarer som utløser migrene.

Skrevet
Det finnes da både sprøyter en setter i låret og nesespray, så selv om du ikke klarer ta tabletter, må du da kunne prøve noe av dette.

Jeg har ikke migrene selv, men min mann har. Han har funnet ut at det er enkelte matvarer som utløser migrene.

Ja, men skader jo ikke å prøve en stakkars smeltetablett før jeg går på sprøyter ;)

Skrevet

Jeg bruker til vanlig Imigran sprøyter og Imigran nesespray dersom jeg har svakere anfall. Men ingenting funker totalt og alltid. Blogget litt om det og en USA medisin jeg har prøvd med godt resultat i dag.

Skrevet

Kom deg på Migreneklinikken på Sjølyst og få kartlagt din migrene, dine anfall og dine behov for medisiner. Det finnes mange muligheter og det er ingenting som ikke sier du kan bli mye bedre. Men vi har alle ulike ting som hjelper. Jeg bruker Imigran, mannen min Relpax - forskjelige grader, ulike typer anfall. Få kartlagt dette hos en nevrolog som vet hva han eller hun driver med og ikke hør på et uttall fastleger som "ikke tror på migrene", råd som "legge seg ned en halvtime i et mørkt rom så går det over" etc. Migrene er en alvorlig lidelse, men kan holdes i sjakk, og noen ganger bli helt borte med riktig behandling.

Lykke til - god bedring!

Skrevet
Jeg er mye plaget med migrene og kraftig spenningshodepine, er ganske stiv i nakke/skuldre.

Har konstant hodepinne, fra det jeg står opp til det jeg legger meg.

Har prøvd mye forskjellige medisiner for noen år tilbake, ble ikke noe særlig bedre av dem, men bare trøtt og slapp og ga opp alt som heter medisiner mot migrene.

Har hatt migrene siden barn, husker godt min første legetime som 9 åring p.g.a. hodepinnen. Er 28 nå.

Denne lidelsen har ødelagt mye av mitt liv, alt fra utdannelse, mye fravær på jobben og konstant dårlig humør som går utover de som står meg nærmest.

Forrige eksen sa til meg at han aldri ville bli sammen med en som lider av migrenen igjen, dette sier jo litt!!

Orker snart ikke mer, føler meg nesten alltid irritabel, sinna, har treg reaksjonsevne. Blir bare dummere og dummere.

Du som har migrene eller kjenner til noen har lider av migrene.

Hva anbefaler du? Hva hjelper deg?

Har hørt litt om atacand? Virker dette?

Jeg trener ca. 3 ganger i uken, spiser sunt, røyker ikke. Drikker i hvert fall 1,5 liter vann om dagen, og nei jeg bruker ikke p-piller. Hva mer kan jeg gjøre?

Utrolig vanskelig å si. Jeg sliter med mye av det samme selv, men har det under kontroll. Og vidundermiddelet mitt er Tai Chi.

Skrevet

Har også forsøkt akupunktur, dessverre uten resultat for mitt vedkommende.

Skrevet
Er du helt sikker på at det er migrene? Jeg bare spør siden du sier at du ikke opplever noen effekt av medisinene. Jeg synes du bør gå til legen din og be om en nærmere utredning. Sånn kan du ikke ha det!

Vel, legen mente at det er migrene i tillegg til spenningshodepinne.

jeg tok MR og alt det. Kanskje jeg skal bare gjøre det igjen. takk...

Skrevet

Nei , jeg får komme meg til legen og evt. prøve flere medisiner igjen. Jeg hater å ta medisiner. Men må man ,så må man.

tusen takk for alle tilbakemeldinger :klem:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det er også mange som har migrene som har en eller annen form for mat intolleranse.

Gå inn på feks : hovikhelse.no

Søk på internett. Det finnes mange sykdommer som kommer av maten vi spiser.

Ønsker bare å gi deg tips om det, kanskje du må tenke på kroppen i helhet.

ikke bare dempe symtomer med medisiner. Det vl aldri fjerne årsaken!

Lykke til!

Skrevet

Mamma var plaget med migrene fra hun var født omtrent. Jeg husker episoder fra jeg var liten hvor hun gikk rundt og gråt og lå i senga med gardinene trukket for. Det var helt ille.

Men så gikk hun til akupunktør - ble noen timer, ja. Men etter det forsvant det helt. Aldri kommet tilbake. Helt utrolig. Det er over ti år siden nå, og hun har ikke fått nåler siden heller. Hun sa hun kunne kjenne at det forsvant fra hele kroppen nesten, og hun er veldig tolerant for smerter og realist helt inn i ryggmargen.

Vanlig hodepine kommer jo som andre folk, og alle de andre tingene migrenefrie mennesker får. Men prikkene foran øynene, de ekstreme smertene, oppkastinga og hele pakka er borte.

Det er verdt å prøve, om du da ikke har prøvd det alt...

Skrevet

Jeg bruker cataflam. Den tar migenen min på 45 minutter.

Skrevet

Cataflam hjelper kun som tilleggsmedisin på meg. Tar inntil 3 om dagen ved vedvarende smerter (som da er prøvd bekjempet mest med Imigran injeksjoner).

Skulle så indrlig ønske at vi alle kunne ta EN medisin med garantert virkning!!!!

Skrevet

Jeg har ikke migrene selv, men mannen min har vært plaget med dette siden han var liten.

For hans del er det mangel på søvn eller uregelmessige måltider som er utslagsgivende. Han må spise ganske så nøyaktig hver 4. time, ellers bryter migrenen ut.

For hans del er det ikke noen medisiner som har hjulpet stort. Han har bla. prøvd Imigran tabletter og spray, men opplevde at selv om de tok de verste smertene, så ble han så "utslått" av medisinen at han allikevel måtte tilbringe dagen i sengen.

Han ble anbefalt å ta 2 Paracet og 1 Ibux med en gang han kjenner at migrenen kommer. Dette har faktisk vært det mest effektive for hans del.

Dersom han får tatt dette raskt nok, så er det verste over i løpet av 1-2 timer i sengen.

Men, dette funker på han, da......det er ikke sikkert det hjelper for andre. Hans bror, som også sliter med migrene, har best hjelp i Imigran og føler ikke at kombinasjonen Paracet/Ibux virker i det hele tatt.

Skrevet

Sånn hadde jeg det og!!!

har droppet alle 6 typene medisiner jeg har prøvd.. ikke noe virka og jeg fikk bivirkninger bare. men så gikk jeg til kiropraktor og fikk tatt røntgen, og det var der problemet lå! nakken min var skjev.. gikk der lenge, hjelp ikke så mye.. (hadde annfall 3 ganger i uka) men så begynte jeg hos osteopat, der kom revolusjonen min! hadde slitt i 4-5 år, så fikk jeg bittskinne, uten at jeg hadde merket noe til at det var der problemet mitt satt ble alle smertene og migrenen borte!!! fra dag en!! alle som sliter med nakke og migrene plager burde sjekke ut dette, for legene er ikke godt nok opplyst...

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...