Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #81 Skrevet 28. august 2006 Det finnes mange flotte klær på freetex.. Vinterklær f.eks. Og det er egenandel på lege/fysioterapeut inntil et maksimum beløp. Er veldig klar over at skolebøker,utstyr må kjøpes inn til endel studium, men noen ganger kan man låne bøker på biblioteket, spleise med andre, byttelåne, noen kjøper den boka og andre den, man klarer som regel ikke sitte å lese i to eller flere bøker samtidig. Har forståelse for alt som ikke går pga det ene eller andre. Men, mulighetene er der. Og hvis du virkelig, virkelig trenger noe så er det greit. Men, en student kan ikke forvente å leve som en som har fast jobb og får inn en litt større beløp på kontoen sin hver mnd. Det er bare den holdningen til noen studenter som får meg til å lure, man er student og da har man enkelt og greiy ikke så mye penger å rutte med, hva med å legge lista litt lavere..... Man kan abolutt være sosial uten at du bruker opp studielånet ditt på tull og tøys. Det er snakk om prioritering, jeg mener ikke at folk skal gå rundt med hullete vintersko og bar hals nå klimaet tilsier noe annet. Det er bare at "alle" skal/vil/bør være med på alt i frykt for å gå glipp av noe eller føle seg utstøtt.. Det er til tider like hyggelig å dele et par billige flasker vin hjemme og så gå ut, eller bare sitte hjemme sammen og leke.. Må man gå på kino toganger iuka, leie film tre ganger, spise ute to ganger, ta taxi en gang, kjøpe øl 14 ganger, spise på peppes 1 gang, trene på "dyrt" helsestudio to ganger, gå på vin/sigar kurs en gang, dra på spa o.l. en gang i mnd??? Som student tilsier ikke inntekten din at du kan gjøre dette, så hvorfor hige etter noe du ikke kan få nå.. Du får det alltids senere. Klart du skal kose deg, men jeg tenker det må jo være noe "ekstra" da, ikke hverdags, da blir det ikke like mye kos og hygge.. Så, hvis du tar vare på skoene dine, hvis du gidder å pusse og spraye dem varer de i maaaange år.. Klart dere må få medisinsk hjelp/lege, bøker, mat, klær, hus, trikkekort, en liten bytur en gang i blant.. Men det er noe med å tone ned litt på forbruket, vi er bare studenter.. (De som jobber ved siden av velger det helt fritt,prioritering)...
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #82 Skrevet 28. august 2006 Og det er egenandel på lege/fysioterapeut inntil et maksimum beløp. ← Så du tror ikke at egenandelskort 1 (1615 kr), egenandelskort 2 (2500 kr), egenandelsordning for medisiner på hvit resept (ca 1600 kr) og i tillegg eventuelle medisiner, behandlinger og hjelpemidler/medisinsk utstyr som ikke går under egenandelsordningen + eventuell tannlege, optiker og briller/linser kan få et fra før trangt budsjett til å sprekke?
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #83 Skrevet 28. august 2006 Det skjønner jeg faktisk at det gjør, men har selv gått til optiker og vært student, det finnes noen optikere med rabatter. Kanskje man kan la vær å velge den mest fancy løsning på briller/linser.. Skjønner at noen har skjev hornhinne og alt må tilpasses.. Jeg tenker litt mer spesifikk på de som bruke masse penge på byen o.l. Alt av oppriktige nødvendigheter/livsviktige ting er utenom, det forstår jeg veldig, veldig godt behøves. Det finnes løsninger der også, i verste/beste fall sosialen, behovsprøvd på om du trenger briller osv. Det går an. Men, det er ikke dette jeg mener folk kan senke krvene på, det er alt det andre. Det er vel velferdsordninger for studenter, legater osv hvis man gidder.. I verste fall må man jobbe litt ved siden av, men bruk nå pengene på briller da og ikke øl.. (Jeg bestemmer ikke, men slutt å klag). Lykke til..
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2006 #84 Skrevet 28. august 2006 Ps. billig tannlege finnes der de har tannlegestudenter, hvis ikke, spis mindre snop og vær nøye med tannpuss/fluor/tanntråd. Mye å forbygge her.. Vil bare si at vi har det nå bra godt i dette landet her, skal mye til for å falle igjennom, finnes unntak (de vi hører om i alle aviser/på nyhetene), og sånn burde det ikke være.. Men studenter kan ikke forvente at de skal ha råd til å kjøpe flatskjerm og NYE møbler på ikea, når det finnes brukt billig og noen gir tom bort ting gratis.. Sjekk ut www.finn.no gis bort!! Blir bare så lei av alt sytet om nye ting og vi kan ikke gå ut fire ganger i uka preiket... SKJERP DERE (Sytere). Lykke til..
Gjest niomi Skrevet 28. august 2006 #85 Skrevet 28. august 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126926 Er dere enig i at studentlånet bør økes fra 80 000-90 000? Dere som er studenter, føler dere at dere isoleres pga lite penger? Personlig synes jeg det er greit som det er. Pengene skal jo betales tilbake også... Men så er jeg heldig og betaler relativt lite i husleie, så det frigjør jo endel penger til mat/klær/fest og moro. ← Jeg var selv student fram til for to år siden, og jeg hadde da nok penger med studielån + sommerjobbpengene. Og da var jeg ute og drakk øl sikkert et par dager i uka, og jeg røykte. Jeg hadde ikke tid til ekstrajobb, for jeg drev med frivillig arbeid ved siden av studiene. Til sammen hadde jeg da vel 80.000 i studiestøtte + 30.000 - 40.000 i sommerjobbpenger. Dvs ca 120.000, noe som tilsvarer en årslønn på ca 170.000 brutto. Jeg bodde helt greit. Kollektiv i 7 år, ca 30 - 40 min å gå til universitetet, litt over en time fra Midtbyen i Trondheim. Handlet klær et par ganger i året. Mye fint å finne på salg. Reiste ikke på ferie, for da jobbet jeg jo. Men dro gjerne en helg eller to til Oppdal for å stå på ski i løpet av vinteren. Lagde matpakke hver dag, og spiste mye billigprodukter. Men vi laget jo ordentlig god middag minst en gang i uka. Studiestøtten bør økes, ja, den bør rett og slett indeksjusteres. Politikerne bør i et jafs nå få den opp på 90.000, og huske på å legge inn indeksjusteringen i statsbudsjettet hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå