Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126926

Er dere enig i at studentlånet bør økes fra 80 000-90 000? Dere som er studenter, føler dere at dere isoleres pga lite penger?

Personlig synes jeg det er greit som det er. Pengene skal jo betales tilbake også... Men så er jeg heldig og betaler relativt lite i husleie, så det frigjør jo endel penger til mat/klær/fest og moro.

Endret av brumma*
Videoannonse
Annonse
Gjest ex student
Skrevet

Synes det blir helt søkt å si at man isoleres pga lite penger. Alt som er sosialt trenger da ikke koste penger? Men det er klart må man supe halvliter på halvliter ja da ruller jo kostnadene på seg.

Skrevet

Hvis studenter har så utrolig dårlig råd synes jeg det er rart at studenter legger opp til sosiale aktiviteter som koster mye penger. Er ikke kreativitet en viktig egenskap en student bør inneha? I så fall brude de klare å finne på bedre måter å bli kjent med folk på, og iallfall hvis dårlig råd er en drivende kraft.

Men siden det ikke skjer så tror jeg ikke studenter flest har så fryktelig dårlig råd.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Etter kvalitetsreformen er det jo selvsagt vanskeligere enn tidligere for studenter å jobbe ved siden av studiene, og at dette kan føre til dårligere økonomi for studentene er jo en ting.

Men personlig jobbet jeg som regel kun i ferier, og klarte meg helt fint da jeg var student, uten at jeg ble sosialt isolert på noen måte. Å snakke om sosial isolasjon vil jeg si er en voldsom overdrivelse.

Gjest Vilja :-)
Skrevet
Hvis studenter har så utrolig dårlig råd synes jeg det er rart at studenter legger opp til sosiale aktiviteter som koster mye penger. Er ikke kreativitet en viktig egenskap en student bør inneha? I så fall brude de klare å finne på bedre måter å bli kjent med folk på, og iallfall hvis dårlig råd er en drivende kraft.

Men siden det ikke skjer så tror jeg ikke studenter flest har så fryktelig dårlig råd.

Nåja. Har nettopp flyttet til ny studentbolig og allerede fått tilbud om å delta på bl.a. disse aktivitetende kommende semester:

Havnesightseeing

Blåbærtur med friluftsteater

Fotballturnering

"Kulturkræsj" :)

Swingkurs ( :forvirret: )

Halloweenfest

Tur til Vitensenteret

Juleverksted

De fleste av disse aktivitetene er gratis, eller man må betale en liten egenandel. Skulle være gode anledninger for å bli kjent med folk via disse oppleggene. I tillegg finnes det plenty av andre gratis-tilbud i sjangeren sosiale sammenkomster. Det som koster mer, er typisk aktiviteter som ikke er arrangert primært av og for studentene. Så man kan vel neppe skylde på manglende kreativitet hos studentene ift. å arrangere ulike aktiviteter som ikke koster skjorta. At mange studenter kanskje synes det er "teit" å dra på blåbærtur, og heller foretrekker pub-tur, får være deres kostbare annliggende. Disse studentene bør isåfall holde tåta hva gjelder syting om mangel på sosiale alternativer.

Skrevet
De fleste av disse aktivitetene er gratis, eller man må betale en liten egenandel.

Dette var en av de tingene jeg stusset mest over i artikkelen, altså hvor dyrt det skulle være å bli kjent med folk. Nå har jeg bare gått på UiO, men der er det plenty av gratis/billige aktiviteter. Man kan også bli medlem av en studentforening- helt gratis og veldig sosialt!

Dessuten synes jeg det er rart at alle som "må" leie privat midt i byen, til 4000-5000 kr i måneden, synes det er urettferdig at de må jobbe ved siden av. Det finnes massevis av billigere alternativer (om enn på litt kjipere steder i byen da, men...). Det er jo et valg man må ta.

Skrevet (endret)

Jeg bor billig på studenthjem. Har lav telefonregning, bruker ingenting på transport bortsett fra om vinteren. Jobber om sommeren. Er aldri blakk.

Men opplever at andre studenter ikke kan være med på ting fordi de er blakke. På den måten kan en kanskje si at det gjør meg litt isolert, selv om det er et litt sterkt ord å bruke.

Et annet argument for høyere studielån er at pengene er verdt mindre nå pga inflasjon. I tillegg har utgiftene til f eks. bolig og studentidrett økt. Studielånet har derimot holdt seg stabilt lenge nå. Dagens studenter har altså dårligere råd enn for 10 år siden.

Endret av Sukkerert
Gjest Fruktfat
Skrevet

når man bruker et par tusenlapper på fest og moro i mnd så synes jeg ikke det er synd på studentene. jeg jobber og har IKKE råd til å feste så mye som studentene. helt ærlig -ja, bank meg- så synes jeg mange studenter syter fælt. uff, så synd på oss som ikke har råd til å gå ut mer enn tre ganger i uka, vi blir isolert, hjelp oss, gi oss mer penger, jobbe kan vi ikke gjøre for da går vi glipp av det sosiale og det går ikke an, osv osv.

jada, vet at halvparten av studentene jobber i tillegg, det jeg skriver gjelder ikke alle, men visse skal ha i pose og sekk og mer til.

Skrevet

Det foreligger jo et visst "press" på studentene ift. dette med å være sosiale. Man flytter hjemmefra, man skal leve livets glade dager og etablere en vennegjeng, få seg kjæreste osv. Det er delvis et press vi legger på oss selv, delvis kommer presset utenifra iform av hva som er malen på en vellykket person i begynnelsen av 20-åra. Men som jeg skrev i forrige innlegg; det er plenty av mer eller mindre gratis-tilbud for oss som studerer, det gjelder bare å benytte seg av det, og heller begrense de dyrere alternativene. Man finner seg ikke bedre venner på byens utesteder enn man gjør på swing-kurs. Eller gjør man kanskje det.. :ler:

Skrevet

Så lenge det er snakk om å øke låneandelen, er det vel greit å la de få det de vil ha. Det går jo verst utover dem selv når det skal betales tilbake, og da kan de begynne og snakke sosial isolasjon, når halve lønna går til tilbakebetaling av lån.

Men jeg trur nok heller det stipendandelen de vil øke, den andelen de får uten å løfte en finger.....

Jeg har vært student selv, og lån og stipend var knapt å klare seg på, men det gikk...... Man må bare velge bort og prioritere. Dessuten ble jeg alltid manet til å spare til studietiden i oppveksten, og fikk alltids satt til side 100 kroner eller mer pr måned, og vi dreit ikke penger vi heller akkurat. De fleste av de hardt oppsparte tusenlappene står på sparekontoen ennå, fordi studielånet strakk som regel til. De av mine studentvenner som var konstant blakke, og ikke hadde råd til å reise hjem til jul, var de som på død og liv måtte ut og drikke halvliter på halvliter hver helg og helst et par ganger til i uka. Og det er ikke mer enn 5 år siden jeg var student.....

Det skjer ikke i noen andre land at folk bare kan syte litt over ditt og datt, og så får man pengene fra staten eller andre. Man må jobbe for det selv!

Skrevet

Jeg synes stort sett studenter her i landet er bortskjemte.

Jeg har jobbet 2 dager i uka siden jeg begynte å studere, og jeg har klart meg fint. Andre som ikke klarer å jobbe to hele dager, har muligheten til å jobbe i helgene etc.

Har man ikke tid til å jobbe, da får man bare prioritere bort en del ting. Man kan ikke kreve å ha alt når man er student.

Skrevet
Det skjer ikke i noen andre land at folk bare kan syte litt over ditt og datt, og så får man pengene fra staten eller andre. Man må jobbe for det selv!

Sånt sett er ikke studentene her i landet noe verre - eller bedre - enn resten av befolkningen. Vi høster hva vi sår her i landet.

Skrevet
Sånt sett er ikke studentene her i landet noe verre - eller bedre - enn resten av befolkningen. Vi høster hva vi sår her i landet.

Er enig der. Vi er en bøling med bortskjemte innkrevere, og hvorfor skulle studentene og ungdommen være bedre?

Skrevet

Enig med punktom; vi har ingen rett til å forvente at studentene her i landet skal være relativt sett mindre sytete enn resten av befolkningen.

Studentene har, som alle andre, det bedre enn noen gang. Derfor syter de, og vi, mer enn noen gang, og derfor er FrP bortimot landets største parti og Se og Hør landets største ukeblad.

Vi høster som vi sår.

Skrevet

selvfølgelig føler du deg isolert om du ikke kan bli med pappaguttene fra BI å henge på Aker Brygge, men jeg tror de fleste studenter klarer seg fint sosialt...

Skrevet

Det å være (seriøs) student, med hva det innebærer av å følge studieprogresjon, fordype seg i faget for å oppnå gode karakterer osv, skal være studentens hovedgeskjeftigelse. Det sies stadig vekk at "å være student er en heltidsjobb". Skal man i tillegg jobbe, går det ut over fritiden og lesetiden. Man får til gjengjeld mer å rutte med økonomisk og kan bruke den begrensede fritiden til å drikke dyr øl istedetfor å dra på gratis swingkurs. Man får dessuten nok penger til å ikle seg dyre jeans man kan flashe på forelesningene, for å irritere vettet av de av oss som ikke har inntektsbringende arbeide. Men gjett hvem som får de beste karakterene :sjarmor: This is my policy, and I'm sticking to it 4 more years.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Man snakker jo som om det er synd på studentene som har jobb i tillegg og så "lite" fritid. Skal vedde ganske mye på at den gjennomsnittlig studenten med kveldsjobb har mye mer fritid enn de som ikke ender arbeidsdagen før ungene har lagt seg.

Endret av Slangen
Skrevet
Men gjett hvem som får de beste karakterene  :sjarmor:

De som også i framtiden kommer til å irritere seg over at de studentene som fikk rimelig gode - men ikke de beste - karaterer, og som tok seg tid til jobb og tillitsverv, nå har blitt sjefen deres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...