Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #1 Del Skrevet 7. januar 2003 Er det noen som har vaert paa Galapagos og kan fortelle litt om det? Hvor reiste dere fra? Var det verdt turen etc? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirimor Skrevet 9. januar 2003 #2 Del Skrevet 9. januar 2003 Reiste fra Ecuador (Quito). Gikk på en språkskole i Quito som også hadde undervisning i Otavalo og på Galapagos. Etter å ha vært noen uker på nesten 3000 meter over havet, fristet det med studier i mer sommerlig klima... Hadde undervisning i en uke, og organiserte da også en etterfølgende båttur på 4 dager. De fleste som reiser til galapagos, reiser kun på båttur, og er kun innom "fastlandet" (dvs hovedøyen) i forbindelse med reise til og fra flyplassen, og besøk på Charles Darwin forskningsstasjon. Selv om det er litt å utforske på denne øyen, er det relativt dødt.. Lite folk og lite liv. Dessuten er prisene ganske høye. Anbefaler derfor å gjøre som de fleste andre: Reise dit for å dra ut med båt! Det er slik man får sett dyrelivet, og det er jo dette Galapagos er kjent for. Vi ordnet båttur på øyen, de fleste ordner dette i Quito eller før de reiser hjemmefra. Prismessig tror jeg ikke det blir store forskjellen, men muligheten for pruting er jo absolutt til stede når turarrangørene ligger på rekke og rad. Man kan velge mellom 3-4 dagers tur og 6-7 dagers tur. Vi tok den korteste, og syntes egentlig det var nok (både tidsmessig og prismessig). Dersom man reiser til Ecuador kun for å beske Galapagos, stiller det seg selvsagt litt annerledes. Her er forresten et utdrag fra reisebrevet vi sendte fra Galapagos: Den foerste uken paa Galapagos ble tilbragt med slappe skoledager og smaa utflukter og en drink eller tre om kvelden. Vi fikk med oss den vakreste stranden vi til naa har besoekt; Tortuga bay; silkemyk sand og null mennesker. Vi besoekte ogsaa kjempeskilpadder, Charles Darwin forskningsstasjon og vaar egen lille blaa lagune. Loerdagen leide vi sykler og ga oss optimistiske ut paa tur. Varmen og oppoverbakkene holdt paa aa ta knekken paa B., mens Siri latet som om hun ikke var sliten i det hele tatt. Vi kom oss frem til "Los tunelos del amor" - som viste seg aa vaere en stor skuffelse.. Ikke saerlig romantisk, og ikke saerlig spennende. Omtrent som aa gaa gjennom en vanlig norsk tunnel. Paa veien hjem gikk vi paa jakt etter Maracuyas (pasjonsfrukt), foer vi glad og fornoeyd trillet tilbake. Soendag hoppet vi tilbake i turistsporet, og gikk ombord paa "Pelicano" for en tre-fire dagers baattur til de forskjellige oeyene. Kort fortalt har vi sett: Svarte iguanaer, flamengoer, pelikaner, bluefooted boobies (fugler med blaa bein), gule iguanaer og fregattaer (som nei, ikke er en baattype, men en fugl med roed ballong under nebbet). Vi foeler at guttene hjemme har mye aa laere av fuglene paa Galapagos; hannfuglene staar paa bakken og danser og vifter med fjaerene/blaaser opp ballongen, mens hunnfuglene flyr over og kan velge og vrake.... :-) Vi har ogsaa snorklet med sjoeloever, seler, pingviner, hai og fargerike fisker. Foelte oss som om vi var midt i en blanding av Disneys "den lille havfruen" og et naturprogram paa TV... Reisefoelget vaart var et kapittel for seg, og det kan være saa som saa aa bo saa tett paa helt fremmede mennesker. Crewet paa baaten syntes det var veldig trist vi skulle dra, ettersom det er "paa slutten av turen alle romansene alltid skjer".. Vi var egentlig like glad, men har tatt med oss noen fantastiske minner og naturopplevelser fra Ecuadors fineste sted! Sukk... nå lengter jeg litt tilbake her... mimre, mimre... Vel, skal dere til Ecuador er absolutt Galapagos verdt å få med seg! Det koster imidlertid ganske mye. Jeg husker ikke helt hvor mye vi betalte, men jeg tror man må regne med ca 10000 kr - og da er fly, Galapagosavgift og båtreise med mat inkludert. Vi reiste for øvrig på en båt uten spesielt høy standard, og det gikk helt greit. Det viktige er å passe på at båten har en god guide (de har et eget system for rangering av guider, så det kan man spørre om ved bestilling), og en OK kokk (litt vanskeligere å sjekke på forhånd). Bare spør hvis det er noe mer du lurer på :-) Hilsen Sirimor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirimor Skrevet 9. januar 2003 #3 Del Skrevet 9. januar 2003 .. ehh..en liten presisering: Når jeg skrev at 10.000,- inkluderte fly, så mente jeg fly fra Quito.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. januar 2003 #4 Del Skrevet 10. januar 2003 Det var jeg som startet denne traaden. Tusen takk for all den gode infoen. Vi har ikke kommet lengre enn tankestadiet enda, men skulle det bli noe mer konkret ut av planene, kan det hende jeg tar opp traaden igjen senere og kommer med flere spm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirimor Skrevet 10. januar 2003 #5 Del Skrevet 10. januar 2003 En ting som jeg kanskje også bør si, er at noe av det helt spesielle med Galapagos er at du kommer vanvittig tett på alle dyrene som er der. Man bor på båtene, men besøker diverse små øyer (naturreservat) der sjøløver, pingviner, fugler og iguaner gir nærmest blanke i mennesker. Du kan derfor gå helt bort til dem, og får tatt utrolig flotte bilder. Det er imidlertid ulovlig å ta på dem/gi dem mat osv.. Du må virkelig passe deg for hvor du går... Hold selv på å trakke på både det ene og det andre. Hvis du er interessert i dyreliv (det må man nesten være for å dra dit), er det også kjempeinteressant å se hvordan dyrelivet kan være helt forskjellig på to øyer som ligger like ved hverandre.. Et sted er iguanaene gule, et annet sted er de sorte.. Et sted er sanden rød, et annet sted er sanden sort. Fascinerende.. Kan forstå at Darwin lot seg inspirere! Dersom du/dere driver med dykking, KAN det være at dere blir litt skuffet. Hørte at dykkerne som var med i vår båt klaget litt på at det var dårlig sikt. Jeg dykker ikke selv, men opplevde snorklingen på Barbados som bedre enn snorklingen på Galapagos... Rent bortsett fra at dyrelivet er mer mangfoldig (man ser f.eks. ikke tropiske pingviner på Barbados). Ja, og to helt vesentlige ting til slutt: 1) Man bør tåle sjøen.. Vi hadde en stakkar ombord som gikk glipp av det meste fordi han var sjøsyk.. Selv syns jeg det gikk greit med sjøsyketabletter, men det gynget ganske godt inne i mellom. 2) Ta med solkrem hjemmefra, og kjøp HØY faktor! Dette er på ekvator, så solen er livsfarlig selv i overskyet vær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå