Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #21 Del Skrevet 15. august 2006 Det er forskjell på å tenke litt over hva man kler på seg, og å dekke til hele kroppen/hodet/ansiktet da. ← Det er en gradsforskjell, men ikke forskjell i prinsippet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #22 Del Skrevet 15. august 2006 Man har absolutt ikke fortjent å bli voldtatt om man går alene hjem fra byen, men det er lurt å la være. Det må dere vel være enige i? ← Hva som er lurt er ikke alltid praktisk gjennomførbart. I oslo fant det nylig sted en overfallsvoldtekt like ved der jeg har bodd i åresvis, og gått hundrevis av ganger. Ikke i en skog, sentralt ved en vei. Om jeg aldri skulle kunne gå alene hjem, ville mitt liv blitt et fengsel. Synes det for vrig er rart at folk alltid vil diskutere overfallsvoldtekter og hva kvinner bør gjøre, mens de voldtektene det er flest av, som skjer blant de man kjenner, av venner og ektefeller, se det er helt uinteressant. Har man da forstått hva store deler av en VOLDtekt dreier seg om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Frosken_* Skrevet 15. august 2006 #23 Del Skrevet 15. august 2006 Jeg blir noe fortørnet over vinklingen her jeg. Hvorfor skal vi jenter/kvinner måtte gjøre noe som helst for å unngå å bli voldtatt? Det burde være nok at hver og en brukte sunn fornuft, og viste forskjellen på rett og galt. Det er helt tragisk at en kvinne ikke skal kunne gå diverse steder til diverse tider fordi hun kan risikere et overgrep, tragisk er det også at en skal måtte (iflg noen) tenke seg om mht bekledning og inntak av alkoholholdig drikke. ← Hvorfor skal vi gjøre noe som helst for å unngå å bli påkjørt? -> Unngå å gå midt i veien. Hvorfor skal vi gjøre noe som helst for å unngå brann? -> Ikke leke med fyrstikker. Det er jo bare snakk om å ta vanlige, normale forholdsregler for å unngå noe man ikke vil skal skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regine Skrevet 15. august 2006 #24 Del Skrevet 15. august 2006 Synes det for vrig er rart at folk alltid vil diskutere overfallsvoldtekter og hva kvinner bør gjøre, mens de voldtektene det er flest av, som skjer blant de man kjenner, av venner og ektefeller, se det er helt uinteressant. Har man da forstått hva store deler av en VOLDtekt dreier seg om? ← Jeg tror at det handler om at dersom det er overfallsvoldtekter det fokuseres på, så slipper man å gjøre dette til det det er - et MANNS problem. I de tilfeller som diskuteres er det helt legitimt å iallfall legge noe av skylden på jenta, som f.eks. hun var full, hadde for kort skjørt, gikk alene hjem fra byen, smilte for mye etc. etc. etc. Da blir det tema for diskusjonen - ikke det faktum at menn voldtar og at menn er de som må ta ansvar for den handlingen. og som en annen skrev - burkaen er ikke langt unna disse holdningene..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duracell Skrevet 15. august 2006 #25 Del Skrevet 15. august 2006 Jeg tror at det handler om at dersom det er overfallsvoldtekter det fokuseres på, så slipper man å gjøre dette til det det er - et MANNS problem. I de tilfeller som diskuteres er det helt legitimt å iallfall legge noe av skylden på jenta, som f.eks. hun var full, hadde for kort skjørt, gikk alene hjem fra byen, smilte for mye etc. etc. etc. Da blir det tema for diskusjonen - ikke det faktum at menn voldtar og at menn er de som må ta ansvar for den handlingen. og som en annen skrev - burkaen er ikke langt unna disse holdningene..... ← i de samme landene steiner de sine koner etter voldtekt. Herlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #26 Del Skrevet 15. august 2006 i de samme landene steiner de sine koner etter voldtekt. ← Her i landet tildeler man bare kvinnen ansvar for handlingen. Herlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #27 Del Skrevet 15. august 2006 Hvorfor skal vi gjøre noe som helst for å unngå å bli påkjørt? -> Unngå å gå midt i veien. Hvorfor skal vi gjøre noe som helst for å unngå brann? -> Ikke leke med fyrstikker. ← Brann oppstår uten at ilden ahr egen vilje. De færreste drar rundt og kjører på folk med vilje. Voldtekt derimot. Der står det ALLTID vilje bak handlingen. Kan man da beskytte seg? Tilogmed barn og gamle damer blir voldtatt, stygge so pene jenter. Hva skal kvinner gjøre for å sikre seg? Svaret er umulig å gi, for det er mennene som sitter med løsningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde79 Skrevet 15. august 2006 #28 Del Skrevet 15. august 2006 Det er en gradsforskjell, men ikke forskjell i prinsippet. ← Ser du hele verden i svart/hvitt??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 15. august 2006 #29 Del Skrevet 15. august 2006 Hva som er lurt er ikke alltid praktisk gjennomførbart. I oslo fant det nylig sted en overfallsvoldtekt like ved der jeg har bodd i åresvis, og gått hundrevis av ganger. Ikke i en skog, sentralt ved en vei. Om jeg aldri skulle kunne gå alene hjem, ville mitt liv blitt et fengsel. Synes det for vrig er rart at folk alltid vil diskutere overfallsvoldtekter og hva kvinner bør gjøre, mens de voldtektene det er flest av, som skjer blant de man kjenner, av venner og ektefeller, se det er helt uinteressant. Har man da forstått hva store deler av en VOLDtekt dreier seg om? ← Jeg mener ikke at man skal slutte å ferdes ute alene, men at det er greit å tenke seg litt om i forhold til å gå alene i mørke skogholt, bli med flere ukjente gutter hjem osv- altså åpenbare risikoer. Uansett ikke jentas skyld om det skjer noe, men dette er situasjoner jeg unngår å sette meg i. Jeg synes det er merkelig at noen er så opptatte av at de har rett til å drikke seg dritings, bli med noen ukjente gutter i en bil osv. Selvfølgelig har de rett til det, men er det lurt? Igjen, ikke jentas skyld om hun blir voldtatt, men hvem sin skyld det er hjelper jo lite hvis det først skjer. Man kan selvfølgelig bli voldtatt på dagtid utenfor leiligheten sin, det vet man jo aldri, men åpenbare risikoer er greit å unngå. Det er ikke så lett å unngå voldtekter som blir begått av venner/ektefeller/folk man stoler på, så jeg tipper det er derfor det er lite nevnt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #30 Del Skrevet 15. august 2006 Ser du hele verden i svart/hvitt??? ← Nei. Men begge deler handler da vitterlig om hvor mye hud kvinner skal kunne vise for å unngå å hisse opp menn som stakkars ikke kan styre sine lyster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #31 Del Skrevet 15. august 2006 Jeg synes det er merkelig at noen er så opptatte av at de har rett til å drikke seg dritings, bli med noen ukjente gutter i en bil osv. Selvfølgelig har de rett til det, men er det lurt? Igjen, ikke jentas skyld om hun blir voldtatt, men hvem sin skyld det er hjelper jo lite hvis det først skjer. ← Ikke lurt. Men at noe ikke er lurt vil overhodet ikke si at man har bedt om det eller på ta ansvar for andres kriminelle handlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 15. august 2006 #32 Del Skrevet 15. august 2006 Her i landet tildeler man bare kvinnen ansvar for handlingen. Herlig. ← Har du eksempler på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regine Skrevet 15. august 2006 #33 Del Skrevet 15. august 2006 Poenget er vel ikke at man IKKE skal ta forholdsregler eller mener at all oppførsel er helt greit. Poenget er at 1) selv om man gjør alt "riktig" så blir fortsatt kvinner voldtatt og 2) det er gradsforskjeller her som er vanskelig å definere. F.eks. NÅR er en kvinne for full? Når er skjørtet for kort? Når er det IKKE greit å gå hjem alene. Som en skrev: om hun ikke skulle kunne gå hjem til seg selv ville hun leve i et fengsel. Det ER noe med at alle som snakker om forholdsregler kvinner MÅ ta for IKKE å bli voldtatt snakker om at kvinners liv skal begrenses. Og at hvis de ikke tar alle mulige og umulige forholdsregler så blir de tillagt en del skyld for at de ble voldtatt. I tillegg vet vi at dette i bunn og grunn IKKE hjelper - voldtekter skjer uansett hvor edru og tekkelig kledd kvinnen var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 15. august 2006 #34 Del Skrevet 15. august 2006 Ikke lurt. Men at noe ikke er lurt vil overhodet ikke si at man har bedt om det eller på ta ansvar for andres kriminelle handlinger. ← Nei, og det var jeg veldig opptatt av å presisere i innlegget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 15. august 2006 #35 Del Skrevet 15. august 2006 Det ER noe med at alle som snakker om forholdsregler kvinner MÅ ta for IKKE å bli voldtatt snakker om at kvinners liv skal begrenses. Og at hvis de ikke tar alle mulige og umulige forholdsregler så blir de tillagt en del skyld for at de ble voldtatt. I tillegg vet vi at dette i bunn og grunn IKKE hjelper - voldtekter skjer uansett hvor edru og tekkelig kledd kvinnen var. ← Kvinner MÅ ikke ta forhåndsregler, men det kan i NOEN tilfeller være lurt. Selvfølgelig kan man bli voldtatt uansett, men jeg velger å unngå visse situasjoner med stor risiko. Jeg gjør allikevel ingenting som jeg føler begrenser mitt liv. Uansett, det er ALDRI kvinnens skyld, lugubert skogsholt eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2006 #36 Del Skrevet 15. august 2006 En del av dere som skriver her bør IKKE fnyse neste gang muslimsk klesdrakt diskuteres, der kvinner skal dekke til hår og kropp for å unngå å friste mannen. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde79 Skrevet 15. august 2006 #37 Del Skrevet 15. august 2006 Nei. Men begge deler handler da vitterlig om hvor mye hud kvinner skal kunne vise for å unngå å hisse opp menn som stakkars ikke kan styre sine lyster. ← Ja, det er jeg klar over, men du ga blanke F i gradsforskjellene og da måtte jeg jo lure litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gamle gode 10na Skrevet 16. august 2006 #38 Del Skrevet 16. august 2006 Hvorfor skal vi gjøre noe som helst for å unngå å bli påkjørt? -> Unngå å gå midt i veien. Hvorfor skal vi gjøre noe som helst for å unngå brann? -> Ikke leke med fyrstikker. Det er jo bare snakk om å ta vanlige, normale forholdsregler for å unngå noe man ikke vil skal skje. ← Det du skriver er ikke sammenlignbart. Leker mann med fyrstikker, så blir det brann uansett - fyrstikken kan ikke bestemme om den vil/vil ikke starte brannen. En mann/gutt kan selv bestemme om han vil/vil ikke voldta ei jente. Hopper man midt uti veien, så blir man påkjørt. Føreren av bilen vil ikke ha sjangs til å tenke skal/skal ikke kjøre på dette mennesket. Skjønner du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2006 #39 Del Skrevet 16. august 2006 ser ikke noe galt i at vi jenter må passe ekstra godt på oss selv enkelte ganger.man må se på kroppen som en verdifull ting og beskytte den,akkurat på samme måte som du ville gjort med lommeboka di.du lar jo ikke den stikke langt opp av baklomma når du er ute på by`n heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 16. august 2006 #40 Del Skrevet 16. august 2006 ser ikke noe galt i at vi jenter må passe ekstra godt på oss selv enkelte ganger.man må se på kroppen som en verdifull ting og beskytte den,akkurat på samme måte som du ville gjort med lommeboka di.du lar jo ikke den stikke langt opp av baklomma når du er ute på by`n heller... ← nettopp! Og det reduserer oss ikke til underkuede burkabærere av den grunn selv om enkelte her inne tydligvis ser på normal aktsomhet som en fallitterklæring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå