Kid-a Skrevet 6. januar 2003 #1 Del Skrevet 6. januar 2003 Vet at dette har vært oppe til diskusjon før, men jeg akter allikevel å starte en ny debatt rundt temaet skrivefeil og dårlig norsk språk. Hvorfor kan ikke folk i Norge skrive språket sitt så det er mulig å forstå? Jeg fatter det ikke. Det er ikke så komplisert for hvermannsen å lære seg forskjell på hvis og vis, da og når, godt og gått eller dem og de. Det er ren og skjær latskap. Fra skolens side, fra elevenes side, fra giddeløse, evigunge partyløvers side og fra foreldres side. Er det ikke en befrielse å kunne uttrykke seg?? Jeg fatter ikke at folk orker å ikke bli forstått. Hva mener dere om dette? Er det viktig for dere å kunne språket deres, eller gir dere faen bare dere får grandiosa på bordet, unga i seng og gubben med på soverommet? Kid-a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 6. januar 2003 #2 Del Skrevet 6. januar 2003 Er i grunnprinsippet enig med deg, Kid-a. Men, jeg er ser et lite men her.. Jeg synes det er feil å dømme mennesker ut fra hvordan de skriver, som f.eks. å mene at de ikke gidder å prøve. Noen er litt mer tunglærte enn andre, vettu, og det må vi nok bare leve med... Jeg legger alltid merke til det når andre skriver feil, men jeg mener ikke jeg er feilfri selv. Jeg vet jeg er det. Nei, huff, nå tuller jeg bare. Sorry, skal ikke ødelegge din seriøse tråd. Uansett, så bør alle mennesker ta seg selv i nakken og se på hva de egentlig skriver. Voksne folk (uten dysleksi osv) BØR kunne klare å skrive "jeg har det godt for tiden" istedenfor "jeg har det gått for tiden".... Som eksempel, altså. Lillian - ikke sikker på om hun skjønner hva hun selv mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 6. januar 2003 #3 Del Skrevet 6. januar 2003 Jeg må ærlig innrømme at jeg fort legger merke til feil hos andre, og nærmest strekker meg etter rødpenna iblant.. Samtidig vet jeg at jeg ikke er feilfri selv, spesielt når jeg skriver på tastatur kan det komme mye rart ut av det.. Uansett, jeg prøver å overse slike feil. Jovisst kan det være "latskap" som ligger bak. Men det kan også være andre ting. Og siden jeg ikke har forutsetninger for å vite hva som er tilfellet, velger jeg å overse det. Jeg kjenner da selv mange som sliter oppriktig med grammatikken, på ting som jeg selv synes er forbaska opplagte, så jeg prøver å ta hensyn til det. Så lenge jeg skjønner hva de mener... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 6. januar 2003 #4 Del Skrevet 6. januar 2003 Prinsipielt enig, men ... ikke glem at det fins en dimensjon til, øye som ser, hjernen som leser. Og forstår. Eller misforstår. :blunke: Tenk hvor tørt det korrekte kan bli, og hvor levende galskapen av og til kan være. Galskapen i språket, karnevalet. Dette kan bli litt som diskusjonen om det brukes for mye smiletryner rundt omkring: Er du akademiker syns du ett er for mye, er du fjorten er tyve for lite. Og så handler det egentlig om at den og den forstår hverandre og den og den ikke ... Jeg tror ikke man skaffer seg bestevenner ved å skrive korrekt norsk for eksempel, men man kan godt få god venner ved at personligheten skinner igjennom det som skrives selv om det er aldri så mye gærent grammatikalsk hvis innholdet appellerer. Og venner/samtalepartnere ER viktigere enn korrekt norsk, er du ikke enig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 6. januar 2003 #5 Del Skrevet 6. januar 2003 Jeg vet at jeg ofte har dumme skrivefeil, men jeg må få si til mitt forsvar at bokmål ikke er morsmålet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psst... Skrevet 7. januar 2003 #6 Del Skrevet 7. januar 2003 Anne Mona: Flott innlegg! Vi er (heldigvis) ikke født like, og heller ikke født i samme land. Da bør vi kanskje ta høyde for at det finnes dyslektikere, innvandrere o.l. her inne. Vi er også født med forskjellige evner og interesser. Selv om noen synes det er viktig med riktig gramatikk, kan andre synes det er viktigere med mer praktiske kunnskaper (misforstå meg rett). Det er jo nettopp mangfoldet som gjør verden til en spennende plass å leve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 7. januar 2003 #7 Del Skrevet 7. januar 2003 Stavefeil (noen) og kommafeil bekymrere meg ikke så mye. Men jeg må innrømme at jeg av og til får bakoversveis når folk skriver hannes (hans) og demses (deres) eller dems(deres) og våres (vår) etc. Dette er ord som ja, ok, kan passere som dialektord noen steder, men er ikke på noen måte en del av skriftspråket vårt. Du ser også ganske greit forskjell på tastaturfeil og at folk rett og slett ikke kan skrive ordet, være seg det kommer av slapp norskundervisning eller dysleksi. For eksempel kan jeg nesten ikke skrive tastatur en gang, det vil bli tatstatur - reise, arbeid og sånn, kan jeg nesten heller ikke skrive, i'en vil foran e'en. Ofte slenger den siste bokstaven i et ord seg over som første bokstav i neste ord også. Dette er rene slurvefeil og bør ikke forekomme. Dette er meg. Jeg er sikker på at mange andre også har sine egne små greier som er slurv og uvaner. Når det gjelder dyslektikere blir det meningsløst å hevde at "jeg ikke tro at det går an å ikke få dette riktig" - er man ikke dyslektiker selv, vet man svært lite om akkurat det. Det kommer vel til uttrykk på ulike måter også, så det er klart vi skal ha takhøyde for dette. Men at hver og en av oss kan skjerpe oss, ja, helt klart. La oss si i kor: Den gang DA - hver gang NÅR Og la oss samtidig minne om at Å står foran et verb i infinitiv - Å gå - Å løpe - Å skrive skrive korrekt norsk på KG - mens OG binder sammen. Epler OG appelsiner. Å sette seg ned for OG skrive (to infinitivsverb bindes her sammen). Og så kan vi alle huske på at det faktisk er innholdet som er viktig, ikke skrivemåten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 7. januar 2003 #8 Del Skrevet 7. januar 2003 Ser ofte skrivefeil hos andre, men ville aldri finne meg i å korrigerer på språket deres. Dette fordi; folk her inne på kvinnegudien "snakker" til hverandre og da kommer det hverdagslige språket frem, uansett om du er akademiker heller ikke. Jeg ser også at endel her inne er dyslektikere, håper alle har forståelse for at dette er en genetisk arvelig sykdom... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 7. januar 2003 #9 Del Skrevet 7. januar 2003 Tusenfryd: Det var dengang da det.... Nå lærer man at mamn kan bruke da og når om hverandre.... Det er fordi det i muntlig norsk ikke bli gjort forskjell lengre, og skriftspråket kommer etter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 7. januar 2003 #10 Del Skrevet 7. januar 2003 Tusenfryd: Det var dengang da det.... Nå lærer man at mamn kan bruke da og når om hverandre.... Det er fordi det i muntlig norsk ikke bli gjort forskjell lengre' date=' og skriftspråket kommer etter....[/quote'] Tuller du med meg nå? Er det sant? Kan man skrive NÅR hele tiden? På ordentlig? Guuuuri - jeg er en gammel utdatert dame som ikke henger med i samfunnet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 7. januar 2003 #11 Del Skrevet 7. januar 2003 Stemmer det ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maeve Skrevet 7. januar 2003 #12 Del Skrevet 7. januar 2003 Jeg henger meg ikke opp i hvordan mennesker skriver. Meningen er at jeg får noe ut av det som er skrevet. Det som irriterer meg mest er innlegg som er blitt skrevet med forkortelser. Akkurat som det var en tekstmelding de skulle ha sendt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 7. januar 2003 #13 Del Skrevet 7. januar 2003 Å sette seg ned for OG skrive (to infinitivsverb bindes her sammen). Jøss, er det sant? Her ville jeg brukt å foran skrive. Noen regler fra skolen har visst gått i glemmeboken hos meg også :oops: (Klips, vanligvis selvutnevnt norskekspert) Vil ellers minne om at "de" brukes tilsvarende "vi" (eller "they" på engelsk) og "dem" brukes tilsvarende "oss" (eller "them"). Er blitt en lei overforbruk av "de" for tiden, som om folk er livredde for å virke østkant hvis de bruker ordet "dem" i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 7. januar 2003 #14 Del Skrevet 7. januar 2003 og/å kan man også bruke mye friere nå enn før... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 7. januar 2003 #15 Del Skrevet 7. januar 2003 Er det flere enn meg som tviholder på "ham"? Den formen var på tur ut da jeg gikk i skolen, men det ga vel jeg blaffen i... Jeg så ham i går. Basta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 7. januar 2003 #16 Del Skrevet 7. januar 2003 Jøss, er det sant? Her ville jeg brukt å foran skrive. Noen regler fra skolen har visst gått i glemmeboken hos meg også :oops: Jeg starta så bra med å si at innholdet er vel så viktig, men så ser jeg skrivefeil og så klarer jeg ikke la være å rette. Men jeg fortalte jo ikke noe om at jeg er en "gammal frøken" Enig med deg, Klips, her ville jeg også skrevet: Å sette seg ned for å skrive Men: Å sette seg ned og skrive, ja. Vinje, Vinje, where art thu? Vinje snakker om sideordna og underordna infinitiver: alle barn må lære å lese hun skulle prøve å begynne å lære å lese og skrive italiensk Bruk fortidsprøven: du måtte sette deg ned for å skrive... Det skal altså stå å i setningen til Tysenfryd. Klips, du har visst fått med deg noe fra skolen likevel. M+ (hadde du ikke sausa det til med å være i tvil skulle du fått S) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 7. januar 2003 #17 Del Skrevet 7. januar 2003 Tenk å hisse seg så til de grader opp at jeg lærer bort feil da... Fysjameg - skammer meg :oops: Jeg ser jo nå at jeg tar feil selvsagt - Å sette seg ned Å skrive - men sette seg og skrive... Sitter her OG skriver en årsrapport her OG er nok litt skeiv i øya... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 7. januar 2003 #18 Del Skrevet 7. januar 2003 Tenk å hisse seg så til de grader opp at jeg lærer bort feil da... HVEM henviser du til, Tusenfryd? Er det noen her som er opphissa? Ellers får du M+, du også. Fordi du retta opp feilen du hadde gjort :blunke: NU slutter jeg ... fortsett debatten, dere :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 7. januar 2003 #19 Del Skrevet 7. januar 2003 HVEM henviser du til, Tusenfryd? Er det noen her som er opphissa? Ellers får du M+, du også. Fordi du retta opp feilen du hadde gjort :blunke: Meg selv, selvsagt. Og takk for M+ det var snilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 7. januar 2003 #20 Del Skrevet 7. januar 2003 Da jeg gikk i Torggata for en stund siden, hadde noen hengt opp et skilt hvor det sto "Stengt. Vi puser opp!". Syntes det hørtes riktig koselig ut, jeg! Det blir nok ordentlig rosa, mykt og varmt der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå