Gå til innhold

Livet med lillemannen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg måtte også pumpe i starten slik at puppen ble mindre sprengt.. De er jo så små og puppene så store i starten så ikke rart de sliter!!

Mine tips mot såre brystvorter er å lufte de masse og la de lufttørke etter amming. Ha de minst mulig tildekket. Når du må dekke de til, smør med masse Purelan. Pass på at Tiny har mest mulig av det brune rundt vorten i munnen, jeg kjente godt når hun hadde for lite pupp. Da gjorde det veldig vondt. Da er det bare å koble fra og og koble til igjen..

Ang tømming av puppen klarte jeg kun å få de ordentlig tømt i dusjen. Jeg tok en lang dusj, og på slutten begynte jeg å massere puppene. Da var de varmet opp og melka kom lettere.. Jeg har en tendens til tette melkeganger på undersiden av høyre bryst, men fant ut hvordan jeg skulle tømme det! Bruke tyngdekraften! :ler: Altså, jeg står nesten på hodet inni dusjen og masserer og dytter melken ut. Dersom jeg reiser meg mer opp kommer det ikke melk, men når jeg igjen steller meg nesten på hodet så får jeg ut siste rest.. Høres merkelig ut men det funker.. Er jo egentlig logisk at det er vanskelig å dytte melken ut og opp...

Håper virkelig dere får til ammingen igjen, det er virkelig noe eget å sitte og titte på den lille som koser seg masse med puppen.. I starten så bare spiser de, men nå har Skjønningen begynt å vise at hun KOSER seg med maten.. Gliser litt og holder godt rundt puppen og borrer seg inn i den...

Nei nå babla jeg ille her i boka di :ler: Er deilig å ha flere å diskutere sånne trivielle ting med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flaske kan være ganske koselig det og når de begynner å holde i den, leke med den... Men skulle gjerne ha ammet selv og :) Lykke til med å få til det igjen!

Ha en fin søndag.

Skrevet

Hei Vannmelon :vinke:

Ja, flaske kan være koselig det og selv om jeg virkelig savner å amme :)

Takk for tips om dusjing iss! Jeg tok en dusj i går, brukte masse varmt vann på venstre pupp (som har vært vond og full i flere dager) og klarte å få ut 130 ml :overrasket:

Endelig er den like myk som høyre og endelig er det mulig å få mer av det brune inn i munnen på ham ved amming. Fikk ut 60 ml av den igjen i dag, dobbelt så mye som høyre.

Vet ikke helt hva som er vanlig å pumpe ut, men han drikker mellom 60 og 80 ml ved hvert måltid.

Så nå venter jeg bare på at selve brystvortene skal ordne seg. Har masse sprukken og blødende hud på de, men det kan da ikke ta mer enn 2-3 dager til før de herdes mer.

Merkelig at man kan bli så glad for at puppene har blitt mykere, men ammende mødre er kanskje litt rare :ler:

Forresten... Har merket at Tiny har litt hud som flasser av på magen. Er det for tidlig å smøre han inn med babyolje eller?

Skrevet

:ler: Kjenner til gleden av en myk pupp :ler:

Jeg aner ikke hvor mye skjønningen spiser, synes det er pes å pumpe så har ikke fått pumpet meg noe enda.. Men kommer nok til å gjøre det snart sånn at jeg får litt i frysa og kanskje pappan kan prøve å mate litt!

Jeg trodde Skjønningen gikk i oppløsning :overrasket: Tror de skifter hud eller noe helt i starten, for hun ble veldig tørr. Da vi badet henne på sykehuset så vasket hun dama først håret, så sprutet hun litt babyolje i vannet og øste vann over henne. Det har vi gjort her hjemme også.. Bare badet henne to ganger da, men da hatt opp i babyolje på slutten. Og skjønningen ble god og myk igjen.. Så nei, er ikke for tidlig!

Et lite tips er å ha litt babyolje på en fille eller sånn og smøre rompa med det også.. Da er det lettere å vaske vekk bæsjen og de blir ikke så såre...

Bable bable igjen :ler:

Skrevet

Koselig med babling da :ler:

Ja, de snakket om babyolje i vannet på sykehuset. Jeg har faktisk ikke fått vasket håret hans ennå for han har et sår bak på hodet etter vakuumet. Har bare tørket over med en våt bomullsdott.

Tenkte vi skulle prøve å bade han i dag, men han liker absolutt ikke å være naken (liker ikke en gang å skifte bleie) så det blir liksom utsatt hele tiden ;)

Bruker du bare babyolje i vannet og ingen annen babysåpe e.l.? Har masse flasker med all mulig slags såper og shampoer men er ikke sikker på hva huden hans tåler :klø:

Skrevet

Skjønningen elsker å være naken, og når bleia går av så både tisser og bæsjer hun gjerne i friluft :ler: Så her er bleieskiftene en fryd, og hun har god tålmodighet med mamman og pappan sin som knoter innmellom :ler:

Vi bruker ikke noe såpe av noe slag enda, de blir jo ikke skittne.. Eneste vi bruker av stelleting er zinksalve, babyolje og babyshampo.

Skrevet
Vet ikke helt hva som er vanlig å pumpe ut, men han drikker mellom 60 og 80 ml ved hvert måltid.

Forresten... Har merket at Tiny har litt hud som flasser av på magen. Er det for tidlig å smøre han inn med babyolje eller?

Jeg pumper ut litt forskjellig avhengig av hvor lang tid det har tatt mellom pumpingene. Har økt litt nå, så er vel mellom 80 og 160 ml pr pupp... Tidligere var jeg strålende fornøyd da jeg nådde 100 fra begge tilsammen. Det er litt mer i venstre, så antar at det er vanlig.

Sikkert ikke for tidlig å smøre. Som Iss sa, så hadde de badeolje i vannet på sykehuset også, og sa at det ikke var nødvendig med noe mer. Hadde ikke hatt badeolje heller, hvis de ikke hadde vært litt tørre. Ellers forsvinner skitt fortere med olje, og det tørker dem ikke ut (bare vær obs på at de blir glatte). Fikk beskjed om å bruke shampoo bare hvis det var noe som satt fast i håret. En av jentene hadde noen blodrester, eller hva det nå var, som satt igjen, og da fikk jeg beskjed om å ta litt shampoo akkurat der.

Jentene her er heller ikke kjempeglade for å være nakne på stellebordet, men kan ha noe med at de har vært vant til å bli stelt før mat, og derfor er ganske sultne. Driver og snur rundt på det nå. De syns imidlertid det er kjempedeilig å bade - storkoser seg i vannet, det er bare ikke gøy å komme opp igjen. Da høres de.

Skrevet

Ja, du har jo pumpet i noen flere dager enn meg du så Vannmelon. Har merket betraktelig økt melkeproduksjon bare over de siste 2 dagene, er nesten fascinert over hva kroppen kan produsere :ler:

Tiny plages mye med luft i magen for tida stakkars. Prøver å få ut mest mulig luft av han, men han blir alltid så fryktelig trøtt etter at han har spist. Heldigvis trøstes han fort med smokken og litt kos :)

Skrevet

suger til meg amme-erfaring, og konstaterer at jeg gruer meg litt til ammingen :sjenert:

drømte om det i natt - da gikk det faktisk over all forventning... :ler:

grattis med salg av huset - og ha en fantastisk dag! håper været hos dere er like strålende som her!

:klem:

Skrevet

Gratulerer med salg av huset - høres ut som dere koser dere :klem:

Skrevet

I dag har vi lagt inn bud på et hus (med 6 soverom! :overrasket:). Venter på svar fra megleren nå :hoppe:

Jeg klarte å amme Tiny i hele går kveld/natt og i dag. Har ikke pumpet eller gitt MME en eneste gang :hoppe: :hoppe:

Puppene er nå endelig såpass myke at han får ordentlig grep og ammingen går som en drøm!

Venter på at jordmor skal komme på første besøk. Hadde besøk av en annen jordmor på fredag, ei som trodde at jeg fremdeles var gravid og dermed utbrøt "Jøss, har du en baby du da?" :ler:

Dere som ammer... Ammer dere fra begge puppene hver gang, eller går det på annen hver gang? Jeg er litt usikker på hva som er best.

Lurer også på hvor lenge dere ammer. Her varierer det fra 15 - 30 minutter, avhengig av hvor mange ganger han dupper av på slutten.

Tiny har forresten fått litt kolikk. Stakkaren sliter noe veldig med luft i magen. Prøver å få luft ut av han etter hvert måltid, men likevel så virker det som om at han sliter noe veldig, spesielt om kvelden. Trekker bena opp mot magen og blir helt rød i fjeset. Også fiser han noe veldig :ler:

Skal høre med jordmor i dag om det er greit å gi han noe for kolikken og hva vi i så fall kan gi ham.

Skrevet

Så bra at du har fått orden på ammingen :)

Og gratuelerer med hussalg og kanskje kjøp?

Lykke til :klem:

Skrevet

Stort sett ammer jeg en pupp ved hvert måltid, men noen ganger 1,5.. Husk at den næringsrike melka kommer på slutten, så det er ikke bra å amme på begge bare for å gjøre det lissom.. Den tynne tørsteslukkende melka er først og så kommer den fete melka ... La han drikke en pupp tom og så eventuelt bytt dersom han vil ha mer. De sier at etter en time skal puppene være fylt opp..

Hvis jeg ammer 1,5 pupp så legger jeg henne til den puppen hun bare tok halve av ved neste amming, for det er bra å tømme puppene regelmessig for å forhindre tette melkeganger og betennelse..

Her er det variabelt hvor lang tid hun spiser, men Tiny hørtes helt normal ut.. Her er det også litt luft i magen.. Det som roer henne best er å ligge bryst mot bryst, mens vi halvveis ligger... + sutten..

Vet det er flere tråder på graviditet om luft i magen hos småbarn...

:juhu: Så bra at amminga går seg til! Det er lettere med myke pupper ja ;)

Skrevet

Eeyore :klem:

Kjempemyke pupper nå :ler:

Akkurat nå ammer jeg en pupp om gangen og det ser ut som om at det fungerer bra for han. Men synes han ammer veldig mye i dag. Ammet han klokka halv sju, halv ni og elleve. Kanskje det bare virker så ofte fordi han gjerne ligger ved brystet i 30 minutter (smådupper veldig de siste 10 minuttene, men hvis jeg tar han vekk før han er helt ferdig så er det frem med puppen igjen etter en halvtime).

Stakkars Tiny. Jordmor var her og stakk han i hælen flere ganger (en blodprøve de tar på alle spedbarn), så kledde hun av han og fjernet bleien hans :ler:

Han var ikke akkurat blid på henne. Men nå veier han faktisk 4 kg :overrasket: Jordmor var storfornøyd, spesielt siden han ble veid for 3 dager siden og veide da 3,7 kg.

Det må være all den gode maten jeg spiser :ler:

Skrevet

De godtok budet vårt! :hoppe:

Vår del av kjeden er ferdig, og de skal flytte til et midlertidig hus de leier så alt er egentlig klart!

Må bare inn og ordne med lånet og få satt i gang papirmølla. Regner med at vi er inne før slutten av måneden! :hoppe:

Skrevet

:juhu:

Synes amminga er ganske lik her jeg! varierer stort sett mellom 2-3 timer mellom...

Skrevet

Oj, det gikk jo kjempefort da. Og du som trodde du måtte vente et halvt år. :juhu:

Det blir mye for dere på en gang dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...