Gå til innhold

Livet med lillemannen

Mrs N

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man ikke skal bade bebbisser hver dag, men 2-3 ganger pr uke i begynnelsen. En en liten dupp må de da få... Jeg som har kjøpt sånne tummytub fordi det ble anbefallt for nyfødte :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke det som er poenget :ler: Den skal jo gi assosiasjoner til livet i magen til mor. AHA!!! Det er ikke trivsel som gjør at tummy`n er så effektiv: bebbissene blir bare skremte til taushet fordi de tror de er tilbake i trange omgivelser :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hvordan skal du få'n ut igjen da? Ser for meg at du står der med bøtta opp ned og rister til han faller ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig her i landet å bade de første dagene heller etter det jeg har hørt! ;)

Endret av smile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da så ;)

En annen ting jeg lurer på er dette konstante maset etter bomull. Alle jordmødre snakker om at man må ta med seg bomull til sykehuset, at det er en av de tingene du ikke får av de. Nøyaktig hva er det denne bomulla skal brukes til? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men hvordan skal du få'n ut igjen da? Ser for meg at du står der med bøtta opp ned og rister til han faller ut :ler:

Hm... når vi kommer til denne badinga, vil jeg jo ha ha presset ungen ut av MEG, og da tror jeg nok jeg skal klare å håndtere en tummy :hoho:

Hvis ikke, så blir det ei fin bøtte å samle epler i.

Den er jo ganske så anvendelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes den tummytuben så ut som en vanlig vaskebøtte, jeg :sjenert:

:ler:

:riste: og jeg aner ingen ting om hva man skal bruke den bomullen til... du får spørre neste gang de sier at du må ha det med! :ler:

ha en flott helg :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall pakket ned bomull nå ;)

Og har lagt ned flere klær til han og meg, sånn i tilfelle vi må bli lengre på sykehuset. Har også pakket ned litt snack og en Donald pocket til meg ;)

Har satt frem bilsetet og lagt regntrekket og et teppe i det, i tilfelle det er dårlig dag den dagen vi skal hjem (og mannfolk kan jo ikke lete så jeg gjør det enkelt for han ;)).

Fikk også beskjed om å ta med brystpumpe i tilfelle ammingen var vanskelig, men lurer på om jeg bare skal legge den frem så kan mannen ta den med inn hvis det blir nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du er slik ei førebudd dame, Mrs N :bukke:

Jeg har akkurat oppdaget at det har sine fordeler å være tidlig ute. Hvis jeg hadde venta til nå (10 uker igjen) med alt, hadde jeg definitivt ikke klart å få skikk på blodtrykket mitt :ler: Men kan bare legge meg på sofaen og ruge i vei.

Bomull anbefalles av helsenett.no : Ved diare og tilstander som krever ekstra mye vasking, bør du vaske deg med bomull.

Mulig det kjekt å ha i forhold til ammeinnlegg/ lekkasje også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om man raskt finner ut om babyen er smittet med GBS etter fødselen? Tar jo 1 uke for å dyrke hos oss voksne, men er jo på sykehuset i bare 2-3 dager..

Fin gbs-side du tipset om, men jeg ble litt bekymret av den, så jeg skal ta opp hele greia hos jordmor på onsdag. ;) Håper hun vet litt mer enn hva legen min visste. Stoler ikke helt på legen, hun bare snakker meg etter munnen. Virker ikke som hun vet så mye om GBS. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg skjønner ikke det der med bomull jeg heller. Må være en eller annen rar engelsk tradisjon :ler:

lubelillen: Høres ut som en god plan ;)

Kakao: Ja, den var litt ... vanskelig å lese den siden, men av og til synes jeg det er bedre å få hele sannheten også. Når det gjelder smitte så tror jeg at de fleste sykehus (i hvert fall her i landet, sikkert også i Norge) tar en prøve fra huden til ungen (altså en vattprøve e.l.) rett etter de er født. Siden GBS egentlig lever på huden så bør det ikke ta lang tid før de finner ut om ungen er smittet. Alle barn sjekkes uansett av en barnelege og sikkert litt ekstra godt hvis de vet om smittefaren.

Jeg skal også snakke med jordmor om dette, spesielt angående slimpropp og fostervann :)

smile: I dag skal jeg faktisk prøve å rydde litt! :hoppe:

Jeg har vært utrolig sliten i hele kroppen hele uka og har ikke en gang fått støvsugd én gang :overrasket: (og jeg støvsuger vanligvis 2-3 ganger i uka). Ellers så tenkte jeg på å spille mer xbox med mannen og spise en svær pose smash :ler:

I går var vi på italiensk restaurant! :hoppe:

Jeg bestilte lasagne og typen spiste noe blekksprut/krabbegreier :ler:

Kjempekoselig å spise ute av og til. Det blir det sikkert ikke noe av når Tiny kommer.

Ellers synes jeg at det renner veldig mye der nede fra for tiden.. I går begynte jeg å lure på om det var fostervann som rant, men det kom ingenting i løpet av natten så det er nok bare fra GBS eller blæren. Det ville jo ha kommet samme mengde uansett om man ligger, går eller sitter hvis det er fostervann mener jeg.

Tror jeg bare er litt overbekymret for å lekke fostervann :sjenert:

Tiny har det bra uansett.. Dytter, dunker og hikker stortsett hele dagen :hjerter:

Og det er bare 25 dager til termin i dag! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvsuger du? :overrasket: Superkvinner, altså....

Kjipt med lekkasjen... skjønner at du er bekymret. Men hadde det vært fostervann, hadde du vel neppe vært i tvil??? Hm.. j vet altfor lite om sånt til å uttale meg. Håper det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg leste på nettet så lukter visstnok fostervann veldig spesielt så man er ikke i tvil om at det er det. Jeg mener det jeg lekker er mest urin og litt utlod, og siden jeg ikke lekker om natta (altså ligger og dermed har mindre press på blæra) så slår jeg meg til ro med at det ikke er fostervann :)

Både i går og i dag har jeg klart å sove til etter klokken 11 :overrasket:

Men føler meg rimelig tung i hodet når jeg våkner da.

Nå er det bare tre dager igjen til permisjon! :hoppe:

Skal ringe på mandag og høre om jeg får flyttet den fremover uten sykemelding. Vet at delvis eller fullstendig fravær fra jobb på grunn av sykdom som er relatert til graviditeten (og tretthet pga graviditet må jo telle) skal føre til automatisk start av permisjonen hvis det skjer fire uker før termin (altså fra uke 36). Det er reglene her i landet.

Men skjønner liksom ikke hva jeg skal med sykemelding da som er selvstendig næringsdrivende :klø:

Skal ringe og snakke med de i alle fall. Har jo ikke en gang fått høre om jeg får permisjonspenger ennå :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten.. I dag er jeg midt mellom 36 og 37 uker så da skal jeg starte med bringebærblad. JM sa 36-37 uker og siden jeg ikke ville starte fødselen veldig tidlig så har jeg ventet til nå.

Tror jeg skal starte med to tabletter om dagen så øke dosen til fire og så til seks som det står på esken. Skal bare sjekke med JM på tirsdag at det er trygt å ta en så stor dose som seks x 640 mg.

Håper på masse gode (altså gode for kroppen, ikke nødvendigvis for meg ;)) kynnere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Det begynner virkelig å nærme seg nå ja. Vi er jo en ganske stor gjeng som har termin i samme svingen. :rosasmil:

Merket du at magen sank litt, at det ble lettere å puste og at du måtte mer på do når hodet festet seg?? Jeg venter og venter på at det skal skje....

Håper du får en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, over to uker eller så. Merket at når vi kjørte til/fra flyplassen for å hente mamma så var det utrolig ubehagelig å sitte rett opp, mens når vi kjørte tilbake nesten to uker senere så var det ikke noe problem. Lurer på om hodet har falt helt ned nå. Blir spennende å se på tirsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...