Gå til innhold

Livet med lillemannen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, jeg skjønner ikke det jeg heller. Ikke når det er akkurat det samme :klø:

Da har vi prøvd MME på kvelden for å se om han sover lengre/er mindre sulten. Jeg våknet klokka 01:30 av en som var ekstremt sulten. Holdt på å tygge av meg hånda :ler:

Så samme igjen klokka 4 og 7.

MME gjør absolutt ingen forskjell. Bortsett fra at jeg fikk melkespreng :forvirret:

Skal prøve MME i to uker. Hvis det ikke er noen forskjell så starter vi med grøt for da er problemet at han trenger noe annet enn melk, MME eller MM.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir en smule forvirret av sidene om mat til babyer fra food.gov.uk (statlig side i storbritannia).

Det står at "brystmelk er det beste for babyer. Brystmelk gir babyen alle næringsstoffene han trenger for de første 6 månedene."

Lengre ned på siden står det "Fra seks måneder kan du gradvis øke mengden vanlig mat du gir babyen" videre "Husk at alle barn er forskjellige, noen starter med vanlig mat tidligere og noen starter senere".

Hvis dette er de offisielle retningslinjene myndighetene gir, hvorfor sier helsesøstre at absolutt ingen barn skal få noen form for vanlig mat før 6 måneder? Og etter 6 måneder skal man begynne med grøt som de skal få i 2-3 uker. Da er jo barnet nesten 7 måneder før de kan starte med frukt o.l.? :klø:

Skrevet

Det jeg har lært (har hatt "undervisning" på en rusintitusjon for gravide ang barnemat) er at 3 mnd + kan man begynne med kokt potet som man moser med masser av vannet som du koker det i. samme med gulrot. samtidig kan man også prøve med maisgrøt og lignende.

det er ihvertfall det jeg har lært :)

Skrevet

Ja, det var det de anbefalte før. I fjor var det vel at det ble nye retningslinjer om 6 måneder.

Men vi får se hvordan det går. Har han ikke gått opp til neste kontroll så må han ha noe annet enn melk :)

Skrevet

Da flytter vi ut nå klokka 12. Blir rart å forlate huset, men forhåpentligvis er vi bare husløse i 13 dager ;)

Skrevet

heisann!

Fniser alltid litt for megselv når jeg ser tittelen på dagboka di. Tenker ikke akkurat baby når jeg leser "Lillemann" :ler:

Vi har nesten jevngammle barn, jenta mi ble født 9.mai.

Fortsett med MME, jenta mi får bare det, og sover nesten hele natta. MME gir vist en større metthetsfølelse enn MM. Lykke til med forsøket!

God-helg-klem

Skrevet

Går bra her. Bor hos svigerinnen og hennes familie.

Tiny koser seg masse med all oppmerksomheten han får. Tante har lært han å stå så nå vil han bare stå hvis man holder han :fnise:

Ellers får han to små skjeer med grøt en gang om dagen, og han synes det er kjempegodt! Hopper av fryd i stolen når han ser skjeen og smatter i seg alt. Litt sutring når han ikke får mer, men det er fort glemt ;)

Han har fått litt MME på flaske rundt midnatt, men har tenkt å slutte med det nå. Før han fikk grøt så tok han 200 ml MME, nå med grøt så tar han kanskje 60 ml. 60 ml har jeg nok av i MM så da trenger han ikke mer MME :)

Og det er et problem med MME uansett for kjøkkenet her er så skittent og ekkelt at jeg ikke vet hvordan jeg skal få vasket flaskene ordentlig. Oppvaskbørsten er helt gul og brun av gammel møkk :spy:

Gleder meg til å komme inn i eget hus!

Skrevet

Æsj, så ekkelt :( Reagerer ikke mannen din på det? Håper dere slipper å bo der lenge. Men skal ikke flasker kokes? Eller gjelder det bare ved pumping?

Skrevet

Jo, men han er litt mer tolerant enn meg :)

Flasker kan enten vaskes og legges i steriliseringsvæske, kokes eller settes i steriliserer (mikrobølge eller elektrisk). Mange måter man kan gjøre det på :)

Plutselig har vi en liten fyr som nekter å ta flaske. Blånekter sånn helt plutselig! :overrasket:

Heldigvis er det ikke brystet han nekter å ta, men synes det er litt dumt for det for det er kjekt å kunne gi flaske en gang i blant.

Skjønner ikke hvorfor han plutselig ikke vil ha :klø:

Skrevet

Hørt om mange som plutselig nekter! Aner ikke hva det kommer av :klø:

Skrevet (endret)

innom med en morgen :klemmer: og ønsker deg lykke til med å bo hos svigerinnen din..

Endret av CatClaw
Skrevet

Det er flaskenekt her i huset ogsaa, men vi har jo ikke proevd aa gi flaske saa ofte, og naa er han saa stor at vi bruker kopp med tut - genialt! Den faar han utblandet juice i, og han elsker det (ikke saa mye da).

Ellers synes jeg ikke du skal bekymre deg saa veldig for hva disse helsesoestrene sier. Jeg hadde heldigvis mye mer realistiske helsesoestre, og fikk faktisk anbefalt aa begynne med baby rice og fruktmos fra han var fire maaneder, siden han var stor for alderen og veldig sulten. Det har gaatt kjempefint. Naa spiser han tre maaltider om dagen. Paeremos var en slager (og er det ennna), det kan du blande i risen. Ellers er det en groet fra Organix som heter First som er veldig bra, med ris og bringebaer. Kan brukes fra 4mnd. og er oekologisk.

Skrevet

Hei Holly :vinke:

Og Catclaw :vinke:

Har vært og tittet litt på frukt og grønnsaker til 4 måneder, men tenker at vi venter med det til vi kommer hjem. Han er i hvert fall ti ganger blidere og sover ti ganger bedre med den lille grøten han får nå (2-3 teskjeer til sammen). Vil vente med å øke eller gi noe annet til vi har kommet ordentlig inn i eget hus :)

Skrevet

Jeg trodde også at jeg hadde for lite melk for lillesmile har vært så urolig og ikke fornøyd. Så leste jeg i et fagblad i går at rundt 3-4 mnd. er det mer vanlig med økedøgn. Det har jeg hatt mer eller mindre i en uke nå og nå ser det endelig ut til å hjelpe. Så nå våkner jeg med sånne megapupper som jeg hadde i begynnelsen. Det stod i bladet at svært mange tenkte at de hadde for lite mat i denne perioden men det stemte ikke og at MME gjorde de ikke mer mett. Akkurat som de skrev. Grøt var heller ikke så mettende som morsmelk.... Men en gang blir de jo ikke fornøyd uansett og må få tillegg... Jaja. Tenkte jeg bare skulle si at det er vanlig med litt øking i denne perioden.

Ellers håper jeg det er bra med dere. Jeg er ikke så ofte innom her lenger dessverre men kanskje jeg kommer sterkere tilbake??

Ha en fin dag! :klem:

Skrevet

Vet om det med økedøgn, men han har vært sånn i 4-5 uker nå. Hvis det er økedøgn så må det være verdens lengste ;)

Skrevet

:vinke:

Nå er det snart bare en uke til vi flytter inn i nytt hus. Det skal bli deilig! Jeg driver å planlegger hvordan jeg skal dekorere rommet til Tiny, men først og fremst må jeg bli enig med meg selv hvilket rom han skal ha. Kan velge mellom 3 soverom til han bare i andre etasje (det er to soverom til i tredje etasje men det blir bare slitsomt). Et er rett over gangen for vårt soverom, men det er ganske lite. Så er det to lengre ned i gangen, et som er veldig stort og et som er mer standardstørrelse og har innebygd garderobe.

Hmm... :klø:

Kjøpte en liten leke til han i går fra Vtech. En liten syngende bamse. Først var han veldig skeptisk til den, men etter at han hadde fått smake på den og kikket litt mer så ble han kjempebegeistret for den og alle de rare lydene den lagde ;)

Det er denne vi har kjøpt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...