Gå til innhold

Livet med lillemannen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønningen vil nesten bare stå for tiden.. Og jeg setter henne ned, men hun bli stiv som en pinne og vil opp opp opp :ler: Tydelig at de blir større og krever mer stimuli ja!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini er ikke så ivrig på å gå ennå. Øver litt med han av og til, men beina er slapp som en fisk ;)

Men liker å sitte ja. Nå sitter han i vippestolen og prøver å få 4 leker inn i munnen samtidig ;)

:Gjesp: Enten har mini økedøgn eller så er det virkelig bra at det snart er på tide å starte med grøt på ordentlig. Han våkner 3-4 ganger mellom midnatt og 8 om morgenen. Har prøvd å gi han smokken og vann, men han er tydelig sulten.

Tror jaggu meg at vi må ut og kjøpe bodyer i størrelse 6-9 måneder (68 cm +) snart :overrasket:

De han har i størrelse 3-6 strammer veldig og hvis bleien i tillegg er full så dras "halsen" på de helt ned på brystet hans.

Det er jo så teit at helsesøstrene her nekter å måle ungene. De måler de kun når de blir født, når de er 6 uker gamle og mellom 7-8 måneder. Lurer på om jeg må gå bort dit og spørre veldig pent om de kan måle han for det er jo nesten helt umulig å kjøpe klær til han når jeg ikke vet hvor lang han er :forvirret:

Skrevet

Du kan prøve å måle selv? finne noe du kan legge hodet mot og kjapt strekke ut beina. og se om det er ett realistisk mål... Så dumt at de måler så sjeldent!

Skrevet

Ja, kan jo prøve det etterpå når han våkner :)

Er det best å bruke målebånd eller noe hardere? :klø:

Skrevet

Knerten har nesten vokst ut av str 62 (2-4 mnd regnes det som her) og bruker en del i 68. Han var 65 cm for to uker siden så ikke rart da.

Du kan jo måle han ved at du legger han ned slik at hodet ligger inntil en kant og strekke ut beina hans. Marker hvor langt det er og bruk et målebånd etterpå. Ev. legg et målebånd eller en tommestokk ved siden av han når du måler.

Virker som han trenger mer mat da. Vi har tenkt å gi kun mm så lenge det går fram mot seks måneder, men når dte ikke er nok lengre så må man jo introdusere litt annen mat. Har du forsøkt å gi mme som tillegg på kvelden? Er det ikke slik at det metter mer? Knerten har aldri smakt annet enn mm og vann, så jeg har ikke greie på det...

Skrevet

Har prøvd det med mme men han spiste akkurat like mye og ofte som med mm :)

Har prøvd å måle han nå og fant ut at han er rundt 64/65 cm (vanskelig å få han til å ligge rolig ;)).

Det dumme her i landet er at man ikke kan kjøpe klær etter cm, man kjøper etter vekt. Så størrelse 3-6 mnd er opptil 8 kg eller 68 cm. Neste er 6-9 mnd som er opptil 9 kg eller 74 cm :klø:

Vet ikke om britiske barn vokser veldig rart? ;)

Skrevet

Trodde jeg hadde skrevet her igår jeg :klø:

Ja, ja, du får få :klem: :klem: idag da :ler:

Skrevet

:ler:

Takk for det eeyore ;)

Nå har vi vært og handlet flere snekkerbukser. Synes de er så kjekke selv om han tror at de skal spises på :klø: :ler:

Også har vi kjøpt en jakke. Det begynner jo å bli høst :overrasket:

Skrevet

Vi har også noen par snekkerbukser, men de har han nesten aldri brukt. Jeg synes nemlig ikke de er noe kjekke. :ler: Her går det mest i body og myk kosebukse eller heldrakter. Begynt å bruke litt strømpebukser nå.

Men vi har alt for mye klær vi ikke bruker. Har fått så masse gaver, og selv om jeg har byttet mye er det unødvendig mye i hver størrelse. I tillegg har vi jo funnet ut etterhvert hva vi synes er greit å bruke, og da blir det andre bare liggende.

Har lært til neste baby da. ;)

Skrevet

Ja jeg tror det er en lærekurve :ler: I starten brukte vi nesten bare bodyer med myke bukser med bred strikk. Bruker mye av det, men også endel strømpebukser nå. Jeg liker at det Skjønningen har på seg matcher jeg da! At bodyen og underdelen passer bra sammen. Og siden man fra før har altfor mye klær, så blir mye liggende nesten ubrukt. Man får sine favoritter, og i starten tenkte jeg ikke sånn på hva jeg hadde hjemme og hva som passet med hva. I tillegg kommer alle gavene.

Men nå som nesten alle gavene er oppbrukt og mor har lært, så blir nok neste str (68) en mer brukanes bunke klær. Blir nok ikke så mye som ligger ubrukt da nei!

Skrevet

Klart at klærne må matche. Det er jo en av de få gledene mødre får ut av klærne til barna :fnise:

Jeg er veldig veldig glad i klær fra Humphrey. De koster flesk (et sett med bukse, genser og jakke koster rundt 20 pund eller 210 kr) men de er så søte da :sjenert:

Skrevet

Pga aldersforskjellen mellom meg og sambo, har jeg en svigermor som er 71 år gammel.. Da Skjønningen ble født, var hun selvfølgelig lykkelig, for vi har jo vært sammen i nesten 10 år!

Men naturlig nok, når hun er så gammel så har hun ikke heeeelt samme smak når det gjelder klær... Hun har dårlig råd, så vi får (heldigvis) ikke klær i tide og utide. Men ett par uker etter Skjønningen ble født så kom hun med gave. Hun maler og strikker mye og er endel rundt og selger. På ett av disse markedene hadde hun blitt kjent med ei dame som kjøpte barneklær i England og som solgte de videre på markeder i Sverige (svigermor bor der)

Da jeg pakket opp gaven, fikk jeg litt sjokk... Jeg vet ikke helt om det er "normale" klær som blir brukt i England, eller om denne damen har like dårlig smak som svigermor og har kjøpt opp sånne plagg som ingen andre kjøper....

Der var det sånne overdådige kjoler med blonder, bånd, skløyfer, masse mønster, og enda mer blonder! Og buksene var sånne balongbukser og jakken var kort og bred og tykk. Vet ikke helt når vi skal få brukt det, men det var store str så er lenge til det passer da..

Håper (for din del) at det finnes "normale" klær der også :ler:

Skrevet

:legrine:

Nei, huff sånne klær har jeg heldigvis aldri sett ;)

Jeg handler vanligvis klær til Tiny på Mothercare (www.mothercare.com) og der har de heeeelt normale klær, uten blonder :ler:

Koster litt mer da, men han er jo enebarn og dermed godt bortskjemt ;)

Skrevet

Jeg må jo bare få vise frem... Denne drakten har jeg kjøpt til Tiny nå.

Hvis jeg hadde hatt ei jente så er jo denne utrolig søt da :rødme:

Skrevet

Kjempesøte. Håper jeg får jente neste gang, for dte er så masse fint å få kjøpt til jenter. :)

Jeg har blitt så glad i heldrakter fra Katvig, Ida T, Hollys osv. Men de er heller ikke billige. Må regne med fra 200 kr og oppover for ei drakt, men handler når jeg finner på salg da. Ellers er jeg litt sånn ulldame, så blir nok mye ull framover.

Blonder er ikke helt min greie heller, men har jo fått en del som ikke har falt helt i smak. Men det er jo ikke giverne sin skyld. Bare jeg som er fryktelig sær og ikke har lyst på en lyseblå baby. :ler:

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har kjøpt en del lyseblått (og annen blåfarge) til Tiny :ler:

Ellers er jeg veldig glad i grønt og brunt. Mye fint nå som høstfargene er inne i butikkene :)

Skrevet

Har vært på helsestasjonen. Han skulle ha veid 7 kilo men veier 6,2. Han hadde "gått ned" forrige gang han ble veid men de merket av feil i kurven så det ble ikke oppdaget før nå.

Har fått beskjed om å gi han en flaske MME om kvelden og han må inn og veies neste uke og uka etter der igjen.

Spurte om grøt og fikk beskjed om 6 måneder, kanskje 5 :sur:

Skrevet

Oi da. Ikke bra at han går ned i vekt. :tristbla:

Her sies det at det er best å fullamme til 6 måneder, men at enkelte barn trenger å introduseres for fast føde tidligere (dog ikke før 4 mnd uten samråd med helsesatsjon/lege).

Jeg hadde gitt velling når han ble fire mnd om ikke mme hjelper jeg da. At han krever mat ofte (og ikke sover lengre imellom måltidene) + at han har gått NED i vekt, må da være tydelige tegn på at han trenger flere kalorier.

Skrevet

Har prøvd en flaske MME i kveld. 120 ml.

Jeg tror problemet ligger i at jeg aldri får spist ordentlig og derfor er det lite fett i melka. Jeg tror jeg kanskje kommer meg gjennom 1500 kalorier om dagen, mens man skal spise 2500 når man ammer.

Får se hvordan det går ellers gir jeg grøt når han blir 4 mnd :)

Grøt og velling er jo akkurat det samme bortsett fra tykkelsen så det blir det samme synes jeg.

Skrevet

Ja, det er jo det samme. Vet ikke hvorfor velling har blitt så populært jeg. Når jeg tenker etter har jeg ei bok der det står at man ikke skal gi velling fra flaske, men heller grøt på skje slik at de kan skille mellom mat og drikke. De kan jo fortsatt være tørste etter at de er mette, og med velling blir de da "tvangsforet" på en måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...