Gå til innhold

Livet med lillemannen

Fremhevede innlegg

Skrevet

En gal verden ja men godt at de tar sikkerheten på alvor i den grad de greier å stoppe det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:danse: 100 sider jo!!! :juhu:

Jeg har hørt det med sjokolade faktisk! Da skjønningen hadde vondt i magen sa tante til meg at jeg burde være litt forsiktig med sjokaden på brødskiva.. Men nå spiser jeg sjokolade i store mengder og masse sjokoladepålegg og hun har ikke vondt, så var nok ikke det..

Skrevet

Vel, jeg prøver å holde meg litt unna sjokolade i et par dager og ser om det har noe å si :)

Da var kontrollen overstått. Ikke noe spesielt å rapportere. Alt så greit ut. Han tisset ikke en gang på legen :ler:

Nå er det tid for mat hører jeg...

Skrevet

Glemte å si at Tiny fikk skryt av legen fordi han var så sterk og godt utviklet for alderen sin. Han var veldig så imponert over ham :hoppe:

Og jeg fikk skryt for veldig bra blodtrykk :)

Hjelpe meg for et vær! Vi har hatt noe sånt som 7-8 tordenstormer i dag. 4 personer i dette fylket har blitt slått ned av lyn, flere veier er oversvømmet (vi har plutselig fått basseng i hagen) og masse trafikkaos fordi trafikklysene har blitt slått ut av lynet :overrasket:

Her i huset gikk strømmen flere ganger, og det trådløse nettverket har vært veldig så upålitelig.

Men det verste var vel når kabel-tven forsvant i 30 minutter :ler:

Skrevet

*imponert over Tiny som ikke tissa på legen*

:ler:

Skrevet

:vinke:

Jeg bare lurer... Skal man gi vitamintilskudd til spedbarn som ammes? Mamma mener at det er vanlig å gjøre dette i Norge, men jeg vet ikke om det stemmer? :klø:

Skrevet

Her er det vanlig å gi tilskudd av vitamin D. De anbefaler tran, men det har ikke vi prøvd pga tranflekker og sånn.

Tror det er en internasjonal anbefaling å gi de vitamin D. Vi har kjøpt sånne dråper beregnet på spedbarn, og bare drypper de i munnen hennes på morningen.

http://www.nycomed.no/no/Menu/Produkter/Pr...in+dr%C3%A5per/

Den har vi! Står litt om det der også så jeg

Skrevet

Tranflekker?

Den jeg har kjøpt har D-vitamin i seg, men den har også flere andre vitaminer (det er en link til en PDF-fil på siden der). Egner seg fra 1 måned til 1 år står det.

Håper det er greit å gi den da? Jeg er ikke så flink til å spise alt jeg skal spise så er redd han ikke får nok vitaminer og mineraler fra meg.

Skrevet

Den er sikkert like bra! du kan jo se om du finner ut hvor mye D-vitamin det er anbefalt at de får og sammenligne det med den du har.

Tranflekker ja, tran setter flekker som ikke går bort har jeg hørt. Så da må man huske det når man har kledd av barnet, for er visst litt klin. Da er det enklere med dråper ja :)

Han får det han skal ha, det er heller deg det går ut over ang mangel å vitamin.

Skrevet

Vi gir også vitamin D. Sånne dråper som skal være enkle å gi, men må gi med tvang vi... :ler:

Dere erfarne pumpere, hvor mye får dere ut av hver pupp? Har begynt å pumpe litt for å ha litt i reserve slik at jeg kan ta meg en tur ut på egenhånd eller sove natta gjennom.

Skrevet

Når jeg pumpet var det sånn ca. 200 ml for begge puppene :)

Jeg har sølt litt på klærne hans i dag. Disse dråpene ser ut som og lukter som sanasol faktisk. Får se om flekken går av i vask da :)

Skrevet

Av problempuppen får jeg rundt 150 ml pr gang (på morningen over 225 :overrasket:) Og jeg pumper hver 3. time ca. Normalt ammer man jo annenhver pupp og tømmer puppen hver 6. time.

Skrevet

Du iss, du må være forsiktig når du går tilbake til vanlig amming altså. Det er skummelt å plutselig gå fra tømming hver 3. time til hver 6. time. Husk å trappe ned litt etter litt!

Nå har lillemannen sovet i en og en halv time. Deilig!

Jeg har fått jobbet masse, lagt sammen klær og har fått lagd meg mat.

Prøver å få unnagjort masse jobb før helga sånn at jeg kan ta en dag fri. Tror jeg på det meste klarer å få jobbet 9 timer om dagen så det er jo ikke verst. Har kommet inn i en slags rutine nå...

Vi står opp mellom 8 og 9. Tiny får mat og settes i stolen sin mens jeg ordner meg frokost og sjekker e-post. Klokka halv elleve er Tiny klar for sin første lur og legges i kurven eller sover på meg i ca en time. Da er det amming igjen. Etter det sover han gjerne en time eller to til mens jeg jobber, tømmer oppvaskmaskinen og rydder litt. Han får mat igjen klokka 3 og sitter gjerne i stolen sin eller ligger på teppet sitt i en time eller så. Jeg sitter ved siden av han og jobber samtidig.

Når mannen kommer hjem mellom 5 og 6 får Tiny mat mens mannen setter på middagen. Etter amming sitter han i stolen sin mens vi spiser. Etter det tar mannen han til neste amming slik at jeg får jobbet litt mer. Klokka 9 går vi opp og bytter til pysjamas og jeg ammer han i senga og vanligvis sovner han i 10-tiden.

Rutinen må selvsagt justeres litt for hver dag, men omtrent sånn har det vært de siste to ukene nå :)

Skrevet

Heldige dere er som har rutiner! Her finnes ingen rutiner :ler: Så vet vi aldri når sambo er hjemme da, så har lissom ikke noe å måle mot. Det er veldig ulikt når Skjønningen sover også..

Skrevet

Ja jeg har drevet nedtrapping de siste dagene, litt ufrivillig pga aktiviteter og sånn, men pumper nå hver 4-5 time ca. Virker som det går bra.

Skrevet

:hallo:

Deilig med litt rutiner! Det begynner det å bli her også ;)

Skrevet

Lillemannen sov fra 21:30 til 4:30 igjen. Fikk mat og sov videre til klokka 6.

Skal ikke klage på det nei :)

Skrevet (endret)

Jeg må vel legge ut fødselshistorie jeg og...

Klokka var 17:45 når jeg våkna fra middagsluren min av at jeg måtte så fryktelig på do. Det var et

så voldtsomt trykk på blæra at jeg måtte småløpe til do. Når jeg kom tilbake hadde jeg akkurat

satt meg på sengekanten når vannet gikk. Det kom i så store mengder at på den tiden det tok meg til å gå til døra var buksa helt gjennomvåt og jeg måtte holde et håndkle mellom beina så det ikke

rant ned på det splitter nye teppet i gangen (:ler:). Fikk sagt i fra til mannen som fikk hentet telefonen og jeg fikk ringt til fødeavdelingen.

Fikk beskjed om at jeg måtte komme inn så snart som mulig pga gruppe B-strep. De spurte om farge på vannet og mengde og jeg svarte at det kom i litersvis og at det var gult (så ut som urin faktisk :klø:).

Når vi ankom sykehuset måtte jordmoren undersøke om vannet virkelig hadde gått (noe som vi alle mente var tåpelig for jeg måtte stå og ligge på sånne tisselaken fordi det rant så mye :legrine:).

Fikk beskjed om at jeg hadde 2 cm åpning og at det var mekonium i vannet (la nå selv merke til at det var noe grønt i vannet).

De koblet meg til denne ctg-monitoren sin og sjekket Tinys hjerterytme og riene mine. Lå på den i 30 minutter før jeg fikk beskjed om å bevege meg rundt for å aktivisere riene. Fikk lagt ut tisselaken på halve delen av rommet og gikk rundt og rundt senga :ler:

Riene var litt ubehagelige, men jeg klarte meg fint med armeflasken min jeg. Jordmoren var veldig så glad i denne ctg-monitoren så jeg måtte ligge i senga i 30. minutter hver time, noe jeg ikke satte spesielt pris på på grunn av riene. Men det var greit nok å kunne følge med på riene da. De kom hvert 4.-5. minutt og varte i omtrent 90 sekunder. Jordmora mente at denne ungen nok ville være ute innen midnatt.

Klokka 21 var det vaktskifte og ny undersøkelse, og det var nå 3 cm åpning og dermed var jeg i såkalt "active labour". Fikk antibiotika via drypp.

Synes det var utrolig ubehagelig å måtte ligge i senga med denne ctg-monitoren, og jordmor mente jeg kunne ha godt av to paracet (hva er poenget med det liksom?) som jeg tok. Var rimelig sliten nå fordi jeg hadde sovet så dårlig natta før, så jeg satt og småsov mellom riene.

Et par timer senere ble vi flyttet over til en vanlig fødestue (i stedet for et observasjonsrom som vi var på først) og jeg fikk beskjed om å levere urinprøve. Den viste at kroppen hadde begynt å tære på reservelagrene fordi jeg hadde gått helt tom for energi. Jeg hadde også fått feber, noe som er ganske farlig når man har gruppe B-strep. Jeg fikk tilbud om petidin for å prøve å få meg en liten blund. Fikk også et nytt drypp som vistnok skulle hjelpe kroppen samle krefter. Jeg tok imot petidin (ekle greier altså, ble skikkelig svimmel hvis jeg hadde øynene åpne) og vi fikk oss begge litt søvn. Etter 3 timer med kanskje 1 times søvn forsvant virkningen av petidinen og var jeg oppe og prøvde å sitte litt på en av disse svære luftballongene deres, men ble bare sliten av det og ga opp. Fikk litt mat og juice, men det kom opp igjen med en gang.

Klokka 7 var det vaktskifte og ny undersøkelse. Fremdeles 3 cm :(

Jordmor var bekymret og snakket med legen som var ansvarlig for meg og de bestemte seg for at jeg måtte få drypp og de ville ha på ctg-monitoren hele tiden nå. Det absolutt verste jeg kunne tenke meg egentlig.

De ville også snakke med meg om epidural for nå var de bekymret for om jeg ville ha energi til selve fødselen og de ville helst unngå keisersnitt. Jeg tok imot tilbudet om eidural og mener å huske at denne ble satt et par timer etter dette. Den virket bra først men etterhvert merket jeg sterke smerter i venstre hofte. De fant ut til slutt at epiduralen kun virket delvis og at jeg fikk full styrke av riene i hofta (av alle steder!). Stakkars mannen måtte sitte og massere hofta hver gang det kom en rie, og de kom ofte nå for de satte dryppet på fullt.

Fikk tilbud om mat igjen, men alt jeg klarte å holde nede var vann.

Klokka 10 eller så fikk vi besøk av den jordmora vi hadde sett kvelden før (hun som mente han ville bli født før midnatt). Jeg var visst den eneste som var igjen på hele avdelingen så jeg fikk plutselig to jordmødre (koselig nok det liksom, men en smule irriterende å ha måttet ligge og høre på alle de som fikk barna sine i rommene ved siden av).

Klokka 14 var det ny undersøkelse. Jeg fikk beskjed om at det ville bli keisersnitt hvis det var under 6 cm åpning nå. Heldigvis var det 9 cm!

Jordmora sa at de ville vente 1 time på den siste 1 cm og at han skulle komme enda lenger ned, så ville jeg kunne begynne å presse han ut! :overrasket:

De skrudde av epiduralen og begynte å massere lårene og baken min for at musklene skulle våkne opp igjen :ler:

Etter en time (klokka 15) var det full åpning og jeg fikk lov til å begynne å presse. Måtte følge med på ctg-monitoren for når riene var for jeg kunne ikke kjenne riene helt.

Når klokka var 17 (tida gikk så fort!) begynte de å snakke om sugekopp eller tang for dette gikk for tregt. Han var nær åpningen, men ikke nær nok liksom. Det ble bestemt at her måtte de bruke sugekopp og plutselig begynte det å skje ting. De tilkalte en lege, en barnelegespesialist. Jeg måtte ligge med føttene oppe i sånne ekle holdere og de festet sugekoppen på. Fikk nøyaktig beskjed om når jeg skulle presse (selv om jeg nå kjente riene ganske godt). Etter 10 minutter eller så kom sugekoppen av og plutselig ble alle veldig stresset og jeg fikk beskjed om å virkelig presse. Gjorde så godt jeg kunne og må ha klart det for klokka 18:13 fikk jeg en liten gutt på magen ;)

Han ble raskt tatt vekk igjen for å bli sjekket av barnelegespesialisten (så selv at det rant mekonium fra nesa og munnen hans). Han ble også tørket over og pakket inn i et helseteppe før jeg fikk han tilbake i 5 minutter eller så. Fikk beskjed om at begge legene var fornøyde med han og at han fikk 10 av 10 på apgarskalaen.

Jeg fikk sydd ett sting (etter morkaka ble levert selvsagt, den kom etter bare 3 minutter fordi jeg fikk en sprøyte i låret) og jeg fikk endelig lov til å legge meg i en ren ny seng og fikk med meg gutten min ned på en annen avdeling :)

Endret av Mrs N
Skrevet

Åh, så luksus det må være når de sover så lenge. Rekorden her er 4 timer, men vanligvis sover han ikke mer enn et par timers tid. Vi er fornøyde når vi får sovet 3 timer uten å bli vekt. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...