Gå til innhold

Tykke kvinner som kan beherske seg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som de fleste sikkert skjønner, sikter jeg med dette innlegget til en annen tråd hvor folk spyr ut av seg side opp og side ned med fordommer om overvektige kvinner. Og menn for den del. Jeg sikter også til et endeløst antall andre tråder om samme tema, på samme lave nivå.

I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere noen gang egentlig har tenkt over at det finnes mer komplekse grunner til overvekt? Og om dere kanskje kan være istand til å se at også overvektige er individer, og ikke en homogen gruppe mennsker hvor alle oppfører seg fullstendig identisk, og da naturligvis nøyaktig likt som henne du en gang så spise stor meny på McDonalds?

Har dere tenkt på at det kan være sårt og vanskelig for et menneske som lever sunt både når det gjelder mat og trening, og som gjør absolutt alt som står i vedkommendes makt for å holde en normal vekt, å bestandig bli pålagt negative egenskaper en ikke har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært aktiv i den andre tråden, men jeg svarer likevel.

Ja, jeg tenker på at det er mange grunner til at folk er overvektige. Men i de FLESTE tilfellene er folk overvektige fordi de spiser for mye av feil mat og trener for lite. Jeg har en overvektig søster, en overvektig far, en overvektig svigerinne, en overvektig svigermor. Jeg kommenterer aldri vekten deres. De er voksne nok til å ta ansvar for sitt eget liv, og jeg har ingenting med å blande meg inn i hvordan de vil leve livet sitt. Men jeg ser hvordan de lever. Ingen av dem trener. De spiser mye "snop", mye fett (tykt lag smør på brødskiva, saus i store mengder, pommes frites...). ..

Jeg kjenner også ei som har en sykdom som gjør at hun har lett for å legge på seg. Det virker som hun har resignert helt, og hun spiser sjokolade hver dag og spiser langt fra sunt.

Jeg legger meg aldri bort i hva folk spiser. Om folk trener. Det må de avgjøre selv. Men dermed må de også ta ansvar for konsekvensene det har.

Og merkelig nok var det jeg som fikk alle de negative kommentarere slengt etter meg fordi jeg i siste familieselskap etter middagen takket nei til det andre kakestykket fordi jeg merket at jeg begynte å bli kvalm. (Og jeg sa bare "Nei takk, jeg er forsynt", og for hver gang de nødet meg klarte jeg å unngå å bli irritert og sa bare "Jeg klarer virkelig ikke mer")

Skrevet

Enkelte av innleggene i den andre tråden er vel ganske tydelige eksempler på at mental fedme (stort selvbilde med lite innhold) er et vel så plagsomt problem som det fysiske og "synlige.".

Skrevet

Jeg synes det er trist at man i Norge ikke har "lov" til å ytre seg om feite folk.

Det er helseskadelig og dårlig deal med hjertet og helsen, det å være feit. Dessuten er det estetisk sett ikke pent heller. Det må være lov å si at man ikke liker at folk fråtser og feiter seg opp, til fettet henger dissende nedover...som bulker på en skadekrasjet bil.

Er man feit er man faktisk et totalvrak.

Skrevet
Jeg synes det er trist at man i Norge ikke har "lov" til å ytre seg om feite folk.

Det er helseskadelig og dårlig deal med hjertet og helsen, det å være feit. Dessuten er det estetisk sett ikke pent heller. Det må være lov å si at man ikke liker at folk fråtser og feiter seg opp, til fettet henger dissende nedover...som bulker på en skadekrasjet bil.

Ikke nødvendigvis. Overvekt fører med seg økt risiko for en god del lidelser og sykdommer. Men det er ikke slik at slank=sunn.Ernæring og mosjon er like viktig for slanke personer. Det er ikke noe problem å finne tynne mennesker med elendig styrke, fraværende kondisjon og høyt kolesterol. Og det er også fullt mulig å ha ganske mye ekstra på kroppen, men allikevel være i god form.Så et litt mere nyansert syn på helse hadde kanskje vært greit?

Og hva som er pent er vel kanskje en smaksak?

Skrevet

Jeg mener at det burde være like lite "lov" å ytre seg om feite folk, som å si til en at "å, så tynn du er". Både den tykke og den tynne kan bli lei seg over kommentarer som går på kropp. Å være tynn er ikke ensbetydende med å være fornøyd, eller sunn.

Det som frustrerer meg er at folk tillegger meg egenskaper (som oftest negative) på grunn av mitt utseende. Uten å vite noe om min bakgrunn, eller mitt liv, så regner de med at jeg er viljeløs og fråtsende, bare fordi jeg er overvektig.

Skrevet

Vel, selv om det er aldri så fordomsfullt så tenker jeg som regel om tykke personer at de virker temmelig viljesløse og sløve. I og med at de er tjukke.

Skrevet

Det må gå an å diskutere fedme på et generelt grunnlag, uten at man blir sablet ned. For det er faktisk et samfunnsproblem med den økende vekta her i landet. Og veldig ofte skyldes det jo nettopp for mye usunn mat og for lite mosjon. Man kan nå diskutere om matvaner man får fra foreldrene burde ansees som arvelig (ofte matvanene som går i arv som er årsaken til at alle i en familie er overvektige). Det er jo også mange som trøstespiser/har spiseforstyrrelser, og man kan nok også tildels "unnskylde" deres overvekt pga sykdom. Noen har hormonforstyrrelser/lavt stoffskiftet ol, og i slike tilfeller er det helt klart sykdom som er årsak. Men da er det viktig at de får hjelp av lege/ernæringsfysiolog til å sette opp matplan.

Mennesket er ikke skapt til å sitte stille, og det er utrolig hvor mange som nesten ikke beveger på seg i løpet av dagen. Ikke rart så mange blir overvektige! Trening hjelper både på fysikken og psyken.

Å gjøre overvekt til et tabu man ikke kan diskutere gjør det jo bare enda mer skamfullt. Man må diskutere hvilke tiltak som kan gjøres, slik som at bedriftene kan betale treningsmedlemskap på de ansatte, gymnastikk i skolen, prisene på usunn mat vs sunn mat, brusautomater på skolen osv.

Det er trist å høre at enkelte overvektige bare gir opp. Det er en lang prosess å gå ned i vekt, og overvektige kan få alvorlige mangelsykdommer hvis de bare sulter seg. Men all mosjon er bedre enn ingenting, selv om det kanskje ikke fører til at vedkommende blir en sylfide med det første.

Skrevet

Jeg har det ikke bra med meg selv til tider. Og det merker jeg utrolig godt på vekta.(heldigvis ikke overvektig enda) Ikke orker jeg å trene, ikke vil jeg trene. Har ikke overskudd til noe. Spiser ofte mer, kjede spiser. Jeg har alltid synes synd i overvektige, mange har sykdommer som gjør at de blir overvektige. Eller de har det ikke bra med seg selv. Så jeg dømmer heldigvis ikke. Men ønsker at de finner noe som motiverer dem til å gjøre noe med det.

Gjest "gjest"
Skrevet

Alle feitinger er naturligvis slike som eter dagen lang og alle magre mennesker er slike med viljestyrke. Generaliseringer, generaliseringer, generaliseringer.

Si meg, når skal vi bli ferdig med det og se hverandre som enkeltmennesker?

Skrevet

Jeg legger selvsagt merke til om folk er overvektige eller ei, men jeg tenker da vitterlig ikke "Oioioi, hun kan ikke kontrollere seg nei!" når jeg ser en overvektig person. Like lite tenker jeg på selvkontroll og sunnhet når jeg ser en tynn person.

Jeg (og mange med meg) kan dessuten skrive under på at man kan være en slave av mat som tynn også, om enn på en litt annen måte. Det er ganske uforståelig for meg at man skal være en mindreverdig person kun fordi man har et noe turbulent forhold til spising...

Når det er sagt, mener jeg selvsagt at det er i alles interesse å gjøre noe med den stigende overvekten i samfunnet, men noe av retorikken som dukker opp i disse debattene er jo beyond håpløs.

(Og ja, jeg vet at årsakene til overvekt er sammensatte, så ikke ta meg til inntekt for et annet syn, er dere snille. ;))

Gjest "gjest"
Skrevet

Overvekten kommer nok mer av at vi sitter for mye på ræva foran dataskjermen. ;)

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Hvis samme ordlyd som blir brukt om fedme hadde blitt brukt om anoreksi eller bulimi - hvordan hadde reaksjonene blitt på det da?

For noen spiser ikke mye og er sunne og legger likevel på seg. Noen få propper i seg, men det er faktisk fåtallet fordi som sikkert alle forstår så er det vel få som ønsker å være feite. Og om du ser noen på mc donald med stor meny så betyr ikke det at de spiser det hver dag, Kanskje de var sultne. Men det er nå bare slik at hvis en feit person er varm og spiser softice, da er det noe alle tror vedkommende gjør alltid, dersom en tynn person spiser softice er det innlysende kun fordi vedkommende er varm. Noen som ser hvor urettferdig det blir. En feit person har ikke lov å være sulten eller snopesyk som andre har.

Videre, tilbake til spiseproblemer så er det faktisk en del feite personer som har spiseproblemer i form av vansker med å spiser regelmessig, vansker med å spise nok osv. Noen har ødelagt fordøyelse og tåler nesten ingen mat - og mye mer. Og det er faktisk et problem på lik linje med mye annet, det er bare ikke akseptert.

Det er greit å være mørkredd, eller ikke i stand til å få i seg nok mat - ja faktisk er det synd på folk som er avmagret og underærnærte. Men er virkningen motsatt, at de legger på seg, da er det mennesket som er dårligere enn andre. Det er utrolig urettferdrig. Ikke bare har den som legger på seg et større problem, men vedkommende får heller ikke aksept for problemet sitt, og problemet er like relevant som en pingle som er redd for alt mulig eller hva det måtte være. Var visst litt dårlig med å komme på eksempler her nå. Men meningen kom vel frem likevel, om enn litt dårlig argumentasjon. :)

Atmi

Skrevet

Tja.... Hadde egentlig ikke tenkt å innvolvere meg i denne debatten, men som overvektig gjør jeg det allikevel.

Det å være overvektig er som regel ganske sammensatt, og kan komme av mange ting. Jeg gikk opp i vekt når jeg gikk gravid, de to første gangene, men siste gangen gikk jeg faktisk ned. Men jeg er fortsatt overvektig, og man kan jo spørre seg om hvorfor.

Jeg spiser ikke sjokolade. Drikker ikke brus eller øl. Spiser ikke potetgull etc. Griller mye, men spiser bare rent kjøtt, eller fisk. Gomler tomater og agurk. Spiser masse grønnsaker, og bruker minimalt med fett på eller i maten. Men jeg går IKKE ned i vekt.

Sitter jeg mye stille? Ikke veldig. Med huset fullt av barn, en mann som må ha hjelp, og to hunder, så er det nok å gjøre. Og om sommeren er det jo beising, og diverse annet som skal gjøres. Har ett normalt aktivitetsnivå vil jeg påstå. Jeg kunne sikkert ha gått å trent, men etter mange år med leddproblemer og tidvis store smerter, har det ikke fungert de gangene jeg har prøvd. Og jeg har prøvd litt forskjellig. Svømming var det som fungerte best, men desverre så har vi ikke hall i nærheten. Nei, jeg fikk IKKE leddproblemer etter å ha lagt på meg. Det begynnte lenge før jeg fikk vektproblemer.

Sikkert mange som allikevell dømmer meg, og mener at jeg kunne gjort både det ene og det andre, men det må de bare mene. Men ikke døm folk ut fra hvordan de ser ut. Det er de færreste som er fornøyd med seg selv, og det er ikke ALLE som kan noe for at de er store.

Ikke alle er perfekte.

Skrevet
Tja.... Hadde egentlig ikke tenkt å innvolvere meg i denne debatten, men som overvektig gjør jeg det allikevel.

Det å være overvektig er som regel ganske sammensatt, og kan komme av mange ting. Jeg gikk opp i vekt når jeg gikk gravid, de to første gangene, men siste gangen gikk jeg faktisk ned. Men jeg er fortsatt overvektig, og man kan jo spørre seg om hvorfor.

Jeg spiser ikke sjokolade. Drikker ikke brus eller øl. Spiser ikke potetgull etc. Griller mye, men spiser bare rent kjøtt, eller fisk. Gomler tomater og agurk. Spiser masse grønnsaker, og bruker minimalt med fett på eller i maten. Men jeg går IKKE ned i vekt.

Sitter jeg mye stille? Ikke veldig. Med huset fullt av barn, en mann som må ha hjelp, og to hunder, så er det nok å gjøre. Og om sommeren er det jo beising, og diverse annet som skal gjøres. Har ett normalt aktivitetsnivå vil jeg påstå. Jeg kunne sikkert ha gått å trent, men etter mange år med leddproblemer og tidvis store smerter, har det ikke fungert de gangene jeg har prøvd. Og jeg har prøvd litt forskjellig. Svømming var det som fungerte best, men desverre så har vi ikke hall i nærheten. Nei, jeg fikk IKKE leddproblemer etter å ha lagt på meg. Det begynnte lenge før jeg fikk vektproblemer.

Sikkert mange som allikevell dømmer meg, og mener at jeg kunne gjort både det ene og det andre, men det må de bare mene. Men ikke døm folk ut fra hvordan de ser ut. Det er de færreste som er fornøyd med seg selv, og det er ikke ALLE som kan noe for at de er store.

Ikke alle er perfekte.

Bedre å være tykk rundt magen enn tykk i hodet sier nå jeg. :)

Skrevet

Jeg er litt lei av å høre om disse "komplekse" grunnene til overvekt, stoffskifteproblemer etc., etc., etc.. Jeg hører sjelden et overvektig menneske innrømme at hun spiser for mye eller beveger seg for lite. De aller fleste med vektproblemer inntar for mye kalorier og bruker for lite energi. Dette må en innse hvis en skal ha en sjanse til å gå ned i vekt. De fleste "komplekse" grunner til overvekt er psykiske, på linje med dårlig selvtillit eller prestasjonsangst. Dette er det mulig å endre på, og dermed også blir det enklere å gå ned i vekt.

Selvsagt skal en ikke drive å definere overvektige som viljesvake o.l., det kan sammenlignes med å definere et menneske med angst som en reddhare. Helt meningsløst.

Overvekt er ikke et enkelt personlig problem, det er faktisk et "klasseproblem". Grupper med høy utdanning og høy inntekt har en lavere andfel av overvektige enn andre sosiale grupper. Dette sier bl.a. at kunnskap om kosthold og trening, og selvsagt muligheten til å kjøpe effektive treningsmetoder, er meget viktig i kampen mot fedme som samfunnsproblem. Dette er det forsket mye på, og tiltak er iverksatt. Bla. mer gym i skolen og opplysning om kosthold og trening.

Mobbing hører ikke hjemme noen steder. Likevel må det være lov å påpeke at veldig få blir overvektige grunnet stoffskifteproblemer eller andre fysiske sykdommer/grunner. Når det er sagt, jeg tror vi ville som samfunn hatt enormt å tjene på at psykiske årsaker til overvekt ble anerkjent, og at mer ressurser ble satt inn på det område (gjelder forøvrig mange andre områder en overvekt). Det er fremdeles skammelig å si at noen har psykiske problemer. Tror enkeltpersoner ville fått en mye bedre hverdag om dette kunne snakkes åpent om og ble anerkjent som psykiske problemer, som relativt enkelt kan bli behandlet (på linje med mange fysiske lyter, som brukket fot eller influensa) ikke psykiatriske diagnoser.

Skrevet
Jeg er litt lei av å høre om disse "komplekse" grunnene til overvekt, stoffskifteproblemer etc., etc., etc.. Jeg hører sjelden et overvektig menneske innrømme at hun spiser for mye eller beveger seg for lite. De aller fleste med vektproblemer inntar for mye kalorier og bruker for lite energi. Dette må en innse hvis en skal ha en sjanse til å gå ned i vekt. De fleste "komplekse" grunner til overvekt er psykiske, på linje med dårlig selvtillit eller prestasjonsangst. Dette er det mulig å endre på, og dermed også blir det enklere å gå ned i vekt.

Selvsagt skal en ikke drive å definere overvektige som viljesvake o.l., det kan sammenlignes med å definere et menneske med angst som en reddhare. Helt meningsløst.

Overvekt er ikke et enkelt personlig problem, det er faktisk et "klasseproblem". Grupper med høy utdanning og høy inntekt har en lavere andfel av overvektige enn andre sosiale grupper. Dette sier bl.a. at kunnskap om kosthold og trening, og selvsagt muligheten til å kjøpe effektive treningsmetoder, er meget viktig i kampen mot fedme som samfunnsproblem. Dette er det forsket mye på, og tiltak er iverksatt. Bla. mer gym i skolen og opplysning om kosthold og trening.

Mobbing hører ikke hjemme noen steder. Likevel må det være lov å påpeke at veldig få blir overvektige grunnet stoffskifteproblemer eller andre fysiske sykdommer/grunner. Når det er sagt, jeg tror vi ville som samfunn hatt enormt å tjene på at psykiske årsaker til overvekt ble anerkjent, og at mer ressurser ble satt inn på det område (gjelder forøvrig mange andre områder en overvekt). Det er fremdeles skammelig å si at noen har psykiske problemer. Tror enkeltpersoner ville fått en mye bedre hverdag om dette kunne snakkes åpent om og ble anerkjent som psykiske problemer, som relativt enkelt kan bli behandlet (på linje med mange fysiske lyter, som brukket fot eller influensa) ikke psykiatriske diagnoser.

:klappe:

Skrevet

det er vel strengt tatt lov å ytre seg om nær sagt hva man vil, det som jeg synes er trist er når folk ytrer seg om noen de har sett en gang på, og dermed bestemt seg for at den personen er feit, stygg, mentalt syk?, og masse andre ting. Det finnes mange grunner til fedme, noen bedre enn andre, Min egen f eks er helt selvforskylt, og helt og holdent min egen feil. Men jeg har ikke et ræva kosthold eller bare stapper i meg cola og potetgull. Men etter en periode i livet der jeg la på meg, har jeg vanskelig for å ta av, selv om jeg lever ganske sunt.

Det er trist med alle bedreviterne, som vet alt og dømmer folk altfor lett.

Skrevet
Jeg legger selvsagt merke til om folk er overvektige eller ei, men jeg tenker da vitterlig ikke "Oioioi, hun kan ikke kontrollere seg nei!" når jeg ser en overvektig person. Like lite tenker jeg på selvkontroll og sunnhet når jeg ser en tynn person.

Jeg (og mange med meg) kan dessuten skrive under på at man kan være en slave av mat som tynn også, om enn på en litt annen måte. Det er ganske uforståelig for meg at man skal være en mindreverdig person kun fordi man har et noe turbulent forhold til spising...

Når det er sagt, mener jeg selvsagt at det er i alles interesse å gjøre noe med den stigende overvekten i samfunnet, men noe av retorikken som dukker opp i disse debattene er jo beyond håpløs.

(Og ja, jeg vet at årsakene til overvekt er sammensatte, så ikke ta meg til inntekt for et annet syn, er dere snille. ;))

så godt noen ser sånn på ting. Det er samfunnet tjent med, ikke alle andre trangsynte j*****....

Skrevet

overvektige koster samfunnet så mye? Hva med røykerne? DE koster mye!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...