Gå til innhold

To tette

Anbefalte innlegg

Gjest gjest30
Skrevet

Jeg satt og snakket med en venninne her om dagen om at det virker som om folk generelt får barn tettere nå enn de gjorde da vi var små. Av de søsknene vi kjenner til på vår egen alder er det som regel 3 år imellom dem, mens det som sagt virker som om det i våre dager er mer og mer vanlig at det er 2 år eller enda mindre mellom barna. Er bare nysgjerrig på hvor tette barna deres er og hvorfor dere har valgt det sånn? Selv har jeg en liten en på 6 måneder nå og kunne absolutt ikke tenke meg å bli gravid igjen med det første, har lyst til å nyte å være ettbarnsmor en liten stund til før jeg setter i gang med nummer 2, dessuten hadde jeg rett og slett ikke orket å gå gjennom en graviditet sånn med en gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er 1,5 år mellom mine, og det var planlagt. ;)

Jeg syns det er så mange positive ting med å få barna tett. De får veldig mye glede av hverandre, og på et tidligere tidspunkt. Dessuten syns jeg det er like greit å bli ferdig med småbarnstida, i stedet for å skulle begynne med bleieskift igjen når eldstemanne endelig er tørr for eksempel.

Jeg har vel alltid ønsket meg minst to barn, så da ble det naturlig å ta det i rask rekkefølge. Er tross alt 31 allerede... :forvirret:

Skrevet

Jenta vår vil være 2 år og 2 mnd ca når hun blir storesøster. Dette er også planlagt..

Jeg tror barna vil få større glede av hverandre når de kommer så tett, og at de allerede tidlig i barndommen har glede av hverandre. Vil ha mange av de samme interessene hele barndommen. (mannen min og søsteren hans skiller 6 år, da han intrserte seg for barne tv, var hun for "stor" til det.. de lekte aldri sammen da de ikke intreserte seg for det samme...)

Skrevet

Det er 17 mnd mellom mine to (ikke planlagt)

Jeg var ikke akkuratt kjempe happy med en gang men kunne ALDRI ha gjort noe med det. Etter en fin og god samtale med søsteren min ble jeg kjempe positiv. Det er mange i familien min som har to tette (ett tilfelle er 11) elste søster og bror min mangler 14 dager på ett år. +++ (mange tilfeller og vi tilhører ikke noen sekt!!) da jeg var hos legen og han var jo litt oppgitt over att jeg var gravid igjen,(han hadde hatt en laaaaang leksjon om prevensjon ;) ) men jeg sa bare att det var slik i min familie :ler: h(han lurte nok på om jeg vet hvordan barn blir til) Tilbake til mine barn nå jente 7,5år og gutt 9 år gamle (skal opp i 3 og 4 klasse) Det var ganske slit å gå gravid så lenge, følte ikke jeg var ferdig med den første før jeg ble gravid igjen. En travel tid med to små (to bleiebarn) men det var min hverdag og barn tilpasser seg. Vi bygget hus i den travleste småbarnstiden og bodde da hjemme hos mine foreldre og fikk jo god hjelp av de. Nå er det bare fryd og gammen. De er beste kompisser. Har alltid hverandre når vi er på ferie o.l Så jeg synes det er helt topp med to tette. har faktisk også ett vennepar som syntes att det virket så greit att de "kopierte" dette :ler:

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Mange av mine venninner har også valgt å få både 2 og 3 barn tett. Jeg tror noe av det skyldes at de alle har startet med få barn etter at de har fylt 30 og fler av dem over 35. Da er det ofte litt tiden og veien da, hvis du vil ha mer enn ett barn.

Mange av dem sier også at jobbmessig er det like greit å "bli ferdig" med småbarn fordi vi "faller litt ut" enten frivillig eller ufrivillig, opplever å bli nedprioritert på arbeidsplassen etc. De ser det som mer effektivt å gjøre unna bleieperioden istedetfor å ha småbarn i årevis. Et annet argument er at e forventer at ungene har mer glede av hverandre hvis de er nærmere hverandre i alder.

Skrevet

Jeg har 12 mnd mellom mine, og det er knallhardt, men også veldig gøy, og ikke minst praktisk. Jeg blir fort ferdig med småbarnsperioden, de har samme rutiner på mat og soving og de bruker samme størrelse i bleier og klær.

Skrevet

Det er 20 måneder mellom våre to barn. Ikke helt planlagt, men vi ville jo ha to barn uansett, og i min familie er det veldig mange som har to tette.

De har utrolig mye glede av hverandre, det ser jeg allerede!

Skrevet

15 mnd mellom her, delvis planlagt. Ville ha det unnagjort, jeg. Og så er vi begge enebarn - og håper at barna vil få mye glede av hverandre som vi ikke fikk.

Permisjonen med nr. 1 og litt dagpenger mellom var nok til å få penger i permisjon nr. 2 også. Det har vel en del å si, at man i dag står godt rustet økonomisk ved to tette.

Skrevet

Blir litt på siden, dette her.

Jeg har en storesøster som er 1,5 år eldre enn meg, og vi er nå begge nærmere tredve. Jeg må si at jeg syns dette har vært et strev så lenge jeg kan huske. Mye krangling, ekstrem sammenligning av oss (vi har jo vært på nesten samme nivå ift skole, karakterer, utdanning...) og dermed et usunt konkurranse fokus fra foreldre, familie, lærere o.l. Jeg vil selv aldri ha barn som er så nærme i alder som dette, og jeg tror ikke det alltid er godt for barna.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt argumentet med "å bli ferdig med det". Småbarnsperioden er nok slitsom, men så utrolig kos! Jeg ville heller nyte hvert barn enn å få det for travelt med flere bleieunger.

Har derimot sansen for argumentet med at to tette kan få stor glede av hverandre som lekekamerater og få nære bånd.

Skrevet

Jeg har en bror som er 14 mnd og en som er 3 år eldre enn meg. Vi lekte litt sammen da vi var barn, men det var jaggu mye krangling også.. Jeg synes oss to siste spesielt er litt for tett. Jeg tror det hadde vært bedre om foreldrene hadde fått mer tid til hvert barn som små. Spesielt minstemann har veldig stort markeringsbehov idag, jeg mistenker det kommer av at han ikke fikk nok oppmerksomhet som lite barn.

Skrevet

jeg har to gutter det er 16 mnd mellom. Det var ikke planlagt, men siden vi skulle ha flere barn valgte vi og bare la det stå til.

De som sier at det skal bli så greit og de får sånn glede av hverandre har ikke gått i mine sko.

De er idag 5 og 4 år og de krangler så busta fyker fra morgen til kveld.

Vi har nå fått han elste inn i barnehagen rett og slett for og avlaste meg ( går hjemme med ei tulle på 8 mnd)

Det er ikke alltid bare fryd og gammen...

Er ikke alle personligheter som går sammen. Og mine gutter er som natt og dag..

Så når jeg hører om noen som vill ha dem tett sier jeg bare lykketil.

Men jeg skjønner jo at mange har gode erfaringer med dette også da :)

Skrevet

Det er 2,5 år mellom Storesøster og Lillesøster. Vi ville ikke vente for lenge med å gi dattera vår søsken, derfor valgte vi denne aldersforskjellen. Vi håper at barna skal få glede av hverandre i oppveksten. Jeg husker nå bare for min egen del, hvor kjedelig det var å ikke ha søsken å dra på ferie sammen med, på turer med og lignende. Jeg maste alltid på mamma og pappa om at vi måtte ta med ene søskenbarnet mitt hvis vi dro bort. Det tok 7 år før jeg ble Storesøster. I tillegg har jeg en bror som er ti år yngre enn meg. Vi har et nært og godt forhold i dag, men jeg skulle ønske vi hadde vært enda tettere i alder. Da hadde vi fått flere år sammen under samme tak.

Det er så klart en del krangling mellom de to snuppene også da, men det tror jeg ærlig talt det hadde vært om det var noen år ekstra mellom dem også. De lærer seg nå uansett å forholde seg til og å ta hensyn til et annet lite menneske, og det tror jeg er veldig positivt.

Gjest Tweetypie
Skrevet

Det er nøyaktig 2 år mellom mine to. Det var ikke et bevisst valg, men vi måtte bruke ganske lang tid på første og i tillegg til to spontanaborter så var det jo ikke sikkert at vi kom i mål med det første. Nå var vi heldige denne gangen. Er glad for at vi har to tette, de leker veldig godt i lag nå selv om det blir litt knuffing. Mye glede har de av hverandre.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt argumentet med "å bli ferdig med det". Småbarnsperioden er nok slitsom, men så utrolig kos! Jeg ville heller nyte hvert barn enn å få det for travelt med flere bleieunger.

Har derimot sansen for argumentet med at to tette kan få stor glede av hverandre som lekekamerater og få nære bånd.

Jo, men dette vurderer man forskjellig. Noen synes det er greit å fordele småbarna over tid som du, andre synes nettopp det motsatte. Det er jo ikke noe fasitsvar på det. Her er hverken rett eller galt. Alle gjør det som passer. Men jeg tror fremdeles det at kvinner, særlig i byer da, får sitt første barn rundt 30 års alder og senere har noe å si. Hvis du vil ha 3 barn da, så er det litt seint vil mange si å legge opp til å få barn nr 3 når du er 40! For det er jo slett ikke sikkert at går.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Akkurat dette argumentet skjønner ikke jeg heller.. Jeg tenker det må være mye deiligere å kunne nyte småbarnsperioden med hvert barn, men sånn er vi nok forskjellige ;)

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
jeg har to gutter det er 16 mnd mellom. Det var ikke planlagt, men siden vi skulle ha flere barn valgte vi og bare la det stå til.

De som sier at det skal bli så greit og de får sånn glede av hverandre har ikke gått i mine sko.

De er idag 5 og 4 år og de krangler så busta fyker fra morgen til kveld.

Vi har nå fått han elste inn i barnehagen rett og slett for og avlaste meg ( går hjemme med ei tulle på 8 mnd)

Det er ikke alltid bare fryd og gammen...

Er ikke alle personligheter som går sammen. Og mine gutter er som natt og dag..

Så når jeg hører om noen som vill ha dem tett sier jeg bare lykketil.

Men jeg skjønner jo at mange har gode erfaringer med dette også da :)

Enig i dette, det er ikke dermed sagt fordi om man er nesten like gamle så vil man ha så mye glede av hverandre, barna kan som du sier være totalt ulike..

Skrevet

Nettopp!! Er helt enig i at det her "bli ferdig med det" høres litt rart ut.. Jeg har fire år mellom mine to, og syntes det var godt å ha god tid til eldstemann, før han fikk søsken. Likevell er de to verdens beste venner, og har absolutt mye glede av hverandre!! Min mann har to søsken som er ett og to år eldre enn han, og de har ikke hatt spesielt godt forhold som barn, og har det heller ikke nå som voksne. Så nærhet i alder er ikke nødvendigvis det samme som å få et godt søskenforhold.. Og en ting til..Min beste og nærmeste venninne er min storesøster, og hun er 8 år eldre enn meg.

Skrevet

16 mnd mellom de to minste og vi synes begge det er helt perfekt. Vi holdt faktisk på i over 6 år fra førstemann kom og til nr 2 ble til. Klart at det er mye styr med to bleieunger, spesielt når jeg hadde en jobb som gjorde at jeg var mye borte, men mamman var hjemme med dem. De minste har hatt en utrolig flott oppvekst sammen og de har hatt mye selskap i hverandre. Vi er veldig fornøyd med at de to kom så tett på og synes faktisk ikke overgangen fra to til tre var så veldig stor.

Skrevet

Legger merke til at mange her skriver at de (dvs foreldrene) syns det er veldig greit, og at barna leker godt sammen. Håper dere følger barna godt opp individuelt når de kommer i tenårene, at dere lar de gå på forskjellige skoler og passer på at de får forskjellige vennekretser. Det er veldig kvelende med søsken som er nære i alder, særlig når foreldre forskjellsbehandler og ikke er konsekvente.

Jeg har også tidligere lest undersøkelser (husker ikke link, så jeg skal ikke være for bastant) som viser at for barna sin del er det best med 4 år mellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...