Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal studere(avstemning: hvor studerer du?)

SunAndMoon

Hvor studerer du?  

2 stemmer

1. 1. Hvor studerer du?

• Privat skole
      3
    • Privatist
      1
    • Universitetet
      9
    • BI
      4
    • Annet
      1
    • NKI - fjernundervisning
      3
    • Høyskolen
      14
    • NTNU
      0
    • MI
      0
    • VGS
      2
    • Folkehøyskole
      1

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva jeg skal studere til høsten. Jeg går nå et år på folkehøyskole...og har vel tenkt meg på universitetet eller høyskolen til neste skoleår. (høst 2003). jeg er heller ikke interessert i et spesielt tema, unntatt Kunsthistorie - som jeg brenner for.

Men vet ikke om det bare er en hobby, eller ikke.

Jeg gikk tegning/form/farge på vgs. Derfor interessen for kunsthistorie.

Har dere noen forslag til hva som er interessant å studere (unntatt matte,

fysikk og historie...uff :x )/hva synes dere er interessant å studere, evt. yrke, og hva som lønner seg å studere i disse dager?

*hjelp*, sier nå jeg.... :-? !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer ved universitet, og det passer meg veldig godt. Er et fritt opplegg med lite forelseninger og veldig opp til studenten selv å legge opp både lesemåte, tidsskjema og hvilke kombinasjoner av fag man ønsker. Mye mer frihet enn ved Høyskoler der det er mer "skole-opplegg".

Tror ikke det vil skade å ta noe du er interessert i, men er en fordel å tenke en smule praktisk med hensyn til jobbmuligheter seinere. Skader jo ikke å ta et grunnfag i kunsthistorie- da trenger du ikke ta ex.phil og ex.fac først iom at det bare er 10 vekttall (husker ikke hva det blir med den nye reformen) per semester, og grensa er 30. Da kan du jo finne ut om kunsthistorie er noe for deg samtidig som du finner ut hvordan det er på universiteter!

Har selv valgt å studere etter "hjertet" istedenfor hodet (eller fornuften da, er jo ikke så lett å ta eksamen om man ikke bruker hodet :lol: ) og vet jeg har valgt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg studerer ikke, jeg var ferdig med det for halvannet år siden.

Jeg vil anbefale deg å skaffe deg studiekataloger for de lærestedene du er mest interessert i. Eller sjekk nettstedene deres.

Du bør ikke velge studium utelukkende fra hva andre KG-ere studerer.

Noen vil bli sykepleiere, andre vil bli lærere, mens andre igjen ender opp som ingeniører, byråkrater, journalister, kunstnere, reklamefolk...etc. etc. Og du kan bli like fornøyd uansett hva du velger.

Det er du som må velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg anbefaler deg å skjekke ut Høgskolen i Telemark avd Notodden... Stedet er litt avligges, men fagene er kjempebra for de som er intressert i estetiske fag.

Selv går jeg på noe som heter praktisk estetisk faglærer, som er veldig ålreit. det som er litt dumt er at det er ganske nytt så det er ikke så mange som vet om det enda.

Uansett så er det fag som kunst og håndverk, drama, musikk, norsk.. Og IKKE matte :lol: .. Heldigvis.

Skolen har masse kunst og håndverk fag ellers og noe som heter visuell bildekommunikasjon/tegning bilde..

se på www.hit.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en interesse for kunsthistorie, ser jeg ikke noen annen grunn enn at du begynner der. Hvis dette så viser seg å være feil for deg, så kan du begynne på et annet grunnfag. Jeg tror det er viktig å føle hjertet sitt først når man skal tenke utdanning. Man må nok desverre bare prøve og feile litt i dagens senmoderne samfunn. Å tenke hva som lønner seg, har vist seg, å ikke lønne seg. Dette p.g.a konjukturere. Det som lønner seg i dag - lønner seg nødvendigvis ikke i morgen.

Følg hjertet ditt du - dessuten kan universitetet anbefales. Danningsaspektet på universitetet er enormt stort og et privilegium å få ta del i...lykke til :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har også vært usikker på hva jeg skal satse på, men jeg er veldig innteresert i kroppen og sykdommer, så jeg vurderer ambulansetjenesten . Jeg er utdannet møbelsnekker, og tar teknisk fagskole over nettet. -Men kravene spriker seru!

:) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tusen takk for mange flotte svar & tips. Men jeg får se hvordan det blir, jeg har ikke bestemt meg for noe ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Ja..det ble "antikkens kultur og klassiske tradisjon", på Blindern. Har studert ex.fac og latin fram til nå, har faktik latin eksamen fredag. Usj.. tror ikke det kommer til å gå så bra, men får lese masse imorgen - får håpe det hjelper! Skal fordype meg innen kunsthistorie etter jul, hvis jeg har (forhåpentligvis) bestått begge latin-eksamene (har en før jul også).

:)

ps: Ja - latin er vanskelig! Skulle aldri begynt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på bioingeniørutdanningen ved HiO og trives kjempegodt. For meg er det en akkurat passe balanse mellom "vanlig skole" og frihet. Jeg har aldri i hele mitt liv gjort lekser, bare det som var helt nødvendig for at jeg ikke skulle få anmerkninger og nedsatt ordenskarakter. Jeg har lett for å huske og lære, og har stort sett klart meg finfint med å følge sånn passelig med i timene. Samtidig trenger jeg noen til å presse meg litt og minne meg på at jeg må lese litt også. Selvdisiplin er noe jeg er født uten, tror jeg... Derfor passer høyskole meg perfekt. :D

Gjør noe du har lyst til! (Ikke nødvendigvis det morsomste du vet - husk at dette skal bli jobben din, og du trenger noen hobbyer ved siden av, vet du. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...