Gå til innhold

Kalorier, kosthold og forbrenning

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt her fikk jeg en tankevekker når det gjelder kaloriinntaket og forbrenninga mi.. Skal ned 5-6kg..Må innrømme at jeg er livredd for å legge på meg, etter å ha hoppet opp og ned i vekt det siste halvåret.. Men etter å ha sett noen av forslagene til matinntak pr.dag spiser nok ikke jeg nok, eller? Er så dårlig på å beregne antall kalorier jeg får i meg osv, så om noen vil være så snill å gi meg en pekepinn i forhold til kostholdet mitt hadde jeg blitt kjempetakknemlig..

Frokost: liten porsjon med kinakål, paprika, agurk, en skive ost og skinke, et egg, litt majones.

Lunch: et par biter kålrot

Middag: en kyllingfilet eller annet magert kjøtt sammen med en boks sopp, og ca.3-400g grønnsaker av forskjellig slag

Kvelds: ca. samme som frokost.

I tillegg blir det mye småspising av frukt mellom måltidene (druer eller ananas eller eple osv.), og spiser kålrot eller en fruktsalat (2-300g jordbær eller et eple i skiver med kanel på) som mellommåltid.. Bør vel også nevne at jeg er godt trent, og løper/jogger minst 7-8km (bruker litt over en time da) 5 dager i uka.

Kan noen gi meg litt peiling på hvor mange kalorier et lignende kosthold som mitt sånn veldig omtrentlig vil gi meg (selv om det er vanskelig å si akkurat), og eventuelt hva annet jeg kan spise i tillegg dersom det er alt for lite..

Samtidig kan jeg nevne at siden jeg har spist veldig ujevnt og til tider ensidig det siste halve året har nok forbrenninga mi blitt innmarri lav, men siden jeg virkelig ikke vil legge på meg (noe jeg synes jeg gjør bare jeg tenker på brødbakst eller søtsaker) er jeg så redd for å øke matinntaket, i frykt for at vekta skal gå feil vei..

Hvordan løse det problemet isåfall?

Ble veldig langt dette, men håper noen tar seg tid til å svare likevel...

På forhånd tusen takk ihvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg, er at du får i deg for lite ballaststoffer. Forsøk å legge inn et par skikkelige grove knekkebrød til frokost, gjerne med egg på. Et knekkebrød har bare ca. 40 kalorier (sjekk pakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn Vektklubben til Grete Rhode på nett. Der kan du legge inn hva du spiser og se hvor mye kalorier det har. Lunchen din høres litt for mager ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke litt kålrot er tilstrekkelig til lunch. Du trenger mer å gå på for å holde en hel dag på skole/jobb. Kroppen din går nå på sparebluss den tiden av dagen du trenger mest futt.

Jeg vil anbefale deg knekkebrød eller litt grovt brød - gjerne spelt. Og så trenger alle litt fett. Spis gjerne nøtter. Eller hva med yoghurt (ikke lett). Avocado har også mye bra fett. Hold deg heller unna majonesen.

Med den treningsmengden du har, vil jeg også tro at du trenger litt mer av alt egentlig.... Du trenger ikke spise usunt, bare litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Frokost: liten porsjon med kinakål, paprika, agurk, en skive ost og skinke, et egg, litt majones
Hvorfor liten porsjon grønnsaker - det kan du spiser så mye du gidder av uten at det blir noe særlig mange kalorier. Kokt skinke er magert og gir en del proteiner, lasse på flere skiver på et stykke brød. Litt majones er OK, fettet er sånn noenlunde sunt og litt fett skal man ha.

Lunch: et par biter kålrot
Det var en liten lunsj! Hvorfor bare et par biter kålrot?

Middag: en kyllingfilet eller annet magert kjøtt sammen med en boks sopp, og ca.3-400g grønnsaker av forskjellig slag
Grei middag forsåvidt.

Kvelds: ca. samme som frokost.
Hender det du spiser noe fisk? Bruk fet fisk som pålegg innimellom så får du i deg litt d-vitaminer og sunt fett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her at du bør spise mer til lunsj. Tror også du trenger mer karbohydrater iom at du trener så mye!

Ellers så har frukt mange flere kcal enn grønnsaker, kan være verdt å tenke på mht. mellommåltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...