Kamikatze Skrevet 25. februar 2008 #161 Skrevet 25. februar 2008 Men hva i alle dager for slags rolle spiller det hva som er kostholdsteknisk mest næringsrikt? DET ER SNAKK OM BRYLLUP, ikke en total omlegging av gjestenes matvaner. Dessuten er det farlig å sende bleikfeite middelaldrende pommes frites- og hamburgermisbrukere ut på dansegulvet etter å ha stappet de proppfulle med kolesterol og animalsk fett. Det er ikke hensynsfullt overfor brudeparet å kjøre kombinert bryllgravelse. For gamle grandonkler stjeler nok oppmerksomhet fra før, med litt gratissprit innafor snippen. Bryllup - Én separat festaften...
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #162 Skrevet 25. februar 2008 Hva, syns du diskusjonen har sporet av.......? Min erfaring er at i absolutt ALLE diskusjoner som omhandler vegetarisme vil vegetarianerne før eller siden måtte "forsvare" valget sitt - kjøtteterne kommer med den ene merkverdige påstanden etter den andre ("SITER(Noli @ 24.02.2008 (23:27) ) "Om alle mennesker i hele norge sluttet å spise kjøtt ville vårt økosystem mer eller mindre kollapse etter kort tid." ), og veggisene må forklare og forsvare. Så også her. Men det er jo forsåvidt en interessant diskusjon - og det er mange rare og forvirrede tanker som svirrer rundt i hodene her på forumet. Tilbake til bryllup...
Tabris Skrevet 25. februar 2008 #163 Skrevet 25. februar 2008 (endret) Om alle mennesker i hele norge sluttet å spise kjøtt ville vårt økosystem mer eller mindre kollapse etter kort tid. Dette stemmer ikke, da vi har tatt et steg utenfor økosystemet når vi aler opp gris og kyllinger for å spise. Bortsett fra det synes jeg ikke vi skal overvurdere vår rolle - naturen og økosystemet klarer seg helt fint uten vår innblanding. Bedre, vil jeg tro. Dessuten er det vel få her inne som mener at mennesket var ment å være plantespisere fra naturens side. Det er forholdene dyr lever under jeg reagerer på, ikke hvorvidt vi spiste kjøtt eller ikke i steinalderen (noe vi gjorde). Men la meg da få stille et spørsmål tilbake: Når dere hører, leser og ser om forholdene dyrene lever under, da spesielt kylling, hvordan klarer dere da å fortsette å spise kylling? Jeg har til og med hørt folk si "Ja, det er forferdelig", også spiser de kylling dagen etter. Endret 25. februar 2008 av Tabris
onyx Skrevet 25. februar 2008 #164 Skrevet 25. februar 2008 Du kan godt være "lei av å høre at vegetarianere er så mye mer bevisste når det gjelder mat", men det er jo et faktum at de faktisk er mer bevisste! Vegetarianere har tatt et standpunkt om at de ikke ønsker å spise kjøtt (og fisk) - enten det er av dyrevernsmessige årsaker, grunnet helse, eller grunnet miljøhensyn. Jeg tviler på at kjøttetere flest har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt! Utrolig mange vegetarianer går rundt i den troen at de er de eneste som har tatt bevisste valg rundt sitt kosthold. For de fleste er "bevisst valg = vegearianer" og har man valgt å ikke være vegetarianer så har man ikke tatt noe bevisst valg. At en kjøttspiser er klar over problemene i kjøttindustrien og likevel velger å spise kjøtt er et bevisst valg. Jevnt over er jeg ikke overbvist om at den gjennomsnittlige vegetarianer er mer bevisst eller kunnskapsrik enn en kjøttspiser. Der er like inkonsekvente, emosjonelle og ensporet som de fleste andre vanlige dødlige, de har ikke generelt noe bedre kosthold og de fleste har store logiske brister i sin "overbevisning".
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #165 Skrevet 25. februar 2008 Men la meg da få stille et spørsmål tilbake: Når dere hører, leser og ser om forholdene dyrene lever under, da spesielt kylling, hvordan klarer dere da å fortsette å spise kylling? Jeg har til og med hørt folk si "Ja, det er forferdelig", også spiser de kylling dagen etter. Anyone!? Merkelig dette, at dere stiller det ene kritiske spørsmålet etter det andre til vegetarianerne, men ikke klarer å komme med et fornuftig svar når dere blir utfordret litt selv?
Tabris Skrevet 25. februar 2008 #166 Skrevet 25. februar 2008 Utrolig mange vegetarianer går rundt i den troen at de er de eneste som har tatt bevisste valg rundt sitt kosthold. Jeg har aldri hørt om, lest om eller møtt noen vegetarianere som tror dette. For de fleste er "bevisst valg = vegearianer" og har man valgt å ikke være vegetarianer så har man ikke tatt noe bevisst valg. At en kjøttspiser er klar over problemene i kjøttindustrien og likevel velger å spise kjøtt er et bevisst valg. Ja, det finnes kjøttspisere som er klar over problemene og likevel velger å spise kjøtt, men jeg våger likevel å påstå at de fleste kjøttspisere ikke har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt - de har aldri tenkt over det, tror jeg. Langt fra alle, men ganske mange. Jevnt over er jeg ikke overbvist om at den gjennomsnittlige vegetarianer er mer bevisst eller kunnskapsrik enn en kjøttspiser. Der er like inkonsekvente, emosjonelle og ensporet som de fleste andre vanlige dødlige, de har ikke generelt noe bedre kosthold og de fleste har store logiske brister i sin "overbevisning". Dette blir bare påstand mot påstand, og jeg tror du svartmaler mer enn hva som er reelt her. Alle har logiske brister - f.eks er det en stor logisk brist i kjøttspisere som sier de er glade i dyr når de samtidig spiser kylling. Jeg er enig i at vegetarianere er ikke generelt sett bedre, mer bevisst eller mer kunnskapsrike enn kjøttspisere. Det vil jo være en vill påstand siden det eneste vegetarianere har til felles er at de ikke spiser kjøtt. Men på akkurat dette med kjøttspising vil jeg nok si at flere vegetarianere er mer bevisst enn kjøttspisere siden de fleste vegetarianere har tatt et bevisst valg om hva de vil spise, mens de fleste (langt fra alle) kjøttspisere antagelig ikke har det. Rent personlig har jeg dog litt problemer med at man kan vite hvilke levevilkår kyllinger lever under og likevel spise det, og på akkurat det ene området vil jeg personlig mene at det er et bedre og mer etisk valg å ikke spise kylling enn å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #167 Skrevet 25. februar 2008 Utrolig mange vegetarianer går rundt i den troen at de er de eneste som har tatt bevisste valg rundt sitt kosthold. For de fleste er "bevisst valg = vegearianer" og har man valgt å ikke være vegetarianer så har man ikke tatt noe bevisst valg. At en kjøttspiser er klar over problemene i kjøttindustrien og likevel velger å spise kjøtt er et bevisst valg. Jevnt over er jeg ikke overbvist om at den gjennomsnittlige vegetarianer er mer bevisst eller kunnskapsrik enn en kjøttspiser. Der er like inkonsekvente, emosjonelle og ensporet som de fleste andre vanlige dødlige, de har ikke generelt noe bedre kosthold og de fleste har store logiske brister i sin "overbevisning". Jeg mener ikke at bevisst valg = vegetarianer. Men, jeg mener at veldig mange av de kjøtteterne jeg kjenner slett ikke har foretatt noe som helst "bevisst valg" i forhold til maten de spiser. Overraskende mange aner omtrent ingenting om hvordan kjøttproduksjon og slakting faktisk foregår (og man trenger vel kunnskap for å kunne foreta overveide og bevisste valg!). Vegetarianere (her snakker vi gjennomsnitt - jeg sier ikke at ALLE gjør det!) kjøper også mer økologisk enn den jevne kjøtteter - etter å ha foretatt BEVISSTE VALG omkring dyrevelferd og miljøhensyn. Jeg sier ikke at alle vegetarianere er mer bevisste forbrukere enn alle kjøttetere! Men gjennomsnittlig? Uten tvil. Du mener vegetarianere generelt ikke har et bedre kosthold enn kjøttetere - jeg mener du tar feil. Gjennomsnitt. Igjen. Den jevne nordmann spiser alt for mye kjøtt - det er også en av grunnene til at vi ser en kraftig økning i forekomsten av f.eks tarmkreft (Som er en sykdom som er mye sjeldnere blant vegetarianere) - det meste av forskning viser at et vegetarisk kosthold er gunstig i forhold til en lang rekke sykdommer. Når vegetarianere sjeldnere får sykdommer som kreft, hjerte-karsykdommer, diabetes, revmatisme...så må jo dette bety at (et bra sammensatt) vegetarisk kosthold er bedre enn det "vanlige" norske kostholdet. Logiske brister? Har du eksempler?
Tabris Skrevet 25. februar 2008 #168 Skrevet 25. februar 2008 . Logiske brister? Har du eksempler? Et vanlig eksempel her er jo vegetarianere som ikke spiser kjøtt pga dyrevelferd, men som spiser ikke-økologiske egg og melk.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #169 Skrevet 25. februar 2008 Et vanlig eksempel her er jo vegetarianere som ikke spiser kjøtt pga dyrevelferd, men som spiser ikke-økologiske egg og melk. Tror (og håper!) ikke det er mange som gjør det, da. De fleste som bruker egg kjøper vel økologisk (dersom de vet forskjellen på øko og frittgående - overraskende mange som tror frittgående er bra) - melkeprodukter er litt verre siden det er så begrenset hva som er å få tak i av øko-melkeprodukter her i landet. (Og så har man den store "øko-ost med animalsk løpe eller vanlig ost med mikrobiell"-problemstillingen ) Men jeg lurer fremdeles på dette: SITER(Tabris @ 25.02.2008 (08:32) ) * Men la meg da få stille et spørsmål tilbake: Når dere hører, leser og ser om forholdene dyrene lever under, da spesielt kylling, hvordan klarer dere da å fortsette å spise kylling? Jeg har til og med hørt folk si "Ja, det er forferdelig", også spiser de kylling dagen etter.
pinkybride Skrevet 25. februar 2008 #170 Skrevet 25. februar 2008 Esempler på at vegetarianere ikke er konsekvente, er at de spiser ost. I de fleste oster er det løpe som er laget av kumage. Norbo er nesten den eneste hvitosten uten løpe. Men jeg har da sett mange veggiser som spiser andre oster også. Og vegetarpizza med ost. De spiser også gele og puddinger som inneholder gelatin som også er et animalsk produkt. Jeg vet at bare veganere som ikke spiser noe animalsk proukt egg, melk osv. Men hvis vegetarianere tenker så mye på dyrene så burde de holde seg unna ost feks også. Melk og egg får man uten å ta liv av dyret, men kumage feks får man faktisk ikke uten å drepe dyret. Så hvor bevisst valgene er vet jeg ikke. Jeg vet hvor ille forhold dyrene kan være under og at ikke kjøttindustrien er så bra. Når jeg vet om slike ting og likevel spiser kjøtt, mener jeg jo at dette er et bevisst valg jeg tar og velger å spise kjøtt. Skjønner ikke hvordan dere kan påstå at man ikke gjør et valg når man velger å spise kjøtt. Jeg har faktisk tenkt mye over det å spise og ikke spise kjøtt. Og mener at jeg har gjort et valg å spise kjøtt. For det første liker jeg smaken på kjøtt, kylling og fisk og for det andre mener jeg det er godt for kroppen min. Dessuten liker jeg å være en person som kan spise det meste og ikke være til bry stadig vekk fordi jeg må ha spesialmat. Samtidig som jeg spiser kjøtt, prøver jeg innimellom å tenke litt over hva slags kjøtt jeg kjøper, osv. f.eks økologisk
Concertina Skrevet 25. februar 2008 #171 Skrevet 25. februar 2008 Men jeg lurer fremdeles på dette: SITER(Tabris @ 25.02.2008 (08:32) ) * Men la meg da få stille et spørsmål tilbake: Når dere hører, leser og ser om forholdene dyrene lever under, da spesielt kylling, hvordan klarer dere da å fortsette å spise kylling? Jeg har til og med hørt folk si "Ja, det er forferdelig", også spiser de kylling dagen etter. Jeg må vel innrømme at jeg er en av de, jeg kjøper økologiske egg fordi jeg vet hvordan forhold dyrene lever i, men siden utvalget av økologisk kjøtt er svært lite i nærbutikkene mine så spiser jeg kylling jevnlig. Det smaker godt, er sunt og passer i mange matretter - jeg vet at jeg burde i det minste kjøpe økologisk, men siden det ikke er så lett å få tak i... er vel strengt tatt ren latskap fra min side. Jeg er tildels vokst opp på gård så jeg vet hvordan slakting fungerer og for meg er det faktisk et bevisst valg å spise kjøtt. For å kommentere det som har vært diskusjonen i denne tråden: jeg tror ikke vi har noen gjester som er vegetarianere, men vi har valgt å ha buffe hvor det vil være nok av vegetariske retter i tillegg til kjøtt og fisk slik at det ikke vil være et problem. Skulle vi ha hatt 3-retters hadde vi selvsagt gitt et alternativ dersom noen av gjesten var vegetarianere/hadde allergier etc. Dersom jeg var invitert i et bryllup til to vegetarianere så ville jeg da absolutt anta at det kom til å være vegetarisk mat?! Jeg forventer jo heller ikke alkohol i et bryllup hvor begge er avholds... Noe annet ville jo vært rart, og den menyen som er nevnt høres mye bedre ut enn mye av det som blir servert i endel bryllup... (synes forsåvidt denne diskusjonen ikke hører hjemme under "bryllup" lenger )
Tabris Skrevet 25. februar 2008 #172 Skrevet 25. februar 2008 Tror (og håper!) ikke det er mange som gjør det, da. Jeg tror nok det er ganske mange som gjør det - det er jo det som er definisjonen på en vegetarianer. Hvis man unngår melkeprodukter og egg, så er man jo veganer og de er det jo færre av. Esempler på at vegetarianere ikke er konsekvente, er at de spiser ost. I de fleste oster er det løpe som er laget av kumage. Norbo er nesten den eneste hvitosten uten løpe. Men jeg har da sett mange veggiser som spiser andre oster også. Og vegetarpizza med ost. De spiser også gele og puddinger som inneholder gelatin som også er et animalsk produkt. Jeg vet at bare veganere som ikke spiser noe animalsk proukt egg, melk osv. Men hvis vegetarianere tenker så mye på dyrene så burde de holde seg unna ost feks også. Melk og egg får man uten å ta liv av dyret, men kumage feks får man faktisk ikke uten å drepe dyret. Så hvor bevisst valgene er vet jeg ikke. Ja, dette er eksempler på at man ikke er helt konsekvent. Men det er ikke eksempler på at man ikke er bevisst. Det er to forskjellige ting. Skal man snakke om å være inkonsekvent, så er det også inkonsekvent av kjøttspisere å spise kylling og ikke-økologiske egg når de ellers sier de er glade i dyr og mot dyremishandling. Ja, vi kan fint si at de fleste kjøttspisere ikke har tatt et bevisst valg. At du har gjort det er flott (selv om jeg ikke helt klarer å forstå hvordan man kan vite om forholdene kyllingene lever under for så bevisst velge å spise dem, men det er jo en annen sak), men du er ikke det samme som "de fleste". (synes forsåvidt denne diskusjonen ikke hører hjemme under "bryllup" lenger ) Ikke jeg heller så jeg tipset moderatorene, men de ønsket foreløbig ikke å dele tråden.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #173 Skrevet 25. februar 2008 Jeg tror nok det er ganske mange som gjør det - det er jo det som er definisjonen på en vegetarianer. Hvis man unngår melkeprodukter og egg, så er man jo veganer og de er det jo færre av. Ja, dette er eksempler på at man ikke er helt konsekvent. Men det er ikke eksempler på at man ikke er bevisst. Det er to forskjellige ting. Skal man snakke om å være inkonsekvent, så er det også inkonsekvent av kjøttspisere å spise kylling og ikke-økologiske egg når de ellers sier de er glade i dyr og mot dyremishandling. Jeg tror faktisk du under- eller feilvurderer mange kjøttspisere her. De fleste vet selvsagt noe om slakting, kjøttproduksjon osv selv om ikke alle har vært i et fjøs (jeg kjenner personlig langt flere kjøttetere enn vegetarianere med landbrukserfaring, og jeg kjenner ganske mange veggiser). Men det forholdsvis lett å distansere seg fra dette, eller bestemme seg for at det er ok, litt fordi man sjelden ser dyretransporter fra innsiden etc, litt fordi man synes kjøtt er godt og en overkommelig måte å få variert nok kosthold på. Det betyr da likevel ikke at man ikke er bevisst eller vet hva som skjer? Jeg synes det har mer med inkonsekvens og prioriteringer å gjøre, i tilfelle, og synes det er å sette seg selv på en litt for høy hest når man bare går ut fra at motparten er ubevisst.
Tabris Skrevet 25. februar 2008 #174 Skrevet 25. februar 2008 Jeg synes det har mer med inkonsekvens og prioriteringer å gjøre, i tilfelle, og synes det er å sette seg selv på en litt for høy hest når man bare går ut fra at motparten er ubevisst. Jeg ville foretrukket om du ikke la ord i munnen på meg. Jeg har aldri påstått eller ment at bare motparten er ubevisst. Jeg sier at jeg er temmelig overbevist om at det er flere vegetarianere som har tatt et bevisst valg om å ikke spise kjøtt enn det er kjøttspisere som har tatt et bevisst valg om spise kjøtt.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #175 Skrevet 25. februar 2008 Jeg tror nok det er ganske mange som gjør det - det er jo det som er definisjonen på en vegetarianer. Hvis man unngår melkeprodukter og egg, så er man jo veganer og de er det jo færre av. Selvsagt - jeg mente at jeg tror de aller fleste velger økologisk der det er mulig. Esempler på at vegetarianere ikke er konsekvente, er at de spiser ost. I de fleste oster er det løpe som er laget av kumage. Norbo er nesten den eneste hvitosten uten løpe. Men jeg har da sett mange veggiser som spiser andre oster også. Og vegetarpizza med ost. De spiser også gele og puddinger som inneholder gelatin som også er et animalsk produkt. Norbo, ostene fra Den Blinde Ku, en del oster fra Arla osv er vegetariske, det finnes også vegetarisk cheddar å få kjøpt. Du har helt rett i at de fleste oster i Norge inneholder animalsk løpe - og dermed ikke er vegetariske. Utvalget av vegetarisk ost (laget med mikrobiell løpe) i for eksempel Storbritannia er fryktelig mye bedre. Mange veggiser ønsker å kjøpe økologisk - men økologisk ost laget med mikrobiell løpe er så godt som umulig å få tak i i Norge, siden vi er så heldige her i landet at vi har Tine Meierier. Store kjeder som Peppes og Dolly Dimple's har pizza som de påstår er vegetarisk, selv om de bruker ost med animalsk løpe - sånt gjør det ikke akkurat lettere for en veggis som prøver å unngå "ost med kumage".
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #176 Skrevet 25. februar 2008 Jeg ville foretrukket om du ikke la ord i munnen på meg. Jeg har aldri påstått eller ment at bare motparten er ubevisst. Jeg sier at jeg er temmelig overbevist om at det er flere vegetarianere som har tatt et bevisst valg om å ikke spise kjøtt enn det er kjøttspisere som har tatt et bevisst valg om spise kjøtt. Men hvilket grunnlag har du for å tro at flertallet er ubevisst, da? Det virker ganske generaliserende, om ikke annet. Og jeg tror du tar feil i at folk er ubevisste, men at mange velger ut fra andre verdier og prioriteringer enn akkurat de du setter høyest. For eksempel tror jeg "tid og penger" er viktig for mange.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2008 #177 Skrevet 25. februar 2008 De spiser også gele og puddinger som inneholder gelatin som også er et animalsk produkt. J Njei, de fleste unngår vel gelatin etter beste evne vil jeg tro. men det puttes jo i de merkeligste ting, så det er ikke alltid like lett å holde oversikten! Jeg unngår også E120 for eksempel - og syns det er like festlig hver gang jeg opplyser en kjøtteter om at godisen han trykker i seg inneholder E120 = knuste insekter - mwoahahahaha! (Neida, jeg GJØR ikke det, egentlig, altså - jaffal bare avogtil.... Men sånt som E120 for eksempel, de færreste vet vel hva som egentlig skjuler seg bak e-nummeret, og de fleste (både kjøttetere og andre!) syns vel det er nokså...uappetittlig. Så hvorfor bruker produsentene det? Hm.)
Gjest Elfrida Skrevet 25. februar 2008 #178 Skrevet 25. februar 2008 Rødfarge fra Cochenille-lus er jo i det minste en naturlig rødfarge. Det plager meg ikke det minste at de er laget av lus.
Tabris Skrevet 25. februar 2008 #179 Skrevet 25. februar 2008 Men hvilket grunnlag har du for å tro at flertallet er ubevisst, da? Det virker ganske generaliserende, om ikke annet. Og jeg tror du tar feil i at folk er ubevisste, men at mange velger ut fra andre verdier og prioriteringer enn akkurat de du setter høyest. For eksempel tror jeg "tid og penger" er viktig for mange. Erfaring, både fra meg selv, mine omgivelser og hva jeg hører andre sier om seg selv og sine omgivelser. Selvsagt kan jeg ta feil, og at jeg da generaliserer. Det blir også litt feil når du sier at jeg mener at "folk er ubevisste". Det er mer generaliserende enn hva jeg noengang har sagt i hvertfall. Mitt erfaring og mitt inntrykk er i hvertfall at de fleste kjøttspisere ikke har tatt et bevisst valg om å spise kjøtt. Tid og penger er viktig for meg også.
Kamikatze Skrevet 25. februar 2008 #180 Skrevet 25. februar 2008 Jeg kom til å tenke på dette. Hvordan gjør dere det med vegetarianere i bryllupet? Får de egen meny, eller får de spise det de kan av det dere har planlagt? Hvordan ville dere reagert hvis en av gjestene fortalte at h*n er vegetarianer? Og forestill dere at dere er invitert til et bryllup hvor menyen er helt vegetarisk? Hvordan hadde dere reagert på det? Og hvis dere tenker på andre dere kjenner (eldre familiemedlemmer), hvordan tror dere de hadde reagert? Har noentanker eller erfaringer å dele? Lusefarge! Frittgående økoegg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå