Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har fått tilbud om en jobb i staten som jeg har lyst på der jeg ble tilbudt et lønnstrinn jeg synes virket litt lavt (dog høyere enn jeg har nå). Da jeg undersøkte litt, fant jeg ut hva to som jeg kjenner tjener på samme arbeidsplass. Den ene er nyansatt som meg, med samme utdanning, men uten tidligere erfaring, noe jeg har. Den andre har vært ansatt på stedet i en del år, men har ikke den samme (høye) utdannelsen som meg.

Begge hadde to lønnstrinn over det jeg ble tilbudt. Jeg prøvde meg med at jeg skulle ha 4 lønnstrinn mer siden jeg både har mer utdanning og erfaring. Nå har jeg blitt tilbudt 2, og ender på det samme som de jeg kjenner. Men jeg synes jeg burde fått litt mer uttelling.....Vil ha jobben, så må vel gi meg. Hva nå? Man kan vel ikke forhandle i det uendeligste? Har 6 måneders prøvetid, så kan kanskje forhandle igjen om 6 måneder??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kun erfaring fra det private og ikke fra staten, så det er mulig at dette rådet ikke funker hos deg.

Hos er det forholdsvis vanlig at kandidatene ved ansettelse foreslår en ny lønnsvurdering etter endt prøvetid dersom de ikke helt har fått det de ønsket seg. Dette må da i såfall nedfelles i kontrakten, slik at du har skriftlig dokumentasjon på at du er lovt en lønnssamtale. Er det noe "tak i" arbeidsgiver så blir dere enige om sånn ca hvilke kriterier som skal spille inn i denne neste lønnsvurderingen.

Dette kan være en god måte å gjøre det på, på den annen side vil en sånn "utenom-lønnsvurdering" sikkert måtte ta hensyn til budsjetter og rammer på det daværende tidspunkt. Jeg har selv opplevd å ikke få noen ting i lønnsvurdering ved endt prøvetid - da pga at de økonomiske resultatene var dårlige i bedriften på det tidspunktet selvom min innsats ble vurdert til svært god :(

Jeg ville også stilt spørsmål om hvor ofte det gjøres lønnsvurderinger, hvordan rutinene er for dette og når i såfall din neste lønnsvurdering er (spesielt hvis du ikke får igjennom vurdering ved endt prøvetid), og hvor mye du kan ha mulighet for å øke. For sannheten er at de fleste får sine mest vesentlige lønnshopp ved jobb-bytte og slik at det er vesentlig for deg å vite om mulighetene til å øke lønn når man har vært ansatt en stund.

Jepp - lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...