Gjest Gjest Skrevet 12. august 2006 #21 Skrevet 12. august 2006 Hadde det vært alvorlig (nå sier jeg ikke at bulimi ikke er alvorlig) som narkotika e.l som kan utvikle seg til å bli skikkelig ille, så prøver de og overtale deg til å fortelle andre, så du kan få hjelp. ← Nå ble jeg litt forbanna! Bulimi er alvorlig!!! Man kan faktisk dø av det hvis man ikke får hjelp... Høres ikke ut som du kan så mye om det, så da synes jeg du ikke skal si noe i det heletatt...
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #22 Skrevet 13. august 2006 Jeg snakket med en lærer da jeg var under 16 om mine problemer, en god stund før det skjedde noe mer. Men hun henviste til slutt til ppt, og deretter til fagperson jeg kunne snakke med om problemene mine. (Som også innebar spiseforstyrrelser blant annet.) Dette uten at foreldre visste noe, til tross for at lærer pushet på at det måtte fortelles hjemme. Da situasjonen ble mer alvorlig, måtte foreldrene informeres, også uten min tillatelse. Jeg husker jeg var kjempesint, skuffa og lei meg. Men nå i ettertid ser jeg at det selvsagt var nødvendig. Foreldre er de nærmeste man har, selv om det ikke virker sånn. Bulimi er en alvorlig sykdom, og hver eneste gang man kaster opp er det en fare for å dø. Både pga. hjerterytmeforstyrrelser, at man kan sprenge spiserøret og en hel masse annet. Det er nok mange som har dødd av det uten at noen har funnet ut dødsårsaken i ettertid, så dette er ikke noe å kimse av. Jeg vil anbefale deg å snakke med helsesøster på skolen din. Hun har kompetanse til å hjelpe deg, og til å snakke med deg over tid om det er nødvendig. Og også til å gi deg råd om hva du burde gjøre. Å ta det opp med en lærer du har romantiske følelser for, er nok ikke så lurt, fordi det kompliserer problemen dine. Det skjønner du nok selv også. Dette med taushetsplikt hos lærere er strengt, ja. Men de må da også tenke skjønn de, som alle andre. Når er det alvorlig? Eller alvorlig nok? Det er uhyre viktig å få hjelp med problemer så tidlig som mulig, for å forhindre at problemene blir enda større og dermed vanskeligere å bli kvitt.
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #23 Skrevet 13. august 2006 Trådstarter igjen... Helsesøster på skolen vår har ikke så godt rykte, hun har blant annet kjeftet på en overvektig jente i klassen fordi hun ikke ville slanke seg... læreren er mye greiere, har jo ikke tenkt å sjekke ham opp heller. Har nok ikke sjans dessverre har bare lyst til at hvis jeg skal si det til noen så må det være en jeg liker, ikke en fremmed. Og foreldrene vil jeg ikke at skal vite noe... ikke alltid at foreldre er til hjelp, selv om jeg ikke trenger si noe mer om det akkurat nå..
smile Skrevet 13. august 2006 #24 Skrevet 13. august 2006 Snakk med læreren din. Du virker voksen nok til å ta en real prat med han. Si at du ønsker å vite gangen i hva som skjer og om han er nødt til å kontakte andre. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. august 2006 #25 Skrevet 13. august 2006 Hva med å ta en tur på helsestasjonen? De også har erfaring innen sånt. Men jeg synst du skal ta en prat med han læreren din, bedre at du forteller det til noen enn at du holder det for deg selv. Lykke til og god bedring
Gjest Oppdatering*Trådstarter Skrevet 22. august 2006 #26 Skrevet 22. august 2006 Nå har vi fått lister over elevsamtaler til høsten, og på papiret står det at læreren har taushetsplikt Han ble spurt av en i klassen om det gjaldt hvis man hadde røykt hasj eller knust ruter, og det sa læreren ja til. Så da går det nok an å snakke til han. Enda noen uker til. Kan hende jeg feiger ut da, men brevet er skrevet
Gjest Tweek Skrevet 23. august 2006 #27 Skrevet 23. august 2006 Nå har vi fått lister over elevsamtaler til høsten, og på papiret står det at læreren har taushetsplikt Han ble spurt av en i klassen om det gjaldt hvis man hadde røykt hasj eller knust ruter, og det sa læreren ja til. Så da går det nok an å snakke til han. Enda noen uker til. Kan hende jeg feiger ut da, men brevet er skrevet ← Jeg syntes det er bra at du vil si det til noen! Om du velger å levere brevet eller ikke er jo opp til deg, men du har valg muligheten. Brev fungerer veldig bra syntes jeg.. Håper det går bra med elevsamtalen, og at du får hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2006 #28 Skrevet 24. august 2006 Du må jo ikke vente flere uker hvis det er noe du vil si nå...
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #29 Skrevet 30. august 2006 La brevet i posthyllen hans i dag, angret, gikk tilbake... og så var det borte *angggsstt* La det anonymt, men han skjønner det sikkert. Tør jeg gå dit i morgen da
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2006 #30 Skrevet 30. august 2006 Jada, det tør du vel. Du har jo noe du vil dele, og har tenkt på dette en stund. Da må du jo nesten gjennomføre det også, sant? Det går bra! Det er mye bedre at noen vet, enn å gå alene med dette. Kanskje dere sammen kan finne ut måter å hjelpe deg på. Bulimi er en sykdom som er vanskelig å komme ut av om man ikke får hjelp tidsnok. Vet en del om det. Håper du klarer å si noe, og klarer å være ærlig. Du har lite å tape på det!
Gjest bente85 Skrevet 30. august 2006 #31 Skrevet 30. august 2006 Men, helsesøster/helserådgiver har jo også taushetsplikt.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #32 Skrevet 31. august 2006 Vel, i dag skjedde... ingenting. Han sa ingenting, syntes kanskje han så litt rart på meg et par ganger, men det var nok bare innbilning.. og jeg tenker alle slags tanker, feks at noen andre har tatt brevet. Husj, sånn går det når man ikke tør si fra skikkelig.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #33 Skrevet 31. august 2006 Men, helsesøster/helserådgiver har jo også taushetsplikt. ← Ikke ovenfor foreldre/barnevern/og lignende om du er under 16. Det er også varierende hvor sterk taushetsplikt de har ovenfor barnevern/helsepersonell og lignende når du er mellom 16-18. “Fare for liv og helse” vil gjøre at de kan bryte taushetsplikten ovenfor slike instanser. (Uttaler meg generelt her, har ikke lest hele tråden)
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #34 Skrevet 5. september 2006 Beklager at jeg drar opp igjen denne tråden stadig vekk, ville bare fortelle åssen det gikk. I dag fikk jeg endelig snakket med ham Dvs jeg oppsøkte ham og fikk ikke frem et ord først, men han spurte Er det noe du vil fortelle? Jeg bare nikket og da forsto han det. Han hadde ventet på at noen skulle ta kontakt siden han ikke visste hvem som skrev brevet, og han ville ikke ta det opp foran alle. Nå har vi en avtale om at jeg skal skrive ned hvordan det går fremover. Hvis det går bra skal han ikke si det til noen. Hvis det blir problemer skal vi bli enige om hva som må gjøres. Slipper i hvert fall å snakke med "heksesøster" som jeg var redd for. Det gikk mye bedre å prate med læreren enn jeg fryktet, nå tror jeg på at det kan gå bra. Har ikke lyst til å skuffe ham.
Gjest Gjesta Skrevet 5. september 2006 #35 Skrevet 5. september 2006 Så bra!! Det er godt å høre at det hjelper å prate med noen! Håper ting ordner seg for deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå