Agurk Skrevet 8. august 2006 #1 Skrevet 8. august 2006 Jeg har foreldreansvar for datteren min. Nå vil far ( etter brudd ) ha deltforeldreansvar. Hva betyr det å ha delt foreldreansvar? Vet ikke om jeg tør å "gi" det til han. Moren hans har gått til barnevernet med bekymringsmelding etter at hun gikk løs på datteren min og faren hans angrep moren min. Hun gjorde det for å redde sitt egen skinn. Vet dem ikke kommer noen vei, men blir skremt når mennesker får seg til å være så onde. Onkelen hans truer meg på livet. Barnefaren og jeg har en lang og vond historie med vold. Hjelp. Jeg vil bare gjøre det beste for datteren min. PS. Jeg vil aldri nekte faren å se datteren sin, hvis noen trodde det. Jeg oppfordrer til et ryddig samvær. Må jeg gi han delt foreldreansvar? Er redd for hva dem kan gjøre da....
Tiger Skrevet 8. august 2006 #2 Skrevet 8. august 2006 Dette hørtes leit ut. Kan veldig lite om dette, men vet at ved delt foreldreansvar deler mor og far ansvar og samvær med barnet likt. Om far til nå har betalt bidrag, vil det også opphøre ved delt ansvar. Hvis det finnes noen form for dokumentasjon av volden (lege, politi, osv), kan det kanskje være lurt å innhente det så du er klar for en evt. megling. Lykke til
liv Skrevet 8. august 2006 #3 Skrevet 8. august 2006 Delt foreldreansvar er i følge loven; "Barneloven skiller mellom foreldreansvaret, barnets faste bosted og samværsretten. Foreldreansvaret er den rett og plikt som foreldre har til å bestemme for barnet i viktige personlige forhold. Dette gjelder f eks avgjørelser om endring av navn, om valg av type skole mv." Så foreldre med delt foreldreansvar har f.eks samme rett til å delta på foreldremøte/foreldresamtaler i skole/barnehage. Foreldre som ikke har delt foreldreansvar har ikke denne rettigheten. Her er noen nettsteder som sier noe om emne; http://www.oppdal.com/?pageid=1220&pubid=3943 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/23/441042.html
liv Skrevet 8. august 2006 #4 Skrevet 8. august 2006 Dette hørtes leit ut. Kan veldig lite om dette, men vet at ved delt foreldreansvar deler mor og far ansvar og samvær med barnet likt. Om far til nå har betalt bidrag, vil det også opphøre ved delt ansvar. Hvis det finnes noen form for dokumentasjon av volden (lege, politi, osv), kan det kanskje være lurt å innhente det så du er klar for en evt. megling. Lykke til ← Foreldreansvar har ingen ting med samvær eller bidrag å gjøre.
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Sannsynligvis må du gi ham foreldreansvar, ja. Men det har ikke så mye å si i det daglige. Det gir ham rett til den samme informasjonen som du får direkte fra skole og barnehage. Det er vel ikke noe problem? Så må han samtykke hvis barnet skal ha pass (men det finnes måter å ordne det på hvis han nekter på usaklig grunnlag), hvis barnet skal på privatskole, og hvis dere skal flytte utenlands. Stort mer er det ikke.
Agurk Skrevet 8. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2006 Ok, takk for svar. Så han får ikke mer "makt" i den forstand at han kan ta fra meg datteren min? Stoler på han, men ikke på moren hans som sitter bak og trekker i trådene. Hun vil meg ikke noe godt-desverre.
Far til 2 Skrevet 8. august 2006 #7 Skrevet 8. august 2006 Ok, takk for svar. Så han får ikke mer "makt" i den forstand at han kan ta fra meg datteren min? Stoler på han, men ikke på moren hans som sitter bak og trekker i trådene. Hun vil meg ikke noe godt-desverre. ← Med delt foreldreansvar vil han aldri kunne ta fra deg noe som helst. Han får derimot rett til informasjon om deres datter gjennom skole, lege, etc. "Delt omsorg" er noe helt annet. Heller ikke da kan han frata deg noe som helst. Derimot kan han tilby barnet mer samvær med en forelder barnet er glad i, tiltross for deres voksenkonflikt. Pass på at du ikke går i den fella at du fratar barnet en far hun faktisk er glad i.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #8 Skrevet 8. august 2006 Dette hørtes leit ut. Kan veldig lite om dette, men vet at ved delt foreldreansvar deler mor og far ansvar og samvær med barnet likt. Om far til nå har betalt bidrag, vil det også opphøre ved delt ansvar. Hvis det finnes noen form for dokumentasjon av volden (lege, politi, osv), kan det kanskje være lurt å innhente det så du er klar for en evt. megling. Lykke til ← Den av foreldrene som tjener mest kan bli pålagt å betale bidrag selv om de har 50/ 50 omsorg.
Alenepappa. Skrevet 8. august 2006 #9 Skrevet 8. august 2006 Delt foreldreansvar burde vært fastsatt ved lov.Det burde ikke være sånn at man må kjempe seg til delt foreldreansvar,når barnet faktisk er sønn eller datter av BEGGE foreldrene.. Når jeg sier dette tenker sikkert den egoistiske delen her inne at,det er ikke bra for mitt barn,forde faren er en dritt....eller mora er ei røy. Vi er faktisk tusen fedre her som veldig gjerne vil ha delt foreldrerett og bestemme for våre barn sammen. Selv har jeg delt foreldrerett,og moren til mitt barn valgte og flytte.Hadde det ikke vært for den delte foreldreretten,hadde jeg sittet her og bukke og nikke. Nå kan ikke mora ta med seg barnet vårt ut av komunen,for da må begge skrive under,og skriver ikke begge under er det kun retten som kan bestemme hvor det antas at barnet får det best.
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #10 Skrevet 8. august 2006 Selv har jeg delt foreldrerett,og moren til mitt barn valgte og flytte.Hadde det ikke vært for den delte foreldreretten,hadde jeg sittet her og bukke og nikke. Nå kan ikke mora ta med seg barnet vårt ut av komunen,for da må begge skrive under,og skriver ikke begge under er det kun retten som kan bestemme hvor det antas at barnet får det best. ← Nå tror jeg du blander begrepene. Hvis du kan hindre moren i å flytte ut av kommunen med barnet, har dere ikke bare felles foreldreansvar, men også delt daglig omsorg. Det er ikke det trådstarter spør om. Trådstarter: Faren til barnet ditt kan ikke hindre deg i å flytte ut av kommunen selv om han får felles foreldreansvar.
Alenepappa. Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Nå tror jeg du blander begrepene. Hvis du kan hindre moren i å flytte ut av kommunen med barnet, har dere ikke bare felles foreldreansvar, men også delt daglig omsorg. Det er ikke det trådstarter spør om. Trådstarter: Faren til barnet ditt kan ikke hindre deg i å flytte ut av kommunen selv om han får felles foreldreansvar. ← Jeg hindrer ikke moren og flytte med barnet ut av komunen,jeg sa bare det at når man har delt foreldreansvar må man skrive under på flyttemelding begge to,ikke den ene forelderen alene. om ikke begge skriver under er ikke flyttemeldingen gyldig.
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 Jeg hindrer ikke moren og flytte med barnet ut av komunen,jeg sa bare det at når man har delt foreldreansvar må man skrive under på flyttemelding begge to,ikke den ene forelderen alene. om ikke begge skriver under er ikke flyttemeldingen gyldig. ← Og det er feil. Den som bor sammen med barnet kan flyttemelde seg og barnet til hvilket som helst sted i landet, og den andre forelderens underskrift trengs ikke, uansett om det er felles foreldreansvar eller ikke.
lille SB Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 Jeg hindrer ikke moren og flytte med barnet ut av komunen,jeg sa bare det at når man har delt foreldreansvar må man skrive under på flyttemelding begge to,ikke den ene forelderen alene. om ikke begge skriver under er ikke flyttemeldingen gyldig. ← Om barnet bor sammen med begge foreldrene og de har felles foreldreansvar så må begge skrive under på flyttemelding om den skal være gyldig. Om den ene ikke skriver under, og den andre flytter med barna så går det 6 måneder før barnet blir flyttet over på ny adresse. Dette så sant det ikke er reist sak for domstol med ønske om at barnet skal flyttes tilbake. Om foreldrene ikke bor sammen, kan den som har hovedomsorgen melde flytteforandring for barnet hvor h*n vil innenfor landets grenser. Men skal h*n flytte utenlands så kreves det samtykke fra den andre av foreldrene.
Alenepappa. Skrevet 8. august 2006 #14 Skrevet 8. august 2006 Og det er feil. Den som bor sammen med barnet kan flyttemelde seg og barnet til hvilket som helst sted i landet, og den andre forelderens underskrift trengs ikke, uansett om det er felles foreldreansvar eller ikke. ← Du tar feil nå,desverre. Har nettop vært gjennom dette,og delt foreldreansvar innebærer at begge foreldre må skrive under. Min sønn har adresse her hos meg,mora forsøkte og sende inn flyttemelding på sønnen min,men da fikk jeg brev om at flyttemeldingen ble annulert pga manglende underskrift fra far.
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #15 Skrevet 8. august 2006 Du tar feil nå,desverre. Har nettop vært gjennom dette,og delt foreldreansvar innebærer at begge foreldre må skrive under. Min sønn har adresse her hos meg,mora forsøkte og sende inn flyttemelding på sønnen min,men da fikk jeg brev om at flyttemeldingen ble annulert pga manglende underskrift fra far. ← Neimen om jeg gjør. Vis meg regelen som sier noe annet. Din situasjon er en helt annen. Sønnen har adresse hos deg - altså er det BARE din underskrift som trengs. Du kan flyttemelde ham ut av kommunen uten morens underskrift, hun kan ikke flyttemelde ham noen steder.
Alenepappa. Skrevet 8. august 2006 #16 Skrevet 8. august 2006 Neimen om jeg gjør. Vis meg regelen som sier noe annet. Din situasjon er en helt annen. Sønnen har adresse hos deg - altså er det BARE din underskrift som trengs. Du kan flyttemelde ham ut av kommunen uten morens underskrift, hun kan ikke flyttemelde ham noen steder. ← Okei den har jeg aldri pønsket på en gang,beklager,trodde det gjaldt begge foreldrene...
Gjest allium Skrevet 8. august 2006 #17 Skrevet 8. august 2006 Okei den har jeg aldri pønsket på en gang,beklager,trodde det gjaldt begge foreldrene... ← Dere har jo en helt annen situasjon - nå kom jeg på hvem du var. Har ikke dere delt omsorg, da? Muligens må du ha hennes underskrift for å flyttemelde barnet da, men hun kan ihvertfall ikke flytte barnet uten din, siden han bor hos deg offisielt. Jeg er ikke helt inne i reglene for dette ved delt omsorg. Men jeg vil ta en sjanse og si at folkeregisteret antagelig bare forholder seg til det de vet, nemlig hvor barnet bor idag, og hvilken forelder som bor der sammen med barnet. Denne forelderens underskrift vil da være påkrevd for flytting, og de vil neppe spørre etter den andre. Hva som skjer hvis den andre så tar saken til retten derimot, det aner jeg ikke. Trådstarter derimot, har ikke delt omsorg, og har barnet boende hos seg. Avtaler hun felles foreldreansvar, kan hun fortsatt flytte innenlands med barnet, uten farens underskrift.
Alenepappa. Skrevet 8. august 2006 #18 Skrevet 8. august 2006 Dere har jo en helt annen situasjon - nå kom jeg på hvem du var. Har ikke dere delt omsorg, da? Muligens må du ha hennes underskrift for å flyttemelde barnet da, men hun kan ihvertfall ikke flytte barnet uten din, siden han bor hos deg offisielt. Jeg er ikke helt inne i reglene for dette ved delt omsorg. Men jeg vil ta en sjanse og si at folkeregisteret antagelig bare forholder seg til det de vet, nemlig hvor barnet bor idag, og hvilken forelder som bor der sammen med barnet. Denne forelderens underskrift vil da være påkrevd for flytting, og de vil neppe spørre etter den andre. Hva som skjer hvis den andre så tar saken til retten derimot, det aner jeg ikke. Delt omsorg er kun en avtale foreldre i mellom. Det er ikke noen regler for delt omsorg,men bare en avtale om at foreldrene skal samarbeide enda mere om barnet.Den dagen noe skjærer seg og foreldrene faller ut er det det som står i papirene som gjelder.
Tiger Skrevet 10. august 2006 #19 Skrevet 10. august 2006 Ooops. Beklager har jeg svarte så riv ruskende galt. Bra for trådstarters del at jeg tok så feil da Blander nok sammen begrepene litt, da jeg har venninner med delt foreldre-ett eller annet og trodde dette var det samme. Sorry
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #20 Skrevet 10. august 2006 Sannsynligvis må du gi ham foreldreansvar, ja. Men det har ikke så mye å si i det daglige. Det gir ham rett til den samme informasjonen som du får direkte fra skole og barnehage. Det er vel ikke noe problem? Så må han samtykke hvis barnet skal ha pass (men det finnes måter å ordne det på hvis han nekter på usaklig grunnlag), hvis barnet skal på privatskole, og hvis dere skal flytte utenlands. Stort mer er det ikke. ← Men hun har foreldreansvaret alene, det tyder på at hun ikke bodde med barnets far da barnet ble født - OG DA HAR HUN FORELDREANSVARET ALENE! Hvis hun ikke har skrevet under et eget skjema for delt foreldreansvar. Faren vil IKKE få delt foreldreansvar uten å gå til retten. Det kan det i denne saken se ut som ikke vil gi ham det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå