Gå til innhold

Hvordan ri_

Gjest Stian

Anbefalte innlegg

Dette er ikke ett innlegg av erotisk karakter (som det viser seg at google gjerne finner frem når jeg søker på emnetittelen). Jeg skal ut og ri for første gang i mitt liv, i en alder av 31. Jeg skal selvfølgelig ha med meg kyndig veileder, men kunne gjerne tenkt meg og fått noen tips på forhånd slik jeg ikke kommer der helt grønn.

Finnes det sider på nett, ala Horesebackriding for dummies?

Takker for alle tips som er mulige å få, jomer forberedt jeg er til bedre tror jeg opplevelsen blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rytter

Hm...tror ikke det finnes "dummies"-sider for folk som ikke har ridd før. Det funker ikke sånn nemlig...Men på biblioteket kan du helt sikkert finne "min første hestebok" og "lær å ri", beregnet på barn. (Like anvendelige for voksne, da det er det samme man gjør)

Spør din veileder. Selv er jeg betenkt over alle som "bare skal ri litt" uten å ha minste peiling. Det finnes ingen snarveier til å lære seg å ri, og som nybegynner i en setting som den du skisserer, kan du komme utfor situasjoner du ikke rår over pga manglende trening (som du ikke kan få ved å skumme over "Ridning for dummies")

Ridning er veldig prøv og feil-trening, men man bør helst ikke havne på sykehus fordi det ble uansvarlig.

Når det er sagt:

Mas på din hestekyndige veileder om å sjekke hestens utstyr så alt sitter bra og ikke har slitasjeskader, og be vedkommende sjekke at gjorden er etterstrammet.

Ikke ri i fortere gangart enn skritt (gå). Jo høyere fart, jo vanskeligere å håndtere, og større sjanse for ulykker. Trav og galopp er for dem som er øvet (= 2-3-års rideerfaring, jevnlig minst en gang i uka)

Hvis hesten løper løpsk, ikke skrik i panikk. Det skremmer hesten ennå mer. Len deg godt tilbake (sitt tungt i salen), må du holde deg fast så hold foran i salen. Prøver du å slå armene rundt hestens hals for å holde deg fast, er du dømt til å falle av.

BRUK GODKJENT RIDEHJELM og spør spesielt om å få hjelp til å stramme den til så den passer deg.

Det er bedre at du forteller at du er grønn på området, og spør og graver. Du lurer faktisk hverken hesten eller hestefolk ved å lyve på deg erfaring (og det er bare tåpelig). Si det som det er, så får du en rolig hest og forhåpentligvis blir ekstra passet på av veilederen.

Lykke til! Jeg har 25 års erfaring med hest, og jeg hadde IKKE tatt deg med på ridetur når du ikke har noe erfaring fra før! Jeg ville anbefalt deg minst et år på rideskole først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Du kan skjekke hest.no og lese litt rundt der. Litt nederover siden til venstre finner du linken "ABC om hest" og der kan du finne forklaring på på-og av-stigning og sits, og også på hvordan oppføre seg rundt hester.

Jeg har 25 års erfaring med hest, og jeg hadde IKKE tatt deg med på ridetur når du ikke har noe erfaring fra før! Jeg ville anbefalt deg minst et år på rideskole først.

Er litt uenig med deg over. Å kreve at folk skal gå et år på rideskole før de kan ta seg en tur for hyggens skyld blir lit tfor drøyt. Det finnes mange kjempeflinke ryttere som aldri har satt en fot på ridesenter. Ridning skal være gøy og avslappende. Nå har ridd i ti år og har mange ridetimer bak meg og må si det frister lite å sende entusiatiske, voksne "nyfrelste" hesteinteresserte inn i et støvete ridehus med gaulende ridelærer. Det finnes bedre måter å oppleve hester og ridning på. Såklart skal man ta det rolig i begynnelsen, men et år på rideskole hadde nok kvelt mange interesserte. Og sikkerhet er viktig, hjelm er selvfølge, men man må ha det litt gøy også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

vil også legge til at det kan være greit å ha sko med hæl, og sko som ikke er for tykke (du finner sikkert bilder eller lignende på hest.no).

IKKE bruk gummistøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rytter

OK, fluesmekker. Deg om det.

Til Stian: Dersom du vil lære om hest i trygge omgivelser og komme inn i et inspirerende voksenmiljø, så let deg fram til en stall som driver opplæring i westernridning. Masse menn der, og du slipper unna det miljøet som fluesmekker generaliserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Rytter; vet ikke hvor du kommer fra, men det er desverre veldig lite seriøse plasser for voksne å lære å ri i dette landet, det er absolutt "miljøet som fluesmekker generaliserer" som dominerer. Desverre ;) Det jeg mener er at jeg, som voksen, ville fortrukket å finne en privatperson som kunne ri, til å låne deg en hest og lære deg det gradvis, fremfor å humpe rundt inni svette ridehaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

For ikke å snakke om at voksne mennesker har en helt annen læringskurve enn den rideskoler bruker! Savner faktisk ridetilbud for voksne mennesker jeg, der jeg slipper å skritte rundt i en ridehall 1-2 år før man får ri tur....

Eller i mitt tillfelle, et intensivt oppfriskningskurs for slike som meg som red som ung, men ikke har ridd på 15-20 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at voksne mennesker har en helt annen læringskurve enn den rideskoler bruker! Savner faktisk ridetilbud for voksne mennesker jeg, der jeg slipper å skritte rundt i en ridehall 1-2 år før man får ri tur....

Eller i mitt tillfelle, et intensivt oppfriskningskurs for slike som meg som red som ung, men ikke har ridd på 15-20 år...

Litt OT, men det kunne jeg ha tenkt meg også!

Og, Stian, sko/støvler med litt hæl er lurt. Bukser med grove sømmer på innsiden, f.eks. jeans, kan gi deg gnagsår på steder du ikke en gang visste at du hadde steder! Sjekk om du kan få lånt deg en ridebukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rytter

Jeg hører hjemme på østlandet og har gått på rideskole uten ridehall da jeg var yngre.

Som jeg sa i mitt første innlegg; Jeg ville ikke tatt ansvar for å ta med en voksen uerfaren på tur, selv om han fikk låne min uendelig snille og rolige dølagamp. Jeg er vant med å vurdere risiki, og "utfordrer ikke skjebnen".

Forøvrig vet jeg ikke hva slags dårlige erfaringer du har med rideskole, men jeg tror rytterforbundet ville vært uenig i din karakteristikk av de fleste ridesentra i Norge. Det stilles stadig strengere krav til kompetanse og sikkerhet der, og flere forskrifter kommer de nærmeste årene. (I tillegg til at det finnes egne voksenkurs de fleste steder)

Ville du gitt sportsbilen din til en 16-åring som aldri hadde kjørt bil før, og kjørt på motorveien (eller i Oslo i rushtrafikken)?

Å tro at enhver som eier eller disponerer hest er kompetent til å vurdere risiko ved turridning for en uøvet person, er derimot en vrangforestilling.

Som oftest går det bra med folk som rir på tur, men så er da ofte "lykken bedre enn forstanden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rytter

Voksne har en raskere læringskurve, ja, men de er ikke like smidige i kroppen som barn/tenåringer, og trenger lengre tid på å beherske kroppen når de rir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Tilbuet på østlandet er nok betraktelig bedre enn andre steder på landet. Hyggelig hvis det finnes gode tilbud for voksne der du er ihvertfall, da, det er jo bare positivt for ryttersporten det ;) Hurra hurra! Men allikevel, ridning er for alle, man burde ikke måtte reise flere timer og betale flesk for voksenkurs for å kunne kose seg med en ridetur i ny og ne. Syntes nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trav og galopp er for dem som er øvet (= 2-3-års rideerfaring, jevnlig minst en gang i uka)

Bare skritte i 2-3 år på rideskole før man kan trave/galoppere? :overrasket:

På de rideskolene jeg har vært innom har man begynt å trave etter noen uker, hvis rytteren ønsket det. Jeg hadde aldri giddet å gå på rideskole i 2-3 år hvis det kun dreide seg om å skritte rundt i ring hver uke.

Er enig i at man bør ta det litt rolig i begynnelsen, for all del, men dette ble litt i overkant hysterisk for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skritte i 2-3 år på rideskole før man kan trave/galoppere? :overrasket:

Synes jeg også høres litt merkelig ut med mindre det er snakk om veldig små barn!

Slik fungerte det i hvert fall ikke da jeg lærte å ri. Ikke var ridelæreren av den uerfarne sorten heller! Hun het nemlig Kjersti Wigen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rytter

Nei, jeg er verken hysterisk eller noe annet. Jeg mente at man bør ha 2-3 års rideerfaring før man traver/galopperer på tur (+- etter hvilke evner man har). Noen har ridning i kroppen, andre har det definitivt ikke.

Det er mye mer som kan skje ute på tur enn inne på en "trygg" ridebane, der hestene sjeldnere finner på "noe tull", i tillegg til at du har en ridelærer som følger med og kan instruere om en situasjon oppstår.

Forøvrig er det noe greiere og mer oversiktlig å ri to sammen på tur, enn å ri i følge med 10-20 stykker.

Men nå føler jeg tråden avsporer litt her. Hva med å gi trådstarter konkrete tips!

Rideteknisk er det jo ikke bare å gi en tominutters rideinnføring før han skal opp på hesteryggen ala: "For å stoppe drar du alt du klarer i tøylene, og for å starte sparker du den i magen"?

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

hei stian, og lykke til med rideturen din! et par tips, som du allerde har fått:

- ha sko/støvler med litt hæl - men ikke de mest klumpene turstøvlene dine.

- ha en behagelig bukse, men ikke for glatt

- bruk hjelm og pass på at du får en som passer deg!

vel plassert på hesten, så prøv å slappe av - tenk deg litt tung i rumpa - balansen forverres av å tippe fremover. alle hester beveger seg ulikt , noen er veldig "lette" å sitte på, andre har store bevegelser som er vanskeligere å følge. trolig ( vet ikke hvor eller hva slags tur du skal på, og hvilke hester du har tilgang på) vil du få en "nybegynnerhest" som har rolige bevegelser, godt gemytt og reagerer lett på signaler fra deg.

signaler du kan gi hesten: trykke med bena(bena når du rir kalles sjenkel) betyr at hesten skal gå fremover. trekke i tøylen (høyre/venstre) betyr sving, og trekke i begge betyr stopp. tøylen er reimen som går fra bittet og som du holder i.

viktigst av alt - ha gode klær, hjelm - slapp av og ha det artig. håper du får en trivelig hest og instruktør som gir deg en god opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på meg selv som en erfaren rytter, jeg har hatt tre hester samtidig i seks år, ridd i åtte, og brukt mange timer på hesteryggen hver eneste dag. Det er noen år siden jeg satt på en hest sist, men allikevel.

Jeg har aldri satt mine ben på en rideskole - ganske enkelt fordi det ikke fantes noe slikt der jeg kommer fra. Ingen har lært meg å ri. Mitt første møte med en hesterygg var som niåring - en tur, alene, der eieren satte meg oppå og lot hesten lunte avgårde. Skummelt? Ja. Men det gikk veldig bra.

Det lureste er kanskje å finne en mellomting mellom metodene beskrevet ovenfor og denne. Jeg ville nok ikke satt en niåring på min hest og klappet den på rompa. Men herregud, hvor mange hadde giddet å holde på med hest i to-tre år uten å få bevege seg i naturen i raskere tempo enn skritting?? For noe tull.

Lykke til med din første ridetur! Regner med du får noe opplæring før du skal avgårde. Du har fått mange gode tips her, men husk en ting: mange, spesielt voksne menn, tenker ikke over at det er et levende vesen de har mellom beina. Hesten skal ikke brukes som en bil, det er ikke snakk om tut og kjør. Vær forsiktig med tøylene og beina. Munnen til hesten er sårbar, det er ikke noe særlig å ha en verdensmester på ryggen som drar og rykker i alle retninger. (nå sier jeg ikke at du er slik, jeg bare nevner det...)

Dette går helt sikkert kjempebra! :)

Endret av Ithaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg

Må si jeg syns "Rytter" er ganske overforsiktig. Hvis man ikke vil inn i et ridehus, vil interessen for ridning være død etter 2-3 år med skritt. Jeg begynte å ri da jeg var 10 år gammel, og vi begynte å trave allerede første gangen (dette var riktignok på bane). Det gikk helt fint det. Galopperte etter noen uker. Selvfølgelig skal man ikke kjøre alt for fort på, men det er noe med motivasjonen. Man skal tenke sikkerhet, men ridning skal også være gøy.

Hvis jeg hadde med en helt fersk rytter å gjøre, ville jeg nok ridd litt på bane de første gangene. Dette for å få inn noen grunnleggende ting og for å bli trygg på seg selv og hesten.

Som andre nevner er dette med hæl på skoen viktig (dette er for at du ikke skal bli hengende igjen i stigbøylen og bli dratt etter hesten om du mot formodning skulle falle av).

Når det gjelder utstyr er det dumt å kjøpe ale for mye før man vet om man vil fortsette (dyrt), men en ridebukse er virkelig å anbefale.

Hvis du vil briefe litt når du treffer ridelæreren, kan vite at du holder tøylene mellom lillefinger og ringefinger. Og at hælene skal peke nedover og tærne framover. For å få hesten til å gå framover, klemmer du med beina, og du stopper ved å sette deg tungt i salen og dra forsiktig i tøylene.

Lykke til! Og ha det gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...