Gå til innhold

Vaffler


Gjest svenskbrud

Anbefalte innlegg

Gjest svenskbrud

Hej!

Jag söker med ljus och lykta efter ett recept på våfflor.

Är det någon vänlig själ i Norge som har ett recept på genuint "Norska" våfflor?

tacksam för svar...vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: svenskbrud den 2002-03-21 21:16 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg pleier å ta det litt på feelingen, men her er en oppskrift jeg bruker:

2 egg

2 ss sukker

3 1/2 dl hvetemel

1/2 ts bakepulver

ca 1/2 liter melk

og evt litt kardemomme

Pleier å røre sammen egg, sukker og litt av melken.

Så tilsetter jeg melet og bakepulveret.

Til slutt resten av melken.

Dette blir 8-10 plater... lag dobbel porsjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppskrift:

(8 plater)

3 dl. mel

2 ss sukker

1 egg

1/2 ts bakepulver

1/2 ts vaniljesukker

3 dl melk

2-3 ss smeltet smør

Piskes sammen - la røren hvile i ca 30 min før du starter stekingen.

Serveres med rømme, syltetøy, sukker, brun-ost.

Nam-nam sier jeg bare! kyss.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også kjempegodt med noe surt i vaffelrøra, enten rømme eller kulturmelk. Bytt ut deler av eller hele melken i oppskriftene over med noe surt. Da må du også bytte ut bakepulveret med natron.

Jeg pleier å ha dobelt så mange spiseskjeer sukker som antall egg, pisker til eggedosis, tilsetter en halvliter melk/surmelk/rømme eller så og så tilsetter jeg mel til røra er passe tykk. Lar stå og svelle en halvtimes tid. Smelter litt smør og har i røra før steking.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svenskbrud

Lea och Usikker!

Nu har jag testat båda recepten. Goda båda två tycker både jag och mina barn. Tusen tack igen för recepten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens beste vaffelrøre

Egg - stk11 6

Farin - dl.11 4

Margaring - gr.11 500

Melk - liter11 1,4

Hvetemel - liter112

Bakepulver - ts.115

Salt - ts.11 1

Vaniljesukker - ts.113

Kardemomme - ts11 4

Dette gir ca. 4 liter - og vaffelrøren kan godt fryses ned - til neste gang hvis dere ikke spiser opp alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppskrift på svenske vafler!

Jeg er på jakt etter oppskriften på de tykke

vaflene dere lager i sverige. Har du den?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svenskbrud

*flau* Jag använder mig bara av halvfabrikat som man tillsätter vatten...

MEN

Hittade ett recept i "husmoderns almanack 1970"

8 laggar Frasvåfflor

3dl vetemjöl

1½ dl kallt vatten

3dl vispgrädde (tjock ovispad grädde)

2msk smält smör/margarin (msk=spiseskjed)

Blanda mjöl och vatten, vispa grädden och tillsätt den och det smälta avsvalnade fettet. Hetta upp våffeljärnet. Pensla laggen väl första gången, sedan behöver den knappast smörjas. Lägg på ett par rågade matskedar av smeten, bred ut den något och grädda våfflan ljusgul.Lägg dem var för sig på ett galler så håller de sig frasiga. Servera frasvåfflorna så nygräddade som möjligt med socker, sylt eller aningen tinade djupfrysta bär...

Recept nr 2

Gräddfilsvåfflor (römme?)

10 st

3dl vetemjöl

3dl iskallt vatten

3spskj matolja

3dl gräddfil(surgrädde/römme?)

vispa samman mjöl och vatten till en slät smet och låt smeten stå och svälla i ca 20 minuter. Tillsätt olja och gräddfil(römme) under vispning. Grädda våfflorna och servera dem så nygräddade som möjligt med tjock vispad grädde och sylt.

Vet ej hur dessa båda våfflor smakar, har bara skrivit av recepten... Om ni gör dessa , låt mig veta om det blev gott..

icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hej!

En annan svensk här... Jag kan dessvärre inte heller hjälpa till med ett recept på "tjocka" svenska våfflor. Jag bor i mellersta Sverige och här lagar vi tunna frasvåfflor (som i det första receptet Svenskbrud skrev).

Jag vet ju med mig att matkultur kan variera mycket från en plats till en annan i ett land, så det är möjligt att man lagar våfflor efter andra recept på andra ställen i Sverige.

Jag har emellertid ett recept från Norge där våfflorna blir tjockare, inte så frasiga och mera "matiga", då det är både fil och mjölk i dem (de är supergoda!). Jag tycker mera om dem än de svenska frasvåfflorna. Frasvåfflorna tycker jag lämpar sig mera som efterrätt än som något annat, faktiskt.

Hoppas att det är andra svenskar här som kan hjälpa till med ett recept på sådana svenska våfflor som efterlyses...

Ha de!

/Åsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Hei!

Rumme oppi røra gjev ein kjempegod smak! Bruk ein vanleg oppskrift minus smør. Ta oppi nokre spiseskjeier rumme (ca.2-3ss til 10vafler) = kjempegodt! Surmjølk gjer seg og i vaflar, men bruk da 1 ss natron som hevingsmiddel.

vaffelglad studentinne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 20 år senere...

Annonse

Gjest svenskbrud skrev (På 21.3.2002 den 0.03):

Hej!

Jag söker med ljus och lykta efter ett recept på våfflor.

Är det någon vänlig själ i Norge som har ett recept på genuint "Norska" våfflor?

tacksam för svar...http://kvinneguiden.no/Forum/smil/vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: svenskbrud den 2002-03-21 21:16 ]

Hei.

Det heter vafler

Anonymkode: 9c198...c94

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei.

Det heter vafler

Anonymkode: 9c198...c94

Og tråden er over 20 år gammel og det har ikke vært aktivitet i den siden april 2002! 😂😂😂

Anonymkode: 2d0f0...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk Kvinneguiden! 

å sutre i en tjue år gammel tråd, bare for å klage og sutre på grunn av stavemåte. Kvinneguiden blir mer og mer som en forbanna søppelplass.    

Anonymkode: 2880b...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hei.

Det heter vafler

Anonymkode: 9c198...c94

Våfflor er jo det søteste ordet da 87A76646-749C-4A86-B1CC-49117C03C202.gif.615503407ae7bf600804c1655a217ca3.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det stavet med to f-er for 20 år siden eller hva? 🤔 Er det mandela-effekten som er ute og går her?

Anonymkode: e4ffb...541

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaffelkak heter det. Hilsen nordlænning. 

Anonymkode: f723e...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...