Gå til innhold

Bør handikappede få hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste i et annet forum om en som ikke hadde fått invilget hjelp til å betjene hjelpemidler han trengte for å oppnå orgasme.

Synes du hadikappede burde få hjelp til dette, å i tilfelle hvem er det da som skal yte denne hjelpen, og hvilken hjelp kan ytes?

Selv er jeg hjelpepleier, å kunne aldri godtatt å bli pålagt den type arbeidsoppgaver. Samtidig har jeg full forståelse for at enkelte trenger hjelp for å få utløsning, så for meg er dette en vrien problemstilling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ingen bør pålegges prostitusjon.

Det mener jeg også, men hvor skal handikappede som må ha hjelp til å oppnå orgasme gå da?

Til prostituerte? Skal de betale dette selv, eller burde de få en slags stønad til det formålet?

Siden det er forbudt med bordeller her i Norge, skal da den handikappede i tillegg være nødt til å leie hotellrom, eller skal de risikere å ta prostituerte inn i hjemmet sitt?

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg husker denne debatten gikk rundt seksuelle hjelpemidler som dildoer, sjømannsbruder og sånt for en tid siden.

Gjerne for meg, når det gjelder sånt. Uten at jeg kjenner det helt store engasjementet.

Når det gjelder prostitusjon blir det helt feil.

Gjest Sativa
Skrevet

Jeg er vernepleier, og jeg hadde rett og slett dødd hvis jeg skulle hjelpe til med sånt. Men jeg skjønner jo frustrasjonen, må jo være grusomt. Flere av de jeg jobber med, har ikke problemer med det i det hele tatt, vet at et par har instruert noen av de vi jobber med i onani. Fordi de helt åpenbart gjorde det "feil".

Skrevet

Prostutisjon er galt.

Jeg syns det burde utvikles apparater de selv kunne håndere til dette kanskje?

Skrevet (endret)

Det er da vitterlig ikke en statlig oppgave å sørge for at retarderte skal få oppnå orgasme/utløsning.

Det får de klare selv, eller få hjelp av andre på privat basis.

Endret av Christiane
Gjest Gjest1
Skrevet
Det er da vitterlig ikke en statlig oppgave å sørge for at retarderte skal få oppnå orgasme/utløsning.

Det er jo en litt interessant problemstilling. Hva er reelle behov for et menneske? Er det bare mat og hygiene som er basisbehov?

Skrevet
Det er jo en litt interessant problemstilling. Hva er reelle behov for et menneske? Er det bare mat og hygiene som er basisbehov?

Neida, et menneske trenger nok mer enn bare vann og brød. Seksuell stimulans er dog noe jeg synes hører hjemme i den private sfæren, ikke i det offentlige.

Om noen stakkarer da aldri får utløsning eller orgasme så er det trist, men efter min mening den beste måten å innordne seg efter.

Skrevet
Ingen bør pålegges prostitusjon.

Handikappede kan spørre om hjelp til å komme opp i sengen og lignende, og så kan helsearbeider gå ut av rommet og gjøre andre ting i løpet av den neste timen. For mange er det bare snakk om veiledning eller hjelp til å komme sammen med partneren. Veiledning kan være noe så enkelt som å prate om et seksuelt problem, eller å få opplæring eller informasjon om hvordan et hjelpemiddel brukes. Dette gjelder både handikappede som lever i parforhold eller alene.

Prostitusjon, som hvis en helsearbeider må yte en seksuell tjeneste, å skulle ta på den pleietrengende eller bli tatt på av den pleietrengende, for at den pleietrengende skal oppnå seksuell nytelse er noe helt annet. Det er forbudt ved lov, da dette kan bli betraktet og opplevd som overgrep av begge parter.

Gjest gjest1
Skrevet
Prostutisjon er galt.

Jeg syns det burde utvikles apparater de selv kunne håndere til dette kanskje?

hva med dem som ikke kan hådtere et apparat? en som feks er lam i armene?

Gjest Sativa
Skrevet

Det er det ikke alle er enig i. Og hvis vi ser slik på det så blir det kanskje en statlig oppgave allikevel:

Statens oppgave for mennesker med forkjellige fysiske og psykiske handikap, er å sørge for at alle disse menneskene får et så fullværdig og normalt liv som overhodet mulig.

Så vidt jeg ser det så er noe av det aller mest normale å ha seg, enten med en partner eller ved hjelp av hjelpemidler eller seg selv. De fleste jeg jobber med har det. Dette er noe vi er spesielt opptatt av på jobben, at de skal få ha dette i livet sitt, og vi skal ikke bry oss om og nekte dem slike handlinger.

Dersom jeg aner at det kan gå mot en liten tur på badet for vedkommende, sier jeg at" jeg gåt ut nå så du får være i fred, og kom gjerne og hent meg igjen når du er klar for det"

Selv om jeg er enig i at alle skal få oppleve orgasmer og tifredsstillelse, så kan jeg ikke se noen som helst mulighet for at jeg skulle kunne gi denslags tjenester dessverre.......

Skrevet
(...) Synes du hadikappede burde få hjelp til dette, å i tilfelle hvem er det da som skal yte denne hjelpen, og hvilken hjelp kan ytes?

Selv er jeg hjelpepleier, å kunne aldri godtatt å bli pålagt den type arbeidsoppgaver. Samtidig har jeg full forståelse for at enkelte trenger hjelp for å få utløsning, så for meg er dette en vrien problemstilling.

Jeg er vernepleier, og jeg hadde rett og slett dødd hvis jeg skulle hjelpe til med sånt. Men jeg skjønner jo frustrasjonen, må jo være grusomt. Flere av de jeg jobber med, har ikke problemer med det i det hele tatt, vet at et par har instruert noen av de vi jobber med i onani. Fordi de helt åpenbart gjorde det "feil".

Holdninger om at handikappede, eller pleietrengende menneskser ikke ahr seksuelle behov som dekkes, er temaer som sykepleie i dag tar sikte på å luke vekk. Med dette mener jeg at sykepleielitteratur i dag tar opp emnet om seksualitet og vanskeligheter i forhold til dette, med tanke om at pleietrengende mennesker skal få oppleve sin seksualitet.

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, betyr ikke dette at helsearbeider skal utføre seksuelle tjenester, som å ta på den pleietrengende eller bli tatt på av den pleietrengende. Her går det en juridisk grense, som legger til grunn at dette blir overgrep i et slikt asymmetrisk makt forhold som forholdet mellom helsearbeider og pasient er. Derimot tas det i dag sikte på at helsearbeider skal lære at det er greit å informere og gi veiledning rundt seksuelle problemer som masturbering og samleie med partner. Dette kan være enkle ting, som å få hjelp til å komme opp i sengen, til å få informasjon om hvordan et hjelpemiddel fungerer og hvordan dette kan brukes.

For mange er det bare snakk om informasjon om egen situasjon eller problem som det kan være bra for den pleietrengende å diskutere. Jeg utdanner meg for tiden innen et yrke som også møter pasienters seksuelle problemer. Innen mitt fagfelt er dette problemer som kan være vanskelige å besvare for andre helsearbeidere, da de ikke har samme fagkompetanse. Og her er det snakk om informasjon i forhold til hvordan hjelpemidler skal brukes, og hva som kan bli resultatet av medisinsk behandling, som problemer med å gjennomføre samleie eller problemer med potens. Dette er som nevnt noe så enkelt som å prate med pasienten, ikke snakk om å demonstrere på seg selv eller å utføre seksuelle handler på personen.

Skrevet
hva med dem som ikke kan hådtere et apparat? en som feks er lam i armene?

Det er mange hjelpemidler tilgjengelig på markedet. Kunnskap om hvordan disse kan brukes og veiledning eller hjelp til å sette dette på "rett sted" kan være alt en handikappet person trenger hjep til.

Det er ikke snakk om at en helsearbeider skal bruke hjelpemiddlet til å gi pasienten seksuell nytelse, det er snakk om veiledende hjelp med apparatet.

Skrevet
Det er det ikke alle er enig i. Og hvis vi ser slik på det så blir det kanskje en statlig oppgave allikevel:

Statens oppgave for mennesker med forkjellige fysiske og psykiske handikap, er å sørge for at alle disse menneskene får et så fullværdig og normalt liv som overhodet mulig.

Så vidt jeg ser det så er noe av det aller mest normale å ha seg, enten med en partner eller ved hjelp av hjelpemidler eller seg selv. De fleste jeg jobber med har det. Dette er noe vi er spesielt opptatt av på jobben, at de skal få ha dette i livet sitt, og vi skal ikke bry oss om og nekte dem slike handlinger.

Dersom jeg aner at det kan gå mot en liten tur på badet for vedkommende, sier jeg at" jeg gåt ut nå så du får være i fred, og kom gjerne og hent meg igjen når du er klar for det"

Selv om jeg er enig i at alle skal få oppleve orgasmer og tifredsstillelse, så kan jeg ikke se noen som helst mulighet for at jeg skulle kunne gi denslags tjenester dessverre.......

Det er ingen menneskerett å få utløsning eller orgasme. Ikke for de retarderte, og ikke for vanlige mennesker heller.

Dersom en sykepleier tar seg tid til å fortelle en funksjonshemmet hvordan han/hun kan onanere, så er det veldig flott, men det bør ikke være pålagt noen institusjoner å gjøre det.

Visse ting bør holdes innenfor den private sfæren, og seksuell stimulanse er en av disse tingene.

Gjest BagLady
Skrevet

Visse ting bør holdes innenfor den private sfæren, og seksuell stimulanse er en av disse tingene.

Bare til opplysning, ved funksjonshemming eller sykdom er det ofte slik at det som oppfattes som den private sfæren blir betraktelig utvidet. Altså fra å gjelde en, toppen to personer til å gjelde den aktuelle personen, eventuell partner og hans/hennes assistenter.

Skrevet
Det er ingen menneskerett å få utløsning eller orgasme. Ikke for de retarderte, og ikke for vanlige mennesker heller.

Dersom en sykepleier tar seg tid til å fortelle en funksjonshemmet hvordan han/hun kan onanere, så er det veldig flott, men det bør ikke være pålagt noen institusjoner å gjøre det.

Det er ingen menneskerett å få barn, utløsning, orgasme og en rekke andre ting. Men i helseinstitusjoner er det en rett å få informasjon og hjelp. Og når en pasient spør om hjelp, også til problemer innen et tabu-emne, har pasienten krav på hjelp. Dette gjelder veiledning og informasjon, og ikke utførelse av seksuelle tjenester.

Derfor er det viktig at mennesker som kan få slike problemer grunnet medisinske tiltak og behandlingsformer får informasjon og veiledning om spørsmål de måtte ha. Det er også viktig at mennesker med funksjonshemninger eller andre problemer får samme hjelp. Pasientgrupper som møter slike problemer skal ikke være engstlige for å ikke få den hjelpen og informasjonen de trenger. Det vil virke mot sin hensikt. I en behandlingssituasjon er det viktig at pasient og helsearbeider kan stole på hverandre for å oppnå best mulig behandlingsresultat og -opplevelse.

Hvis en helsearbeider har så store problemer med å ta opp emnet seksualitet, noe som er viktig for de fleste mennesker, må helsearbeideren finne fagfolk som kan ta samtalen med pasienten. Det er en gang slik at alle mennesker har rett til hjelp i helseinstitusjoner, og vhis en helsearbeider ikke er i stand til å yte hjelpen som etterspørs, må helsearbeideren finne fagfolk som kan hjelpe pasienten. Dette være seg om pasient trenger hjelp til å komme opp i sengen sammen med partner, få informasjon om hvordan en kan tilfredsstille seg selv eller hvordan hjelpemidler skal brukes for å oppnå det samme.

Skal ikke mennesker med seksulle problemer oppsøke helsevesenet for å få hjelp? Rett og slett fordi andre mener dette er problemer som hører hjemme i den private sfære? Hvilket helsevesen ville vi hatt hvis vi skulle ta hensyn til folks meninger om tabuer?

Skrevet

jeg syntes ærlig talt de bør få hjelp.

om de er så oppegående til å skjønne hva dette med sex innebærer, og ikke har mulighet til å gjøre div ting alene, bør det kunne gå ann å gjøre noe kreativt for å få dette til å fungere.

vi er et såpass rikt land, at dette kunne vi spandert på oss!

handikapede trenger sikkert like mye stimulans som de som ikke er det!

selv om de er handikapede, så er de faktisk mennesker, men følelser og behov!

Gjest Gjesta
Skrevet

Det dreier seg vel ikke om å "spandere" på oss eller ikke, men om man kan tvinge personell til å utføre jobben. Vesentlig, vesentlig forskjell.

Skrevet

må personelle hjelpe til da? kan man ikke evt få til noe hjelpemidler som man kan plassere på en evt rullestol?? handikapede har da et liv de også, de er tross alt mennesker, selv om de har en skade eller fler!

synd det skal være sånn, men.. jeg blir veldig provusert av at det faktisk ikke finnes noe særlig hjelpemidler til handikapede, i forhold til de som ikke er det! betyr det liksom at vi som ikke er det, har det mye bedre enn de som ikke er det, nettopp fordi vi har et seksuelt liv. fordi vi kan tilfredstille oss selv...

syns jeg bare er teit...

hadde det vært opp til meg, skulle jeg brukt mye energi til å hjelpe til, men jeg har desverre ikke kapasitet eller penger til å kunne klare å utføre noe sånt..... desverre!

jeg syntes det er en skam at de som er handikapede ikke skal kunne klare å tilfredstille seg selv, eller med en annen person, fordi vi som bor i norge ikke VIL hjelpe til... de har så mye annet å drive med som er så veldig mye viktigere... hva med å hjelpe de som trenger det, istedet for å lage nye veier hele tiden... bygge nye bygninger som egentlig vi har 2-3 stk av i samme by.... (er i allefall sånn i min kommune)... jeg blir vannvittig provusert av sånt! jeg blir sinna, og lei meg på samme måte!

det er ingen som har sagt noe om at personell skal hjelpe de som ikke kan, men det må kunne finnes en annen mer diskreè og mer privat måte å kunne gjøre dette på..! :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...