Gå til innhold

Reise på ferie uten barn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Vi har veldig lyst til å dra en uke til varmere strøk, da vi begge føler at vi trenger en ferie etter et svært tøft år. Har en datter på 7 mnd. som kan være hos besteforeldre (Vet egentilig ikke om jeg klarer å reise fra henne da men...) Det jeg lurer på kan barnet ta skade av å ikke se sine foreldre på en uke? Hun er svært godt kjent med sine besteforeldre og overnatter der av og til, men da bare en natt - dette går kjempebra. Er det andre her som har erfaringer med dette, eller er det noen her som har tatt med seg så små barn f.eks til syden og vil fortelle om dette (synes selv at det virker veldig "slitsomt")

Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Barna mine har alltid "straffet" meg når jeg har vært borte fra dem. Selv om det bare har vært en helg så har de nektet å kose med meg og det er bare pappan som har fått stelt dem. Dette har vært når de har vært ca 1 - 2 år. Etter det har de ikke reagert på samme måten, men vært glade når jeg kom hjem.

Tror ikke det er skadelig, men det føles ikke så godt å være mamma da.

Har også vært i syden me da med en 4 og en 6 åring. De syntes det var stas. Vi var på Gran Canaria i mai og det var grei temperatur. 26 grader og litt vind. Tror det var viktig for trivselen at det ikke var 35 grader i skyggen. Barn blir ofte grinete da.

Ville tatt henne med dersom jeg var så usikker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eller reis sammen med besteforeldre eller et vennepar med barn, så kan dere avlaste hverandre. På den måten får alle litt fri, og ungene synes det er stas.

Så noen slike "familie-gjenger" sist vi i syden. Besteforeldrene og foreldrene hadde leilighet to ulike steder på hotellet, og ungene fløy frem og tilbake og hadde det helt topp (litt eldre barn enn dine da, men prinsippet blir det samme). Man kan jo faktisk reise som en stor gjeng og få sett folk man ikke treffer så ofte ellers (hvis man f.eks. har besteforeldre andre steder i landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barn har vondt av å være borte fra foreldrene av og til. Men å reise fra en unge på under et år i en-to uker kunne jeg aldri tenkt meg. En helg går an, men jeg synes ungen bør være litt eldre før man drar fra den såpass lenge som en uke.

Jeg synes heller ikke man skal belaste andre (selv om det er besteforeldrene) med en bleieunge i såpass lang tid. Det er krevende å passe barn uansett hvor gamle de er, men særlig når de er så små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis uten datteren din! Jeg synes det er SÅÅÅÅÅÅÅ viktig at foreldre iblant tar seg tid til å være kjærester og pleie forholdet, og på en slik reise vil dere begge kunne "lade batteriene" før hverdagen igjen kommer. Datteren vil nok savne deg, men siden hun er så liten og kjenner sine besteforeldre så godt, vil hun neppe oppleve dette som "traumatisk", og jeg tviler på at hun vil "straffe" deg på noen måte. Selv har jeg flere ganger reist bort 2-4 dager da min datter var på samme alder, helt uten problemer. I høst reiste jeg på bryllupsreise i 10 dager - men det var litt tøft for henne, men så har hun da også rukket å bli 2,5 år og en skikkelig mammadalt! Jeg ble ikke "straffet" etter den turen heller, men hun ble enda mer "klengete" og var redd for at jeg skulle reise fra henne igjen.....

La datteren din tilbringe en hel helg eller to hos besteforeldrene før du reiser på ferie, og reis deretter med god samvittighet selv!

Og med mer overskudd blir du en enda bedre mor etterpå :enig: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet er i trygge omgivelser så kan jeg aldri tenke meg at barnet kan ta noe skade av det. Jeg tror faktisk at det er foreldrene som har det værst.

Jeg synest mange virker litt overhysterisk når det gjelder barna sine.

Jeg får vel sikkert litt pepper for den. Men selfølgelig foruttsetter jeg at barnet har det bra. Tenk på foreldre som må være borte i flere uker pga jobb?

Og nei, jeg har ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg HAR barn, men jeg syns også at foreldrene har godt av å få være kjærester uten barn. Dessuten tror jeg det er bedre å reise nå, når barnet er 7 mnd enn å vente til senere når det forstår mer. Tror det vil være verre for en 2-3-4 åring at mamma og pappa drar bort en hel uke enn for en baby.

Hvis besteforeldrene gjerne vil stille opp, så er jo barnet i trygge hender, og til den som skrev at det var feil "å belaste andre med en bleieunge" - hallo? Besteforeldre har da nødvendigvis skiftet bleie før og vet hva det innebærer?

Dra til syden dere og kos dere! God tur! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rejs på ferie begge to og nyd det i fulde drag, børn tager ikke skade af at unvære sine forælder for en uge eller to det er langt fra usundt og børn synes nu ofte det er som at komme på ferie selv når de er hos besteforældre som forkæler dem..

før da jeg var gift drog vi altid på ferie uden unger hvert andet år og tog børnene med de andre det var en super ordning, og børnene trivede med det....

forældre som børn trænger jo ferie engang imellem :D

ønsker dere en rigtig god rejse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om hva som er rett og hva som er galt. Hver og en av oss avgjør selv hvordan vi vil prioritere livet vårt. Selv har jeg to sønner på 11 og 16 år og kunne aldri tenke meg å reise på ferie uten dem - jeg har jobbet full tid i store deler av oppveksten deres, så den lille ferien man da har - den kunne jeg aldri tenke meg å bruke uten barna mine.

Det er ikke dermed sagt at min mann og jeg ikke har tid til å være kjærester - selvsagt har vi det - det er kjærligheten oss mellom som gjør at vi fortsatt er gifte selv etter endel turbulente år.

Ungene mine er slett ikke noen "mamma-dalter" fordi om jeg gjør mine valg som skrevet over her - de reiser på ferie med både venners familie og besteforeldre - men vi reiser aldri på ferie uten dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå sklir da denne diskusjonen litt ut; HER DREIER DET SEG OM Å REISE BORTE EN UKE, OVERLATE ET BARN PÅ 7 MD. TIL KJENTE OG KJÆRE BESTEFORELDRE!

Det er noe helt annet når barna bli eldre, og mor/far jobber fulltid. Men når barnet er 7 md. vil i alle fall mamma'n ved de aller fleste tilfeller ha tilbragt omtrent hvert ett minutt så langt i barnets liv......

Jeg står på mitt; ta ferie med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig mec Lille My, kos dere på ferie.

Dere kjenner j ungen deres best av alle, så vist dere selv mener at det skal gå bra, så reis med god samvittighet. 8)

Dere er ikke mindre gode foreldre enn hun dama som ALDRI reiser på ferie uten sine 2 gutter. Men så har ikke hun og mannen prøvd det heller, og kan vel heller ikke uttale seg...eller??

Jeg mener, man må jo kunne snakke av erfaring med begge deler i en så viktig sak??

Blir bare så provosert av sånne `alt ofrende` mødre, de er så merkelig A4 synes jeg!! Det er så deilig å bare være to en sjelden gang, og pleie kjærligheten.... :wink:

God tur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på det slik du: dersom dere virkelig føler at dere trenger tid sammen alane nå, så er dette viktig for forholdet deres, og dermed viktig for ungen også.

Reis, reis, reis... og KOS dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

jeg synes at et barn på 7 mnd er for lite å reise fra......... og heller ikke kan jeg se problemet med å ta det med seg........ med mindre dere skal på byn hver kveld da, da skjønner jeg det. jeg har alltid tatt med barna på ferie, og de enkleste feriene var jo faktisk da barna var under 1 år. Da kunne de være med overalt og det var aldri problemer. Det ble verre når de begynte å gå og løpe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...