Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet

det er ikke uvanlig å jobbe hele dagen alene, nei.

jeg er frisør og har jobbet veldig mange dager alene, det er ikke hyggelig med tanke på at jeg skal behandle kunder i stolen, ta telefonen og hjelpe kunder i kassa, ofte samtidig. men sånn er det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. vekterne som ikke kommer pga at de passer en butikk mens ansatte gjør ærend etc. Da jeg hadde butikk og vi måtte benytte oss av vekterne til slikt, var det med klar beskjed om at dersom det kom en alarm måtte de løpe og butikken bli stående uten tilsyn til vi kom tilbake. Synes dette bør være en selvfølge ettersom vekterne først og fremst er leid inn som sikkerhet. Dette burde dere ta opp med senterledelsen hvis det er et stort problem. Kjipt for de butikkene det gjelder, men sikkerhet bør komme før tissepause. Vi lå ved siden av en annen butikk som også hadde en ansatt på jobb om gangen og passet som regel hverandres butikk ved behov.

Skrevet

Takk for alle svar. For å være helt ærlig så ble jeg bare mer forvirret av alle svarene her, men egentlig så taler jo arbeidsmiljøloven for seg...

Jaja, vi får se da vettu, om det er et blivende sted for meg eller ikke.

Skrevet
Takk for alle svar. For å være helt ærlig så ble jeg bare mer forvirret av alle svarene her, men egentlig så taler jo arbeidsmiljøloven for seg...

Jaja, vi får se da vettu, om det er et blivende sted for meg eller ikke.

Forresten, gratulerer med jobben.

Forstår veldig godt at du blir forvirret. At andre butikkansatte mener dette er lovlig praksis fordi mange butikker følger denne rutinen, gjør ikke rutinen nødvendigvis lovlig. Det finnes bedrifter som utnytter sine ansatte på ulovlig måte, det er det ikke til¨å se bort fra.

I slike tilfeller er det best å ta kontakt med fagpersoner og spørre om hvordan ting egentlig skal være. Det kan gjøres anonymt til Arbeidstilsynet, og ansatte som er under prøvetid er like godt beskyttet mot usaklig oppsigelse som andre. Med andre ord skal en arbeidstaker aldri være redd for å stille spørsmål ved egne arbeidssituasjon. Arbeidstakere har rett til å være med på å utforme og utvikle sin arbeidssituasjon.

Ellers finnes det også gratis juridiske tjenester som en arbeidstaker kan benytte seg av i slike spørsmål.

Skrevet

Er ikke så opptatt av lover og regler jeg.

trives du i en jobb blir du.

Trives du ikke finner du noe annet.

Det er opptil hver enkelt arbeidsgiver å sette retningslinjer, men man må selvfølgelig holde seg innenfor lovligheten!

Jeg jobber alene 46-50 timer pr uke!!!!!! Noen ganger opptil 60 timer.

MEn er selvstendig næringsdrivende og vi har ingen rettigheter, for vi er tydeligvis ikke mennesker.. Vi kan jobbe uansett hva!

Gjest Fruktfat
Skrevet

vi har hatt kontakt med arbeidstilsynet og opplæringskontor, det er ifølge dem ikke ulovlig å jobbe alene, bortsett fra lærlinger -de har ikke lov til å jobbe alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...