Lassie Skrevet 5. august 2006 #1 Skrevet 5. august 2006 Jeg har fått meg ekstrajobb i en butikk, detaljhandel. Det er ikke så svær butikk, men de har masse varer likevel. Jeg skal jobbe noen kvelder og lørdager. På lørdager åpner de kl. 09.00 og stenger kl. 18.00. Det jeg fikk høre var at de lørdagene jeg skal jobbe (ca. hver andre eller hver tredje helg) så skal jeg jobbe alene hele dagen! Fra åpning til stenging. 9 timer på jobb er greit nok, det er bare en time mer enn det som er vanlig, men helt alene?!? Er dette lov? Er det vanlig? Stusser veldig, og har tenkt å si ifra at jeg ikke vil jobbe alene så lenge, men jeg vil gjerne høre om det er andre som har vært borti det først. Føler meg litt teit for at jeg vil begynne å klage med en gang jeg har begynt der, men jeg synes det høres ganske søkt ut å skulle jobbe alene i en butikk i 9 timer. De lørdagene vil jeg ikke få matpause (må småspise i skjul bak kassa), og jeg får ingen pauser ellers. Hvis jeg må på do (noe jeg helst skulle prøve å unngå) så må jeg si ifra til butikken ved siden av (det er på et kjøpesenter) slik at de passer på mens jeg løper på do. Inne i butikken finnes det heller ikke så mye som en krakk å sitte på, så jeg må stå og gå hele dagen. Synes hele greia høres litt sært ut, men jeg har aldri jobba i butikk før så jeg vet ikke hva som er vanlig og ikke. Men uansett om det er vanlig eller ikke er ikke jeg interessert i å jobbe 9 timer alene på lørdagene, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det til sjefen med tanke på at jeg er helt ny...
Gjest Lea Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 Så vidt jeg vet er dette både vanlig og lovlig. Har jobbet sånn selv, jeg (ofte hver dag). Stort sett var det mulig å få gå på do ved å ringe en vekter eller, som du sier, få tak i noen i naobutikken som kan passe på. Vi kunne spise litt når det passet seg sånn (rolige perioder) godt gjemt bak en vegg e.l. Jeg tror ikke at du kommer så langt med å klage eller si at du ikke vil stå alene hele dagen. Det er sikkert slik det er lagt opp. Det er liksom lite vits i å ansette en lørdagshjelp hvis andre likevel må komme på jobb for å avløse eller jobbe. Det er gjerne slik det fungerer i mindre butikker uten den helt store trafikken.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #3 Skrevet 5. august 2006 Jeg jobber alene hver dag hele uken jeg. Ikke noe problem. det er sånn jobben min er. HVis du klager på det, tror jeg du risikerer å miste jobben.. Som hun over her sa, det er ikke mye vits med lørdagshjelp hvis en likevel må innom for å avløse. i Butikker med ikke alt for stor trafikk jobber du oftest alene.
Gjest Gjesta Skrevet 5. august 2006 #4 Skrevet 5. august 2006 Jeg jobbet i en liten lokal baker alene hele dagen, uansett om det var helg eller hverdag. Det gikk så fint så, og det er nok veldig vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 Hvordan blir det da i forhold til krav på pauser o.l.? Er vel 30 min om du jobber mer enn 4 timer. Tar dere bare pause når det ikke er noen i butikken, men får betalt for hele dagen? Er vel også noen retningslinjer for arbeid utover normal arbeidsdag, og normal arbeidsdag er 7,5 time.
Najs Skrevet 5. august 2006 #6 Skrevet 5. august 2006 Tror det er ganske vanlig ja. Sjefen min jobber 10 timer alene på hverdagene, og vi deltidsfolka fra 5-8 timer avhengig av hvilken ukedag det er... Det er sikkert med hensikt det er lagt opp slik at man jobber alene, kostnadene ved å ha en ekstra på jobb blir høye hvis det er lite kunder
Lassie Skrevet 5. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2006 Oj... Jeg trodde virkelig ikke dette var vanlig, men som jeg skrev så har jeg aldri jobbet i butikk før. Godt jeg spurte her først da, og fant ut at det faktisk ikke er uvanlig. For da skal nok jeg klare det også, bare jeg blir trygg i butikken Jeg vet ikke hvor mye trafikk det er på lørdager der, det finner jeg ut når jeg jobber i dag. Takk for at dere svarte før jeg rakk å reise på jobb i dag, hehe, sånn at ikke jeg hadde tabbet meg ut og spurt om de kunne gjøre sånt! Er ikke så greit når man ikke har peiling. Hvis det er vanlig så får jeg vel klare det jeg og, men har liksom ikke helt troen på meg selv da..
Gjest Landra Skrevet 5. august 2006 #8 Skrevet 5. august 2006 Eneste jeg reagerer på er at du må stå hele tiden. Det syntes jeg faktisk du skal ta opp med sjefen din. Ellers kommer du til å bli sliten i både bein og rygg. Lykke til!
Gjest Lea Skrevet 5. august 2006 #9 Skrevet 5. august 2006 Det er nok ikke ulovlig å jobbe mer enn 7,5 timer hver dag. Husker ikke loven her og nå, men det er ganske mange timer som skal til over lengre tid for at det skal være ulovlig. Når det gjelder krav om pauser o.l. så er det også en eller annen regel som sier noe om dette. Man får betalt for pauser som man tar innimellom, uten å forlate arbeidsstedet. Jobber man 9 timer, så får man betalt for 9 timer.
Lassie Skrevet 5. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2006 Da jeg var på intervju der sa jeg fra at jeg har kneproblemer, så det er forhåpentligvis ikke noe problem om jeg sier fra om at jeg trenger en krakk. De ansatte meg jo til tross for kneproblemene, enda det var 7 andre på intervju.
Gjest Lea Skrevet 5. august 2006 #11 Skrevet 5. august 2006 Du kan gjerne be om å få en krakk e.l., men de fleste synes at ansatte som sitter ser veldig negativt ut. Å sette seg ned i 5 minutter nå og da er helt greit, men jeg tipper at de ønsker å unngå ansatte som sitter på en krakk hele dagen. (Nå sier jeg ikke at du kommer til å gjøre det altså, men det kan forklare hvorfor det ikke finnes noe å sitte på der). Vi hadde en ganske høy barkrakk stående bak kassa, slik at det ikke så ut som vi satt. Det fungerte helt greit.
Bobeline Skrevet 5. august 2006 #12 Skrevet 5. august 2006 (endret) Jeg jobber alene hver dag hele uken jeg. Ikke noe problem. det er sånn jobben min er. HVis du klager på det, tror jeg du risikerer å miste jobben.. Som hun over her sa, det er ikke mye vits med lørdagshjelp hvis en likevel må innom for å avløse. i Butikker med ikke alt for stor trafikk jobber du oftest alene. ← Ingen kan miste jobben på grunnlag av å ha stilt spørsmålstegn ved arbeidstid, og det å være alene hele arbeidsdagen. Vi har vern mot usakelig oppsigelse i Norge. Lov om arbeidsmiljøs § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse (1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. (2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker. (3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift. (4) Oppsigelse med fratreden før fylte 70 år som alene skyldes at arbeidstaker har nådd pensjonsalder etter folketrygdloven, skal ikke anses å være saklig begrunnet. Etter at arbeidstaker er fylt 66 år, men ikke senere enn seks måneder før pensjonsalderen inntrer, kan arbeidsgiver skriftlig spørre om arbeidstaker ønsker å fratre sin stilling ved nevnte pensjonsalder. Forespørselen må besvares skriftlig senest tre måneder før arbeidstaker når pensjonsalderen. Dersom det uttrykkelig er gjort oppmerksom på det i forespørselen, medfører oversittelse av svarfristen at oppsigelsesvernet etter dette ledd faller bort. Det er lov å stille spørsmål rundt forholdene på en arbeidsplass, og det er ulovlig å si opp ansatte på slikt grunnlag. En oppsigelse skal alltid være saklig. En arbeidstaker skal aldri måtte være redd for å stille spørsmål rundt arbeidsmiljøet i en bedrift. En av mine første arbeidsgivere prøvde dette, å si meg opp etter jeg hadde stilt spørsmålstegn ved arbeidstid, der jeg måtte arbeide alene og ikke fikk avløsning ved pause. Sjefen sa meg opp, jeg gikk til søksmål og vant siden dommen sa at oppsigelsen var usakelig. Resultatet var at han måtte betale erstatning til meg, og utbetale månedslønn til jeg fikk ny jobb med tilsvarende lønn. Dette er en av grunnene til at jeg har lite studielån etter noen års jus studier... Endret 5. august 2006 av Bobeline 1
Gjest Lea Skrevet 5. august 2006 #13 Skrevet 5. august 2006 Det er riktig at man ikke kan bli oppsagt. Men når man stiller et spørsmål ang. slike ting, så må man være oppmerksom på at arbeidsgiver kan få et negativt inntrykk (særlig når man har fått informasjon om forholdene før man begynner). De fleste har en eller annen form for prøvetid. denne er gjensidig og jeg tror nok at arbeidsgiver fort kan skylde på andre ting enn akkurat dette hvis arbeidstakeren ikke er "ønsket" i stillingen når prøvetiden går mot slutten. Dessuten er det greit å ha et godt forhold til arbeidsgiver om man kanskje ønsker å be om høyere lønn etter en stund eller om det blir aktuelt med en annen arbeidstid (f.eks flere vakter). Nå blir dette litt utenfor og ganske generelt da, ettersom det ikke nødvendigvis er slik i Lassies tilfelle. jeg vet ikke hva som er sagt og gjort før det ble inngått en avtale her. Men om arbeidstakeren har sagt seg villig til å ta denne jobben, til tross for lang arbeidstid, mangel på pauser osv, så tror jeg nok at det er best å prøve først. Det høres kanskje voldsomt ut med 9 times arbeidsdag uten pauser, men så lenge dette er snakk om 1-2 lørdager i måneden, så tror jeg nok at det bør gå helt greit. Det er ikke så ille som det høres ut som. Innstilling har mye å si når man har slike tøffe arbeidsdager en gang i blant (og det blir jo en gang i blant i dette tilfellet). Om man er innstilt på at det dreier seg om 9 timer og at man kanskje må både gå litt sulten og drøye toalettbesøk litt, så går det som regel ganske greit. Det er mye verre om man er innstilt på å jobbe 5 timer og avløseren ikke dukker opp/er syk e.l. slik at man må jobbe 4 timer til uten å være forberedt. *positiv*
Bobeline Skrevet 5. august 2006 #14 Skrevet 5. august 2006 Da jeg var på intervju der sa jeg fra at jeg har kneproblemer, så det er forhåpentligvis ikke noe problem om jeg sier fra om at jeg trenger en krakk. De ansatte meg jo til tross for kneproblemene, enda det var 7 andre på intervju. ← Når du har kneproblemer (eller andre problemer for den saks skyld) er arbiedsgiver pliktet til å ta hensyn til dette. Arbeidsgiver skal legge forholdene til rette slik at du får avlastning og ikke lider noen nød mens du er i arbeid. Lov om arbeidsmiljø gjør dette klart allerede i innledende begreper der lovens formål defineres i § 1-1. Lovens formål Lovens formål er: a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet, b) å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet, c) å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon, d) å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet, e) å bidra til et inkluderende arbeidsliv. I slike tilfeller har det ingenting å si hva som ser "penest" ut eller hva som er vanlig for ansatte som ikke har samme type problemer.
Bobeline Skrevet 5. august 2006 #15 Skrevet 5. august 2006 Det er riktig at man ikke kan bli oppsagt. Men når man stiller et spørsmål ang. slike ting, så må man være oppmerksom på at arbeidsgiver kan få et negativt inntrykk (særlig når man har fått informasjon om forholdene før man begynner). De fleste har en eller annen form for prøvetid. denne er gjensidig og jeg tror nok at arbeidsgiver fort kan skylde på andre ting enn akkurat dette hvis arbeidstakeren ikke er "ønsket" i stillingen når prøvetiden går mot slutten. Dessuten er det greit å ha et godt forhold til arbeidsgiver om man kanskje ønsker å be om høyere lønn etter en stund eller om det blir aktuelt med en annen arbeidstid (f.eks flere vakter). Nå blir dette litt utenfor og ganske generelt da, ettersom det ikke nødvendigvis er slik i Lassies tilfelle. jeg vet ikke hva som er sagt og gjort før det ble inngått en avtale her. Men om arbeidstakeren har sagt seg villig til å ta denne jobben, til tross for lang arbeidstid, mangel på pauser osv, så tror jeg nok at det er best å prøve først. Det høres kanskje voldsomt ut med 9 times arbeidsdag uten pauser, men så lenge dette er snakk om 1-2 lørdager i måneden, så tror jeg nok at det bør gå helt greit. Det er ikke så ille som det høres ut som. Innstilling har mye å si når man har slike tøffe arbeidsdager en gang i blant (og det blir jo en gang i blant i dette tilfellet). Om man er innstilt på at det dreier seg om 9 timer og at man kanskje må både gå litt sulten og drøye toalettbesøk litt, så går det som regel ganske greit. Det er mye verre om man er innstilt på å jobbe 5 timer og avløseren ikke dukker opp/er syk e.l. slik at man må jobbe 4 timer til uten å være forberedt. *positiv* ← Arbeidstakere som er i arbeid under prøvetid, har samme vern mot usaklig oppsigelse. Det er stilt krav til en oppsigelses form, og brytes disse kan oppsigelse påklages til rettsystemet, og eventuell erstatning idømmes. § 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid (1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. (2) Bestemmelsene i paragrafen her innskrenker ikke arbeidsgivers rett til å si opp arbeidstaker etter § 15-7. (3) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder bare dersom oppsigelsen blir gitt innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Prøvetid kan avtales for en periode på inntil seks måneder, jf. likevel fjerde ledd. (4) Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver. (5) Departementet kan gi forskrift om adgang til å avtale lengre prøvetid enn seks måneder for visse arbeidstakergrupper. § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse (1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold. (2) Skyldes oppsigelsen driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, er den ikke saklig begrunnet dersom arbeidsgiver har et annet passende arbeid i virksomheten å tilby arbeidstaker. Ved avgjørelse av om en oppsigelse har saklig grunn i driftsinnskrenkning eller rasjonaliseringstiltak, skal det foretas en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker. (3) En oppsigelse som skyldes at arbeidsgiver setter ut eller tar sikte på å sette ut virksomhetens drift på oppdrag ved bruk av selvstendige oppdragstakere, er ikke saklig med mindre det er nødvendig av hensyn til virksomhetens fortsatte drift. (4) Oppsigelse med fratreden før fylte 70 år som alene skyldes at arbeidstaker har nådd pensjonsalder etter folketrygdloven, skal ikke anses å være saklig begrunnet. Etter at arbeidstaker er fylt 66 år, men ikke senere enn seks måneder før pensjonsalderen inntrer, kan arbeidsgiver skriftlig spørre om arbeidstaker ønsker å fratre sin stilling ved nevnte pensjonsalder. Forespørselen må besvares skriftlig senest tre måneder før arbeidstaker når pensjonsalderen. Dersom det uttrykkelig er gjort oppmerksom på det i forespørselen, medfører oversittelse av svarfristen at oppsigelsesvernet etter dette ledd faller bort. § 15-4. Formkrav ved oppsigelse (1) Oppsigelse skal skje skriftlig. (2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål, b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11, c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2. I oppsigelsen skal det også opplyses om hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist. (3) Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få opplysningene skriftlig. § 15-5. Virkninger av formfeil ved oppsigelse (1) Dersom arbeidsgivers oppsigelse ikke er gitt skriftlig eller ikke inneholder opplysninger som nevnt i § 15-4 og arbeidstaker går til søksmål innen 4 måneder etter at oppsigelsen fant sted, skal oppsigelsen kjennes ugyldig, med mindre særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig. (2) Er oppsigelsen ugyldig, kan arbeidstaker kreve erstatning. Det samme gjelder dersom oppsigelsen er mangelfull, men arbeidstaker ikke krever dom for ugyldighet eller det ikke blir avsagt dom for ugyldighet fordi særlige omstendigheter gjør dette åpenbart urimelig, jf. første ledd. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd. Arbeidstid er også fastsatt ved lov, i lov om arbeidsmiljø. Arbeidstaker har rett på pauser, som til sammen skal vare en halv time. Halvtimen må ikke nødvendigvis tas sammenhengende, men hvis det ikke er tilstrekklig pauserom, eller arbeidstaker ikke kan forlate arbiedsplassen, skal pausene regnes som en del av arbeidstiden. Siden en arbeidstaker har rett på pauser, synes jeg det er rart at butikkene ikke legger opp til avløsing. § 10-1. Definisjoner (1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. (2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver. § 10-2. Arbeidstidsordninger (1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn. § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. § 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. Ellers kan sikkerhetsaspektet stille krav til å være to ansatte på jobb. Mange bedrifter stiller krav til to ansatte som åpner og stenger fior å gjensidig kontrollere hverandre som tiltak til å redusere sjansen for underslag, tyveri og lignende. Samtidig kommer tryggheten ved å være to på arbeidsstedet ved ran og ransforsøk, brann og lignende uforutsette hendelser.
Bobeline Skrevet 5. august 2006 #16 Skrevet 5. august 2006 Jeg har fått meg ekstrajobb i en butikk, detaljhandel. Det er ikke så svær butikk, men de har masse varer likevel. Jeg skal jobbe noen kvelder og lørdager. På lørdager åpner de kl. 09.00 og stenger kl. 18.00. Det jeg fikk høre var at de lørdagene jeg skal jobbe (ca. hver andre eller hver tredje helg) så skal jeg jobbe alene hele dagen! Fra åpning til stenging. 9 timer på jobb er greit nok, det er bare en time mer enn det som er vanlig, men helt alene?!? Er dette lov? Er det vanlig? Stusser veldig, og har tenkt å si ifra at jeg ikke vil jobbe alene så lenge, men jeg vil gjerne høre om det er andre som har vært borti det først. Føler meg litt teit for at jeg vil begynne å klage med en gang jeg har begynt der, men jeg synes det høres ganske søkt ut å skulle jobbe alene i en butikk i 9 timer. De lørdagene vil jeg ikke få matpause (må småspise i skjul bak kassa), og jeg får ingen pauser ellers. Hvis jeg må på do (noe jeg helst skulle prøve å unngå) så må jeg si ifra til butikken ved siden av (det er på et kjøpesenter) slik at de passer på mens jeg løper på do. Inne i butikken finnes det heller ikke så mye som en krakk å sitte på, så jeg må stå og gå hele dagen. Synes hele greia høres litt sært ut, men jeg har aldri jobba i butikk før så jeg vet ikke hva som er vanlig og ikke. Men uansett om det er vanlig eller ikke er ikke jeg interessert i å jobbe 9 timer alene på lørdagene, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det til sjefen med tanke på at jeg er helt ny... ← Hvis du er usikker så kontakt Arbeidstilsynet og spør om dette er lov. Trygghet og sikkerhet på arbeidsplassen er viktig, og hvis dette prinsippet brytes ved at en arbeidstaker er alene på vakt, kan Arbeidstilsynet se nøyere på praksisen ved arbeidsstedet. Når slikt meldes til Arbeidstilsynet kan dette gjøres anonymt, og hvis du gir dem navnet ditt, vil Arbeidstilsynet ikke gi ut navnet ditt ved kontoll av arbeidsplassen. Som du sikkert har lest er det mange her som mener at å være alene på vaket er en helt vanlig løsning på arbeidssituasjonen i en butikk. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er en lovlig løsning.
Bobeline Skrevet 5. august 2006 #17 Skrevet 5. august 2006 Så vidt jeg vet er dette både vanlig og lovlig. Har jobbet sånn selv, jeg (ofte hver dag). Stort sett var det mulig å få gå på do ved å ringe en vekter eller, som du sier, få tak i noen i naobutikken som kan passe på. Vi kunne spise litt når det passet seg sånn (rolige perioder) godt gjemt bak en vegg e.l. Jeg tror ikke at du kommer så langt med å klage eller si at du ikke vil stå alene hele dagen. Det er sikkert slik det er lagt opp. Det er liksom lite vits i å ansette en lørdagshjelp hvis andre likevel må komme på jobb for å avløse eller jobbe. Det er gjerne slik det fungerer i mindre butikker uten den helt store trafikken. ← Det er butikker som praktiserer denne løsningen på senteret der jeg jobber (det er ytterst få av dem), og det er irriterende når disse legger beslag på vekterne når de trenger en toalettpause, må kaste søppel, trenger noen til å passe butikken mens den ansatte handler mat og lignende, når vi trenger hjelp til å fjerne kunder som oppfører seg truende mot ansatte eller andre kunder.
Bobeline Skrevet 5. august 2006 #18 Skrevet 5. august 2006 Det er nok ikke ulovlig å jobbe mer enn 7,5 timer hver dag. Husker ikke loven her og nå, men det er ganske mange timer som skal til over lengre tid for at det skal være ulovlig. Når det gjelder krav om pauser o.l. så er det også en eller annen regel som sier noe om dette. Man får betalt for pauser som man tar innimellom, uten å forlate arbeidsstedet. Jobber man 9 timer, så får man betalt for 9 timer. ← Hvis en arbeidstaker ikke har mulighet til å forlate arbeidsstedet i pausen, regnes dette som arbeidstid og den ansatte har rett til lønn i pause. Dette blir da betalt pause, og inngår som arbeidstid. Har arbeidstaker mulighet til å forlate arbeidsplassen (uten å måtte be om hjelp fra vekter eller andre butikkansatte i andre butikker) er det ikke lenger betalt pause.
Gjest Lea Skrevet 5. august 2006 #19 Skrevet 5. august 2006 Det er butikker som praktiserer denne løsningen på senteret der jeg jobber (det er ytterst få av dem), og det er irriterende når disse legger beslag på vekterne når de trenger en toalettpause, må kaste søppel, trenger noen til å passe butikken mens den ansatte handler mat og lignende, når vi trenger hjelp til å fjerne kunder som oppfører seg truende mot ansatte eller andre kunder. ← Dette kommer nok litt an på hvilket senter, hvor mange vektere det er o.l. Vi hadde en egen vekter som tok seg av slike ting. Det var kun snakk om do-pauser (max 5 minutter), så jeg tror ikke at dette nødvendligvis var noen big deal. Hvordan disse tingene løses kommer nok helt an på både senteret og butikken man jobber i. Jeg har snakket med Arbeidstilsynet ang. lange vakter, mangel på pauser o.l. og de sa at det ikke var ulovlig. Men dette begynner å bli noen år siden da. Mulig at det har kommet endringer siden den gang.
Bobeline Skrevet 5. august 2006 #20 Skrevet 5. august 2006 (endret) Dette kommer nok litt an på hvilket senter, hvor mange vektere det er o.l. Vi hadde en egen vekter som tok seg av slike ting. Det var kun snakk om do-pauser (max 5 minutter), så jeg tror ikke at dette nødvendligvis var noen big deal. Hvordan disse tingene løses kommer nok helt an på både senteret og butikken man jobber i. Jeg har snakket med Arbeidstilsynet ang. lange vakter, mangel på pauser o.l. og de sa at det ikke var ulovlig. Men dette begynner å bli noen år siden da. Mulig at det har kommet endringer siden den gang. ← Dette senteret har over 100 butikker, og to til tre vektere. Det er ikke nok til å dekke toalettpauser, matpauser og lignende pauser som brukes til andre gjøremål. Toalettpauser er nok ikke det som tar lengst tid, men søppelturer fra en ende av senteret til den andre, hvor den ansatte gjerne får hjelp av to vektere mens den tredje står igjen i butikken, og pauser som den ansatte kan nytte til å gjøre egne ærender, tar lengre tid. Oppstår det problemer i disse tidspunktene er hjelpen langt unna, siden vekteren ikke kan kløpe fra butikken hvor de allerede er engasjert. Pauser er pålagt ved lov , jamfør arbeidsmiljølovens § 10-9. Pauser (1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. Arbeidstiden er også pålagt ved lov, og det skal ikke arbeides mer enn 9 timer i løpet av 24 timer, jamfør arbeidsmiljøloven § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager Denne kan forlenges ved overtidsarbeid jamfør § 10-6. Overtid (8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. I disse tilfelle er det en annen regel for pauser som ligger til grunn, § 10-9. Pauser (2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves. Det er lov å jobbe inntil 9 timer i løpet av 24 timer, utover dette kan det jobbes opptil 13 timer (inkludert de første ni timene) i løpet av 24 timer. Dtte blir da overtidsarbeid. Ved en nitimers vakt skal det være pause på til sammen en halv time, men pausetiden kan deles opp. Ved overtidsarbeid skal det gis pause på minst en halvtime, og denne pausen regnes som arbeidstid og er en betalt pause. Endret 7. august 2006 av Bobeline
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå