Vendelin Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 Ser at det er noen som er misfornøyde med at ting tar tid med lånekassa. Selv har jeg vært strålende fornøyd de siste 3 åra. Virker som mange forventer å få pengene før studiestart, det er jo ikke intensjonen med studielånet egentlig. Husker de første åra jeg søkte studielån fra lånekassa. Da var det behandlingstid på min. 8 uker. pengene kom 1, 5 mnd etter studiestart og alt kom på en gang. De siste 2 åra har behandlingstiden for meg omtrent gått på dagen. I år f.eks sendte jeg søknaden natt til en mandag og den var ferdig behandlet og innvilget før 12 samme mandag. pengene kommer HELDIGVIS pr. mnd. og til rett tid som jeg mener er ved studiestart. Nå kommer pengene jo som regel litt før studiestart og sånn mener jeg det egentlig IKKE burde være. Det er kjempekjekt å få masse penger på konto, men det er da veeldig lett/fristende å bruke det på alt annet enn studiene. Synes egnetlig Lånekassa fortjener en liten og en Det er ikke mange offentlige instanser som kan måle seg med deres saksbehandlingsrutiner. Det eneste vi som studenter må passe på er å fylle ut skjemaene korrekt, skrive under og sende så går jo resten som en lek! Det er Iallefall min mening og erfaring....
Gjest gjesta Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 jeg er egentlig enig jeg, min søknad gikk også raskt. eneste grunnen til at jeg må ha pengene til den 15 er at jeg reiser på ferie en uke da og lønn for sommerjobben får jeg ikke før i september. Så da trenger jeg pengene nå, ellers må jeg vaske mye koppr på hotellet. Ellers er lånekassa grei å ha, de er flinke og ting so regel fort. bare ikke denne gangen da jeg trenger de som mest. På min side står det at pengene utbetales 7 august år gjeldsbrev er kommet tilbake. Så selv om jeg starter skolen den 24, så er kanskje terminstart litt tidligere. Eller står det 7 august hos alle?
Vendelin Skrevet 4. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. august 2006 Står 7 august hos meg også. (Og må jo være så ærlig at jeg håper de kommer i løpet av neste uke..hehe). Kommer mest sannsynlig til å gå "litt" i klassen din til neste år foressten Venter baby i september og skal ta mye av praksisen til neste år. Begynner 3. året nuh.
Gjest gjesta Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 da satser vi på neste uke? sykepleien du også da? spennende er du innfødt eller tilflyttet en plass i nærheten av skolen?
Vendelin Skrevet 5. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2006 (endret) Sykepleien 3 året ja og jeg er en av de innfødte her Nå står det faktisk på mine sider på lånekassa at pengen blir utbetalt så snart de får det signerte gjeldsbrevet. Så da må jo det bety neste uke en gang. Endret 5. august 2006 av Vendelin
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #6 Skrevet 5. august 2006 Ja, vi studenter her i Norge er jo i utgangspunktet utrolig heldige som får så mye penger. Det klager jeg ikke på. men det er en veldig byråkratisk og tunggrodd organisasjon som ikke akkurat er veldig serviceminded. Feks er det umulig å komme fram på telefon. Heldigvis bor jeg i nærheten, så jeg drar i stedet bort og snakker med en saksbehandler ansikt til ansikt. hvis man følger et helt vanlig studieløp så trenger man ikke å ha så mye kontakt med lånekassa utover at man får pengene inn på konto. Men jeg har vært student før denne kvalitetsreformen og har hatt en del spørsmål ang dette. Særlig det året da kvalitetsreformen ble innført var det enormt mye forvirring, og jeg fikk 3 forskjellige svar på samme spørsmålet Veldig vanskelig for meg da å kunne forholde meg til en organsisasjon der selv ikke de ulike saksbehandlerne er enige om hvordan forskriftene skal tolkes. Og for en måned siden sendte jeg en mail som jeg fikk svar på etter en uke. (umulig å komme fram på telefon). Jeg hadde noen spørsmål til det svaret jeg fikk på mail og dro på lånekassas avdeling. Da får jeg vite at det jeg fikk som svar i mailen var helt galt! Jeg kunne fortsatt lenger, men det er sikkert andre som har mer å fortelle. Det kan føles så veldig urettferdig når de aldri kan ta individuelle hensyn, siden ikke alle har muligheten til å gjennomføre studier på samme vis, og kan bli rammet av nyordninger som er utenfor ens egen kontroll osv.
Gjest Frk Åberg Skrevet 5. august 2006 #7 Skrevet 5. august 2006 Jeg har heller ingen personlige problemer med lånekassa. Så lenge man ikke har noen spesielle behov, er min erfaring at de er ganske flinke. Men har venninner som har barn og andre ting som gjør at de må ta personlig kontakt med dem. Da får jeg høre at de er sure, har ikke svar på det de blir spurt om osv. Men sure folk støter man jo på over alt, ikke sikkert de er verre i lånekassa enn andre steder.
Krista83 Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Jeg har også bare positive erfaringer til lånekassen, og når penegene kommer betyr ikke så veldig ettersom jeg akurat fikk lønn. Men blir sikkert noe fint på meg når de pengene dukker opp på konto
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 Er enig i ros til Laanekassen. De er flinke, raske, saklige, konsekvente, alle jobber i samme retning mot de samme maalene, og de bedriver god og effektiv kundebehandling. Hvis de fortsetter med det vil jeg kalle dem en suksess.
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 Jepp, Lånekassa fortjener ros. Da jeg skulle på utveksling, fikk jeg svar på søknaden fra univeristetet jeg skulle studere ved veldig sent. Søkte derfor lån veldig sent, rett før jeg skulle reise. Ringte og fortklarte problemstillingen. Pengene kom inn på kontoen min etter ei uke.
Gjest -eline- Skrevet 6. august 2006 #11 Skrevet 6. august 2006 ...og jeg har hatt så mye trøbbel med de at... Har samme erfaringen som Gjest, dersom det går galt så er det umulig å få hjelp. Telefonkø i timesvis *sukk* Feks så sendte de gjeldbrevet mitt til en hybeladresse som jeg *aldri* har registert på noen søknad, det eneste som var sendt dit var informasjon, og de påstod så at jeg hadde registert flytting av min folkeregistrerte adresse til samme sted. Dette fikk jeg derimot ikke vite før jeg hadde ringt de flere ganger og spurt de om lånet mitt var sendt ut OG hvor det var sendt, ikke er det billig å sitte i kø til Lånekassa fra UK til Norge heller... Pga dette var ikke beløpet rett (reisestipendet manglet), jeg måtte ringe folkereregistertet og få tilsendt bevis på at jeg ikke var folkeregistert på denne adressen og deretter ble selvsagt søknaden min puttet bakerst i køen, i begynnelsen av september! Fikk ikke lån/stipend før langt uti oktober og universitetet mitt var ikke veldig begeistret over at jeg ikke kunne betale skolepengene i rett tid... Har forsøkt å ringe de flere ganger og fått forskjellig svar fra flere saksbehandlere... Ganske frusterende og tror nå jeg skal stikke innom de til høsten for å få et svar skriftlig først som sist... Men klart, når det fungerer og man ikke trenger å snakke med de så er det jo greit...
Gjest samme gjesten som over Skrevet 6. august 2006 #12 Skrevet 6. august 2006 Har forsøkt å ringe de flere ganger og fått forskjellig svar fra flere saksbehandlere... Ganske frusterende og tror nå jeg skal stikke innom de til høsten for å få et svar skriftlig først som sist... ← Ja, du bør få det de sier skriftlig. Husker da jeg ringte og forhørte meg om noe og fikk 3 forskjellige svar spurte jeg til slutt hvorfor de sa så mye forskjellig. Og da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne stole på det de sa pr telefon, det var kun det som var skriftlig som var bindende, dvs forskriften. Ofte henviser de jo bare til forskriften hvis man henvender seg til dem, men siden de ha så mange ulike kunder er ikke alle situasjonene like, og det er rom for ulike tolkninger. At jeg fikk så ulike svar på samme spm viser jo bare at det svært ofte er rom for ulike tolkninger. Jeg kjenner jo også en med barn, og hun har hatt så mye problemer med dem at hun er i ferd med å gi opp alt sammen. Men man er jo som student helt avhengig av lånekassa, og det er jo katastrofalt og plutselig ikke få støtte mer i et semester når man har barn. Men når det skal sies så traff jeg en veldig hyggelig saksbehandler sist jeg var oppe på avdelingskontoret. Men har også truffet den mest ufyselige saksbehandleren som var svært lite hyggelig mot meg og ikke ville gi noe annet svar enn at jeg måtte lese forskriften
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #13 Skrevet 6. august 2006 Jeg vil også skryte av Lånekassa. Men på min skole fikk vi ikke studielånet før skolen hadde sortert alle konvoluttene som kom fra Lånekassa. Jeg var litt ekstra ivrig og snakket mye med studieadministrasjonen, så jeg kom på skolen før studiet startet og fikk mitt lån ca 15/8. Tror ikke akkurat du kan "forlange" å få studielånet før du drar på ferie... Ellers så har jeg søkt via internett de siste årene, og jeg har passet på å skrive/sende søknad nesten med en gang skoleåret var slutt på sommeren. Da blir min søknad ferdigbehandlet utenom "rush'et" som kommer til skolestart, når alle "etternølerne" søker og forventer at alt skal fikses på en dag fordi de er blakke... Jeg søkte også for både høst og vårsemesteret med det samme. På den måten slapp jeg unna med å passe på en søknad i året. Og for dem som klager på at dere ikke kommer frem på telefonen: Det har kanskje sammenheng med at så mange ringer og maser på at de skulle hatt studielånet "i går"?
bubbel Skrevet 7. august 2006 #14 Skrevet 7. august 2006 ser at det er mange med erfaring her . kanskje noen kan hjelpe meg da. på mine sider står det at gjeldsbrevet er sendt skolen og at jeg tidligst kan hente det/skrive under ved semester start som er 6 sept. Kan jeg ikke stikke inn på skolen å skrive under å sende det nå da eller ???? syns dette er litt rart siden gjeldsbrevet er på skolen allerede
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #15 Skrevet 7. august 2006 Bubbel: Jeg tror det er litt opp til skolen, dvs kapasiteten på studieadministrasjonen. Ring og spør høflig! (PS Tips: jeg hadde en veldig høflig og hyggelig dialog med de som jobbet der, og de var alltid imøtekommende hvis jeg spurte om noe.)
brumma* Skrevet 7. august 2006 #16 Skrevet 7. august 2006 Så lenge det ikke oppstår noen problemer går jo alt greit. Jeg søkte om lån med en gang jeg hadde mulighet (i mai!!), og fikk svar for et par uker siden med avslag på lån/stipend. Det var de som hadde gjort en feil, men jeg måtte allikevel sende inn en skriftlig klage, og kan regne med å vente uker/måneder på pengene mine. Jeg opplevde i tillegg "milelang" telefonkø og dårlig informasjon. Lånekassen har ingen høy stjerne hos meg for tiden...
sweetdream Skrevet 7. august 2006 #17 Skrevet 7. august 2006 Jeg prøver og prøver å ringe lånekassa, men ingen svar Bare automatisk svar at det er en stor pågang og ring senere Jeg må jo få lov å snakke med et eneste menneske
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #18 Skrevet 7. august 2006 Jeg prøver og prøver å ringe lånekassa, men ingen svar Bare automatisk svar at det er en stor pågang og ring senere Jeg må jo få lov å snakke med et eneste menneske ← Og det samme sier alle de andre som ringer og ringer rett før studiestart. Hva med å prøve å sende mail?
brumma* Skrevet 7. august 2006 #19 Skrevet 7. august 2006 Og det samme sier alle de andre som ringer og ringer rett før studiestart. Hva med å prøve å sende mail? ← Det er ikke så lett å ringe i god tid før studiestart når man får svar på søknaden nå da... Og jeg fikk beskjed om at jeg måtte ringe.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #20 Skrevet 7. august 2006 OK. Da er det bare å sette på alarmen/vekkerklokka og sitte klar med telefonen på slaget når de åpner om morgenen. Ofte lettere å komme gjennom når halvparten av lånekassesøkerne ikke har stått opp ennå. Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå