Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det fine med å frilanse, er at du kan gjøre det hvor som helst, så lenge du har gode nok ideer! Så det kan gå an.

Til dere som skal frilanse, husk også at det er et stort marked av fagblader og spesialmagasiner der ute. De benytter seg mye av frilansere, og betaler (så vidt jeg vet) gjennomgående bedre enn avisene også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ogsaa journalist, men jobber i UK og skriver paa engelsk, saa jeg har ikke noen konkrete raad eller erfaringer ang. journalistjobbing i Norge. Uansett synes jeg det er et stort sett morsomt og spennende yrke og anbefaler det gjerne.

Selv jobber jeg i byraa og har spesialisert meg innen et fagfelt. Det som er bra med aa jobbe i byraa, hvertfall der hvor jeg er ansatt, er at jeg kan pendle mellom forskjellige kontorer i ulike land, samtidig som jeg gjoer den samme jobben overalt. Saann sett blir det ikke kjedelig!

Har en venninne som jobber i lokalavis, og hun begynner aa faa skikkelig tresmak i rumpa...men saa jobber hun kanskje ikke paa det mest spennende stedet i Norge.

Jeg har journalistutdanning (bachelor) fra UK.

Lykke til!

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har fått mye positivt ut av denne tråden og blitt ganske så sikker på at det er journalist jeg vil bli. Så takk til alle dere som skriver inn!

Til dere som har studert i Norge, ved hvilken skole studerte dere?

Jeg tror nok ikke jeg klarer å komme inn på høgskolen i Oslo, men vil studere her i byen, jeg har bodd her noen år nå og trives veldig godt.

Gjest Sesselja
Skrevet
Til sesselja: Jeg har lest noe av det du har skrevet i Cosmo nå, du skriver kjempe bra! Du har fått en liten fan her.  :)

Takk. Det var hyggelig sagt av deg. :)

Men; kan jeg frilanse for magasiner fra trøndelag?

Ja, det kan du. Du kan gjøre mye med en telefon og internett. Da jeg begynte som frilanser, bodde jeg i England og solgte inn saker til norske blad. Nå bor jeg i Ålesund, og selger utelukkende til kunder i Oslo. Lykke til.

Skrevet

Jeg er frilansSKRIBENT. Har en annen 100 % stilling, men elsker å skrive. Har vært så heldig å kunne kombinere min hobby med å skrive om den for et spesialmagasin (vil ikke si hvilken hobby, det fins bare et slikt magasin i Norge, og bare en kvinnelig bidragsyter :) ). Jeg får IKKE betalt, til det er opplaget og antallet som utøver hobbyen for liten, men jeg blir sendt på oppdrag rundt omkring.

Fra disse turene har jeg vært fleksibel og samtidig laget artikler om selve stedet vi da har utøvet hobbyen på, til lokalaviser, reisemagasiner osv.

Det er selvsagt enklere å skrive artikler om ting man brenner for, og det kan jo være en innfalllsvinkel når man skal begynne på veien til fast ansatt journalist. { kunne vise til publiseringer og evt en scrapbok er kanskje en fordel

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...