Gjest Huldali Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 (endret) Hei alle journalister! Jeg ønsker å utdanne meg til journalist om noen år. Må bare bli ferdig med de studiene jeg har begynt på (kombineres med journalistutdanning). Er det noen journalister her inne? Jobber dere i avis, tv eller radio eller som frilanser? Hvordan er hverdagen? Hvordan er lønnen? Trives dere godt med yrket? Håper det er noen journalister her inne Endret 6. august 2006 av Huldali
Gjest Sesselja Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Ja, det er noen journalister her inne. Champagnepiken er vel journalist, og tror det er et par andre også. Jeg jobber som frilansjournalist, i hovedsak for blad og byrå. Jeg har bl.a. skrevet flere artikler som er publisert her på KG, den siste ligger på toppen av startsiden til forumene akkurat nå. De siste to ukene har hverdagen vært som sirup. Jeg har arbeid nok å gjøre, men ikke noe arbeidslyst. Blæh. Det er et av problemene man har som frilanser, det står ingen bak deg og sparker deg i rumpa når motivasjonen siger. Lønnen er grei. Selv tjener jeg noe mindre enn en gjennomsnittlig journalist, men det er mye fordi jeg prioriterer tid til egne interesser enn maks arbeid. Jeg har oppdrag nok, og er veldig fornøyd med kundene mine. Jeg trives med yrket, og kan ikke helt se for meg hva annet jeg skulle puslet med som gir inntekt, men samtidig har jeg iblant perioder hvor jeg er lei og kunne tenke meg å prøve noe nytt.
Gjest Huldali Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Godt å høre fra en journalist og tusen takk for svar! Er det vanskelig å jobbe som frilanser? Med tanke på å få oppdrag? Det virker veldig lokkende å skrive for magasiner (store drømmen). Har du noen annen utdanning i tilegg til journalist? Er det noen spesielle tileggs utdanninger/kurs som kan være viktige eller som man kan dra stor nytte av?
Gjest Sesselja Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Bare hyggelig. Jeg har en BA (hons) i journalistikkstudie fra England, og har ikke noe utover det (men hadde ikke noe imot å studere litt igjen). Vi lærte dessverre ikke shorthand på det studiet, og det er noe jeg gjerne skulle ha kunnet. Ikke rot deg for mye bort i utdanning. Det er like viktig, om ikke viktigere, å ha erfaring. Men vil du først ta en tilleggsutdanning, ville jeg valgt noe som kan hjelpe deg inn på et spesielfelt. Finn deg en nisje, og opparbeid deg kontakter og kunnskaper innefor det feltet. "Alle" kan skrive artikler om hvordan du unngår å bli solbrent eller ti tips for studietiden. Ikke alle kan skrive en økonomisak for DN, eller gjøre teknologi forståelig for hvermansen. Det er lettere å komme inn på markedet hvis du har en fordel andre ikke har. Jeg synes ikke det er vanskelig å få oppdrag i Norge, men jeg hører da noen som okker seg nå og da. Selv har jeg forsøkt meg på markedene i USA og England også, og Norge er helt klart å foretrekke. Jeg er frilanser på fulltid. Eller... hvis jeg hadde giddet å jobbe fulltid, hadde jeg vært frilanser på fulltid. Det jeg mente å si, er at jeg ikke har en jobb ved siden av journalistikken for å brødfø meg. Jeg har ikke PM, men du kan nå meg via www.sesselja.com hvis du lurer på mer. (Brøt jeg en regel nå? ?
Gjest Huldali Skrevet 4. august 2006 #5 Skrevet 4. august 2006 Det med å ha sitt eget spesial felt høres smart ut. Jeg tar nå en BA i sosialt arbeid, skal begynne på siste året nå. Den tenker jeg at jeg kanskje kan få brukt for? Også har jeg tenkt å ta et år der jeg går diverse kurs og korte utdanninger (mest pga egen interesse) innen for mote/kunst/kultur/skriving. Det er godt å høre at det ikke virker vanskelig å få oppdrag, jeg tenker at så lenge man er god nok så klarer man seg vel bra. Men jeg lurer litt på hva dette “shorthand” betyr? Kjempe fint at du skrev ned din hjemme side, da kan jeg titte litt der og kanskje kontakte deg der, aner ikke om det er noen regler på slikt
Gjest Kermit Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 Men jeg lurer litt på hva dette “shorthand” betyr? ← Vil tro det er stenografi.
Gjest Huldali Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 Takk for svar! Hadde ikke hørt det ordet før
Champagnepiken Skrevet 5. august 2006 #8 Skrevet 5. august 2006 Hei! Det er riktig som Sesselja skriver, jeg er journalist. Jobber i lokalavis, og trives godt - tjente rundt 350.000 i fjor, inkludert overtid. I år blir det noe mer. Hverdagen er variert, og det er jo det beste - når jeg kommer på jobb, vet jeg sjelden hva dagen vil bringe. Den uforutsigbarheten, samt det at jeg møter mange interessante mennesker, er det jeg liker best. Enig i at det er lurt å ha et spesialfelt. Kunnskap er aldri dumt å ha, for å si det sånn. Selv har jeg utdanning innen journalistikk, medievitenskap og økonomi - men spesialiseringen min arbeidsmessig går mer i retning av kultur/kulturnyheter (men jeg har også jobbet mye med generelle nyheter, multimedieproduksjoner, politikk/kommentar og liknende). Det viktigste du kan begynne å gjøre, er å komme i gang med å skrive. Gjerne mens du studerer også - be om å få frilanse i en lokalavisredaksjon, et magasin, hva som helst. Det betaler ikke spesielt godt, nødvendigvis (før du er en etablert skribent for de store, seriøse bladene; avisfrilansere tjener ikke nødvendigvis særlig mye), men det er erfaring. Og du knytter kontakter, det er noe vi i denne bransjen bruker mye. (Og, som et lite tips, og slett ikke ondskapsfullt ment: Jobb litt med det skriftlige. Du skriver stort sett greit, men du har sånne irriterende særskrivingsfeil (orddelinger) som "kjempe fint" og "journalist utdanning", og det er det mange redaksjonssjefer/redaktører som faktisk vil droppe deg for.) Lykke til, og bare send en PM eller spør mer her hvis du lurer på noe.
Gjest Huldali Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 Hei! Takk for svaret ditt! Jeg må nok jobbe mer rettskrivningen min. Jeg har vært en stund i utlandet og jeg har merket at jeg har begynt å bytte om litt på ordene og ordlegge meg feil Generelt har jeg problem med rettskrivning på dataen, må skrive det ut å lese det gjennom et par ganger. Klarer ikke å se mine egne feil på dataen (i tilegg til dette med orddelinger). Lurer på om jeg ikke skal ta et lite kurs innen rettskrivning og orddeling (nesten flaut, men sikkert lurt! Eller bare lese gjennom ordboka ). Jeg har faktisk tenkt på det du skrev om å prøve meg litt allerede nå. Jeg har tenkt å prøve og skrive noen artikler/historier å se om det er noen som ønsker å trykke de, om jeg ikke får noe for det er egentlig ikke så farlig til å begynne med.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 Kommer du selv med idéer til hva du skal skrive om, eller får du bestemte oppgaver av de du frilanser for? Og hvordan kom du igang?
Gjest Huldali Skrevet 6. august 2006 #11 Skrevet 6. august 2006 Jeg aner ikke hvordan de ekte journalistene gjør det, men det jeg har tenkt å gjøre er å finne mitt eget tema å “selge” meg til aviser/magasiner. Men det er jo fordi jeg ikke er journalist og ikke har noen kontakter. Jeg lurer på det jeg også egentlig. Får dere oppdrag eller finner dere egne temaer og tilbyr det dere har skrevet til magasiner/aviser?
Champagnepiken Skrevet 7. august 2006 #12 Skrevet 7. august 2006 Jeg frilanset da jeg gikk på journalistutdanninga. Da begynte jeg med en god sak jeg hadde gjort på studiet, og tok kontakt med ei avis for å høre om de ville ha den. De ville de, og så hadde jeg et møte med nyhetsredaktøren. De testet meg på et par andre saker, og så begynte de å hyre meg inn på kveldsvakter, for å anmelde konserter (da det viste seg at jeg har peiling på kultur)... og så bare ballet det på seg, og endte i full jobb da jeg var ferdig utdannet.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #13 Skrevet 7. august 2006 Hei, er journalist jeg og. Ville bare dele litt av min erfaring i en jobbhverdag: Jeg jobber i en lokalavis, ikke særlig stor men veldig selvstendig (eies ikke av stort konsern, for eksempel) og stolt! Jeg elsker jobben min, og tror nok jeg foretrekker fast jobb kontra frilans. Har prøvd begge deler, men når man har familie og slikt føler jeg det tryggest å ha fast inntekt. Men jeg ser slett ikke bort fra at jeg en gang i fremtiden trer ut fra det trygge og etablerer en frilanstilværelse. Det jeg liker best med jobben, er variasjonen. Som nevnt av andre tidligere; man vet aldri helt hva dagen bringer og hvilke mennesker man møter. Jeg har visse "spesialfelt" der jeg bruker tidligere jobb- og utdanningsbakgrunn, men stort sett jobber jeg med absolutt alt mulig. Og da mener jeg alt fra ulykker til politikk, reportasjer, portrettintervju, nyhetssaker og fem på gata... Hvis det overhodet skulle være bakdeler med yrket, må det kanskje være at man blir litt lei av det overfladiske og hastige. Men da er det godt å kunne bevilge seg tid til en ekstra spesiell sak, med mye research... Lykke til, og bare spør hvis det er mer du lurer på!
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #14 Skrevet 7. august 2006 Jeg jobber som journalist på nettet. Synes dette er mer spennende enn å jobbe for trykket presse, da alt skjer i et høyt tempo og vi kan oppdatere nyheter etterhvert som de skjer (Jeg er helt fanatisk på nyheter ) Ikke glem nettet når du skal be om frilansoppdrag. Det var her jeg fikk mine første oppdrag. Nå satser så og si alle på nettet (masse jobber å hente her). Ikke regn med å få godt betalt for de første oppdragene. Jeg skreiv for luselønn i et år før jeg fikk fast jobb. Nå tjener jeg derimot 370k. Viktigst av alt: Foreslå saker du har kommet på selv. Ikke sitt og vent på at noen skal gi deg oppdrag. Å være journalist handler om å ha nyhetsteft, og det må du bare begynne å trene på først som sist. Det er også viktig å spesialisere seg. Studere litt økonomi for eksempel. Hvis du kun utdanner deg til "generell journalist" blir du bare en i mengden i mine øyne. Lykke til! Journalistyrket er fantastisk
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. august 2006 #15 Skrevet 8. august 2006 Er det mulig å få jobb som journalist i f.eks en lokalavis, om man ikke har journalistutdannelse? Jeg er utdannet lærer, men vurderer å prøve et annet yrke en stund.
Gjest Huldali Skrevet 8. august 2006 #16 Skrevet 8. august 2006 Takk for så mange svar! Jeg blir bare mer og mer motivert til å bli journalist! Det høres fantastisk spennende og utfordrende ut. Jeg gleder meg til å begynne! Det høres lurt å tilby seg selv og ikke sitte og vente på at man får noen oppdrag, tror også at jeg skal lage min egen webside etter hvert. Alt er jo inne på nettet fortiden. Har ikke tenkt på at man kan selge saker til nettsteder, takk så masse for tipset! Skriver på en historie nå, for å høre om det er noen som er vil ha den. Bare en slik “fra virkeligheten” historie, men det er øvelse i det også Til gjest: Jeg tror ikke at alle lokalaviser krever at man har journalistutdannelse, lokalavisa fra mitt hjemsted har utdannede journalister og journalister uten utdannelse. Til sesselja: Jeg har lest noe av det du har skrevet i Cosmo nå, du skriver kjempe bra! Du har fått en liten fan her.
Champagnepiken Skrevet 9. august 2006 #17 Skrevet 9. august 2006 Er det mulig å få jobb som journalist i f.eks en lokalavis, om man ikke har journalistutdannelse? Jeg er utdannet lærer, men vurderer å prøve et annet yrke en stund. ← Det er mulig, men det blir stadig vanskeligere ettersom antallet med journalistutdanning øker. Men prøv, for all del - for det er et morsomt yrke!
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #18 Skrevet 9. august 2006 Ok. Jeg har bestemt meg! Jeg skal i hvert fall prøve. Jeg er veldig glad i å skrive, og drømmen er å kunne leve av det. Har du noen tips til hvordan jeg bør gå fram? Bør jeg skrive noe, og ta det med når jeg går innom for å høre om de har bruk for meg?
Champagnepiken Skrevet 9. august 2006 #19 Skrevet 9. august 2006 Tror det varierer fra avis til avis hva de legger vekt på - eneste som er felles, er at gode frilansere er det alltid bruk for. Jeg ville tatt en telefon ned og bedt om et møte med nyhetsredaktør/redaksjonssjef/den som fordeler sånt i det aktuelle mediehuset, jeg - og spør om de vil se arbeidsprøver. Hos oss er det i alle fall sånn at stort sett alle som melder seg, får en sjanse eller to. Så lar vi heller være å bruke dem mer hvis det ikke funker.
Gjest nyutdannet journalist Skrevet 10. august 2006 #20 Skrevet 10. august 2006 Veldig bra tråd dette! Jeg er som navnet tilsier nyutdannet. Og gjett om det er vanskelig å stå på bar bakke! Jeg har vært heldig og fått lang sommerjobb i avis. Men jeg har også en drøm om magasinjournalistikk. Jeg har tenkt å bosette meg i Trondheim til høsten. Vet ikke hvor mye jeg får jobbe der, det vil tiden vise. Men; kan jeg frilanse for magasiner fra trøndelag? Tenkte å få avtalt noen møter i Oslo med aktuelle blad, og så prøve litt fra Trondheim. Jeg tenker; alt må vel ikke komme fra Oslo?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå