Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bytta jobb for litt over 2 mnd siden, og sliter litt med å tilpasse meg på det nye stedet. Det er så lite å gjøre her... Og jeg har blitt plassert i min avdeling, uten noe særlig opplæring, og de andre på avdelinga inkluderer meg sjelden i ting. Det blir til at jeg spør de hva de gjør, og om det er noe jeg bør være med på. noen ganger tar de meg med, andre ganger ikke. men det er uansett så lite å gjøre her at jeg blir ofte sittende og surfe og føle meg lite produktiv. og sånt hater jeg :( jeg liker en hektisk hverdag jeg. på det forrige stedet følte jeg meg flink og produktivt og hadde masse å gjøre. vi har fleksitid her, og jeg kommer ofte nærmere 9 (b-menneske), mens de andre kommer mellom 7 og 8. ved flere anledninger i lunsjen har de andre på avdelinga kommentert i de andres nærvær at jeg kommer seint og gjør lite :tristbla: Jeg begynner å bli skikkelig fortvila. fleksitia er mellom 7 og 9. og når jeg kommer 8.30 og sitter til 16.30 så har de vel ingen rett til å snakke sånn? og det er jo lite å gjøre her, og de forventer liksom bare at jeg skal ta tak i ting og gjøre noe, men jeg mangler jo opplæring (som jeg har mast etter ørten ganger). har begynt å se meg om etter en annen jobb jeg, etter bare 2 mnd. kanskje litt tidlig å gi opp, men jeg føler ikke helt at dette er noe for meg... hva bør jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, stakkars deg - kan ikke føles godt dette!!

Men, er dette fast jobb, eller vikariat? Kanskje du kan ta opp diverse ting du har på hjertet i en medarbeidersamtale? Spør din nærmeste overordnet om et slikt møte så raskt som mulig (etter ferien hvis mange er borte nå) slik at DE kan komme med tilbakemeldinger på deg og du på dem. Å bare gå rundt å sulle og ha lite å gjøre (les: tid til å sortere binders) er bare GØRREkjedelig!!!

Jeg lurer også på en annen ting, når du var på intervju - fikk du ingen indikasjon på hva slags type aktivitetsnivå denne jobben kom til å inneha? Skjønner din fortvilelse, har vært der selv for mange år siden. I mitt tilfelle fant jeg meg en annen jobb, men det er IKKE dermed sagt at det er løsningen for deg.

Lykke til :)

Skrevet
Uff, stakkars deg - kan ikke føles godt dette!!

Men, er dette fast jobb, eller vikariat? Kanskje du kan ta opp diverse ting du har på hjertet i en  medarbeidersamtale? Spør din nærmeste overordnet om et slikt møte så raskt som mulig (etter ferien hvis mange er borte nå) slik at DE kan komme med tilbakemeldinger på deg og du på dem. Å bare gå rundt å sulle og ha lite å gjøre (les: tid til å sortere binders) er bare GØRREkjedelig!!!

Jeg lurer også på en annen ting, når du var på intervju - fikk du ingen indikasjon på hva slags type aktivitetsnivå denne jobben kom til å inneha? Skjønner din fortvilelse, har vært der selv for mange år siden. I mitt tilfelle fant jeg meg en annen jobb, men det er IKKE dermed sagt at det er løsningen for deg.

Lykke til :)

det er engasjement... Jeg har jo uansett lyst på fast jobb, derfor jeg lurer på om jeg skal begynne å søke etter fast jobb et annet sted allerede.

Jeg fikk ikke noen følelse at det var så lite å gjøre på intervjuet nei... Jeg kjeder meg så fryktelig :( og når kollegaene mine ikke inkluderer meg i det lille som er å gjøre blir jeg litt motløs da...

Skrevet

Vet du, jeg synes du skal bite tennene sammen og jobbe ut engasjementstiden. "Skjerpe deg" mht å komme "for sent" (strekke fleksitiden) - gjøre jobben din - og sørge for at du får en OK referanse der fra og søke på ALT du kan av andre jobber imellomtiden! Har du lenge igjen forresten?

Kan føles ekkelt at du føler deg som en sånn "outsider", men ta også litt initiativ selv (mer enn du har gjort før) og vis at du er jobben fortjent. Mulig dine andre medarbeidere ser at du GJØR et forsøk og at de "sure minene" fra dem slutter da.

Skrevet
Vet du, jeg synes du skal bite tennene sammen og jobbe ut engasjementstiden. "Skjerpe deg" mht å komme "for sent" (strekke fleksitiden) - gjøre jobben din - og sørge for at du får en OK referanse der fra og søke på ALT du kan av andre jobber imellomtiden! Har du lenge igjen forresten?

Kan føles ekkelt at du føler deg som en sånn "outsider", men ta også litt initiativ selv (mer enn du har gjort før) og vis at du er jobben fortjent. Mulig dine andre medarbeidere ser at du GJØR et forsøk og at de "sure minene" fra dem slutter da.

jeg har 10 mnd igjen av engasjementet :overrasket: bare tanken på å være her i 10 mnd til.... har aldri opplevd et så spesielt miljø jeg og en så total mangel på opplæring. jobben går ut på serverdrift, og jeg har aldri jobbet med dette før. ikke så lett å lære seg på egenhånd :o

Skrevet (endret)

Åj...hm...10 mndr ja!! Urrkk!! Skjønner godt du er i villrede!! Trodde at hvis du hadde noen mndr igjen så......allright - vel hva ønsker DU da? Du har fått jobb med serverdrift også kan du ikke det? Snodig! Er det ingen manuler e.lign som du kan oppdatere deg på på egen hånd? Hva skjer når du spør kollegaer om hjelp? Får du grynt tilbake eller viser de velvillighet til å hjelpe deg? For det første har man jo krav på en vettug opplæring også. Igjen - jeg anbefaler deg på det sterkeste at du får en medarbeidersamtale med din overordna!!!!

Nuvel, da setter du igang idag med å søke andre jobber, men kan du bruke en overordna fra din nåværende arb.plass som referanse tror du? Mulig ja - men kan være vanskelig (les: ubehagelig) -, og, hva vil fremtidige arb.givere tro når du slutter etter kun kort tid?

Hvordan fikk du jobben der forresten?

Cheer up - dette VIL ordne seg, du må bare sno litt på mulighetene dine :)

Endret av Scorpina
Skrevet

Vel, jeg har 3 års utdannelse innen it, og en god del erfaring fra support. Jeg søkte, kom til intervju, og la ikke skjul på at jeg ikke hadde erfaring med dette. men sa jeg var lærevillig (noe jeg også er). jeg fikk nok jobben mest basert på min personlighet og pga de så for seg at jeg lærte raskt. Jeg har fått gode tilbakemeldinger på at jeg er et friskt pust i avdelingen, og at jeg er bra for miljøet her. Det jobber stort sett bare gutter her, og de er litt stille og nerdete. mens jeg er ei utadvent, skravlete og veldig glad jente. han ene mener at jeg lærer best på egenhånd, og henviser meg bare til bøker hvis jeg spør om hjelp. han andre har hjulpet meg en god del faktisk etter at jeg har spurt litt. men jeg synes det er vanskelig å komme inn i rutinene når de ikke tar meg med på de daglige rutinene hvis du skjønner. hvor i alle dager skal jeg begynne, og hva skal jeg begynne med. føler meg helt lost jeg... jeg har ikke inntrykk av at det er noen surmuling i det hele tatt, jeg tror de fleste her liker meg, men jeg tror ikke de synes jeg er noe flink.... jeg får nesten dårlig selvtillit snart jeg :/ Jeg tror jeg får en god attest fra sjefen, men kanskje ikke hvis jeg slutter etter 2 mnd :D

Skrevet (endret)

Nok en gang - KREV et møte med din sjef/overordna. Stakkars, jeg får litt vondt av deg jeg....ilag med nerdete gutter som drømmer og tenker IT 24/7 hehe... Mulig derfor du FIKK jobben, for at du ER ei åpen og glad jente, villig TIL å lære og var åpen om at du ikke er så dreven i faget men er villig til å lære.

Blir nesten litt provosert på dine vegne mht kommentaren fra gutta-boys "du lærer på egen hånd". Javisst - så klart - men halloo...du skal jo ha opplæring OGSÅ!!!

Hvor er sjefen din nå? Er han tilstede på jobb? Før du går for dagen synes jeg du skal ta opp dette med ham...

*sender deg masssse good wibe's tanker* :)

Endret av Scorpina
Skrevet
Nok en gang - KREV et møte med din sjef/overordna. Stakkars, jeg får litt vondt av deg jeg....ilag med nerdete gutter som drømmer og tenker IT 24/7 hehe... Mulig derfor du FIKK jobben, for at du ER ei åpen og glad jente, villig TIL å lære og var åpen om at du ikke er så dreven i faget men er villig til å lære.

Blir nesten litt provosert på dine vegne mht kommentaren fra gutta-boys "du lærer på egen hånd". Javisst - så klart - men halloo...du skal jo ha opplæring OGSÅ!!!

Hvor er sjefen din nå? Er han tilstede på jobb? Før du går for dagen synes jeg du skal ta opp dette med ham...

*sender deg masssse good wibe's tanker* :)

Huff, jeg vet ikke om jeg klarer det jeg... Jeg har jo blitt litt kjent med gutta på avdelingen her, og med en gang det er noe som helst fra noe annet hold så blir det masse surmuling og baksnakking! Hvis det er noen som ikke er fornøyde med noe osv. er generelt ikke noe bra miljø her. de sitter i lunsjen og prater om at den og den personen kan ingenting osv, så jeg er ganske sikker på at de gjør det om meg også og at dette bare blir verre hvis jeg snakker med sjefen... uæh, jeg klarer det bare ikke :/

Skrevet

WTF??? Hallo for en arbeidsplass du har havna på!! Nei, dette MÅ du gjøre noe med ellers ender du opp sykemeldt før høsten er omme... Dårlig arb.forhold er så utroooolig utmattende at jeg kan ikke få sagt det sterkt nok. Been there - done that for å si det sånn... :roll:

Du er ikke organisert kanskje? Da kan du får støtte og backup fra org.representanten vet du. Mht surmulig og baksnakking skal du bare heve deg over det, sjøl om jeg vet det kan føles vanskelig og som å "stikke neven inn i vepsebolet".

Kan tenke meg du ønsker at tiden kunne skrus tilbake til før du starta der. Men, det er jo nettopp slike forhold man ikke vet om på et intervju dessverre... Hvordan forhold har du til sjefen din?

Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet

Du må ta det opp med sjefen din. Jeg endte opp som lærlig en gang på et sted jeg ikke ble inkludert i det hele tatt. Ikke fikk jeg arb.oppgaver. Jeg bare satt der 7,5 timer hver dag. Jeg prøvde å si ifra, men kanskje ikke godt bok. Jeg måtte slutte etter 2 mnd og da var jeg så psykisk nedkjørt.

Ikke hold ut for enhver pris

Skrevet

jeg prater ikke noe særlig med sjefen min, ser ikke så mye til han... men hadde nok klart å lagt dette frem hvis jeg ville. det jeg lurer på er om jeg ikke bare heller skal se om jeg kan finne noe annet i steden for å orke å ta dette oppgjøret. Jeg har tidligere hatt utmattelsessyndrom og depresjon, og orker ikke å utsette meg for noe deprimerende igjen... :) Høres kanskje feigt ut, men jeg har blitt litt likegyldig av meg etter den omgangen jeg hadde med sykdom osv. orker ikke å ta så mye inn over meg, og orker ikke å oppsøke problemer.

Dette er jo ikke noe blivende sted uansett, så hvorfor ikke bare se hva annet jeg kan få og så evt slutte...?

Easy way out, men...

Skrevet

Ja, da gjør du som jeg anbefalte (mitt innlegg kl 1416) - søk på andre jobber med èn gang og kom deg bort derfra....

Skrevet

det er ikke sånn at de bevisst ikke inkluderer meg heller tror jeg. jeg tror de bare er vant til å jobbe sånn, sitte med sitt og plundre, veldig nerdete typer liksom. de har selv foretrukket å sitte på egen hånd og lære, så da tror de det er veien kanskje. jeg har jo snakka med de og sagt at jeg vil ha mer opplæring da, og da fikk jeg litt hjelp av han ene en stund, men så var det slutt.

blir litt motløs av opplegget jeg, for det var jo absolutt ikke sånn på gamlejobben min. og da blir det jo litt til at man angrer på at man bytta jobb :/

Skrevet
Ja, da gjør du som jeg anbefalte (mitt innlegg kl 1416) - søk på andre jobber med èn gang og kom deg bort derfra....

hehe takk for engasjementet scorpina :) jeg bør vel kanskje det... huff, jeg føler ikke det er såå ille som dere oppfatter det nå men....

Skrevet

Ja, jeg blir litt engasjert i dette hehe... Er bare det at jeg har jobba tidligere på en arbeidsplass der forholdene var MILDT sagt under pari! Ikke F**** om jeg fant meg i sånn behandling. Det var som "å tale Roma midt i mot", men jobben ER jo tross alt et sted der man oppholder seg 7-8 timer hver dag. Skulle no bare MANGLE at man ikke skal trives der!!!

KJære deg - følg mavefølelsen din. Sov på dette til i morgen, gå noen runder med deg selv mht hva du skal gjøre, og treff en beslutning som føles riktig for DEG (og ikke fordi et helt ukjent menneske (yours truly)på Internett sier du skal gjøre sånn og slik...) :)

Sender deg en GOD :klem:

Skrevet
Ja, jeg blir litt engasjert i dette hehe... Er bare det at jeg har jobba tidligere på en arbeidsplass der forholdene var MILDT sagt under pari! Ikke F**** om jeg fant meg i sånn behandling. Det var som "å tale Roma midt i mot", men jobben ER jo tross alt et sted der man oppholder seg 7-8 timer hver dag. Skulle no bare MANGLE at man ikke skal trives der!!!

KJære deg - følg mavefølelsen din. Sov på dette til i morgen, gå noen runder med deg selv mht hva du skal gjøre, og treff en beslutning som føles riktig for DEG (og ikke fordi et helt ukjent menneske (yours truly)på Internett sier du skal gjøre sånn og slik...) :)

Sender deg en GOD :klem:

Tusen takk:) :klem: tilbake. jeg tenker hardt nå... tar helga til hjelp...

Skrevet
Jeg bytta jobb for litt over 2 mnd siden, og sliter litt med å tilpasse meg på det nye stedet. Det er så lite å gjøre her... Og jeg har blitt plassert i min avdeling, uten noe særlig opplæring, og de andre på avdelinga inkluderer meg sjelden i ting. Det blir til at jeg spør de hva de gjør, og om det er noe jeg bør være med på. noen ganger tar de meg med, andre ganger ikke. men det er uansett så lite å gjøre her at jeg blir ofte sittende og surfe og føle meg lite produktiv. og sånt hater jeg :( jeg liker en hektisk hverdag jeg. på det forrige stedet følte jeg meg flink og produktivt og hadde masse å gjøre. vi har fleksitid her, og jeg kommer ofte nærmere 9 (b-menneske), mens de andre kommer mellom 7 og 8. ved flere anledninger i lunsjen har de andre på avdelinga kommentert i de andres nærvær at jeg kommer seint og gjør lite  :tristbla: Jeg begynner å bli skikkelig fortvila. fleksitia er mellom 7 og 9. og når jeg kommer 8.30 og sitter til 16.30 så har de vel ingen rett til å snakke sånn? og det er jo lite å gjøre her, og de forventer liksom bare at jeg skal ta tak i ting og gjøre noe, men jeg mangler jo opplæring (som jeg har mast etter ørten ganger). har begynt å se meg om etter en annen jobb jeg, etter bare 2 mnd. kanskje litt tidlig å gi opp, men jeg føler ikke helt at dette er noe for meg... hva bør jeg gjøre?

ikke alltid man passer inn,men kansje som ny, så har jeg heller stilt opp tidlig enn å komme sist.

ta opp med leder at du har lite å gjøre.

Skrevet

Jeg er enig i at du bør prøve å finne deg noe annet snarest mulig.

Slike arbeidsforhold er ikke noe særlig i lengden. Det hadde vært noe helt annet om det var snakk om 2 måneder.

Når det gjelder kritikk for å komme senere enn andre, så har jeg vært ute for det samme i den jobben jeg har nå. Mange av mine kollegaer kommer veeeeldig tidlig, mens jeg og enkelte andre heller jobber litt ut over ettermiddagen. Faktisk har vi fått beskjed om at telefonen skal være bemannet til et visst klokkeslett. Ettersom "komme-tidlig-gjengen" IKKE har fått beskjed om dette, så visste de det heller ikke.

I tillegg jobber en del av oss mye overtid med diverse arrangementer og forberedelser.

Jeg har vært litt bevisst på at det blir sladret litt om oss som kommer sent, så jeg har bevisst nevnt ting som "Jeg rakk ikke ditt og datt i går, for jeg kom meg ikke herfra før klokka 17" eller "XXXX ringte i går og spurte etter deg, men det var et par timer etter at du hadde gått". Jeg har også sendt intern e-post ganske sent på ettermiddagen, selv om jeg kunne skrevet en lapp og lagt på pulten til den det gjaldt.

Nå vet ikke jeg om noe sånt hadde vært til nytte, ettersom det er flere ting som skurrer på arbeidsplassen din. Men noen ganger er det lurt å være litt bevisst på hvordan man gjør ting, slik at andre skal forstå. Evt. kan man jo si rett ut at man faktisk jobber like mange timer som de andre, men til andre tider. Det spørs hvordan man takler litt ubehagelige situasjoner.

Det eneste som kanskje kan gjøre det hele litt mer holdbart er å snakke med en eller annen leder. Evt. med kollegaene dine og si rett ut hva du tenker og føler. Be om å få meg å jobbe med og si i fra at du føler deg litt utenfor. De fleste vil huske det i ettertid og de vil kanskje skjerpe seg litt.

Håper at du finner ut av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...