Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2003 #1 Del Skrevet 3. januar 2003 Hva synes dere om denne ? Jeg så litt på nyhetene i går og det har jo vært utøvd i Australia lenge. Dere som røyker - ville en slik reklame ha noen effekt på dere ? Må understreke at jeg ikke er røyker selv, men syntes at reklamen var vemmelig. Hva synes dere om å kjøre en slik kampanje her i Norge ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 3. januar 2003 #2 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg vet ikke om denne kampanjen har noen effekt på røykere eller ikke, jeg kan snakke for meg selv. Som en av de utskjelte røykere, så er jeg utmerket klar over at røyking er skadelig, med eller uten slike kampanjer som det her. Mange røykere ønsker å slutte og mangler bare å ta seg sammen og gjøre det (lettere sagt enn gjort desverre ) Har selv meldt meg på "slutt å røyke" informasjonsmøte på jobben og planlegger å videreføre dette med et "slutt å røyke" kurs som starter i slutten av januar. Dette er noe jeg har planlagt en god stund nå, ikke noe resultat av hverken nyttårsforsetter eller kampanjer. Har bestemt meg for at det er på tide å ta vare på helsa nå. Plutselig har det gått 10 år siden jeg begynte å røyke... (tida flyr). Så nå håper jeg bare at jeg ikke sprekker. Skal bygge meg opp et lite lager av nikotintyggegummi og nikotinplaster i allefall. Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 3. januar 2003 #3 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg har bare sett noen få bilder fra denne røykekampanjen, så jeg er usikker på totalkonseptet. Det lille jeg så, virket helt motbydelig, og jeg tror den vil få meg til å tenke. En ting er å VITE at røyking er skadelig. En helt annen ting er å SE det med egne øyne. Nå skal det sies at jeg i utgangspunktet ønsker å slutte å røyke, jeg trenger bare litt ekstra motivasjon. Tror denne kampanjen kan bidra med det, og er spent på å se den i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 3. januar 2003 #4 Del Skrevet 3. januar 2003 Røykere må få gjøre som de vil.... Og jeg er ingen røyker..... Men jeg ønsker ikke at mine nærmeste skal dø av sykdommer relatert til røyking. I tillegg plager røyking meg - øynene klør og nesa renner. Så enhver kampanje som kan få noen til å slutte, eller kan forhindre at noen begynner er et gode. Har sett noen av de bildene som blir sendt ut. De skremmer meg - men om de skremmer ihuga røykere - det vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scarlet Sax Skrevet 3. januar 2003 #5 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg har sett den nye skrekkreklamen, og sorry, som røyker lar jeg meg ikke skremme. Jeg synes faktisk heksejakten mot røykerne blir mer og mer patetisk. For alt i verden, dersom denne kampanjen gir røykere som har lyst å slutte et ekstra puff, så er ingenting bedre enn det. For at jeg skal slutte å røyke, er det faktisk så enkelt som at jeg må være motivert til det selv! Og nei, ingen røykekampanjer har hittil motivert meg, snarere tvert imot.... (All respekt til folk som klarer å stumpe røyken...) Til slutt vil jeg si at jeg er fullstendig klar over at passiv røyking også skader, så dersom noen hadde lyst til å "kjefte" på meg og gi meg den derre "tenker du ikke på andre du"....jo, faktisk tar jeg alltid hensyn til ikkerøykere...skulle bare mangle... :blunke: -Scarlet Sax Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 3. januar 2003 #6 Del Skrevet 3. januar 2003 Jeg fikk meg en vekker da jeg så bildene, men det alene er ikke nok til å få meg til slutte. Som frøkenen ovenfor sier så må man ha motivasjon. Og mange av røykekampanjene og kjeften virker faktisk mot sin hensikt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2003 #7 Del Skrevet 4. januar 2003 jeg er en røyker selv, og ingen av røyke skremselsbilder og alt mulig rart, har fått meg til å tenke på å slutte... vi røykere tenker: uff da, er det virkelig slik? så glemmer vi det, og m ange glemmer fort... Jeg vil si at man må ha litt lyst til å slutte selv, fordi hos de aller fleste røykere er fornuften mye mye svakere enn motivasjonen, nikotin er verdens mest vanedannede stoff! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2003 #8 Del Skrevet 4. januar 2003 Kunnskap påvirker handlingene våre. Den nye røykekampanjen nå fører selvsagt ikke til at alle umiddelbart stumper røyken, men den føyer seg inn i en lang rekke informasjon som gies om konsekvensene av å røyke. For noen vil dette være "dråpen" som får dem til å slutte, for andre må det mer til( ikke nødvendigvis sterkere kost, men en annen type kampanje.) Atter andre fortsetter å røyke uansett, men jeg tror at i alle tilfeller vil graden av kunnskap påvirke våre meninger og handlinger. Selv sluttet jeg å røyke for flere år siden; Røyk er farlig, lukter dårlig, gir dårlig kondisjon, dårlig hud, er dyrt osv. Jeg er opptatt av helsen min og ønsker å ta vare på utseendet mitt - i det hele tatt kan jeg kun komme på negative ting røyken gjør for meg. Den nye røykekampanjen gjør meg enda mer skråsikker på at jeg aldri skal ta et drag av en sigarett igjen. Klart jeg i enkelte situasjoner savner en røyk, men jeg må bare akseptere at den tid er forbi. Drikker mer rødvin isteden for, slik at lastenes sum er konstant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2003 #9 Del Skrevet 5. januar 2003 Fint at du har stumpet r¸yken! men jeg tenker som så: hvorfor skal man d¸ som et vakkert lik? jeg mener, noe må vi jo d¸ av allikvel, og jeg tror ikke mitt beskjedne r¸ykeforbud vil gj¸re det slik at jeg d¸r tidligere.... tvert i mot, jeg vil leve og nyte livet, og gidder ikke å leve til jeg blir 100 år... hvorfor skal jeg det? havne på et sykehjem og v¿re der i 10-20 år med min la oss si, r¸ykfrie sunne tilv¿relse, der man ikke får enerom kanskje engang??? Og jeg har også mistet lysten til å r¸yke etter at vår fanatiske helseminsister skal komme med en pekefinger til alle som r¸yker, jeg spyr av ham! Folk greier å tenke selv, han går frem på feil måte og provoserer folk i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 5. januar 2003 #10 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg er enig med siste gjesten her - ingenting er så provoserende på en røyker som en fanatisk ikke-røker. Og her går jo vår helseminister foran med et godt eksempel. Tror ikke skremselspropaganda nytter. Jeg har selv røykt, sluttet faktisk for rundt 3 måneder siden - og vet med meg selv at jeg aldri mer kommer til å ta meg en røyk. Men jeg fant selv ut at nå er det nok - jeg la til side penger og brukte ett par nikotintyggi pr. dag. Nå er jeg moden for å kutte tyggien også - føler endelig jeg er sjef over mitt eget liv - tidligere var det røyken som bestemte det meste for meg. Har prøvd å slutte utallige ganger tidligere - men jeg har alltid sprukket i løpet av de to-tre første ukene. Jeg var rett og slett ikke klar for å slutte, det var så gale at jeg syntes synd på folk som ikke røykte - tenk for et kjedelig liv de hadde ... Nå vet jeg hvor feil jeg tok. Det er motivasjonen det kommer an på - det nytter ikke å bli skremt til å slutte - man må ville slutte. Rett før jeg kuttet røyken så la jeg om kostholdet mitt - dermed har jeg gått ned 10 kg. på disse tre første røykfrie månedene mine - formen er bedre enn noengang - jeg føler meg frisk og glad for første gang på mange år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonlight3 Skrevet 5. januar 2003 #11 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg vil anbefale alle som ønsker å slutte å røyke å lese boken: "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr. Jeg kjøpte den her i høst og har lest i den nå - og jeg må si: han har en mengde gode poenger! Selvsagt må man ville slutte selv, hvis ikke går det dårlig. Man må selv ha et ønske om å slutte. Selv om familie, venner, staten osv. prøver å fortelle oss hvor dumt, dyrt og helseskadelig det er så må man selv ha et ønske om å kvitte seg med røyken. Men det er her denne lille, fantastiske boken kommer inn som en "reddende engel" Hvis du er som meg: en røyker som ønsker å slutte, men som alikevel føler du mangler den siste biten med motivasjon; les boken! Det er kanskje det som skal til. Ingen velger å bli hekta på nikotin....man bare blir det...etterhvert..Desverre. Men, det som er så fint er at det er langt lettere å slutte enn det vi innbiller oss. Les boken så forstår dere hva jeg mener. Lykke til med alle som vil slutte i det nye året Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 6. januar 2003 #12 Del Skrevet 6. januar 2003 Helt enig, Moonlight3, jeg har også lest boken. Den dreier seg om holdninger og motivasjon - og var en god hjelp for meg den første tiden etter at jeg sluttet. Jeg kjøpte nemlig ikke boken før etter at jeg hadde kuttet røyken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mofu Skrevet 6. januar 2003 #13 Del Skrevet 6. januar 2003 Hei! Jeg har selv nettopp slutta med Zyban - og er glad for det - det er deilig med et liv uten røyk!! Men jeg tror egentlig ikke slike skremselspropagandaer har så veldig mye for seg. Vil man ikke slutte så vil man ikke slutte - selv om myndighetene har sett det for seg at de skal proppe oss fulle med ekle bilder av lunger og hjernemasse! Noen vil nok reagere på kampanjen - noen vil ALLTID det, men jeg vet ikke om jeg har så veldig tro på at jeg skal kurere så mange røykere... Jeg har sett endel av reklamen, og synes den er ekkel, og jeg hadde nok reagert - men hadde jeg stumpet røyken av den grunn?? tror neppe det..... Klemmer med ønske om et godt nyttår til dere alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 7. januar 2003 #14 Del Skrevet 7. januar 2003 Jeg synes det er litt rart at flere her sier at de ikke tror kampanjen har noe for seg. De ser jo tydelig positive resultater fra de andre landene som har kjørt kampanjen. Det bør heller ikke glemmes at kampanjen inkluderer røykesluttkurs og oppfølging fra fastlegen for de som ønsker dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 7. januar 2003 #15 Del Skrevet 7. januar 2003 Kunnskap påvirker handlingene våre. Den nye røykekampanjen nå fører selvsagt ikke til at alle umiddelbart stumper røyken' date=' men den føyer seg inn i en lang rekke informasjon som gies om konsekvensene av å røyke. For noen vil dette være "dråpen" som får dem til å slutte, for andre må det mer til( ikke nødvendigvis sterkere kost, men en annen type kampanje.[/quote'] Sånn tror jeg det fungerer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. januar 2003 #16 Del Skrevet 7. januar 2003 For meg (røyker) har ikke slike kampanjer i seg selv noen særlig virkning dessverre, det er andre ting som har vært med på å få meg til å ville slutte. men det er helt klart ett helhetsinntrykk, alle disse "små" røyke-greiene (diskusjoner og vedtak om flere og flere røykfrie steder, skadene man utsetter seg for, stadig innprenting at det er "tøffest" å være ikke-røyker, pengene man kaster rett ut av vinduet, tiden som går med på røyken, og ikke minst det punktet at jeg faktisk er så avhengig av denne dritten at jeg lar hverdagen min/ livet mitt bli styrt av ett stoff!!) som på ett eller annet tidspunkt får meg til å sette spørsmålstegn ved denne vanen. Og som nå har fått meg til å prøve opptil flere ganger. I dag hadde jeg min første dag på røykesluttekurs med jobben, det at vi er en gruppe på nesten ti stykk, som alle har røyket i mange år, men som nå har bestemt seg for å gjøre sitt beste for å klare å slutte.. det var inspirerende! Vi startet hele kurset med at hver av oss fortalte vår "røyke-historie", hvor lenge vi har holdt på, hvorfor vi startet, hvor mye vi røyker, om vi har forsøkt å slutte før og hvordan det gikk, hva det var som gjorde at vi ikke klarte det, hva som nå er motivasjonen til å slutte. Det var innmari ålreit å høre at det er andre som har mindre motivasjone en meg... stygt kanskje, men det hjelper meg til å bli enda mer inspirert! Så skal vi føre logg, tidspunkt, situasjon, grunn og smak for hver røyk vi tar. om ti dager skal vi være røykfrie! Men nå datt jeg helt av det egentlige temaet her da... kampanjen. Jeg tror den treffer mange som kanskje ville ha startet å røyke, men at de blir skremt av slike typer kampanjer. Jeg tror også den får foreldre med små barn til å tenke, reagere, bli sinte. Hadde nemlig en på kurset som "forbannet" denne kampanjen (eller egentlig sendetiden), da hans åtte år gamle datter hadde ringt ham på telefonen og grått og grått fordi hun nå var helt sikker på at pappan hennes kom til å dø veldig snart. Kanskje det er galt, men det er jo ikke kampanjen som utsetter barna for skrekken, det er jo den røykende forelderen! Hadde ikke pappa røyket, så hadde ikke datteren blitt redd når hun så reklamen! Kampanjer og påminnelser tror jeg er smart jeg, for at ikke akkurat den kampanjer får "meg" til å slutte, så vil den sammen med all annen propaganda mot røyk stadig minne meg på hva jeg driver med. Og informasjon er en god måte å få folk til å snu tankegangen sin på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2003 #17 Del Skrevet 7. januar 2003 Det kan jo hende at informasjon snur tankegangen til enkelte, men uten motivasjon og lyst til å slutte selv, går det ikke bra..... jeg mener, nikotin er såpass vanedannende at jeg tror ikke det er noe middel her i verden som vil meg til å slutte HELT. trappe ned JA, men slutte helt? nei til det smaker r¸yk altfor godt for meg! Jeg får i hvertfall ikke lyst til å slutte når vår fanatiske helseminister, eller mine foreldre eller kj¿reste n¿rmest vil tvinge meg til å slutte å r¸yke, fordi det skader helsen min. Jeg vet de vil mitt beste, men det er ikke rett måte å gå frem på, jeg f¸ler at jeg ikke får bestemme selv, og det hater jeg! jeg hater at andre vil bestemme over meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bitten242002 Skrevet 7. januar 2003 #18 Del Skrevet 7. januar 2003 Har sett den kampanjen på tv,jeg synes den er skremmende.Men heldigvis så har jeg sluttet å røyke.Har ikke røyket siden nyttårsaften:)Men jeg mener at man må være bestemt for å klare å slutte,vite hvorfor man vil slutte...Ellers er d ingen kampanje som hjelper etter min mening da...Alle de som røyker vet jo at det er skadelig fra før av.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 7. januar 2003 #19 Del Skrevet 7. januar 2003 Jeg vet de vil mitt beste, men det er ikke rett måte å gå frem på, jeg f¸ler at jeg ikke får bestemme selv, og det hater jeg! jeg hater at andre vil bestemme over meg. Men en sneip uten hjerte og hjerne får bestemme over deg?! Ta den tiden du trenger, du. Du kommer etter. Bare du får lagt trassalderen bak deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 7. januar 2003 #20 Del Skrevet 7. januar 2003 Tror nok alle vet at det er farlig å røyke, men tror ikke at alle vet hvor farlig det egentlig er.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå