Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest venelin
Skrevet

På grunn av sykdom, huskjøp med dertil tilhørende utgifter +++, har vi ikke vært på utenlandsferie på evigheter. Gleder var derfor stor da min svoger annonserte at han skal gifte seg i New York, og at mine (ganske velstående) svigerforeldre skal betale fly + ei ukes hotellopphold for oss. New York - mitt drømmereisemål, i tillegg til at det alltid er stas å komme i bryllup :-)

Ferien ble bestilt, betalt og avklart med arbeidsgiver for lenge siden. Dessverre så ble jeg brått og uventet arbeidsledig. Klarte å finne meg ny jobb ganske kjapt, men så var det dette med turen da... Avreise er på dagen 2 måneder etter at jeg startet i jobben, og jeg vil da fremdeles være i sluttfasen av opplæringen. Snakket med sjefen om dette i dag, og han var ikke positiv. Han sa at han kan ikke nekte meg (ubetalt) ferie, men han vil bli svært skuffet, og synes det er dumt, unødvendig og dårlig gjort å ta ferie etter å ha vært ansatt så kort tid. Svigerfamiliene mine vil likeledes bli skuffet hvis jeg ikke reiser, men innser jo at dette er et valg jeg selv må ta. Mine svigerforeldres eventuelle økonomiske tap behøver jeg ikke bekymre meg over, sier de.

Hvem skal jeg skuffe? En sjanse som dette kommer aldri igjen, og jeg vet brudeparet vil bli lei seg hvis jeg ikke er der, men å leve med sjefens og kollegaer misnøye over lengre tid er ikke gøy det heller. (Jeg har sjekket alle muligheter, men det virker ikke som det er mulig å gjøre turen kortere enn ei uke, og bryllupet foregår på en hverdag uansett). Huff, og så dette som skulle blitt en slik drømmetur! Dårlig samvittighet får jeg uansett...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Da hadde jeg skuffa arb.giver. Denne sjansen kommer ikke igjen. Syns det er dårlig gjort av arb.giver, han burde da forstå at det er viktig for deg å være med i bryllupet til svogeren din!

Skrevet

Jeg hadde reist... Som du sier, det er en drømmetur! Et sted du alltid har ønsket å dra, bryllup og betalt reise!

Skjønner at det ikke er så enkelt da, når sjefen er så negativ. Jeg hadde forklart at dette var noe som var planlagt lenge, og at det er nær familie som skal gifte seg. Synes faktisk han ble litt i overkant gretten... Du har jo ikke akkurat planlagt å komme i denne situajonen!

Håper det ordner seg!

Gjest venelin
Skrevet
Da hadde jeg skuffa arb.giver.

Det svaret jeg ønska å få, he, he. :) Men det er ikke lett når de andre ansatte, i ren goodwill overfor jobben har tatt ut lite ferie i år, grunnet stor arbeidsmengde. Sjefen tenker nok kun på økonomiske tap i forbindelse med ferie, det er dessverre ikke mulig å få tak i vikar, heller.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde også reist. Dårlig gjort av arbeidsgiver å si at han blir skuffa over deg. Han får enten si ja eller nei. Ikke være så vanskelig som han har vært nå. Hvis han er så skuffet, får han holde det for seg selv. Skjønner dette er litt vanskelig for deg. Du kan jo be om en ny prat med sjefen, der du forklarer dette for han. At det tross alt er et vanskelig valg, men at du selvfølgelig vil gripe denne sjansen som dette er. Fortell han at du har dårlig samvittighet overfor jobb og at han virkelig har forståelse for dette. Hvis han skjønner deg, så blir det lettere for deg å reise uten dårlig samvittighet. Hvis han blir urimelig kan du også reise med god samvittighet, for da er han bare vanskelig. Hvis ikke dette går utover andre i firmaet, prosjekter du evt er med i, leveranser osv da. Da kan det kanskje være litt vanskeligere.

Gjest Gjest
Skrevet

Greit at du tenker på arbeidsgiver, men man kan ikke la det styre livet sitt totalt. Har man en drømmereise på lur, som var planlagt før man fikk jobb, så reiser man på turen. De overlever fint uten deg den uken.

God tur!

Gjest venelin
Skrevet
Hvis ikke dette går utover andre i firmaet, prosjekter du evt er med i, leveranser osv da. Da kan det kanskje være litt vanskeligere.

Det er nettopp det det gjør :tristbla: Fravær fra min side vil bety et betydelig økt arbeidspress på mine kollegaer, lavere inntjening for firmaet, og man føler jo at man, som den sist ansatte, tar seg veldig til rette. Føler ellers at jeg har fått veldig gode betingelser i denne jobben, og at jeg har fått mye tilrettelagt (jeg sliter med sykdom). Har lyst til å vise velvillighet tilbake, samtidig som jeg har veldig lyst til å reise!

Gjest Gjesta
Skrevet
Det er nettopp det det gjør  :tristbla: Fravær fra min side vil bety et betydelig økt arbeidspress på mine kollegaer, lavere inntjening for firmaet, og man føler jo at man, som den sist ansatte, tar seg veldig til rette.  Føler ellers at jeg har fått veldig gode betingelser i denne jobben, og at jeg har fått mye tilrettelagt (jeg sliter med sykdom).  Har lyst til å vise velvillighet tilbake, samtidig som jeg har veldig lyst til å reise!

Hmm, skjønner du sliter litt. Jeg hadde gjort det samme. Vi er jo så pliktoppfyllende og greie.. Men uansett så hadde jeg reist. Det handler om en opplevelse og minner du vil ha hele livet. Det er kun snakk om en uke.. Du får heller trå til og jobbe ekstra mye når du er hjemme igjen. Det kan du godt si til sjefen din også..

Gjest Gjest
Skrevet
Det er nettopp det det gjør  :tristbla: Fravær fra min side vil bety et betydelig økt arbeidspress på mine kollegaer, lavere inntjening for firmaet, og man føler jo at man, som den sist ansatte, tar seg veldig til rette.  Føler ellers at jeg har fått veldig gode betingelser i denne jobben, og at jeg har fått mye tilrettelagt (jeg sliter med sykdom).  Har lyst til å vise velvillighet tilbake, samtidig som jeg har veldig lyst til å reise!

Synes sjefen din er urimelig jeg.

Dette her var jo planlagt før du begynte å jobbe der da.

Dette er en sjanse for livet og jeg hadde ihvertfall dratt.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Hvis turen var bestilt og betalt da du fikk jobben, burde du nok sagt fra tidligere. Hvis sjefen din virkelig ønsket å ansette deg, ville han jo sagt at det ville gå bra.

Problemet ditt nå, er jo at det kan virke inn på forholdet ditt til sjef og kolleger.

Synes det er dårlig gjort av arbeidsgiver å si nei, men vil verken råde deg til det ene eller det andre. Du bør se ann hvordan dine kolleger reagerer når du nevner det for dem. Kjedelig å ødelegge et potensielt godt forhold til kolleger med dårlig start.

Personlig ville jeg som kollega absolutt støttet deg! Håper det ordner seg :)

Skrevet

jeg ville også ha sagt ifra med en gang jeg ble tilbudt jobben dersom jeg hadde en drømmereise bestilt og betalt, på det viset hadde arbeidsgiver sikkert ansatt deg til tross for reisen, og det hadde ikke blitt noe surmuling når du måtte dra.

men det er nå engang ikke slik, og man kan ikke gå tilbake i tid.

regner med du fortalte ham at turen var både bestillt og betalt allerede før du ante noe om at du kom til å jobbe der du jobber nå, så sjefen vet at dette ikke er noe du har tatt deg til rette med nå i etterkant.

selvsagt er det kjipt at det blir mer å gjøre for de andre, og kjipt at det går utover firmaet at noen ansatte faktisk tar ferie. ;)

og vet du at både sjef og kollegaer vil bli ett problem om du drar, så ville jeg kanskje følt litt på om det er ett sted du vil legge så sjela di i at du ikke drar på denne turen, eller om det er en midlertidig løsning uansett slik at det ikke kanskje er verdens undergang om du drar og risikerer litt.

Skrevet

Det er vel godt mulig at sjefen vil være mindre gretten når ferien nærmer seg? Hvis du jobber mye og bra frem til ferien har du bevist at du er en god arbeidstaker, og at du gjerne gjør en innsats. Da vil kanskje heller ikke kollegene dine syns du er "slem" som drar? Og å jobbe inn en uke, slik at selv om du har fri har du gjort din del og arbeidet for lønnen din, bør jo gå bra over 2 mnd.

Skrevet

Sjefer burde tenke mer langsiktig. Hvis han er kjip og urettferdig nå (noe jeg syns han viker som), så ender det opp med at du ikke bir lenge i firmaet, og da taper de mye mer på å ansette og gi opplæring til en ny person.

Reis du! Arbeidsgiver kommer over dette, mens du vil angre resten av livet om du ikke reiser.

Skrevet

Jeg hadde reist. Ikke fordi det var en ferie direkte, men fordi det er et bryllup! Det synes jeg absolutt sjefen din burde forstå. Men jeg hadde nok samtidig stått litt ekstra på for jobben i tiden etterpå, sånn for å gjøre det litt godt igjen. Ovenfor kollegaene dine, kunne du kanskje konsekvent omtale turen som bryllup istedenfor ferie...tror kanskje det kan utgjøre en forskjell.

Gjest venelin
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Det har løst seg :) Jeg tilbød meg å jobbe inn de fem feriedagene i helger, og da var sjefen brått mye mer positiv. Litt ålreit og ikke bare kreve når man er nyansatt heller, men mer gi-og-ta. Jeg skal til USA!!

Skrevet

så bra, og grei måte å løse det på siden det er helt i starten av jobben.

god tur da.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Godt det løste seg! Tror du vant mye på å tilby noe tilbake for å få fri. Det var smart!

Ha en kjempefin tur!

Skrevet

Godt at det ordnet seg for deg...;)

Men...

Sjefen din kunne nok (med "retten på sin side") ha nektet deg å ta fri!

God tur!

Skrevet (endret)
Godt at det ordnet seg for deg...;)

Men...

Sjefen din kunne nok (med "retten på sin side") ha nektet deg å ta fri!

God tur!

Sjefen til trådstarter har rett. Han kan ikke nekte trådstarter ubetalt ferie/fritid.

Lov om ferie

Kap I. Alminnelige bestemmelser

§ 3. Lovens ufravikelighet

Loven her kan ikke fravikes til skade for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt i loven at en bestemmelse kan fravikes ved avtale. Avtale som fraviker loven til skade for arbeidstaker, må inngås skriftlig for å kunne påberopes av arbeidsgiver.

Kap II. Feriefritiden.

§ 5. Feriefritidens lengde

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

(4) (Beregning av feriefritid)

Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager.

Så sjefen kan ikke "med retten på sin side" nektet trådstarter fri til å reise bort en uke i bryllupet, uansett når trådstarter ble ansatt. Desember er en måned som det er vanskelig å få mulighet for ferie (men det er ikke et problem i denne saken).

Endret av Bobeline
Skrevet
Tusen takk for svar, alle sammen!  Det har løst seg  :)  Jeg tilbød meg å jobbe inn de fem feriedagene i helger, og da var sjefen brått mye mer positiv.  Litt ålreit og ikke bare kreve når man er nyansatt heller, men mer gi-og-ta.  Jeg skal til USA!!

Kjempebra at det løste seg. God tur til New York :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...