Gå til innhold

Hedmarkinger.


Gjest Cristoph

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Je æ hedmarking!

Generelt kan man vel si at det finnes en del.. eh, TRAUSTE folk i Hedmark, men det trenger vel ikke være noen dårlig egenskap?

Jeg er verken blottet for sympati eller empati og ikke er jeg så veldig trangsynt, eller. Finnes vel trangsynte folk utenfor hedmark og, vil jeg tro? Du er litt trangsynt selv, da Christoph, når du kommer med en slik påstand... ;) Men det var vel meningen å erte på seg hedmarkinger - men det skal vel noe til... Vi er litt trege, dah! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage
Feeiil!

Det er Opplendingene som bor på feil side av mjøsa!

Helt riktig. Den rette sia av mjøsa er solkysten!

hmmm Christoph: Bor du på Hedmarken? Og kan jeg spørre hva som utløste "raseriet" mot oss Hedmarkinger? (og desverre har du veldig rett i mye av det du skriver om oss)

Endret av prestekrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage
Ikke drep meg da... Jeg bor sammen med en fra Oslo! ;)

Neida, det har vi ikke! Og det heter ikke bestefar, men bæssfar!

Feil! Opplendingene bor på feil side av Mjøsa!

:Nikke:  :Nikke:

I Hamar heter det ikke bæssfar, men bestefar. I områdene rundt Hamar derimot (Stange, Vang, Løten, Ringsaker)- der heter det bæssfar!!

Men at vi har samme bestefar? Nei, vet om flere som ikke har samme bestefar som søsknene sine engang jeg...

Og jeg har ikke samme bestefar som noen i hele Hamar (søstra mi har flytta) (har vel ikke bestefar engang ettersom det er 4 år siden han døde).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamar er en utrolig flott by. Det må jeg si.

Overrasket positivt :)

Om folk er trangsynte der det aner jeg ikke men det er vel der som andre steder. Forskjellige folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner en fyr i Oslo som er fra Hamar som iherdig prøver å høres ut som han er fra Bærum og som gjør narr av alle som bor "på landet" dvs utenfor Ring 3 og som ikke snakker Oslo V sosiolekt. Ut fra det generaliserer jeg at alle fra Hedmark har et dialektkompleks.Tror egentlig ikke hedmarkinger er så fryktelig trege, de bare høres sånn ut. Også har jeg aldri forstått den store stasen med Mjøsa? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg er fra Hedmark, og er langt i fra treg. Er nærmere hyperaktiv. ;) Jeg sier ikke bæssfar, og jeg vil ikke beskrive meg selv som trangsynt. Sympati har jeg i bøtter og spann.

Men nå er ikke jeg fra Hamar heller da. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosemose er inne på noe når detgjelder "dialekt-kompleks" . Har aldri skjønt folk herfra som stotrer og knoter på dialekta si med engang de kommer innenfor Oslo- grensa. Hører da aldri folk fra feks Bergen eller Vestlandet ellers, Nord Norge og Sørlandet som er flau over dialekta si? Eller?

Er det fordi hedmarksdialekta liksom er "bonde", eller? Uff, håper ingen synes jeg prater stygt når jeg bruker dialekta mi... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Soløring i tillegg jeg:) Og Synes nok at hr Cristoph enten har bomma totalt, eller møtt feil personer..for mitt inntrykk av Hedmarkinger er ikke det han påstår. Har også bodd 3 år i Oslo, og 6 i Fredrikstad, og man merker forskjell. Ikke nødvendigvis negativt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

og om'n har peeng å er sjarmør spør først om hæin er en Rommedøl :sjarmor:

jada er får riktige sida tå mjøsa je å æiltså hedmarken, et lite sprøsmål tel hæin ovaførr hete det itte Solung lenger? :ler:

Når det gjeld de om komplekser ta dialekta så er nok de nåå som kænskje heng att får tida før'n Prøysen, da dialekta var regne som den værste i læindet førrøvrig.

Je vet itte helt om je er enig ti det, je er får sjølve hedmarken je å je syns vi tala ganske pent je, jeg syns det da er verre mæ dom lenger opp eller på andre sida ta mjøsa

å når det gjeld det som er det fine me mjøsa så kæin je jo nevne at vi har både rekreasjonsmuligheter der å et nasjonalt klenodium (skiblandner) der

je kunne en gong en sang om æille bygden her men den husse je itte her men je kæinskje kunne prøve å finne'n

je vet itte egentlig om vi er så veldig trege, da er det vel kæinse verre me dom lenger nere i odal'n og strøka der :legrine:

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor på Hedmark, er ei ekte hedmarksjinte.

I de siste årene har jeg jobbet i Oppland, der er det fint kan dere tro for de har en så fantastisk fin utsikt til den andre siden av Mjøsa ;)

Jeg liker meg godt i bygda mi, kunne aldri drømme om å la ungene vokse opp i en storby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite det? Ingen av dem har noen gang gitt noe uttrykk for sine følelser! En utadvendt hedemarking kikker på dine gummistøvler mens han fremfører sine sukk og kremt mens den innadvendte ser på sine egne mens han gjør det samme.

Je er hedmarking, og kæinn skrive under på at detta stemmer ;)

Det sies også at om du havner i diskusjon med en østerdøl og han blir stille så er det trolig fordi han er uenig men ikke vet hvordan han skal få protestert på fredsommelig vis :ler:

Vi hedmarkinger er nok ikke blant de som lager krig i verden, men vi skaper kanskje ikke så mye annet heller... Men hyggelige, det er vi :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg er fra Hedmark, og er langt i fra treg. Er nærmere hyperaktiv.  ;) Jeg sier ikke bæssfar, og jeg vil ikke beskrive meg selv som trangsynt. Sympati har jeg i bøtter og spann.

Men nå er ikke jeg fra Hamar heller da.  :sjarmor:

Ikke etter sammenslåinga engang? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...