Gå til innhold

Noka-dietten funker den?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Jeg skal ned mange kilo og begynner så smått og bli litt desperat. alle rundt meg maser om vekta, til og med brukere på jobben kommenterer det. Er lei meg og synes det er slitsomt. Noka dietten virker om et alternativ, og synes ikke det virker dyrt heller med tanke på hva vanlig mat koster og hva jeg ellers bruker på mat, frukt er jo f eks kjempedyrt.

Tenker da på 3 måltide hver dag, pluss ett egg og litt røkt laks eller noe sånt som middag.

Er det noen som har erfaringer med dietten og vet om den funker? Skal ned ca 40 ca... hadde egentlig tenkt å ta det over 1,5 år, men ser jo gjerne at det går fortere og heller holde fokuset i 1,5 for å sikre at vekta holder seg nede.

Er lovet en del penger når jeg er i mål, så har jo litt motivasjon der, men er vondt at alle skal tenke på og bekymre seg over vekta mi, det holder lenge at jeg tenker på den.

Har en tendens til å stappe i meg når jeg er lei meg, noe jeg ofte er pga vekta, (ond sirkel det der), men har også vært flink, dvs litt sjokolade på lørdag og brus har jeg kuttet helt ut.

Så, har noen tips eller andre lure triks for å klare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Hmm, når du skal ned så mye, tror jeg det er dumt å bruke en kur. Det eneste som nytter er en drastisk livsstilforandring. Min samboer gikk ned 42 kilo på ett år. Han kuttet ut all brus og godteri, og spiste generelt sunt, og så trente han masse. Begynte bare å gå en tur hver dag, til han ble såpass i form at han greide mer. Gå minst en times tur hver dag, og når du begynner å bli i bedre form melder du deg inn på et treningsstudio, og trener kondisjon (gåing/løping, sykling/spinning eller svømming) OG styrke. Det er viktig å trene begge deler, kondisjonstreningen forbrenner mens du trener, mens styrketreningen bygger opp musklene slik at du forbrenner mer også når du ikke trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

jeg er medlem på helsestudio, pluss at jeg jobbet på et et par år. vet jo at jeg må forandre livet mitt, og tror det kommer litt etter litt, vil bare så gjerne gå ned litt imens også, var veldig sunn en periode uten at det hjalp det grann. Spiser veldig lite godteri bortsett fra når jeg sprekker, og kanskje kan en vektnedgang ved hjelp av en kur hjelpe på litt der. ser det hjelper= bedre selvtillit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg kjenner en dame som er (var) ganske overvektig. Tipper hun veide 120-130 kg. Hun prøvde å begynne å slanke seg i mange år, uten resultat.

Hun bestemte seg tilslutt for at nå var det nok, og begynte på en ny slankekur kombinert med Cambrigde. Dette holdt hun ikke ut så lenge, for hun var veldig streng mot seg selv, men etter noen uker med denne kuren kombinert med lange gåturer hver eneste dag, så gikk hun ned noen kilo. Dette gjorde at hun fikk motivasjon til å melde seg inn på treningssenter, og spanderte i tillegg på seg personlig trener og kostholdsveiledning. Nå har hun gått ned masse, og ser fantastisk sprek ut :)

Så som motivasjon kan pulver nok funke ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

godt å hære det har hjulpet for noen :) noka og cambridge er det samme? håper abre jeg liker smaken, ser noen synes milkshakene er veldig gode mens andre ikke er fullt så begeistret. Gikk ned 15 kilo på fedonkur så vet det kan funke, men gik opp igjen på grunn av alt maset. Denne gangen skal jeg holde alt for meg selv, bare søke litt støtte her på kg. Gjør jo dette for meg selv og ikke alle andre, selv om de mener det godt. '

har noen andre erfaringer tar jeg gjerne imot! vil så gjerne lykkes! og vil noen andre begynne sammen med meg så send gjerne en personlig melding, så kan vi utveksle mail og evt telefonnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

vil bare tipse om www.slankenett.no

der kan du lage slankedagbok, og treffe mange andre i samme situasjon som deg selv.

Lykke til med slankingen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest izabella

Jeg tror det er hardt å holde seg på Noka kuren over lengre tid,men hvis du bytter ut f.eks 2 måltider med Noka,og spiser 2-3 små sunne måltider i løpet av dagen,er det lettere:) Milkshakene til Noka smaker hvertfall kjempegodt :)

Lykke til :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror at problemet ditt er at du sprekker og det gjør man enda lettere når man er på slike kurer. Jeg skriver tror, for jeg kjenner deg jo ikke.

Det eneste som hjelper, er å forandre kostholdet og å trene.

Bli med i en av slanketrådene her inne.

Skriv opp hva du spiser i løpet av en dag nå som du ikke slanker deg. Legg det ut her og få kommentarer på hva du kan forandre.

Finn ut hva slags trening som kan passe for deg.

Ikke spis for lite. Forbrenningen blir langsommere av det og selv om du mister mye vekt de første ukene, kommer du snart ikke videre og da kommer lett til at du mister motivasjonen.

Spis ofte, men lite. Tenk på hva du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Tror nok du har rett i det gjest, men håper kanskje at noka-kuren gir en frisk start. vet at jeg kan holde på en stund, hold på i flere mnd sist gang, men ble lite fokus på oppfølging da, så det må jeg skjerpe meg på denne gangen. dess var det dyrere sist, fedon lindberg.

Endring av kosthold må nok til ja, men har hørt at man får mye energi av noka, fordi man får mange vitaminer man trenger, og det er jeg for dårlig til ellers, spiser ikke så mye om dagene, men spiser feil mat og det gjør at jeg nesten ikke har energi til noen ting, iallefall ikke trene.

Håper iallefall at jeg kan holde på med 3 måltider, pluss et lite vanlig ett en god stund ( 4 mnd??)... så kanskje blir ting lettere etterhvert.

Før likte jeg å trene, vil finne tilbake til den jeg var.

Har fått med meg ei, og skal følge med på slankedagbøker her inne også :) nå vil jeg ned i vekt, er så lei av mas og kjas, men aller mest for min egen del. Har endelig innsett det nå, at dette gjør jeg for meg og ingen andre. Var vel mest for andre sist gang og klarte ikke å glede meg over resultatene for meg selv, ble mest fokus på hva alle andre sa, og litt sånn (samma for meg).

takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Tror nok du har rett i det gjest, men håper kanskje at noka-kuren gir en frisk start. vet at jeg kan holde på en stund, hold på i flere mnd sist gang, men ble lite fokus på oppfølging da, så det må jeg skjerpe meg på denne gangen. dess var det dyrere sist, fedon lindberg.

Endring av kosthold må nok til ja, men har hørt at man får mye energi av noka, fordi man får mange vitaminer man trenger, og det er jeg for dårlig til ellers, spiser ikke så mye om dagene, men spiser feil mat og det gjør at jeg nesten ikke har energi til noen ting, iallefall ikke trene.

Håper iallefall at jeg kan holde på med 3 måltider, pluss et lite vanlig ett en god stund ( 4 mnd??)... så kanskje blir ting lettere etterhvert.

Før likte jeg å trene, vil finne tilbake til den jeg var.

Har fått med meg ei, og skal følge med på slankedagbøker her inne også :) nå vil jeg ned i vekt, er så lei av mas og kjas, men aller mest for min egen del. Har endelig innsett det nå, at dette gjør jeg for meg og ingen andre. Var vel mest for andre sist gang og klarte ikke å glede meg over resultatene for meg selv, ble mest fokus på hva alle andre sa, og litt sånn (samma for meg).

takk for alle tips!

Hei!

Jeg har gått en del på noka gjennom årene, senest i fjor. Jeg tenkte da at det var en genial måte å gå ned i vekt på.

Vel, jeg gikk ned 4 kilo på 2 uker, mest sannsynlig vann...

Jeg holdt på å bli helt gal pga hadde ikke noe å tygge på + jeg ble helt loco når det gjaldt tanken på mat og jeg telte ned timer til neste shake...

Jeg har ganske så god selvdisiplin, så det var ikke det det gikk i underveis...

Utenom det så er det ikke nok kalorier i Noka dietten per dag. Dietten ligger på 900 og noe kalorier per dag, mens man egentlig skal ha fra 1300 cal tror jeg. Husker ikke helt det der nå. Anyway, det er ikke bra for deg eller forbrenningen din. Jeg vil også anbefale vektklubben til dagbladet. Der legger du inn alt du har spist og så får du en ganske bra oversikt over dagens matinntak. :)

Jeg synes det er greit du går på noka dietten som en kick start, men ellers vil jeg råde deg til å ta det kun til f.eks frokost eventuelt kvelds og spise vanlige måltider utenom. Da er det mye lettere å komme seg igjennom det her. Jeg regner med du ikke er ferdig med det første...

Jeg vet ikke om dette besvarte noen av spørsmålene dine, men hvis du lurer på noe mer, så bare spør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

*rekker opp hånda*

Hvordan blir fordøyelsen når man bare drikker shake et par uker? Full diaré? Kanskje det blir bedre hvis man kombinerer med noen måltider, eller er ikke det "lov" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Noka-shaker, og synes de smaker godt, selv om de i begynnelsen føles noe fyldige å drikke og de fungerer bra. Jeg drakk frokost, middag og kvelds, og spiste vanlig, sunn lunsj. Tror jeg gikk ned 10 kilo før jeg sluttet. Jeg spiste også gulrøtter og andre grønnsaker, og savnet egentlig ikke det å tygge. Man vet også enkelt hvor mye man skal "spise" i løpet av en dag. (Avføringen er helt normal, om enn litt sjeldnere). Dette er vel imidlertid ingen langvarig spisemåte, men kan brukes som en start for en sunnere livsstil. Fungerte i alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til tanken om en kick-start. Rett og slett fordi hvis kroppen begynner å gå på sparebluss, hamstrer den om så mer når tilgangen på mat kommer tilbake. Resultatet blir en jo-jo-effekt. Man går ned, men man går etterpå lettere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

jeg spiser tre shaker hver dag, men bruker de 400 kaloriene jeg har til et lett måltid til å småspise litt. Lage meg fiskekaker og sånn lav,kalorimat. Da går det lettere. pluss at jeg er så innstilt på dette at det går nok bra en god stund, når det blir tøft, finner dere meg her igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror løsningen til å gå ned i vekt er å se på hvorfor man la på seg i utgangspunktet. Er det kun på grunn av latskap/dårlige vaner/at man ikke vet bedre, eller ligger det noe psykisk bak, altså at man bruker mat som "medisin".

Spiser man pizza til middag fordi det er praktisk, eller gjør man det fordi man trøstespiser?

Når du vet hvorfor du gjør som du gjør, da kan du gjøre endringer.

Jeg har ingen tro på dietter, fordi er en hjelp der og da, men de fikser ikke problemet bak. Hvis du ikke vet hvorfor og når du trøstespiser, kommer du til å sprekke og gjøre det igjen.

Men, virker det for deg er det flott. Du må imidlertid være forberedt på at det kan ta lang tid, og at du må legge om kostholdsvaner og trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror løsningen til å gå ned i vekt er å se på hvorfor man la på seg i utgangspunktet. Er det kun på grunn av latskap/dårlige vaner/at man ikke vet bedre, eller ligger det noe psykisk bak, altså at man bruker mat som "medisin".

Spiser man pizza til middag fordi det er praktisk, eller gjør man det fordi man trøstespiser?

Jeg har ingen tro på dietter, fordi er en hjelp der og da, men de fikser ikke problemet bak. Hvis du ikke vet hvorfor og når du trøstespiser, kommer du til å sprekke og gjøre det igjen.

Men, virker det for deg er det flott. Du må imidlertid være forberedt på at det kan ta lang tid, og at du må legge om kostholdsvaner og trene.

Som jeg skulle sagt det selv! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elfrida
jeg tror løsningen til å gå ned i vekt er å se på hvorfor man la på seg i utgangspunktet....Du må imidlertid være forberedt på at det kan ta lang tid, og at du må legge om kostholdsvaner og trene.

Jeg er sååå enig i innlegget ditt marsy.

Man kan ikke bare slanke kroppen og tenke at alt skal blir så bra bare jeg går ned X antall kilo. Det er like viktig hva som foregår oppi hodet når man spiser mer enn man trenger, og man må lære seg å slutte med trøstespising, lære seg å være fornøyd med seg selv, og lære seg å leve med sin nye slanke kropp (gjerne før man kommer dit!).

Der tror jeg man er ved kjernen i manges vektproblemer, at man føler det er håpløst, man føler at man ikke strekker til og ikke er bra nok som menneske fordi man ikke klarer å gå ned i vekt. For min egen del så trodde jeg at jeg var tjukk før jeg egentlig var det, og slanka meg mye, og sprakk så klart. Det førte bare til at jeg ble tjukkere, uten at jeg helt så det selv, for jeg trodde hele tiden at jeg var kjempetjukk. Plutselig en dag så jeg i speilet at jeg hadde blitt akkurat så tjukk som jeg alltid hadde trodd at jeg var, og da gikk det opp et lys for meg.

Det handler veldig mye om selvbilde, og jeg mener at man må jobbe med sitt eget selvbilde og tanker om seg selv og mat like mye som man må jobbe med trening og kosthold.

Jeg har gått ned en del, men er fremdeles ingen sylfide. Jeg vet at jeg må bruke resten av livet på å spise sunt og trene jevnlig, fordi det er bra for meg, og det får meg til å føle meg vel. Og jeg setter sunnheten og gladheten foran hva som står på vekta ((i hvert fall prøver jeg hardt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

veldig enig jeg også, har tenkt en del igjennom hvorfor det har blitt som det har blitt og nå tror jeg at jeg endelig er klar for å gå ned. Ingen vet om det (for det hjalp ikke å fortelle det til alle sist gang- heller motsatt virkning) og dermed blir dette 100 % min greie og det er for min skyld jeg gjør det. Noka-diett som kick-start, men er altfor glad i mat til leve på det. Men det får meg til å fokusere litt på kaloriinnhold og mindre på karbohydrater osv, synes det var vanskelig sist gang. Og jeg får overskudd til å trene av dette, pga alle vitaminene.

krysser fingrene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg skjønner tankegangen din, men det er nok litt mer komplisert...

Jeg har gått opp 20 kilo på 2, 3 år, selv om jeg har trent 4,5 ganger i uken over lang tid, spist lite og ikke er noe interessert i snacks og div...

Ikke så ganske logisk nei og VELDIG frustrerende! :grine:

Selv da jeg begynte for fullt i juni i fjor og trente 5,6 ganger i uken med ett ganske stridt treningsprogram, spiste lite og sunt og som vanlig ikke spsite snop og div pga jeg har ikke noe lyst på det...

Jeg gikk omtrent ikke ned noe.... veldig frustrerende :tristbla:

Så fant jeg nettopp ut at jeg har PCOS som er en hormonforstyrrelse. De som har det sliter veldig med å gå ned i vekt, legger veldig raskt på seg...

Men nå har jeg fått tak i treningsinnstruktør/kostholdsekspert som har peiling på hva insulin gjør med kroppen og div, så da håper jeg det ordner seg etter jeg har fått det nye programmet mitt ;)

Anyway, man trenger ikke å være lat, ligge i sofaen døgnet rundt og spise snop for å gå opp i vekt.... bare slik at du ikke tror alle som er ovrvektige er late ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankegangen din, men det er nok litt mer komplisert...

Jeg har gått opp 20 kilo på 2, 3 år, selv om jeg har trent 4,5 ganger i uken over lang tid, spist lite og ikke er noe interessert i snacks og div...

Ikke så ganske logisk nei og VELDIG frustrerende!  :grine:

Selv da jeg begynte for fullt i juni i fjor og trente 5,6 ganger i uken med ett ganske stridt treningsprogram, spiste lite og sunt og som vanlig ikke spsite snop og div pga jeg har ikke noe lyst på det...

Jeg gikk omtrent ikke ned noe.... veldig frustrerende  :tristbla:

Så fant jeg nettopp ut at jeg har PCOS som er en hormonforstyrrelse. De som har det sliter veldig med å gå ned i vekt, legger veldig raskt på seg...

Men nå har jeg fått tak i treningsinnstruktør/kostholdsekspert som har peiling på hva insulin gjør med kroppen og div, så da håper jeg det ordner seg etter jeg har fått det nye programmet mitt ;)

Anyway, man trenger ikke å være lat, ligge i sofaen døgnet rundt og spise snop for å gå opp i vekt.... bare slik at du ikke tror alle som er ovrvektige er late ;)

jeg skrev jo ikke noe sted at overvektige er late?

jeg har selv veid 20kg for mye, men er i ferd med å bli kvitt kiloene nå. Jeg har trent mer eller mindre jevnlig i 2 år, men først i det siste har jeg begynt å gå ned, etter å ha skiftet treningsform, og tenkt igjennom hvorfor jeg hele tiden sprekker og spiser en hel pose potetgull og en stor flaske cola alene.

Noen spiser usunt og legger på seg på grunn av dårlig tid og dårlige vaner, mens andre (som meg) spiser som trøst - ironisk nok som trøst fordi jeg hadde lagt på meg, og endte opp med +20kg, andre igjen kan ha en kjemisk ubalanse i kroppen eller at de tar medisiner som de legger på seg av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...