Usikker Skrevet 30. juli 2006 #21 Skrevet 30. juli 2006 Her er det iallfall livsfarlig. Skarpe svinger og rånersjåfører. Trodde det var snakk om 5-6åringer jeg, jeg hadde også nøkkel som 78åring. ← Du verden - hadde du altå egen nøkkel da du var såå gammmel :klø: Sorry Towelie - måtte bare jeg Skoleveien idag - og for noen år tilbake er nok ikke den samme nei. Trafikken har økt til eksempel. Er ikke tvil om at det er farligere å ferdes langs veiene våre idag......... men - det skjedde ulykker "i gamle dager" også. Uansett - jeg synes det er uforsvarlig å la barn vente alene. En vet aldri hvem som passerer......... er'kke sikkert alle er like snille mot små barn da. Dessverre
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #22 Skrevet 30. juli 2006 Vi hadde noe som het "skolefritidsordning" før '97, som var så å si det samme som SFO, bare at det var i et annet bygg enn skolen, som det er nå her. De som ikke hadde hjemmeværende foreldre var der til 4-5tiden. Vi kunne leke inne eller ute, eller gjøre lekser og få hjelp til det. Var det noen som hadde bursdager feiret vi det, husker jeg.
Bobeline Skrevet 30. juli 2006 #23 Skrevet 30. juli 2006 Bare legge til at det er så klart veldig uansvarlig av ansette å gå i fra ungen hvis SFOen har på forhånd en avtale med foreldrene at ungene skal bli henta. I barnehager skal det f.eks alltid være to ansatte igjen til siste unge er gått, hadde man gått hjem før ville jeg tro man fikk sparken. ← Stemmer det, de skal vente sammen med barnet, eller levere barnet til barnevernsvakten eller politi. Barnet skal ikke være alene.
Gjest Pet Skrevet 30. juli 2006 #24 Skrevet 30. juli 2006 Da en venninne av meg kom for å hente datteren sin på sfo en gang i 1997 (datteren var 6-7 år) fikk hun beskjed om at datteren hade gått hjem. Venninna mi spurte hvorfor (datteren gikk aldri hjem alene) og da sa den ansatte at "Du ringte jo tidligere i dag og ba oss om å sende henne hjem!". Det hadde ikke venninna mi gjort, så de hadde sendt hjem feil barn. Hun som skulle hjem het det samme og var et par år eldre. Venninna mi løp hjem og datteren sto og gråt utenfor blokka. Hun hadde stått der i to og en halv time. Det ble månelyst på sfo dagen etter, for å si det mildt...
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #25 Skrevet 30. juli 2006 Det ble månelyst på sfo dagen etter, for å si det mildt... ← Ja, det hjalp nok å kjefte de ansatte huden full. For feil på en jobb kan jo ingen gjøre.
Gjest Pet Skrevet 30. juli 2006 #26 Skrevet 30. juli 2006 Ja, det hjalp nok å kjefte de ansatte huden full. For feil på en jobb kan jo ingen gjøre. ← Ja, jeg tror det hjalp. Når man jobber med barn og det i tillegg er 5-6 stykker som heter det samme, er man nødt til å forsikre seg om at man vet hvilket barn som skal hjem, som skal til tannlegen, som skal hentes av en onkel, som ikke tåler nøtter osv. Såpass oversikt er de nødt til å ha.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #27 Skrevet 30. juli 2006 Ja, jeg tror det hjalp. Når man jobber med barn og det i tillegg er 5-6 stykker som heter det samme, er man nødt til å forsikre seg om at man vet hvilket barn som skal hjem, som skal til tannlegen, som skal hentes av en onkel, som ikke tåler nøtter osv. Såpass oversikt er de nødt til å ha. ← Du tror ikke det hadde holdt å snakke med de som jobbet der på en ordentlig måte, og at dette er noe enhver som jobber med barn ikke ønsker å oppleve, slik at de antakelig lærte leksen sin uansett?
Gjest Pet Skrevet 30. juli 2006 #28 Skrevet 30. juli 2006 Du tror ikke det hadde holdt å snakke med de som jobbet der på en ordentlig måte, og at dette er noe enhver som jobber med barn ikke ønsker å oppleve, slik at de antakelig lærte leksen sin uansett? ← Det kan godt hende, men hun som opplevde det var fly forbannet og kjeftet.
Sun Mei Skrevet 30. juli 2006 #29 Skrevet 30. juli 2006 Her blir barnevernsvakta tilkalt om man ikke får beskjed fra foreldre eller foreldre ikke ringer med beskjed
Nellie Cortado Skrevet 30. juli 2006 #30 Skrevet 30. juli 2006 Vi hadde noe som het "skolefritidsordning" før '97, som var så å si det samme som SFO, bare at det var i et annet bygg enn skolen, som det er nå her. ← SFO er en forkortelse for SkoleFritidsOrdning. Det ble innført over hele landet i 1997 men mange plasser hadde det lenge før. Vi hadde det når jeg gikk på barneskolen på slutten av åttitallet.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #31 Skrevet 30. juli 2006 Bare legge til at det er så klart veldig uansvarlig av ansette å gå i fra ungen hvis SFOen har på forhånd en avtale med foreldrene at ungene skal bli henta. I barnehager skal det f.eks alltid være to ansatte igjen til siste unge er gått, hadde man gått hjem før ville jeg tro man fikk sparken. ← Alltid to ansatte til slutt.. Aldri hørt om. De er da bare en på jobb den siste halvtimen i min sønns bhg. Har jobbet i bhg selv også, var ikke to til stengetid der heller.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #32 Skrevet 30. juli 2006 Alltid to ansatte til slutt.. Aldri hørt om. De er da bare en på jobb den siste halvtimen i min sønns bhg. Har jobbet i bhg selv også, var ikke to til stengetid der heller. ← Her er det alltid to til slutt. både på sfo og i barnehagene.
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #33 Skrevet 30. juli 2006 Alltid to ansatte til slutt.. Aldri hørt om. De er da bare en på jobb den siste halvtimen i min sønns bhg. Har jobbet i bhg selv også, var ikke to til stengetid der heller. Jobber i barnehage og det er regelen der. Den som har seinvakt i den ene avdelingen venter til alle barna i naboavdeling også har gått hjem før man kan gå. Det er jo bare logisk at det bør være sånt. Det er litt kjipt for den som blir igjen og måtte sitte å vente sammen med barnet som ikke blir hentet alene etter arbeidstid. Man må jo ta hensyn til barnet, samtidig som man må ringe rundt å finne ut hvorfor foreldre ikke kommer. Derfor er det bedre med to, så slipper den ene og sitte alen med alt ansvaret. Og barnehageansatte har jo også et liv, de har gjerne noe de skal rekke etter jobb, og da er det greit at det er en ekstra der til å være der hvis mamma er på vei.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #34 Skrevet 30. juli 2006 Det er litt kjipt for den som blir igjen og måtte sitte å vente sammen med barnet som ikke blir hentet alene etter arbeidstid. ← Alle jobber er kjipe i ny og ne. Man klarer da å ringe mens man passer et barn? Hos oss er det ikke slik.
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #35 Skrevet 30. juli 2006 Det er vel forskjell, jobber i stor kommunal barnehage og der vil ikke sjefen vår at noen skal bli sittende igjen på den måten, så vente gjør vi. Syntes det er kjempefint jeg.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #36 Skrevet 30. juli 2006 Alle jobber er kjipe i ny og ne. Man klarer da å ringe mens man passer et barn? Hos oss er det ikke slik. ← Det har også med sikkerhet å gjøre. Hva hvis noe skjer? Skal en ansatt da dra avgårde med et barn mens de andre er igjen alene?
Pauline Skrevet 31. juli 2006 #37 Skrevet 31. juli 2006 Har ei veninne som er førskolelærer og avdelingsleder i barnehage. Hun forteller at det med at barn blir henta seint i barnehagen var et stort problem da henne egne barn var små og skulle hentes på sfo. Hun har sittet en time eller mer og ventet på foreldre. En gang måtte hun sette lapp på døra om at hun hadde tatt med seg en jentunge hjem og kunne nås på mobil. På sfo er det foreldrene som bestemmer om barnet skal gå hjem selv eller hentes. Det er ganske strengt mht henting. Bare de voksne som sfoen har fått beskjed om at kan hente, har lov. Kan helt sikkert skje glipper der som andre plasser. Livet i barnehage, skole, sfo er hektisk til tider. På sfo er det også et problem at noen barn blir henta veldig seint. Dersom foreldrene ringer, er det aldri et problem. Da er det noen som venter med dem. På sfo på den skolen der jeg jobber, vet jeg at ansatte har sittet med barn til kl 18.00 (Stenger 17.00) flere ganger når foreldre har ringt. Dersom foreldrene ikke kommer, skal en ringe politi eller barnevernsvakt. Men en skal først forsøke å få tak i foreldre. Det lar seg som regel fint ordne. Barnet skal uansett ikke sendes hjem før dette er klarlagt. Men tidene har forandret seg. Da jeg var barn, kunne vi bli sendt hjem fra skolen om vi var syke en dag. I dag skal det ringes og avtales henting.
Holly Hobbie Skrevet 31. juli 2006 #38 Skrevet 31. juli 2006 Synes i grunnen det er synd at skolebarn er blitt saa lite selvstendige. Jeg var aldri paa SFO, selv om jeg hadde begge foreldre i jobb (mamma bare deltid da). Jeg gikk eller syklet den halvtimen frem og tilbake fra skolen hver dag, og krysset to noksaa trafikkerte veier. Fra 3.4.-klasse hentet jeg mine to fire aar yngre broedre fra barnehagen, som laa ved siden av skolen, og vi gikk hjem sammen. Tenk at vi overlevde!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2006 #39 Skrevet 31. juli 2006 Har ei veninne som er førskolelærer og avdelingsleder i barnehage. Hun forteller at det med at barn blir henta seint i barnehagen var et stort problem da henne egne barn var små og skulle hentes på sfo. Hun har sittet en time eller mer og ventet på foreldre. En gang måtte hun sette lapp på døra om at hun hadde tatt med seg en jentunge hjem og kunne nås på mobil. På sfo er det foreldrene som bestemmer om barnet skal gå hjem selv eller hentes. Det er ganske strengt mht henting. Bare de voksne som sfoen har fått beskjed om at kan hente, har lov. Kan helt sikkert skje glipper der som andre plasser. Livet i barnehage, skole, sfo er hektisk til tider. På sfo er det også et problem at noen barn blir henta veldig seint. Dersom foreldrene ringer, er det aldri et problem. Da er det noen som venter med dem. På sfo på den skolen der jeg jobber, vet jeg at ansatte har sittet med barn til kl 18.00 (Stenger 17.00) flere ganger når foreldre har ringt. Dersom foreldrene ikke kommer, skal en ringe politi eller barnevernsvakt. Men en skal først forsøke å få tak i foreldre. Det lar seg som regel fint ordne. Barnet skal uansett ikke sendes hjem før dette er klarlagt. Men tidene har forandret seg. Da jeg var barn, kunne vi bli sendt hjem fra skolen om vi var syke en dag. I dag skal det ringes og avtales henting. ← Det stemmer. Vi har også et stort problem i barnehagen med at folk gir blaffen i stengetiden kl 16.30 og gjerne kommer både ett kvarter og mer etter tida. Men man forlater jo aldri ungene alene i barnehagen/SFO alikevel.
Gjest Frk Åberg Skrevet 31. juli 2006 #40 Skrevet 31. juli 2006 Da skal egentlig barnet leveres til barnevernsvakten eller politiet. Et barn skal ikke vente alene på foreldrene. Dette gjelder for institusjoner som har ansvaret for barnet frem til barnet blir overlatt til eller hentet av foreldrene. ← Dette hørtes jo litt drastisk ut, hvis det er snakk om 20 min forsinkelse (men hvis man ikke får tak i foreldrene, skjønner jeg jo at man ikke kan vite hvor lang tid det tar). Syns jo at foreldre bør prøve å passe tiden, og ikke la de ansatte jobbe gratis overtid hver dag. Må bare legge til at det virker om man oppfatter barn som litt mer skjøre i dag. Skjønner det med mer trafikk, men likevel. Jeg gikk alltid alene hjem fra skolen, og var et såkalt "nøkkelbarn". Hadde riktignok naboer som var hjemme, som jeg kunne gå til hvis det var noe. Men hva som er forskjellen mellom å vente alene i 20 min, og gå alene hjem i 20 min (som jeg gjorde - litt kortere), det vet jeg ikke. Når det er sagt, så syns jeg forøvrig det høres merkelig ut å dra fra et barn som ikke ble henta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå