Gjest Anonym 20 Skrevet 30. juli 2006 #1 Skrevet 30. juli 2006 For mange år siden så gikk jeg på SFO en stund, var vel ca 8 da jeg gikk der. Jeg ble altid hentet i god tid før det stengte, men en dag så vart pappa borte og hadde med bilen så mamma (som ikke kjører) måtte hente meg. Hun var litt sen og jeg tror hun ringte SFO og sa at hun ble litt senere (men er ikke sikker). Hun måtte gå ett stykke og jeg tror hun var i møte også eller noe. Da klokka var 17.00 så hadde ikke mamma kommet og den siste av de voksne som var i barnehagen dro hjem og lot meg stå i gjen utenfor. Jeg husker ikke mye av det, men det var vinter og kaldt. Jeg stod da i ca 20 minutter å ventet på mamma. Det jeg lurer på, er det rett å sette en 8 åring på trappa når foreldrene er litt sene? Er det i det hele tatt lov? Hvordan ville dere reagert om dere var i samme situasjon med deres unge?
Gjest Gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #2 Skrevet 30. juli 2006 Jeg ville blitt rasende. Det er ikke forsvarlig i det hele tatt. Ting kan skje så foreldrene blir sene, men man har da et ansvar uansett.
Scorpina Skrevet 30. juli 2006 #3 Skrevet 30. juli 2006 Ja, jeg tror jeg har blitt rapegal på SFO-ansatte om de hadde gjort noe sånn med min datter. Men, nå skjedde vel dette for x-antall år siden der man ikke var så "opplyst" om saker og ting.... Husker en vinter der jeg ble forsinka pga utforkjøring og en bilulykke (ikke jeg da) men det var kø på veien. Ringte SFO og gav beskjed om dette og de sa "ikke no' problem" - kom rundt 40 minutter forsinka og da satt det ei jente og venta på meg ilag med dattra mi. De skulle ikke ha noe ekstra betaling eller no sånn. Rart egentlig.... Men, jeg var så takknemlig så jeg kom dagen etter med en fin grønnplante som takk for hjelpa.
afr0dite Skrevet 30. juli 2006 #4 Skrevet 30. juli 2006 Jeg ble stående i nesten to timer da vi kom hjem fra leirskole på barneskolen. Jeg kunne jo seff ha gått hjem, men håpet hele tiden at de var rett rundt hjørnet. Ingen som ventet sammen med meg. Til slutt gikk jeg opp på lærerkontoret, ganske fortumlet og lurte på om jeg kunne låne telefonen. Så ringte jeg hjem, og der hadde de glemt at jeg skulle komme hjem (fordi de var opptatt med å male rommet mitt mens jeg var borte). Lærerne merket ikke en gang at jeg gikk, og ingen spurte hvorfor jeg var igjen alene på skolen etter skoletid. Duster. Jeg var jo seff lei meg, men det er jo sånt som skjer. Det er da blitt folk av meg for det! Det er da virkelig verre ting som kan skje enn at et barn må stå og vente litt!
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #5 Skrevet 30. juli 2006 Da jeg jobbet på SFO var det en jente som stadig ble hentet sent av sin mor. Mor ringte da og sa at hun skulle sitte der og der og vente. Hvis foreldrene sier det skal gjøres slik kan jeg ikke se problemet.
Bobeline Skrevet 30. juli 2006 #6 Skrevet 30. juli 2006 (endret) Det jeg lurer på, er det rett å sette en 8 åring på trappa når foreldrene er litt sene? Er det i det hele tatt lov? Hvordan ville dere reagert om dere var i samme situasjon med deres unge? ← Da skal egentlig barnet leveres til barnevernsvakten eller politiet. Et barn skal ikke vente alene på foreldrene. Dette gjelder for institusjoner som har ansvaret for barnet frem til barnet blir overlatt til eller hentet av foreldrene. Endret 30. juli 2006 av Bobeline
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #7 Skrevet 30. juli 2006 Bare en liten avsporing, men kom ikke SFO med reform97? Eller var det bare våre skoler som var sent ute med det?
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #8 Skrevet 30. juli 2006 For mange år siden så gikk jeg på SFO en stund, var vel ca 8 da jeg gikk der. Jeg ble altid hentet i god tid før det stengte, men en dag så vart pappa borte og hadde med bilen så mamma (som ikke kjører) måtte hente meg. Hun var litt sen og jeg tror hun ringte SFO og sa at hun ble litt senere (men er ikke sikker). Hun måtte gå ett stykke og jeg tror hun var i møte også eller noe. Da klokka var 17.00 så hadde ikke mamma kommet og den siste av de voksne som var i barnehagen dro hjem og lot meg stå i gjen utenfor. Jeg husker ikke mye av det, men det var vinter og kaldt. Jeg stod da i ca 20 minutter å ventet på mamma. Det jeg lurer på, er det rett å sette en 8 åring på trappa når foreldrene er litt sene? Er det i det hele tatt lov? Hvordan ville dere reagert om dere var i samme situasjon med deres unge? ← Tulleinnlegg dette? Sier at moren, som ikke hadde førerkort, kjørte!
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #9 Skrevet 30. juli 2006 Hm, trodde det var vanlig å gå hjem fra SFOen selv, ikke bli hentet Etter det jeg husker når jeg var gikk på SFOen, var det bare en plass man kunne være så man slapp å være alene hjemme så lenge. Når man er i skolealder, ihvertfall fra andre klasse, pleier man jo uansett å gå fra og til skolen selv, så hvorfor ikke kunne gå hjem selv fra SFO også? Men det spørs vel også såklart på hvordan skole/SFO og hjemmet er i forhold til hverandre og om det faktisk er i gå-avstand.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2006 #10 Skrevet 30. juli 2006 Tulleinnlegg dette? Sier at moren, som ikke hadde førerkort, kjørte! ← Les nøyere da, hun sa jo at moren måtte gå et stykke. Hun sier ingenting om at hun kjørte.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #11 Skrevet 30. juli 2006 For mange år siden så gikk jeg på SFO en stund, var vel ca 8 da jeg gikk der. Jeg ble altid hentet i god tid før det stengte, men en dag så vart pappa borte og hadde med bilen så mamma (som ikke kjører) måtte hente meg. Hun var litt sen og jeg tror hun ringte SFO og sa at hun ble litt senere (men er ikke sikker). Hun måtte gå ett stykke og jeg tror hun var i møte også eller noe. Da klokka var 17.00 så hadde ikke mamma kommet og den siste av de voksne som var i barnehagen dro hjem og lot meg stå i gjen utenfor. Jeg husker ikke mye av det, men det var vinter og kaldt. Jeg stod da i ca 20 minutter å ventet på mamma. Det jeg lurer på, er det rett å sette en 8 åring på trappa når foreldrene er litt sene? Er det i det hele tatt lov? Hvordan ville dere reagert om dere var i samme situasjon med deres unge? ← Tulleinnlegg dette? Sier at moren, som ikke hadde førerkort, kjørte! ← Eh, nei?
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #12 Skrevet 30. juli 2006 SFOen (min far er rektor på den skolen så jeg vet nok) er langt oppe i heia, 2 km opp en bakke med dårlig sykkelsti. 3 km fra der jeg bor, og her er det mange unger som går på SFO. Så klart må de bli hentet, små unger kan ikke gå så langt selv, krysse mange veier osv.
Gjest gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #14 Skrevet 30. juli 2006 Her er det iallfall livsfarlig. Skarpe svinger og rånersjåfører. Trodde det var snakk om 5-6åringer jeg, jeg hadde også nøkkel som 78åring.
Gjest Gjest1 Skrevet 30. juli 2006 #15 Skrevet 30. juli 2006 Så klart må de bli hentet, små unger kan ikke gå så langt selv, krysse mange veier osv.
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #16 Skrevet 30. juli 2006 Poenget med SFO er vel at unger skal slippe å være alene hjemme sånn som de var før da. Dessuten var det vanlig at mødre var hjemmeværende før i tiden. Det er ikke vanlig lenger. Jeg gikk på SFO de dagene mamma jobbet seinvakt, ingen av foreldrene mine var hjemmeværende, utenom fødselspermisjon. Men fikk nøkkel til når jeg kom hjem litt før foreldrene. Så det er ike snakk om å være hjemme lenge alene, men å kunne gå hjem fra SFO på samme måte som å gå hjem fra skolen. Men som sagt er det jo ikke alle plasser det lar jeg gjøre, pga avstand. Nå går 5-6åringer på skole og det er jo forståelig at foreldre passer på i første tiden, men TS snakket om i 8års alderen, og da gikk/syklet jeg hjem selv uansett hvor jeg var, så lenge det var i gåavstand.
Gjest fluesmekker Skrevet 30. juli 2006 #17 Skrevet 30. juli 2006 Bare legge til at det er så klart veldig uansvarlig av ansette å gå i fra ungen hvis SFOen har på forhånd en avtale med foreldrene at ungene skal bli henta. I barnehager skal det f.eks alltid være to ansatte igjen til siste unge er gått, hadde man gått hjem før ville jeg tro man fikk sparken.
Gjest Gjesten Skrevet 30. juli 2006 #18 Skrevet 30. juli 2006 Bare en liten avsporing, men kom ikke SFO med reform97? Eller var det bare våre skoler som var sent ute med det? ← SFO kom med reform -97 ja, og barnehage (som trådstarter nevner i sitt første innlegg) tar seg vel ikkje av 8-åringar?
Gjest Gjesta Skrevet 30. juli 2006 #19 Skrevet 30. juli 2006 SFO kom ikke sammen med reform 97, men det het "fritids" på folkemunne da jeg var liten. Den skolen jeg gikk på på åttitallet hadde SFO ordning, det var flere i min klasse som gikk der. Her er det mange som går hjem fra SFO selv, mine har gjort det siden 2. klasse.
Gjest Gus Skrevet 30. juli 2006 #20 Skrevet 30. juli 2006 Før SFO kom var det en del kommuner som hadde noe de kalte "fritidshjem" hvor de yngste skolebarna kunne være fram til foreldrene kom hjem fra jobb. I praksis var dette det samme som SFO, bortsett fra at de ofte delte lokaler med en barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå